I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis! Det är alltid skönt när det är gjort.

*kl*

Jag har en fundering ang. det här med förvärkar. Eftersom alla ston är olika individer, kan förvärkar arta sig på olika sätt?
Dvs vissa lägger sig ner/ställer sig upp mycket medans vissa kanske bara kollar mot/biter sig i buken?

Hur långt innan är det normalt att förvärkarna drar igång?

Nu har min första dam fölat! Skönt att det blev idag och inte imorgon... Fredagen den 13;)

Haha...min fick såklart 00.40 fredagen den 13 april.:crazy:
Redan vid intag(kl 20) så förstod jag att det var dags eftersom mjölken ändrat färg.:bump:
Hade tänkt övervaka allt över kameran men när ett ben kommit ut så såg det ut att gå väldigt tungt så då gick jag ut.
Ett ben hade kommit o sen såg man en mule...o ett enormt blodigt stycke.:eek:
Moderkakan kom på en gång som huvudet vilket orsakade att den gick sönder....mycket blod blev det.
Hela ena benet var ute o huvudet o under moderkakan så fanns en hov till tack o lov i slidöppningen så jag tog o drog i den o då släppte det.
Fick även ta hål på fosterhinnan som inte gick sönder av sig självt.
Tack gode gud för kameraövervakningen... annars kanske stofölet dött av kvävning.
Hade kunnat gå illa för stoet också med tanke på moderkakan...
Men allt är frid o fröjd tack o lov.
Axlundas Salimah är fux(än så länge, pappa skimmel) med liten stjärn o en vit kota.
Diade efter 1 timme men det tog 30 min innan första försök att resa sig.
Men är mer stadig på benen än någon fölis jag fått, hon sparkarde rejäla bakutsparkar vid uttaget till ridbanan idag.;)
Lägger in bild i föltråden.

Den som är härnäst i beräkningarna stod o tittade på i boxen bredvid hela tiden. Så vem vet..ikväll kanske det är hennes tur.
Hon är beräknad till den 21 april.

Grattis till fölet!

Och vilken tur att du hade koll på henne så allt gick bra! Är min fasa att jag ska missa fölningen..

Tack tack!
Jag är också glad över det...
Undrar också lite hur vanligt det är att moderkakan kommer före fölet?
Visst kan man ju missa det om man inte är med vid fölningen men vad tror ni?
Kanske därför hon läckt lite blod innan fölningen?
Bara så glad att stoet inte förblödde pga av det här.
Jag hade en kompis som riskerade att förlora sin bebis(människobebis) pga att moderkakan låg mellan utgång o bebis o blockerade.
Mamman fick 3.5 liter blod efteråt.Nu är det ju inte samma sak med hästar o människor men nog borde det funnits en risk för samma sak hos hästar?

Ett stort GRATTIS till det fina stofölet! :bump:
Skönt att du hade koll och att allt gick bra i alla fall!
Mina kniper ett tag till verkar det som.

Undrar också lite hur vanligt det är att moderkakan kommer före fölet?
Visst kan man ju missa det om man inte är med vid fölningen men vad tror ni?
Kanske därför hon läckt lite blod innan fölningen?
Bara så glad att stoet inte förblödde pga av det här.
Jag hade en kompis som riskerade att förlora sin bebis(människobebis) pga att moderkakan låg mellan utgång o bebis o blockerade.
Mamman fick 3.5 liter blod efteråt.Nu är det ju inte samma sak med hästar o människor men nog borde det funnits en risk för samma sak hos hästar?

Hästars moderkakor sitter fästade på ett helt annat sätt än hos människor. De har en väldigt liten kontaktyta (jämför med tex ko) och lossnar relativt lätt, vilket tex är orsaken till att föl dör mycket snabbare än tex kalvar vid en komplicerad förlossning. Jag tror nog inte att det så ofta är nån fara för stoet, men din fölunge hade nog tur som inte dog av syrebrist, vilket ofta är fallet när moderkakan lossnar innan fölet är ute.

Skönt att veta. Hon var lite tagen, låg lite längre än de andra gjort o stoet sparkade o hade sig för att få henne att försöka resa sig.
Men när hon väl var uppe så gick det fortare än vanligt för henne att hitta mjölkbaren.
Jag mjölkade ur 2 dl efter att fölis ätit för att frysa in.
Hur länge finns det råmjölk i juvret?
Tänkte ev mjölka ur lite till på em. Bra att ha inför kommande fölningar ifall något går fel...

Ett par dygn räknas den som råmjölk, men skulle rekommendera att först och främst spara från första dagen, är nog mer "krut" i den så att säga.

Så om hon föddes 00.40 nattens om var...är det "för sent" att mjölka ur lite till runt 15 idag?
Vill bara ha kvalitetsmjölk infryst;)
Hon är som en riktig mjölkkossa detta sto o hon tyckte det var skönt när jag mjölkade ur i natt för juvret var så himla hårt.
Fast fölis fick äta det den ville först, men envisades att bara ta från ena sidan så jag tog den andra.

Nej, det tror jag inte är försent. Jag har inte sätt några mätningar på hur mycket antikroppar som finns i råmjölken vid olika tidpunkter efter fölning så jag vet inte exakt. Komjölk inte får levereras de två första dygnen efter kalvningen utan räknas då som råmjölk, men ändrar ju karaktär under dessa två dygn för att i slutet likna mer vanlig mjölk. Borde vara ungefär likadant för ston.

Ok. Bra att veta. Då ska jag mjölka lite till sen.
Kanske att ha råmjölk med lite "mindre krut" i än att inte ha någon alls om man står där o olyckan varit framme.

mitt dräktiga sto började läcka lite mjölk igår vid 22.30 tiden, har kollat henne 1 gång i timmen hela natten, nu på dagtid har det gått längre mellan "kontrollerna", men i natt så läckte hon inte speciellt mkt men när jag var i hagen för 1 ½ h sen så läckte hon väldigt mkt ett litet tag å sen stannade det upp lite grand. Igår var mjölken mer "blaskig" om man kan kalla det så o nu i dag mer vit. Hon har släppt bäckenbanden känns det som.

Undrar nu just med mjölken som läcker, förstår ju att det kan komma en fölunge när som helst, men när ska man börja oroa sig om de skulle läcka för länge? tänker på råmjöken.

Puh, vilken tur att du var där och såg. Grattis också!

OA

grattis kicket!!! och vad skönt att allt gick bra iaf.

är på dygn 330 idag och dansa trööött och tung. sedan igår kväll arg och irriterad. slår mycket med svansen och tittar sig åt magen regelbundet. vandrar mycket. ljuvret ännu lite större men ej fyllt spenarna och ingen mjölk kan mjölkas fram. bäckenbanden är nog så lösa de kan bli, tom svansen hänger lös.
men jag har slutat sia för jag har ju int haft ett rätt hittills:angel:
men såklart hoppas jag på i natt;)

Grattis till alla som fått sina föl. Varit ute o tittat till mitt sto som är beräknad tills idag. Juvren sprängfyllda, står o slår med svansen , höjer upp bakbenen. Kan det vara ngt på g. För 4 veckor sedan visste jag inte ens att hon var dräktig. Vi har hopptränat tills då, även tävlat ngn gång. Vet sa vid u-ljud att tyvärr hon är tom och så fick hon en spruta för att rensa sig... Men nu så är hon högdräktig iallafall. Spännande.

Ok. Bra att veta. Då ska jag mjölka lite till sen.
Kanske att ha råmjölk med lite "mindre krut" i än att inte ha någon alls om man står där o olyckan varit framme.
Grattis!!
Halten antikroppar sjunker succesivt under 1:a veckan för att sedan stanna på en relativt låg nivå, enl immunologen på SVA. Pumpa på du:D

Har pumpat vid 15 o så nu igen vid 21.
Ska ta imorgon bitti också. Sen får det bli på nästa sto.

Grattis! Tur att det gick så bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka