I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*lånar*

Vi har ju undrat lite hur det egentligen stått till med antingen stoets mjölk eller vårt minne...eftersom mjölken gått från att vara genomskinlig och klibbig till vit och sedan tillbaka.
Men..idag fick vi förklaringen om än mycket märklig..
Damen har genomskinlig mjölk i den ena spenen och vit i den andra....

Vad betyder det??
Skall hon KANSKE föla...eller????...:)))

Jag sover ju redan i fikarummet;) eftersom jag inte har stallet hemma. Det är helt ok, jag känner mig som hemma där nu :p . Ikväll blir det att läsa nya Ridsport...
Och jag håller med er ang. alla frågor! Undra just om det skulle varit lika intressant om det var jag själv som skulle få bebis??!:D Ska pussa sambo och katt go'natt nu och åka till mitt "hotell".
Lycka till alla vakare...

Har följt tråden med spänning, trots att jag inte själv har någon häst som ska föla..:d

Måste bara säga att din häst ser så otroligt vacker ut! Du har inga fler bilder man skulle kunna få se..?:angel:

Nu är det nio dagar kvar till beräknad nedkomst, det enda tecken hon visar på den stundande nedkomsten är fyllt juver, vi bor fyra kilometer från stallet, stallägaren är väldigt erfaren på området och tittar till henne vid 22-tiden, funderar på om man ska redan nu börja åka dit någon gång vid midnatt? Hur hade ni gjort?

Förmodligen sovit väldigt gott några dygn till:angel:

Räknat fel skrev du. Min blev seminerad 28/6. Jag räknar 11 mån från det datumet. Är det fel ?

*knapplån*

Nu är två av stona på dag 330 och det sista på dag 320. Förstföderskan (dag 330) har nu ordentligt spänt juver på kvällen också samt att det går mycket lätt att få ut några droppar genomskinlig mjölk. Hon hade även små små "vaxproppar" eller mer kristaller kanske man ska kalla dem nu i kväll. Bäckenbanden relativt slappa. Men hon står lugnt och sover i boxen nu. Tror inte att det blir nåt i natt, men man vet ju aldrig eftersom hon inte fått föl förut. Sätter klockan ett par ggr i natt för säkerhetsskull.
De två andra har inte alls särskilt fyllt juver vid insläpp på kvällen, däremot lite mer fyllt på morgonen. Dröjer nog ett tag där skulle jag tro.
Hur stora ska "kristallerna" vara för att ni ska kalla dem vaxproppar? Mina ston brukar inte få mycket till vaxproppar innan de fölar. Brukar mer gå på färgomslag på mjölken samt "magkänsla".

har inte riktigt pejl på det där.. men vissa säger att det är 330 dagar och vissa säger 11 månader tror det skiljer 5-6 dagar där

Nu har det gått 338 dygn i dag har hon inte varit sugen på kraftfodret.

Idag när jag skulle fodra fick jag jaga henne med hinken, i kväll när dottern tog in pållarna började hon att äta hö men ignorerade fodret.
Hon hällde ut det på golvet, när jag kom hem efter jobbet tittade jag till henne i stallet och då hade hon ätit upp. Hon håller ochså på att ansa svansen och hårbekläda träden i hagen.
Gnider sig mot träd på dagarna och boxväggen på natten.

Min dotter som inte är hemma så ofta tycker att hon är gigantisk, själv tycker jag inte att hon är så tjock.
Ja, det är bara att vänta och se vad som händer.:crazy:

Suck! Detta är bland det jobbigaste jag varit med om det håller på att gå mig på nerverna att gå och vänta och så är man ju livrädd att det ska hända något om man skulle missa fölningen.
Om det nu blir:confused:

Jag hade räknat ut 330 dgr 13 maj sen lade jag på 10 dgr bara för att det är första gången.
Nån sa att man kan göra så.
Min kompis räknar på nåt annat vis och hon kom fram till 13 maj.
Håller tummarna för våra ston.

Knapplån!
Är nu på 331(söndag) o inget har häst. Allt ser ut som för ett par dagar sen.
7 veckor kvar tills Figaro bebisen väntas komma.

*kl*
nu har här blivit föl:bump: :banana: :bump: :banana: !
kl 22.00 lördag kväll gick vattnet. jag kastade på mig kläderna och for iväg. var i stallet 22.02 och då var framhovar och nosen ute. dansa var jätteduktig och allt gick fort och bra. ut ut kom ett brunt välutvecklat stoföl:love: . allt gick enligt skolboken och dansa skötte alla sina uppgifter exemplariskt. bebis tod upp efter 20 min men fick öva lite på sugtekniken. vid 01.30 slurkade den i sig sin första måltid. då hade den stått och gått i tre timmar! en envis liten dam....
återkommer med bilder.

*knapplån*
Hur stora ska "kristallerna" vara för att ni ska kalla dem vaxproppar? Mina ston brukar inte få mycket till vaxproppar innan de fölar. Brukar mer gå på färgomslag på mjölken samt "magkänsla".

Vaxproppar är för mig mera som "utrunnen stearin" när man ser dom (om ngn förstår hur jag menar:crazy: ). Kristaller är små "nålshuvuden" bara, och dessa kan ju finnas ganska långt innan själva fölningen. riktiga vaxproppar uppkommer nästan enbart dygnet innan fölning...

Ronja är "helt klar"- förutom juvertillväxten, men hon satte "efter fölningen" förra gången oxå:smirk:

Pärlan har stort ljuver på morgonen, mindre på kvällen, och med kristaller emellanåt. Säkert några veckor kvar...

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!:bump: :bump: :banana:

Äntligen lite belöning för allt slit!

Ska bli kul att se bilder. Vad var det för stam nu igen? (Jag har minne som en gammal get och orkar inte leta itråden:p )

Utrunnen stearin är en bra beskrivning på Zizis vaxproppar de sista två dygnen. Några timmar innan så hängde det som en klase vindruvor från tuttarna. Stora som en nagel.

:)
Utrunnen stearin är en bra beskrivning på Zizis vaxproppar de sista två dygnen. Några timmar innan så hängde det som en klase vindruvor från tuttarna. Stora som en nagel.

Ja. har man en gång sett "riktiga" vaxproppar" s¨å tar man aldrig fel eller hur:angel: :)

Nä, dessutom läckte hon som ett såll och när jag skällde på henne för det så gav hon mig en generad blick som sa att jovisst ikväll blir det.

Annars så har jag vid sista klappen på kvällen fått en blick som säger: Inte i kväll heller.

Hon är rolig min mammahäst. Och cool.

Grattis:bump: Härligt att allt gått bra!
Jag fortsätter att vänta:confused:

Jag hade räknat ut 330 dgr 13 maj sen lade jag på 10 dgr bara för att det är första gången.
Nån sa att man kan göra så.
Min kompis räknar på nåt annat vis och hon kom fram till 13 maj.
Håller tummarna för våra ston.

Man ska inte tro att de går över bara för att det är första gången. Mitt sto fölade första fölet på dygn 321.

Grattis till dig med :bump: ! Hoppas på att få se bilder på era underverk snart!

:rofl: :rofl: :bump: Ett jätte grattis till dig. Min föddes exakt vid denna tidpunkt med. Ett sto föl efter chess med bläs och tre vita strumpor. 343 dygn gick hon. Skönt att väntan är över..........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka