I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*knapplån*

Jaha, då har ännu en natt gått när Nattis har skrämt (ja, för när jag trodde det var på gång så blev jag verkligen livrädd och kallade på sambon som kan absolut ingetting om hästar :rofl: ...) mig på kvällen, för att sen vara lugn och sova/vila hela natten.. En stund efter hon kommit in på kvällen så lägger hon sig helt på sidan och pustar och stånkar av förvärkar. Jag börjar nästan ångra betäckningarna - Nu börjar det ju bli verkligt :crazy: och jag blir så rädd att något ska gå fel..

Men som sagt hela nattvak har jag inte börjat med heller för när hon väl lugnat sig och sover så har jag också gått och lagt mig och sen litar jag på min nattliga väckarklocka till son (han vaknar tyvärr ofta för att sutta - vilket jag har planerat att vi ska sluta med när jag ändå måste vara vaken för hela nattvak :idea: ).. Nån gång har jag ställt klockan 30 min efter för att kolla igen annars sover vi vidare.. Hon har ju trots allt även en svettdetektor på sig..

Usch ni andra som ska bli "förstagångsmormödrar" är inte ni rädda? Eller är det bara jag. Att jag skulle bli nervös fattade jag men få sådan panik trodde jag inte.. Antar att det har med att göra att hon kastade fölet på dygn 300 förra året..

Som sagt lycka till alla ni som har ston om är på gång! Det är ju några stycken nu i tråden..

Här verkar alla tecken nästan ha gått tillbaka igen. Juvret står stilla och baktill verkar det nästan bli mindre svullet osv...

Hm hon lurar säkert skiten av oss allihopa och fölar mitt på dan helt utan tecken eller nåt :D

Nu är jag lite konfunderad, :confused: är inte juver och spena samma sak? Vad jag förstår nu när jag läser denna tråd är det inte det.Iså fall kan väl någon försöka förklara för okunniga mig hur det ligger till.:confused:

Nu är jag sannerligen inte någon van uppfödare, men jag har ändå lärt mig att stoet inte måste visa samma tecken varje år.

Min man hade ett sto som han tagit fyra föl på, alla gånger hade mjölken runnit rejält två dygn innan. Första gången jag tog föl på henne (femte fölet) rann också mjölken 2 dygn innan.
Vid mitt andra föl och stoets sjätte, var jag helt säker på att mjölken skulle rinna när det var dax. Så stoet gick kvar på bete utan vak, då vi inte alls trodde hon skulle föla än. Klockan fyra en morgon ringer grannen och säger att det ligger ett nyfött föl i hagen, snacka om att vi blev snopna.

Så kan det gå ;) , inget är tyvärr säkert.

Nä, hade det varit något som säkert med fölningen så hade jag inte sovit i stallet flera nätter än den som behövs. Ja, nu fölade min på eftermiddagen förra året, så nätterna kanske inte gör någon nytta ändå med henne?
Hur som helst så blev det inga föl i natt i stallet. Den vana uppfödarens sto med stora juver har haft 9 föl innan, och det har runnit mjölk på stoets ben innan alla har fötts. Nu har hon både kameran uppe inkopplad till sig och mig i stallet, så vi får väl se om hon följer mönstret i år.
Eftersom jag hade en förstagångare förra året så vet jag bara hur hon var då, och hon är inte likadan i år, så jag kan inte gå efter något från då. Nu har det blivit lite svalare ute här, så de kanske stannar upp nu?
Jag släppte i alla fall ut två damer med rejäla juver i morse, de två andras var lite mindre, men man vet aldrig vem som hinner först. Ett sto jag hade gick tre veckor över tiden ett år, mjölken var framme när det var dags, så vaket höll på i tre veckor, och jag vill helst inte vaka så länge igen.

Jag blir lite konfunderad:confused: När jag läser denna tråd, förstår jag att juver och spena inte är samma sak, stämmer det? Kan någon vara snäll att försöka förklara hur det ligger till.:confused:

Jag har nu gjort min andra natt i sadelkammarenoch förvärkarbetet har intensifierats vid halv tre låg hon raklång och stönade, varvid jag vaknade och stod i givakt på två sek., men det var falsklarm och bara att lägga sig ner och somna om.

Jag blir lite konfunderad:confused: När jag läser denna tråd, förstår jag att juver och spena inte är samma sak, stämmer det? Kan någon vara snäll att försöka förklara hur det ligger till.:confused:
Juver=bröst spena= bröstvårta :idea:

Klarnade det?

*kl*
dansa har inatt inte legat alls, varit mycket irriterad och haft en del sammandragningar vad jag kunde se.
har under hela förmiddgen vandrat konstant runt i paddocken. verkar mycket rastlös och slår en del mot magen. mjölken fortf helt ofärgad.
ja, det var dagens observationer!

Ja det klarnade,:idea: ett kort men utförligt svar tack för det.:)

man törs ju knappt ropa hej... har ju gått på flera luriga tecken innan:p .
men vi är ju iallafall närmare än igår;)

Samma resonemang som här då hör jag hehe!

Skrållans juver va faktiskt större när jag kollade henne innan jobbet nu! :)

Mitt sto ska inte ha förrän 28 maj, men hon e tjock! :rofl: Det e hennes första föl så jag kommer vara mer nervös än vanligt :crazy:

Ronja ska ha i slutet av månaden och är stor, rund och mår kanon...
fri tillgång till foder är kalas för en new forest:angel:

Pärlan däremot hade lite "slemglegg" i morse, så hom har ca tre veckor kvar om hon ska följa sina vanliga rutiner...
Och det passar väl bra, hon är beräknad runt 15 maj...

*lånar*

Efter en natt då damen hållit oss vakna med starka förvärkar och stönanden och grymtanden samtidigt som hon tryckt sig upp mot boxväggen har vi nu för första gången klämt ur någon droppe på henne och mjölken var inte helt förvånande vit.

Den är inte sådär tjock sirapsaktig som den skulle vara för att jag skulle bestämt säga att den kommer inatt...men omöjligt är det inte eftersom det är ett förstagångssto.

Dygn 329 är det idag.....precis det dygn hennes mor fölat varje gång hon fått ett stoföl.

Nästa sto är på dygn 322 och också på gång...men där får vi vänta lite till ser det ut som..

Jag ger en femma på att hon kommer att föla inom de närmsta dygnen. ;)

Här har vi helt slappa bäckenband och svansen hänger nästan som i gelé. :D Men mjölken är genomskinlig så jag vet inte jag... Vulvan slapp men laxrosa, som den varit den senaste veckan.
Vad tror ni?

Cozzan hade släppt bäckenbanden ännu mer idag o hade små små vaxproppar. Men mjölken är oförändrad. Dock har hon fyllt lite mer ut i spenarna o jag hoppas att hon kommer i natt eller på torsdag natt...
Inte onsdagnatt för då är inte jag hemma bara gubben o vår bebbis.
Jag ska åka till Markebäck o lämna ett brunstigt sto för betäckning med Don Primero o på en gång gå på deras hingstvisning kl 18.
Så håll tummarna att det kommer i natt eller på torsdagkväll eller senare...

JA här väntar vi oxå två som ska föla, den ena på 321 i dag den andra i mitten på maj. Har inte börjat vaka ännu ,men tittar till dom sent på kvällarna.

Tycker inte det har släppt ordentligt ej heller fyllt på. Är era hästar fullgångna, man läser att flera har mjölk och släppta bäckenband för länge sedan. Men mina är runda nu .Det är deras första föl.

Jag kan lova dig att det blir imorrn kväll.. ston är jäkligt skickliga på att pricka in de sämsta tidpunkterna att föla :D

Jag kan lova dig att det blir imorrn kväll.. ston är jäkligt skickliga på att pricka in de sämsta tidpunkterna att föla :D

Jotack, vårt gamelsto gick ju över tiden 16 dagar förra året bara för att få "nöjet" att föla när jag låg på BB. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka