I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag har beställt ett brunt sto med bläs:angel: Så jag ställer in mig på en fuxhingst för att inte bli besviken. Huvudsaken är att allt går bra och att fölet är friskt, men man kan ju önska.
Min är nu på dygn 325, jag trodde ju att stoet i grannboxen skulle sätta igång henne med sin fölning, men nu är det bara + 8 och regn, så jag tror hon håller sig till tisdag då det skulle bli + 18 och sol igen.

*kl*
nu fungerar kameran igen:banana: skönt!
lycka till ikväll alla vakare, hoppas att ni får antingen ett fint föl eller att ni få sova några timmar iaf!

Förresten, vad önskar ni för kön på era blivande stjärnor?

Jag har beställt ett skimmelsto, men det blir säkert en brun hingst! Nåja, bara fölet blir friskt.. :) Det är det viktigaste!!! :bump:

Inget är på gång här, men jag tror nog att det blir föl i helgen! Väntar på att det ska komma vit mjölk ur juvret för då vet jag att det är på gång.

Vi har beställt ett mörkbrunt hingstföl, som ska heta Lenn `Art...(lennart)... beroende på pärlans andra föl som har ART i namnet...

Ronja(new foresten) ska helst få ett hingstföl hon med... allt för enkelhetens skull i vinter...

Annars är allt bara fint här, släppte ut stona på gräs idag, dååå kunde man minsann inte se att det bara är några veckor kvar till fölning... toka!

Jag sover ju redan i fikarummet;) eftersom jag inte har stallet hemma. Det är helt ok, jag känner mig som hemma där nu :p . Ikväll blir det att läsa nya Ridsport...
Och jag håller med er ang. alla frågor! Undra just om det skulle varit lika intressant om det var jag själv som skulle få bebis??!:D Ska pussa sambo och katt go'natt nu och åka till mitt "hotell".
Lycka till alla vakare...

Jag vill oxå ha brunt sto med bläs ,men hoppas ju förstås att allt går bra och fölet är friskt. Är nu på dag 323 det ser inte ut att bli dom närmaste dagarna, men man vet ju aldrig. Är så nyfiken.

Skönt att stallet är hemma, allt är ju mycke lättare då.

*kl*

Jag önskar mig ett svart stoföl med lite vitt.
Får jag ett brunt stoföl är jag lika glad ändå. :p

Jag önskar mig en brun hingst, men är lika glad för ett brunt sto:D Kommer säkert bli en skimmel:smirk:

Jag vill ha ett sto, jag är en typisk stomänniska och alla färger utom fux eller skimmel går bra.
Tyvärr har jag ju betäckt med en fux och har fux längre bak i stammen, så med min vanliga tur så blir det en fux hingst:D

Undra hur mycket toningsfärg det skulle gå åt:idea:
Nejdå jag är glad bara allt går bra.

Grannen tror hon får köpa den billigt om det blir en pojk, tji fick hon!
I morse åt hon inte upp sitt kraftfoder, hoppas hoppas:bump:

Japp, släkt och vänner ringer precis lika mkt om du hade skullat få bebis! Tro mig jag gick över 10 dagar förra sommaren.. Duchade man och inte hann svara så blev det halv hysteri med att ringa runt till alla för att höra om något hänt :rofl: . Nu ringer de i alla fall bara 1 gång om dagen och blir inte hysteriska om man inte svarar :p .

Jag vaknade i morse vid halv sex och tittade på monitorn. Såg att Nattis nosade på ett föl som stod brevid henne. Väckte min sambo och Theo vaknade när jag kastade mig upp och slängde på mig kläderna. Rusade sen ut i stallet och tittade i boxen - men där var inget föl :( . Om jag drömt eller sett i syne av sömnbrist vet jag dock inte :smirk: ..

Hoppas den kommer snart i alla fall... Vill ju sätta över kameran på det andra dräktiga stoet.. Men ska jag vara ärlig så tror jag det dröjer ytterligare några dagar på båda..

Grattis alla ni som redan fått sina telningar och lycka till ni som fortfarande väntar:) .
En fråga till er med lite mer erfarenhet - Hur länge har det hänt att ett sto gått med vit mjölk innan det blivit dags för fölning?
Har ett sto, 16 år som haft ett föl för ett par år sedan. Beräknad till 29 april. Haft vit mjölk minst en vecka, släppt bäckenbanden. Stallägaren (en ängel), jag själv och dottern har nu vakat i nio dagar. Bör man bli orolig? Tilläggas kan att det är full fart i magen, tror nog att fölet kommer hoppa ut (e. Carte dÓr).

Grattis alla ni som redan fått sina telningar och lycka till ni som fortfarande väntar:) .
En fråga till er med lite mer erfarenhet - Hur länge har det hänt att ett sto gått med vit mjölk innan det blivit dags för fölning?
Har ett sto, 16 år som haft ett föl för ett par år sedan. Beräknad till 29 april. Haft vit mjölk minst en vecka, släppt bäckenbanden. Stallägaren (en ängel), jag själv och dottern har nu vakat i nio dagar. Bör man bli orolig? Tilläggas kan att det är full fart i magen, tror nog att fölet kommer hoppa ut (e. Carte dÓr).
Jag undrar samma. Vårat sto är beräknat till 28/5. Igår fick hon vaxproppar. Men hon har inte släppt i bäckenbanden. Hon är 18 år och fölade sist för fem år sedan. Tre föl tidigare. Vi bevakar detta sto extra noga eftersom vi misstänker att något i står rätt till. Det är ju 5 v till beräknad fölning. Hur länge kan dom gå med proppisarna som längst ?

Förra säsongen gick ett av våra ston med vit mjölk som ömsom droppade, ömsom sprutade under 15 dygn.
Vi var rätt rejält oroade eftersom som hon vid sina tidigare fölningar haft vit mjölk under ganska exakt 1,5 dygn varje gång.

Fölningen gick sedan hur bra som helst...den enda skillnaden mot tidigare gånger var att det denna gång blev en hingst...tidigare hade hon vara fått ston.

*KL*

Mitt ena sto är nu på 335 dagar, den andra på 332 och de ser inte det minsta fölnödiga ut :mad:

Tack för svaret. Då får vi se om det blir en hingst som dottern vill, själv vill jag ha ett sto;) .

Hej alla glada! Jag har följt den här tråden med stort intresse, nu hoppar jag in som gubben ur lådan:D .
Jag har ett sto som gått 337 dgr sen sista betäcknings dag.Till saken hör att vi trott att hon var skendräktig och nu vet vi varken ut eller in.:confused: Hon har blivit betydligt tjockare brunstar inte brukar vid den här tiden ha mycket tydlig brunst har vita droppar på spenorna i skov ibland gulaktig och det började tidigt ca 5 mån.
Hon tycker inte om att man rör vid juvret och inte vid magen heller, inte så att hon sparkar men hon går undan och det syns tydligt på hennes kroppsspråk att hon inte gillar det.I går morse när jag tittade på juvret hade ett blivit lite större och i morse tyckte jag att hon såg annorlunda ut om magen.Det konstiga är att hon ät ul:ad efter 120 dgr och enligt det var hon tom, det är ochså tagit blodprov som vissat neg.Jag skulle vilja ta hit vet men eftersom den närmaste är 16 mil bort kostar det 3000kr och efter alla utlägg tidigare på vet och betäckning är kassan skral.Det är hennes och mitt eventuella:confused: första föl.

Jag hade som släppt att hon skulle vara dräktig men nu är jag hellt:confused: Är det nån fler än jag som varit med om nåt liknande.

Kan tillläga att jag haft henne i 6 år och har aldrig sett att hon blivit så här stor eller att hon haft något i juvren, hon är kraftigt byggd men aldrig fet.

hej

vårt sto som skall föla den 23 maj har haft vaxproppar i tre dagar nu, och hon har fyllt juvret rejält.
Det ser ut som det har runnit lite på insidan av bakbenen med.
Hon är rejäl i sitt omfång, men magen skall trilla längre bak innan det är dags. Hon är ganska slapp där bak, men det är ju hela hon iofs.
Jag har börjat hålla koll lite.
Hörde att en del ston kan ha visa såna här symptom några veckor innan fölning.

*kl*

Efter första halva vaknatten bjöd hästen på;
ett evigt "gå-runtande"
titt mot mage
spark mot mage
lyft svans
trycka rumpa mot vägg
flema
äta hö
sova

Jag åkte hem vid två då jag ändå är övertygad om att det dröjer lite till.

känns igen:smirk:
här börjar jag tvivla på att det blir något under min ledighet...
men det sista som överger en är hoppet!

hej

vårt sto som skall föla den 23 maj har haft vaxproppar i tre dagar nu, och hon har fyllt juvret rejält.
Det ser ut som det har runnit lite på insidan av bakbenen med.
Hon är rejäl i sitt omfång, men magen skall trilla längre bak innan det är dags. Hon är ganska slapp där bak, men det är ju hela hon iofs.
Jag har börjat hålla koll lite.
Hörde att en del ston kan ha visa såna här symptom några veckor innan fölning.
Skönt att höra att det är fler än jag som har tidiga proppar. Hoppas det går bra för våra ston.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka