I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis!!!
Är all väntan över eller väntas det fler?

All väntan över hehe fick ju knappt vaka. men usch vilken oro, det lär dröja innan det blir fler (går o slänger reklam DVDn på hingstar som kom häromdan)

ANCAN! Hoppas att det löser sig för Pärlan och att det inte är nåt allvarligt *kram*

Den här gången gick det inte vägen... Jag har just dragit ut ett döfött föl ur Pärlan:cry: ,hade det ju på känn lite, vet ju hur vårt sto fungerar normalt.
Hon är så klok - puffade på den två-tre gånger sedan gick hon till dörren.
Jag ledde ut henne enkelt(hon brukar vara vansinnig normalt när man ska ta henne från fölen), gick lugnt en sväng i skogen, ställde in henne, hon luktade på fölet några gånger sedan var hon "färdig"...

Hon har ju kastat tvillingar förrut så hon vet när ngt inte stämmer.

Fölet var missbildat i ansiktet, så det känns ändå skönt att det var dött när det kom ut- tänk om man skulle behöva avliva det istället...

GIVETVIS HAR JAG TALAT MED VETERINÄR!:mad:

Jag tror mitt sto njuter av att ha mig liggandes i stallet och kniper alltjämt.
Min far är däremot inte lika road eftersom han måste sova hemma med hos mina barn, jag har en man som jobbar natt:D

Jag har lovat att "klämma" henne i dörren om hon inte fölar innan helgen;)

Åhhh, vad tråkigt ! Jag beklagar verkligen !

Men vad häftigt att du känner ditt sto så väl att du visste innan att något var galet ! Och ändå vad skönt att fölungen var död och ni slapp avliva. Framför allt vad skönt att Pärlan mår bra trots allt!!!!!!!!!

Vad sorgligt!:cry:

Jag beklagar verkligen!

Tur att Pärlan mitt i allt är så klok att hon förstår att hennes föl inte levde!

Nej så tråkigt, det är alltid så sorgligt när det händer efter så lång väntan. Skönt att det gick bra med stoet trots allt och att hon psykiskt tar det "bra".

Man blir påmind om hur det kan bli när man hör talas om det, nu blir det om möjligt mer oroligt att fortsätta vaka.

Nej så hemskt! Massa kramar till er och Pärlan!

Fy vad tråkigt.... Du har mitt medlidande. Men som du beskriver så var det väl tur i oturen att det ändå blev som det blev...:(

Usch vad tråkigt och ledsamt...

Skönt dock att höra om Ditt kloka sto....de förstår många gånger mycket mer än man tror...

Gud så trist!!
Ledsen om du tog illa upp när jag nämnde veterinären, inte meningen.
Skönt att stoet verkar ta det "bra" iaf o att det inte tillstötte komplikationer för henne.
Man blir verkligen avslagen över ett sådant inlägg, lider med dig o hoppas innerligt att vi andra slipper uppleva samma sak.

Så svårt att skriva detta inlägg...man vet inte vad man ska säga...man vill säga så mycket men man vet inte hur man ska säga det så det blir rätt.
Massor av tröstekramar...

Usch vad hemskt, mitt sto har haft vaxproppar, har kommit mjölk på insidan av benen. Men nu har det stannat upp.
Juvret är stort, men nu har hon bara en vitt plutt på ena juversidan.
Väntar på veterinären gör jag, han skulle ifa komma och vaccinera.

stor kram till dig och stoet.

Usch stackars dig och Pärlan! Beklagar verkligen allt och hoppas att ni snart mår bättre igen (Pärlan verkar ju i alla fall ta det hela bra - klok häst och det kan du ju känna dig tacksam för i alla fall!). Får väl oxå säga som de andra och du själv att det var kanske tur att det kom ut dött - säkert inte lika lätt om ni varit tvungna att ta bort det - varken för dig eller Perlan.. Som sagt lider verkligen med er! Vet ju hur det känns då mitt sto kastade 1 mån innan förra året..

Till er andra: I natt så har mitt sto kliat upp hela svansen.. Kan det betyda att det kanske börjar hända saker? Hon är idag på dygn 327 men hennes mamma och släktingar brukar få lite tidigare så jag bara väntar och väntar på mer tecken :p ... Bäckenbanden är ju som sagt släppta, juvret välfyllt både morgon och kväll men sista delen i spenen är inte fylld så jag kan inte mjölka ut och se hur mjölken ser ut (kanske har fel teknik oxå..*).. Nu börjar jag bli otålig och hoppas att hon snart behaga föla.. Även om jag vet att det kan dröja flera veckor till..

Så tråkigt, jag beklagar verkligen. Vilket klokt sto du har, tänk att hon känner så väl.

OA

Fy vad tråkigt, önskar att man inte behöver var med om något sådant. Stackars er både dig och stoet...tur att hon verkade var så förstående. Beklagar verkligen...stor tröstkram till er båda!

Mian

Tack allihopa:love: ni är så underbara att ha!!!

Jag var ju lite förberedd på det hela, så jag tar det ganska lugnt, fast visst är det tråkigt.

Har mjölkat ur henne nu, och just nu går funderingarna om jag ska anmäla henne till "ammajouren", men egentligen behöver hon nog lite vila på ålderns höst...hon verkar fortfarande ta det hela med ro, och springer med dom andra stona i hagen, äter bra, tömmer sig normalt och har ingen temp...

Hur hade ni gjort, ni som har stor erfarenhet av avelsbiten?

Tack igen, ni är bäst när man behöver tröst!

Jag tycker att du skall kolla på ammajouren om det finns ett föl i närheten som behöver en amma. Om det gör det så skulle jag nog gjort ett försök - annars så skulle jag struntat i det.

Skönt att höra att hon verkar ta det med ro.

Jag skulle nog höra med ammajouren. Bra att du hade lugnet att tänka på att mjölka ur råmjölken.

Man ska aldrig säga som jag sa...att jag hoppas att vi andra slipper något liknade..
Väntar just nu på veterinären..mitt sto som ska ha 7 juni har sedan kl 14 betett sig mycket konstigt.
Hon sparkar oavbrutet mot magen o viftar på svansen samt hugger magen.
I början bekymrade det mig inte då de gör så emellanåt om fölis är jobbig. men stoet har ont o kan inte stå still, sparkar oavbrutet... hoppas vet kommer snart.
Har gått promenad men det gick inte någe bra då hon stannade o slog mot magen hela tiden.
Ingen temp...
Hon är i hagen nu...skulle ni tagit in henne?
Hon kan ju inte vara still, hon har försökt trava ifrån värken...

Tack allihopa:love: ni är så underbara att ha!!!

Jag var ju lite förberedd på det hela, så jag tar det ganska lugnt, fast visst är det tråkigt.

Har mjölkat ur henne nu, och just nu går funderingarna om jag ska anmäla henne till "ammajouren", men egentligen behöver hon nog lite vila på ålderns höst...hon verkar fortfarande ta det hela med ro, och springer med dom andra stona i hagen, äter bra, tömmer sig normalt och har ingen temp...

Hur hade ni gjort, ni som har stor erfarenhet av avelsbiten?

Tack igen, ni är bäst när man behöver tröst!
Då vi forlorade ett föl för 3 år sedan så gjordes detta. Fölet föddes normalt. Stor fin hingstunge. Efter 1 dygn dog han. Missbildning i bäckenet. Då fölungen redan hunnit dia så var juvret stort. Stoet fick gå i gruspaddock. Endast hö och vatten fick hon. Inget kraftfoder. Ingen urmjölkning sa vet. Hade koll på hennes temp. Om hon fick feber så skulle vet komma. Men hon klarade sig utan feber. Även lite lätt linmotion gjorde vi. Hon fixade det bra. Kramar till dig. Vet hur det känns.

Usch vad hemskt, mitt sto har haft vaxproppar, har kommit mjölk på insidan av benen. Men nu har det stannat upp.
stor kram till dig och stoet.
Det är samma här. Håller tummarna jättehårt för oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka