I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Nu slänger jag mig in i den här tråden jag också... Min Olga (connemara e. Finney Master, ue. Lambay Inver, betäckt med morgan Rain Storm Shadow) är på 320 dygn idag. Vi har inte flyttat ut i stallet än, men jag är så himla nervös att jag inte kan sova på nätterna här hemma längre. Vi lär nog flytta ut nu till helgen, har köpt kamera som så Olga inte tycker vi stör. Har en mycket bestämd liten dam :smirk:

Hur som helst; Olga började fylla juver för fem eller sex veckor sedan, nu ser det ut som om det inte rimligtvis kan bli större. Däremot droppar eller rinner det inte något om det, så när som på en dag för någon dryg vecka sen då det kom några droppar när jag kliade. Hon är stor som ett hus, men borde inte föla förrän början av maj... Hur orolig ska man vara? Flytta ut i stallet omedelbums? :crazy:

t

Nu slänger jag mig in i den här tråden jag också... Min Olga (connemara e. Finney Master, ue. Lambay Inver, betäckt med morgan Rain Storm Shadow) är på 320 dygn idag. Vi har inte flyttat ut i stallet än, men jag är så himla nervös att jag inte kan sova på nätterna här hemma längre. Vi lär nog flytta ut nu till helgen, har köpt kamera som så Olga inte tycker vi stör. Har en mycket bestämd liten dam :smirk:

Hur som helst; Olga började fylla juver för fem eller sex veckor sedan, nu ser det ut som om det inte rimligtvis kan bli större. Däremot droppar eller rinner det inte något om det, så när som på en dag för någon dryg vecka sen då det kom några droppar när jag kliade. Hon är stor som ett hus, men borde inte föla förrän början av maj... Hur orolig ska man vara? Flytta ut i stallet omedelbums? :crazy:

Gud va spännande:d Jag har betäckt med Copper Coin, funderade på Rain Storm Shadow men fastnade till slut för Copper. R S S är ju bara super läcker men det är Copper ochså, jag fastnade för hans fina psyke och dynamiska hållning.

Har följt den här tråden med spänning ett par veckor och grattis alla som fått tillökning!!
Själv har jag ett sto som är betäckt med Bayron och förväntas föla första veckan i maj. Hennes juver har varit lite fullt på morgnarna ett tag men "mjölkat ur" under dagen i hagen. Idag är juvret fortfarande sort fastän klockan är 19.00 och hon gått ute hela dagen. Jag mjölkade ut lite och det var fortfarande genomskinlig. Däremot hade hon en liten rödbrun klump som kletat sig fast vid slidöppningen. Kan detta vara slemproppen eller är det bara lite ihopkletad flytning?
Någon som vet och som kan svara mig??? Tycker ni att jag bör kolla mjölken igen när jag tar in dem eller när jag nattar dem?? Kan det vara dags? Är ny på det här som ni kanske förstår:crazy: Hon har haft tre föl tidigare med den förra ägaren och de förlossningarna har gått utan problem.

Det hoppas jag med att det kommer att gå bra.
Det har runnit mera på insidan benen idag.
Behöver jag vara orolig.
Kom fram till att jag räknat fel på 10 dgr, 330 dgr blir den 13 maj.
Hon har ingen matlust.
Slukar sitt kraftfoder och den hackade lucernen.
Är helt galen i gräs, men slopar hösilagen.
Så idag har jag åkt 13 mil tur och retur och hämtat hem kalashö.
Skall se om hon gillar det bättre.
Nu är inte vaxpropparna genoskinliga längre, mera vita.

Kolla mjölkfärgen när du tar in henne.
Det är inte så ovanligt med lite blodflytningar i slutet.

Vi har ett sto som blivit skendräktig 2 ggr efter betäckning med olika hingstar. Hon följde exakt samma beteende som ett dräktigt sto. Lade sig tom o fölade. Alldeles svettig o med värkar. När hon sen var klar var hon något smalare o sörjde sin "fölis" något dygn o sen var det bra. Hon hade stenhårt juver o allt.

Till någon annan som frågade...vårt sto nr 1 som fölade i år gick med vaxproppar i 8 dygn innan fölning men hon bytte mjölkfärg vid 20 o fölade kl 00.40.

Fööööööööööööööööööööööööööööööööl!!!!!!!!!!!!:love:

Har det blivit 03.40 i natt. En Lanzelot, rödbrun med en liten liten stjärn och en liten liten snopp och en vit bakkota.

Mammahästen fick höra "sanningen" igår, att det blir jäkligt dyrt med blodprov och ev blodplasma om hon ska hålla på att spruta råmjölk till höger och vänster och i pölar på stallgången! Hon har ju läckt i fyra dagar och haft vaxproppar i en vecka. Men nu verkade hon förstå allvaret.

Hon höll på och kliade bakdelen smått hysteriskt, precis som förra gången, och sen höll mamma vaket eftersom jag började jobba 07.00 i morse. Mycket jag fick sova... Några minuter i halv fyra så väckte mamma mig och syrran.
Då hade inte framfötterna kommit ut än. Mamma, som har stor erfarenhet ifrån bondelivet, kännde efter så att rätt saker kom ut. Jag och syrran hjälpte till att dra. Vilket egentligen inte behövdes, men efter förra årets katastrof så tog vi det säkra före det osäkra.

Zizi låg still nästan hela tiden och när allt utom bakbenen var ute så fick de ligga en stund. Zizi slog sig till ro med en hötuss. (Vaddå fölat? Jag är hungrig!)

Fölet masade sig själv närmare mamman och då brast väl navelsträngen. Han var jättepigg och stod upp och diade efter en halvtimme.

Han har lite skeva ben, men det hoppas vi ska rätta till sig. Söt och gosig är han. Det verkar stå: "Jag är positiv till allt", tatuerat i pannan på honom.

Pappa till fölet är Laptop.

Gissa vem som ska sova i sin egen säng, äntligen, efter fyra veckors vakande hos mutter på landet?:D

grattis!!!:bump: :bump: :bump:
vad undebart att allt gick bra och att du fick vara med efter allt ert slit!

Tackar!

Tredje gången jag förlöser Zizis föl. Andra fölet jag får ut levande. Lite skräckblandat var det men Zizi fölar så lätt när allt är som det ska.

Helt enligt skolboken gick det.

Och vad gäller hennes caslick så sprack hon lite, men det kommer att läka finfint. Det var nog inte så tjockt ihopväxt

Fölet får inte gå i stora hagar på minst en vecka enligt veterinären. Mamma ringde och frågade vad vi skulle göra när den är lite skev i höger benpar. Men ute varje dag i en liten hage får den vara.

Några bra foton har jag inte fått än. Bättre att han får växa till sig ett par dagar och kanske räta upp sig.

Snygga var jag och syrran under fölningen. Jag i blårandig flanellpyamas, röd fleecejacka och gröna gummistövlar, syrran i gummistövlar, svarta mysbyxor och ett säxigt lila nattlinne med smala axelband. Hon skänkte lite glamoooor stunden till ära. Mamma har filmat. :D

Jag fick ju inte vara med i årets väntan tråd då mitt sto resorberade sent i höstas, men jag läser och nu tåras min ögon över din fölunge!!

Stort grattis till lilla Lanzelot!!

skönt att höra ang casslicken, jag har sett framför mig hur de spricker snett och vint och ända till rectum:crazy:
ang klädseln har jag haft funderingar kring det i-landsproblemet. eftersom jag har släkt och vänner som går in emellanåt och tittar på kameran vill jag helst inte stå halvnaken i mitt skitiga snobben-nattlinne:p ... men när det väl gäller är det väl inget jag hinner eller tänker bry mig om kan jag tro:D

och vi vill se foton så snart som möjligt såklart:bump: !

Jag fick ju inte vara med i årets väntan tråd då mitt sto resorberade sent i höstas, men jag läser och nu tåras min ögon över din fölunge!!

Stort grattis till lilla Lanzelot!!

Tackar. Jag har inte varit så gråtig själv. Har kanske blivit lite avtrubbad? Vågade inte hoppas. Grät däremot floder över min vackra Alva som föddes död förra året. En kopia av sin far Akribori. Det vackraste jag någonsin sett.
Men det är skönt att kunna dela med sig av lite lycka ibland. För även lyckan kommer till oss alla förr eller senare.

Hoppas att du gör ett nytt försök i år och att det blir ett litet föl:)

Grattis, ser fram emot bilder på underverket.

Bilder kommer när det blir några bra. Han står ju inte still!:p

ang klädseln har jag haft funderingar kring det i-landsproblemet. eftersom jag har släkt och vänner som går in emellanåt och tittar på kameran vill jag helst inte stå halvnaken i mitt skitiga snobben-nattlinne:p ... men när det väl gäller är det väl inget jag hinner eller tänker bry mig om kan jag tro:D

Jag lovar att du bryr dig när dit flanellrandiga arsle fyller hela kamerabilden...:rofl:

Gud va spännande:d Jag har betäckt med Copper Coin, funderade på Rain Storm Shadow men fastnade till slut för Copper. R S S är ju bara super läcker men det är Copper ochså, jag fastnade för hans fina psyke och dynamiska hållning.

Jag var och tittade på Tank i somras, gav ett intryck av att vara så himla snäll och trevlig på alla sätt och vis! Vad har du för sto? Känner inte till Copper Coin, har du en länk?

C

GRATTIS till fölis! Skönt att allt gick bra denna gång!

Jag var och tittade på Tank i somras, gav ett intryck av att vara så himla snäll och trevlig på alla sätt och vis! Vad har du för sto? Känner inte till Copper Coin, har du en länk?

C

Gå in på svenska morganhingstföreningen Lyckänge Copper Coin han står i Norrbotten Piteå.Jag har ett varmblodssto, men hon ser ut som ett halvblod trodde att det var det när jag såg henne första gången.

Det trodde alla andra ochså så jag kollade upp det och hon är ett varmblod men en kraftig bit.

Nu kommer jag också med in i tråden. Mitt sto har nu gått 348 dagar, hon har börjat få små vaxproppar men dom är fortfarande genonskinliga men jag räknar med att hon bör föla på ett par dagar då hon brukar gå omkring två veckor över tiden. ska snart börja vaka själv, (stallägaren vakar lite nu)

*kl*
idag har dansa fyllt ut ljuvret helt ända ut i spenarna och har även kristaller. är mer på alerten och svårt att stå still. vandra, kliar, ligger och står om vart annat. känns på henne att det är något på G så det blir helvak från nu. hoppas det inte blir flera dygn bara...

Grattis!!! Så skönt att fölet tittade ut till slut och att allt gick bra.

OA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka