I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Håller tummarna på att den lill* stannar kvar i magen ett tag till.
Angående vaxproppar så misstänkte jag att de "riktiga" skulle vara betydligt längre. Mina ston brukar som sagt var aldrig få några utan har bara de där kristallerna.

Håller tummarna på att den lill* stannar kvar i magen ett tag till.
Angående vaxproppar så misstänkte jag att de "riktiga" skulle vara betydligt längre. Mina ston brukar som sagt var aldrig få några utan har bara de där kristallerna.

Tack... det är klar skillnad på dessa små "kristaller" och det hon har ikväll, både i konsistens och utseende, men det är inte så stora vaxproppar som hon brukar sätta...
Har ju haft henne några år, och känner henne relativt väl vid det här laget...

Hej

Varför inte Hektor (hingstföl) om du nu vill ha ett liknande namn?! Själv har jag valt en viss genre som jag håller mig inom... hemligt förståss. Men tex blommor.... De är roligare tycker jag än att bunta ihop mammans och pappans namn det blir så tråkigt... om man inte kommer på något riktigt bra då förståss:banana:

Nu har vi genomgått ytterligare en natt där stoet haft kraftiga förvärkar. Hon trycker baken mot väggen, sparkar och biter mot magen och visar tydliga tecken på smärta.
Hon lägger sig ner någon gång per natt och stönar och tittar mot magen..

Detta har nu pågått 5-6 nätter hela tiden med lite ökad intensitet..
Är detta normalt....eller har vi anledning att oroa oss???
Det rör sig om ett förstagångssto på 4 år som i övrigt har fullt juver, vit mjölk i ena spenen och genomskinlig i den andra samt ser i övrigt färdig ut. Möjligen kunde mjölken komma ner lite mer i spenarna...
Hon är idag på dygn 335.

Från våra tidigare sex fölningar här hemma känner jag inte igen detta utdragna förlopp....även om vi bland dessa sex haft två förstföderskor.

Det där med att trycka baken mot väggen och klia sig har vårt sto sysslat med vid de två sista fölningarna. När hon kliar sig smått hysteriskt mot väggen så är det visst dax har vi förstått nu.

Den här fölningen började hon ett par nätter innan att klia sig.

Men nu är ju fölet ute och skuttar omkring som en liten hare/bambi på hal is med sina skeva ben. Hoppas att det rättar till sig snart. Söt är han iallafall.:love:

Och jag slipper gnälla mer i den här tråden. Det överlåter jag med varm hand till er andra.:D

Kan det kanske vara lite kolikkänning också? Många högdräktiga ston får ju lite kolikkänning ibland pga att fostret ligger och trycker på nån del av tarmen. Bajsar hon som hon ska? Är det hela natten hon håller på så, eller mest i början av natten? Mina ston brukar ofta ha en period av förvärkar (ligga ner och stöna lite osv) sent på kvällen/början av natten, för att sen sova relativt lugnt under resten av natten. Vad händer om du tar ut och leder henne en sväng när hon är som mest orolig, blir hon lugnare då?
Troligen är det ju inget du behöver oroa dig för, men det är ju svårt att veta när man inte sett stoet. Är hon orolig dagtid också?

Jag kan egentligen inte säga att hon är direkt orolig. Hon ger mer uttryck för att hon har ont..Hon vandrar runt i boxen, bajsar som hon ska och äter med god aptit så egentligen kanske det mest är jag som oroar mig.
Hon har hittills hållit på mest på förnatten för att sedan lägga sig ned och sova och snarka...men inatt har hon hållit på precis hela natten.
Imorse hade hon dessutom riktiga vaxproppar och vit mjölk i båda spenarna...
Jag tror inte riktigt hon har riktiga kolikkänningar men det kan nog absolut finnas lite inslag av det mitt i alla förvärkar.

Tack för råden....håll nu tummarna för att allt går bra också..
Någonstans känns det nästan oroande att alla fölningar här hemma hittills gått så väldigt bra...någon gång måste ju katatrofen komma också...

*massa trötta funderingar*

*glömde*

Dagtid är hon alls inte orolig utan går lugnt omkring i hagen med de andra dräktiga stona..

Ja..går och går förresten...hon stor mest stilla och sover

Idag på morgonen hade mitt sto haft blodiga flytningar igen, troligtvis slemproppen....juvret är rejält fyllt, men igne mjölkfärg ännu.
Hur lång tid brukar det ta tills nedkomst efter att slemproppen har gått? Hon är nu på dygn 325...
Mian

Tycker det låter som om du beskriver både mitt sto som fölade den 13e o den som är på 332 idag. Tror att precis som Stommen beskriver det att de har en turbulent tid på förnatten o sen lugnar det sig.
Men håller hon på hela natten o mjölken är vit så då kommer det nog inom ett dygn.
Minns själv när jag var på tjocken...så fort jag lade mig för att sova så blev det ett himla liv i magen o då var man ju inte den gladaste själv om man var trött. Men efter någon timme så var den lille trött o då fick man sova....nja sova o sova ...man fick ju vrida o vända sig många gånger om för att det var svårt att hitta en bekväm ställning med bauta magen. Säkert så för dem också...

Här ser det inte bra ut...
Pärlan mår inte alls bra, jag ser i "ögonen" att ngt är fel hos henne.
Flytningarna har nu inslag av blod...

suck...

Olgas juver var sprängfyllda häromdagen, brukar alltid klia "mellan tuttarna" (Olga tycker det är så mysigt :smirk: ) men juvret var så stort så det var helt omöjligt. Sen nu igår och i förrgår har juvret liksom gått tillbaka och blivit mindre. Hon är helt torr, ingen mjölk här inte. Är visserligen bara på dygn 323 idag.

Är det normalt att juvret går tillbaka och blir mindre?! Bäckenbanden verkar ha släppt efter och jag har en magkänsla av att det är på gång, men än är det ju egentligen lite tidigt...

Imorse vid åttatiden fick Hera ett hingstföl. Inget vidare juver, inga vaxproppar, inget annorlunda beteende fram till kl 03 inatt iaf.

Han är pigg och va snabbt uppe på benen. Tyvärr har han haft svårt med att få äta, så jag fick i ilfart köra och fixa en napp. Men då åt han en stund efter att jag kom tillbaka.

mamma häst är mkt tålmodig och duktig!!!

Gulle_01.jpg

Puss.jpg

Grattis!!!
Är all väntan över eller väntas det fler?

Usch då... låter inge vidare.
Prata med en veterinär... fast mitt första sto i år blödde också lite innan det var dags.
Kommer inte ihåg vilken dag men jag nämnde det i tråden. Hoppas allt är ok, men jag tycker du ska rådfråga en vet iaf, kanske lika mycket för din egen skull som för hästens.

Här ser det inte bra ut...
Pärlan mår inte alls bra, jag ser i "ögonen" att ngt är fel hos henne.
Flytningarna har nu inslag av blod...

suck...

Åh ancan, håller trots allt tummarna!!!

KL
Nu har Ida gått från lättmjölk till klibbig gulaktig, riktigt klister. Är på dygn 304 nu så jag avvaktar ett par dygn till med att halma upp boxen. Bäckenbanden är släppta men hon har inte kliat sönder svansen ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka