I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ja det kommer vi ihåg.:) .. Men du hade ju tack o lov veterinär vänner som kunde hjälpa till.(eller var det vid behov?)
Var nyss ut o fick inte ens titta på juvret utan att hon vevade med bakbenet åt mig. Och då ska man veta att denna häst vevar ALDRIG med benen. Så nog är det dags snart. Säkert så fort jag satt mig i bilen imorgon:smirk:

Mina kollegor behövde aldrig rycka ut, däremot fick grannen (som är kobonde) hjälpa till att bära in fölet från hagen för mina föräldrar (som var barn-och gårdsvakt) var alldeles stirriga.

Vi får väl hoppas att din fölis antingen kommer nu i natt eller väntar lite. Mina ston kniper i alla fall än så länge. De två första är på dygn 226, nej 227 idag (onsdag). I går natt låg föstföderskan en lång stund alldeles platt på sidan, så jag kände mig tvungen att dra på mig kläderna och gå ut i stallet för att kolla. Men då reste hon bara yrvaket på sig och kollade frågande på mig och undrade vad jag gjorde där mitt i natten.

HEJ
mitt sto har fölat och hon som inte ens var dräktig enlig veterinären i somras. Hon hade även fått en spruta för att rensa sig. Haft ute vet för några veckor sedan och då fick jag reda på att hon var dräktig.:banana: :banana: Men nu har hon alltså fölat. Ett fint brunt stoföl med stjärn. Var ute i stallet kl 24.00 lugnt då men lite grinig. Gick ut 01.30 då ligger det en fölunge i boxen. Choice of Life ska hon heta.

*lånar*

inatt hade jag kunnat satsa vad som helst på att hon skulle föla.
Vit mjök igår vid intag...och efter midnatt hade hon tydliga tecken på att hon förberedde sig för fölning.
Hon stod som klistrad med baken mot boxväggen, sträckte fram halsen och hade påtagligt riktigt ont. Allt kom i vågor och till slut var det inte mer än någon minut mellan varje värk...

DÅ...efter ca tre timmar av detta...lade hon sig bara helt sonika ner helt på sidan, stönade länge..och somnade!!!!!

Jag har inte sovit en enda minut...och hoppas jag slipper en till sådan här natt. Att ständigt vara beredd att ge sig ner till stallet...tär på krafterna...:)))

Nu är jag sannerligen inte någon van uppfödare, men jag har ändå lärt mig att stoet inte måste visa samma tecken varje år.

Andra vaknatten, i går kväll hade det runnit mjölk på benen på uppfödarens sto, och i morse vid 04.30 föddes ett mörkbrunt stoföl med stjärn och två vita bakben, långa ben och långa öron!
Som taget ur en bok om hur en fölning ska gå till, skönt. Nu hoppas jag bara att hon satte igång mitt sto:angel:

Hittills har vi fått två stoföl i stallet i år, 12 dagar resp.6 dagar innan uträknade fölningar. Kommer stoföl oftare tidigare än hingstföl? De har samma pappa, jag undrar fortfarande om hans gener inverkar på hur länge stona bär fölen?

Senast ändrad:

*kl*
och här ha allt varit lugna gatan. hade ju en försiktig förhoppning om att något var på gång när hon vandrade oavbrutet hela förmiddagen igår. men icke!

Vilket passande namn!!!!!
Kul att allt gick bra efter alla omständigheter.
Lycka till nu med fölungen som inte fanns men som ändå valde livet....

Häftigt! Stam??

Här hände ingenting i natt så jag antar att ni höll tummarna åt mig att hon skulle föla när jag kommit hem igen. Nu blir det helt enkelt att åka hem i natt istället för att sova över. Gubben har hästerfarenhet men inte till räckligt från fölningar för att jag ska lita på honom.
60 mil i bil med min nacke så kommer jag få ligga ner bredvid kusen om hon väljer att föla imorgon natt.:crazy:
Chami(stoet som ska till Don Primero idag) brunstar för 3e dagen...snälla håll tummarna att hon inte släppt imorgon bitti när hon ska insemineras...men med min vanliga tur så har hon säkert redan gjort det då.:smirk:
Kunde vara skönt om hon inte gjort det så slapp man vänta så länge med att få hem kusen igen...då förutsätter jag att det tar direkt:rofl:
Ja ni vet vad jag menar...
Vi hörs av imorgon kväll... så får vi se hur många telingar på 4 ben som kommit till världen då...

säg det till henne:devil:
fast hon har ju bara gått övre ett par dagar så jag får väl lugnt luta mig tillbaka och vänta. -hatar det ordet! men nu är jag ledig 9 dagar och det skall väl vara f-n om hon inte kläcker ur sig den innan dess... men bara därförblir den väl kva där inne:smirk: .
nu skall jag til stallet så ny rapport kommer väl ikväll.

Åh va bra att vara ledig!

Skrållan hade mkt större juver imorse än förut, men det drar säkert ihopa sej till ikväll igen *suck*

jag hade gärna sett att hon fölade denna veckan då jag jobbar jättemkt nästa vecka. Hon är beräknad till på fredag!
Jaja skönt att ha ett jobb iaf där man får och kan åka ifrån :)

så är det här också. stenhårda stora ljuver på morgonen och efter paddockvistelsen som tomma ihopskrynklade ica-kassar:p

Hur gör ni som vakar? Mitt sto ska föla i juni.....

Någon som vet vart man kan få tag på Billiga "fölövervaknings"kameror att sätta i boxen, vad brukar dessa ligga på i pris ungefär?

Visst är det ett passande namn... Hon är efter Lemon-Nebraska

Jag har en babyvakt, från en lågpriskedja!
Lite minTV va det till....
Funkar ok

Hittills har vi fått två stoföl i stallet i år, 12 dagar resp.6 dagar innan uträknade fölningar. Kommer stoföl oftare tidigare än hingstföl?

Skulle kunna säga generellt JA.
Men som vanligt så finns det variationer.

Men enligt vår erfarenhet i alla fall, så är hingstungar mer lata av naturen och har inte så bråttom ut..nä.
Och det är också dom som står för Klyx-kostnaderna..:angel:
Vidare är det också dom som gärna tar sig en extra tupplur i stället för att pallra sig upp och äta..därav Klyx-kostnaden. :D

Märrföl är mer på hugget och skriker nåt om:
-Ge hit käket NU!!!!

AM

låter bra för jag önskar mig ju en hingst och har redan laddat upp med microlax i lådan:D . är ju på dygn 335 idag.

rapporten härifrån för förmiddagen lyder: genomskinlig mjölk med liiiite färg, vandrade i paddocken en timme, dock något lugnare än igår.

Här går livet sin gilla gång. Inga fölungar så långt ögat kan se och då hade den första tid den 6/4 och den andra den14/4. Ingen av dom ser ut att vara intresserade av att släppa ut någon unge heller fast fullblodet ser ut som hon ska spricka både i mage och juver. Ungmärra som ska ha först ser ganska nöjd ut med tillvaron och har inte visat några tecken på att föla . hon har ju satt ett ordentligt juver men för övrigt ingenting. Hon ser ut att tänka 5veckor för tidigt förra året gör 5 veckor över i år. Trökigt är det att vänta i alla fall.

Tack för svaret, jag hoppas då att det generella håller i sig på mitt sto då jag inte tror att hon går tiden ut, och jag vill ju helst ha ett stoföl om man nu får önska sig något utöver ett friskt föl och en lätt fölning.

Jag har själv bara haft hingstföl, och alla (6 st) har varit lite sena med att hitta käket. De stofölen som nu kommit var ganska raskt uppe och hittade rätt grejer ganska snabbt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka