I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag börjar undra om min märr verkligen är en märr då. :D
Hon låg kvar i mammas mage i två veckor extra och jag var tvungen att nappa henne då hon inte kunde resa sig på flera timmar.
Det är förövrigt hon som ska föla snart.

Och som Nafayette skrev så finns det variationer. Min gammelmärr går alltid över ett par veckor med stoföl.

Hon låg kvar i mammas mage i två veckor extra och jag var tvungen att nappa henne då hon inte kunde resa sig på flera timmar.

Fast det, tycker jag nog hör till reglerna..
"Övermogna föl" visar ofta prematura tecken och behöver mer hjälp alltså.

AM

Å fan. Hade jag ingen aning om faktiskt.
Men jag ville egentligen mest bara skriva att det finns undantag vad gäller sto/hingst-föl, precis som du skrev. :)

*kl*
Nu är jag jättetrött:smirk: Ska den där fölungen inte komma snart. Det tar på krafterna att vaka på nätterna och orka jobba på dagarna. Nu är vi på dygn 337.... Inga vaxproppar men ser i övrigt "klar" ut. Ser fram emot en lite mer spänning i stallet i natt;) Det har varit lugnt allt för många nätter nu.:D

*kl*

Här har det hänt grejer men inte på fölfronten. Jag räknade in att jag skulle hinna resa till min mamma innan det var dags för fölning. Hon bodde på ålderdomshem i utlandet. Jag for dit och kom hem förra onsdagen. På lördagen ringer de från ålderdomshemmet, mamma är jättedålig. Hon avlider under lördagen och vi far ner alla mina systrar, min man och jag. Hem i måndags och så ska vi till Stockholm på begravning, vi far i kväll. Har inte hunnit förbereda ett dugg för fölning, det skulle jag ju göra då jag kom hem från resan förra veckan.

I går tyckte jag att hon släppt lite i bäckenbanden, men jag vet inte. Svansen hänger lite längre ned än vanligt. Hon har ingen mjölk i juvret. Igår byggde jag en mindre hage och ställde henne med min valack, hon har gått med ston än så länge. Tänker att om hon fölar då jag är borta så knycker inget sto fölet. Tror inte att hon klarar av att gå helt själv. Håll nu tummar att hon kniper till dess jag kommer hem på lördag. Hon är beräknad till första maj. Har vänner som håller kollen och tar hand om henne medan jag är borta, men jag vill ju så gärna vara med.

OA

*knapplån*

Fortfarande nätter fyllda av förvärkar och tydliga tecken på förestående fölning...men inte skymten av något föl.
Hon avbryter helt plötsligt alla förberedelser och lägger sig platt och snarkar resten av natten..:))

Märkligast av allt är att det sprängfyllda juvret idag bara lämnade ifrån sig genomskinlig "mjölk"...dock rejält klibbig.
Redan i förrgår kväll var den vit..även om det inte var riktig "färdigmjölk" utan mer åt lättmjölkshållet...

Att mjölkfärgen "går tillbaka" har jag aldrig varit med om förut....

Någon annan som sett den utvecklingen hos sitt sto???

Oj, det låter ju turbulent. Får beklaga sorgen men vi får hoppas på lite lycka genom en fin liten fölungen.:)

Jag har snart vakat i fyra veckor. Det börjar bli lite tråkigt.

Sambon tyckte visst också det så han ringde häromkvällen och vill bli hämtad. Han ville inte sova själv längre. Så vi har sovit lite provisoriskt på två madrasser i mammas källare. (Hästarna bor hos mamma). Och hästen bara vägrar föla. Sambon var med en kväll ute i stallet och klappade på den tjocka och mumlade något om att "Nu får du väl ändå...". Jag tycker numer att det är helt normalt att fölvaka. Jag har glömt hur det var när man inte sprang uppe på nätterna...

Däremot verkar det som om hon måste läcka mjölk i ett par dagar innan fölning. När Ella föddes så hade Zizi läckt mjölk i fyra dagar innan. Nu så läcker hon ganska rejält.

Ska man mjölka ur och spara lite? Mjölken är genomskinlig men vitaktig och blir klibbig när den torkar på handen. Är lite rädd att råmjölk försvinner innan fölet får det i sig.

Och föl har det förresten blivit... Hos grannen. Hans förstföderska var lite tidig av sig men fick en lite muskelknutte som var rund och fin. Den stolte fadern är quaterhingsten Cash'n Smart. Vad mamman är efter kommer jag inte ihåg. Det är väl nåt i stil med Jack's little red bar doc 'o Lena, som alla quaters heter.:D
Grannens gammelmärr som alltid fölar tidigt gör som våran Zizi-hon kniper trots att mjölken står som spön i backen. Även hon väntar föl efter Cash'n Smart.

*kl*
Nu är jag jättetrött:smirk: Ska den där fölungen inte komma snart. Det tar på krafterna att vaka på nätterna och orka jobba på dagarna. Nu är vi på dygn 337.... Inga vaxproppar men ser i övrigt "klar" ut. Ser fram emot en lite mer spänning i stallet i natt;) Det har varit lugnt allt för många nätter nu.:D

Men tänk så roligt det blir när den äntligen kommer ut!:) Jag har som sagt helt enkelt glömt bort hur livet var innan vaket. Och mina kollegor på jobbet har vant sig vid att jag bara gäspar.

Eftersom du bor i Västra götaland så ses vi kanske på fölvisning på Grevagården senare i år? Vad var det för stam på din blivande stjärna?

*knapplån*

Fortfarande nätter fyllda av förvärkar och tydliga tecken på förestående fölning...men inte skymten av något föl.
Hon avbryter helt plötsligt alla förberedelser och lägger sig platt och snarkar resten av natten..:))

stämmer in exakt på mitt sto:p !
dagens rapport blir att den genomskinlliga mjölken slagit om till lättmjölk och att det rinner sekret från slidamynningen.

A-K.Eng: visst är det fantastiskt att man kan acklimatisera sig så snabbt?! här är det vardag att mamma, och ibland barnen, sover på en madrass på kontoret... barnen har helt accepterat att mamma inte kan tänka eller prata eller lyssna på något annat än ämnet föl. och sambon bara lider tyst.

Ja det ska ju verkligen bli kul när den kommer så småningom.
Det var inte spännande i stallet i natt heller;)
Har betäckt med Careful, mamman efter Electro-Napoleon.

Ser att de har fölvisningar på Hagård Hästgård utanför Svenljunga i år. Det är ju lite närmare för oss att åka. Men vi får se.... Först måste den lille behaga att komma ut hel och frisk.

Knapplån!
Här har det inte hänt något medan jag var iväg med stoet till Don Primero o såg en lysande hingstvisning på Markebäck!
Tror hon kniper tills det blir varmare igen. Hon är nu på 328.

A-K.Eng: visst är det fantastiskt att man kan acklimatisera sig så snabbt?! här är det vardag att mamma, och ibland barnen, sover på en madrass på kontoret... barnen har helt accepterat att mamma inte kan tänka eller prata eller lyssna på något annat än ämnet föl. och sambon bara lider tyst.

Alla inblandade vill vara med och vaka. Systrarna som bor på andra orter har hälsat på i tur och ordning med barn och allt. Det börjar kännas normalt med ett par whippethundar och småbarn i sängen/soffan...:D

Konstigt har det varit att ha tillbringat tre nätter med mannen vid sidan. "Vem är det där"? tänker man när man vaknar.:p

här är alla också jättegulliga:love: .
men när man är trött och vill att bebis skall komma blir det lite mycket med 15 stallkompisar, hela släkten och 40 arbetskamrater som istället för att säga hej frågar om det kommit något:smirk:
börjar förstå de gravida som går över tiden och drar ur telefonjacket efter ett tag...
just för stunden strejkar kameran:eek: och jag hoppas innerligt att vi får igång den innan kvällen. den har fungerad suveränt i tre veckor men nu när mjölken börjat ändra färg så skall det såklart krångla:devil: kanske blir det fikarummet inatt:cool:

Hej! mitt sto är beräknat till den 8´de maj.Verkar som hon hade tänkt tidigare. Igår hade hon börjat fylla juvret och i dag är det jättefullt. Är det någon risk för fölet om det kommer innan. Mvh Emma 78

Mitt sto har haft fullt juver sen i mitten på mars. Hon har inte fölat än...

Och det är ju inte så långt kvar till 8:e maj. Max tre veckor va? Då ska det inte vara så stor fara för fölet.

Senast ändrad:

men när man är trött och vill att bebis skall komma blir det lite mycket med 15 stallkompisar, hela släkten och 40 arbetskamrater som istället för att säga hej frågar om det kommit något:smirk:
börjar förstå de gravida som går över tiden och drar ur telefonjacket efter ett tag...

Samma här. Så fort man kommer till jobbet: Har det kommit nåt?

Stoets uppfödare skickar sms och undrar hur det går.

Min faster ringde imorse och undrade om de fick komma och titta på föl.

Och de som är med i vadslagningen börjar bli lite sura på Zizi för alla har gissat på tidiga och redan passerade datum. Jag tycker vi ska gissa nya datum men det vill inte mamma som gissat det senaste och därmed kommer vara närmast och kamma hem en poäng där...:D

Vill jag titta på föl får jag gå till grannen som fick ett med sådan färg och teckning som jag tror vårat föl får.

Hoppas att din kamera börjar fungera igen. Det är ju inte så varmt nu, men ni kanske har uppvärmd sadelkammare/fikarum i erat stall?

jo, fikarummet är uppvärmt. men det är ju skönare att sitta/ligga hemma och kolla på film och umgås med familjen än att sitta i ett öde fikarum och glo:smirk: .
men, men om så blir fallet får jag väl lusläsa dagens ridsport:) .

Ja, man har ju ett liv utanför fölvakan liksom... eller hade.:D

Kameran gör det hela så mycket lättare. Jag har lånat min av en kompis. Jag klipper hennes häst i utbyte. Så bra så!

Prenumererar du på ridsport? I så fall kan du ta med Avelsextra till stallet och läsa om förra årets fölning. Det står under rubriken Annorlunda fölningar. Det ger en förklaring till vår vakhysteri.

Fast jag orkar inte vara så hysterisk längre. Har precis kollat på Flyinges DVD och bestämt att Callahan ska få den äran. Eller Jaguar Mail. Eller nån annan... Men bara om det skulle gå åt helsicke. Vi har inte plats för fler. Tyvärr, eller lyckligtvis.:D

Förresten, vad önskar ni för kön på era blivande stjärnor?

Den här lysande fälttävlansstjärnan vi nu väntar på, (och har väntat på så in i helskotta länge!), ska bli en hingst. Skönt med en valack bland alla damerna. Inga brunster. Det ska bli så bra så bra med en kille.

Fast först innan man kastrerar så kanske han rymmer till det andra stoet... Det kommer bli kalas det. I min fantasi. :D

samma här -jag orkar inte heller. rycker mest på axlarna när folk frågar. den kommer när den är färdigb är numer mitt ständiga svar.

jag önskar mig en hingst, men bara för att jag inbillar mig att det kommer svida lite mindre när jag skall sälja den... för säljas ska den hur som helst. fasan är ett superfint sto med bläs och fyra höga strumpor. då kommer jag gråta hela vägen till avvänjning... fast iof kommer jag skratta hela vägen till banken istället. förhoppningsvis:smirk: .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka