I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Min 4-åring fick en mycket långbent hingstunge e. Corlensky strax före ett i natt. Phu, vilken pärs!

Jag såg på henne redan under kvällen att det var på gång (på monitorn). Strax före 12 gick jag ner till stallet då jag såg att hon lagt sig ner och verkade ha lite värkar. Efter ett tag såg man hinnorna, men sen la hon sig så tokigt att det kom en massa halm i vägen så att man inte såg nåt. Då gick jag in i boxen och kände för säkerhetsskull efter vad det var som kom (hinnorna var fortfarande hela) och då var det bara en nos som kom och inga ben. Båda benen var underslagna i carpus (framknät). F*n tänkte jag och ropade till min man som också kommit ner att här måste lägerättas. Vi körde upp stoet och eftersom min man har längst armar fick han den "äran" att försöka lägerätta. Vilket var lättare sagt än gjort då hon krystade av bara f*n.
Nu är vi ju så lyckligt lottade att vi är veterinärer bägge två och jag hade laddat upp med mediciner hemma. För att få lite arbetsro mellan krystningarna fick hon både livmoderavslappnande och epiduralbedövning och då gick det i alla fall att lägerätta. Sen för att krångla till det ännu mer så låg bakbenen i hundsittande också, men de låg kvar till sist när vi började dra i alla fall. Men vi fick dra rätt ordentligt för att få ut honom och jag tänkte att han överlever aldrig detta (min man hade känt att han levde tidigare i alla fall). Men det är en livskraftig krabat, så han överlevde det hela i alla fall.

Men än är det inte slut på besvären. För det verkar som om han har senkontrakturer på frambenen. Har hittills inte kunnat räta ut carpus och inte heller framkotorna riktigt så vi har ännu inte fått upp honom på benen. Jag vet inte om felläget kom av att han redan hade kontrakturer (för korta senor) eller att han fått det pga att han legat så nu på slutet. Han har in i helskottas långa ben i alla fall.

Jag har mjölkat ur stoet lite (ca 1,5 dl) och gett honom det i nappflaska och gick nu in ett tag för att låta dem vara ifred lite. Ni som gett föl i nappflaska hur mycket brukar ni ge i taget så här i början. Jag hoppas ju att benen rättar till sig så att han snart kommer upp, men man vet ju inte. Är det riktiga senkontraktioner så kan det ju vara besvärligt.
Någon som har haft nåt föl med det?

Det här fick jag väl för att våra tidigare 9 fölningar har gått utan några som helst problem. Nån gång måste det ju bara krångla.

Stommen.
Visst är det halvblod du har? Tänkte på storleken på fölen nämligen.
Dom som vi får hemma brukar kunna ta ca 1,5 -2 dl som första mål.
Sedan efter att dom vaknat till igen, är det ganska enkelt att ge dom hela nappflaskor. Någon unge kan gå över 3 dl. (Travare och ibland halvblod)

Tycker att just felläget med böjda framben kan vara tecken på kontraktur. (Om inte annat så inte alls ovanligt med "hängknän" )

Vi har kört två föl till klinik som fick både gips och senare skor.
Dom lindade vi under natten med tidningspapper och flex.
Såg ganska klumpigt ut men en kom faktist upp själv på morgonen.
Men det är ju sånt som veterinär bör åtgärda sen när dygnet klockvisare visar trevligare siffror och inte 02.48 :crazy:

(den ena, Gloss, hade påbörjat sin fölning på dagen någon vecka för tidigt så hon var liksom "otippad". Hela huvudet var ute innan vi han se vad märra pysslade med i hagen. Upp med märra, ner med henne i diket, framben, och in med ungen igen. Däremot sittande föl har vi inte lyckats klara då halva ungen redan har varit ute)

AM

åh, hjälp! vad duktiga ni var att ni fick ut ungen trots de svåra lägena:bow: !
och vad skönt att både sto och föl klarade av allt. hoppas nu att benen också kommer igång. håller tummarna för er.

Beklagar sorgen:cry:

Oj, håller tummarna för er!:bump:

STORT GRATTIS TILL ALLA FINA FÖL!!!:bump: :banana: :bump: :banana:

Va bra att ni fick ut fölungen trots felläge! Verkar vara en liten kämpe! Hoppas att det löser sig med hans ben!

nu börjar jag bli lite orolig för mitt sto.. :crazy: Hon väntar ju oxå föl efter Corlensky! Något felläge har jag inte erfarenhet av. Hon har gått över en vecka idag, är mkt större mot förra året och då var fölet stort när det föddes! Undrar vad hon har i magen i år?! :crazy:

Tur att ni är veterinärer, låter inte som om någon "vanlig" hade rett ut att få ut honom levande. Håller tummarna för att han kommer upp och att det går att ordna till hans ben.

Har det inte varit ovanligt mycket strul i år med fölningarna? Eller är det bara här på Buke?

Statusen för mitt sto är oförändrat, hon stånkar rejält när hon ligger ner och sover på natten, och tittar jag noga kan jag ana små kristaller på spenarna, dag 330 i dag.

Blir alldeles kall när jag läser vad ni varit med om..

men..det måste kännas helt fantastiskt att ha kunskaper och medicin att ta till för att kunna rätta till vad som n u går att rättas till. Och..härligt att få se fölet levande efter alla ansträngningar.
Jag håller tummarna för att även benen kan rättas till.

Vårt hingstföl förra året hade en lättare form av senkontraktioner på frambenen och hade inga möjligheter att komma upp till stående själv. Vi fick hjälpa honom upp och hålla i honom när han skulle dia..så vi började också med att mjölka ur och ge i nappflaska.
Jag som inte sett sådana ben tidigare hade svårt att tro att det skulle rätta till sig utan hjälp eftersom han endast med mycket hjälp kunde få ner tån på hoven i marken.. (automatiskt hamnade han någonstans kring kronranden)..men med lite stretching, en stark vilja hos fölet och en otroligt duktig och idog hovslagare rättades det hela till fortare än vi kunnat hoppas på.
Hingstungen hade dessutom fötts med rejält veka bakkotor så det var inte helt lätt för honom att hålla balansen och det var svårt att veta var man skulle börja att försöka rätta till.

På mönstringen vid 2,5 månaders ålder fick han en 8 på benen och idag är han fortfarande lika fin även om vi verkligen hållit ögonen på benställningen och hovtillväxten hela tiden.

Här är vårt förstagångsto nu på dag 336 och efter en rad nätter med starka förvärkar har vi nu haft en mycket lugn natt bakom oss.
Hon lade sig platt på sidan redan på senkvällen och låg sedan och snarkade under många timmar.
Därefter reste hon sig och har lite förstrött vandrat runt och tryckt baken mot väggarna.
Nu är spenarna helt och hållet ifyllda och försedda med rejäla vita vaxproppar och mjölken vit...så nu bara måste det väl snart vara dags...

Nästa sto på tur är på dygn 328 idag och har fyllt i det sista i juvret fort men har bara genomskinlig "mjölk" så där får vi nog ge oss till tåls ytterligare lite.. Kanske kan hon bli klar till nästa vecka???

Du kom först alltså, men av någon anledning känns det inte så kul...:(
Gud vad tråkigt med fölis, men vad skönt att både fölis o mamma fixade det. Vad duktiga ni var.
Hoppas att det ordnar upp sig med benen.
Nu är jag så orolig över mina att jag fick ont i magen...:crazy:
(kan ni inte komma o bo här över mina fölningar?;) )

Det har verkligen hänt mycket tråkigt i år vad gäller fellägen o döda fölungar. Verkar vara mer än vanligt...eller?
Jag menar vi är bara i april än...

Jag fick inte som jag ville, det blev en kille........
e coriall-Feliciano men han är rätt söt.
Födslen gick efter boken men sen ville inte efterbörden komma
så veterinären fick ta loss moderkakan efter nära 6 h, den satt fast.
Nu gäller det att ha koll så det inte blir nåt dumt.

I jämnförelse med vad stommen har varit med om är ju det en baggis.
Puh hopppas hoppas att jag aldrig får vara med om det.
Lycka till stomen.

På mönstringen vid 2,5 månaders ålder fick han en 8 på benen och idag är han fortfarande lika fin även om vi verkligen hållit ögonen på benställningen och hovtillväxten hela tiden.
Det låter betryggande....
Även min som föddes rejält x-bent rätade upp sig o fick i af 7 på benen.

Vilken pärs, att ni klarade hundsittningen :bow: ! När jag fick en sådan så sade veterinärerna att det var högst ovanligt att man alls fick ut dom, och att dom överlever måste förstås vara ännu ovanligare.

För ett par år sedan hade jag en för tidigt född med senkontraktur på båda fram, han kunde inte stå. Jag gav honom med flaska först, men kunde sen hålla honom med ett knä under bröstet så att han diade själv. Det blev rätt tungt efter ett tag, då baxade jag in en pall under bröstet, vilket faktiskt fungerade. Efter två dygn sovandes i boxen och matning en gång i halvtimmen, orkade jag inte längre. Sto och föl kördes då till Strömsholm där han gipsades. Vi hade provat skenor hemma, men det funkade inte.
Han är idag en pigg och glad två-åring, utan några som helst men :banana: .

Hoppas allt löser sig till det bästa med eran fölis!

Har det inte varit ovanligt mycket strul i år med fölningarna? Eller är det bara här på Buke?

Jag har en kompis som har får, och hon har aldrig haft så mkt dödfödda lamm, livmoderframfall och annat sattyg som i år. Hon diskuterade detta med en veterinär som sade att riktigt torra år, som förra året, bildar gräset toxiner som gör att djuren inte skall beta av allt för då kan inte gräset fröa av sig. Dessa toxiner gör tydligen så att djuren blir nedsatta i sina muskler, vilket leder till dessa problem.
Nu hade dom bara diskuterat får och kor, men borde det inte kunna gälla hästar också?

Någon mer än jag som hört talas om detta?

Vilken dramatik. Håller tumme och tå för att fölet repar sig snabbt.

OA

Jag kan säga att kalla kårar går längs ryggen på mig när jag läser ditt inlägg (och ancans förstås! :( ).
Det är inte så att man blir mindre nervös direkt.
För jag vill inte ens tänka på hur det skulle gå om mitt sto skulle få problem. SÅ erfaren på fölningar är jag trots allt inte.
Usch, vad har jag gett mig in på? :crazy:

Förövrigt är jag rätt arg på hästskrället här hemma... Från att ha släppt bäckenbanden, haft förvärkar och mjölk mot det vitare hållet till att vända helt om och tömma ljuvret HELT. Skrälle!
Hur vanligt är det egentligen (dygn 323)?

Ja, det är halvblodsföl. Han har nu 12 timmar gammal totalt fått i sig 1,3 liter och är pigg som en mört. Vill gärna resa sig och bakdelen är stabil, men i fram funkar det ju inte. Antingen står han på framknäna eller så försöker han slänga fram hovarna vilket resulterar i att han tippar omkull.
Jag har också funderat på bandage/gips, men jag tror att i dagsläget funkar inte det efetrsom framknäna är så pass böjda att det inte går att pressa dem till rakt läge så att man kan spjäla.
Jag har pratat med en kollega på ATGs djursjukhus i Skara som sa att stretching var det enda som hjälpte (vilket jag dimmigt kom ihåg trots min mammaledighet). Det i kombination med en viss sorts antibiotika (tertracyklin) som engångsdos. Har inget tetracyklin hemma, men en kollega kommer förbi nu på em så att vi kan spruta honom.
Så vi kämpar på med stretching, urmjölkning och nappning. Ska sen försöka om det går att få honom att stå med hjälp för att kunna dia. Tack "poff" för rådet om pall under bröstet. Vi ska testa det.

Återkommer senare med mer rapporter. Tack alla som skrivit tröstande ord! :bow:

Han hade tur att födas hos er

Ja, det är halvblodsföl. Han har nu 12 timmar gammal totalt fått i sig 1,3 liter och är pigg som en mört. Vill gärna resa sig och bakdelen är stabil, men i fram funkar det ju inte. Antingen står han på framknäna eller så försöker han slänga fram hovarna vilket resulterar i att han tippar omkull.
Jag har också funderat på bandage/gips, men jag tror att i dagsläget funkar inte det efetrsom framknäna är så pass böjda att det inte går att pressa dem till rakt läge så att man kan spjäla.
Jag har pratat med en kollega på ATGs djursjukhus i Skara som sa att stretching var det enda som hjälpte (vilket jag dimmigt kom ihåg trots min mammaledighet). Det i kombination med en viss sorts antibiotika (tertracyklin) som engångsdos. Har inget tetracyklin hemma, men en kollega kommer förbi nu på em så att vi kan spruta honom.
Så vi kämpar på med stretching, urmjölkning och nappning. Ska sen försöka om det går att få honom att stå med hjälp för att kunna dia. Tack "poff" för rådet om pall under bröstet. Vi ska testa det.

Återkommer senare med mer rapporter. Tack alla som skrivit tröstande ord! :bow:

jag håller alla tummar för er o lilla fölet! han hade verkligen tur som föddes hos er :)

(min förstagångsföderska är på dygn 307 o har mkt spänt juver med kristaller sedan ca 2-3 veckor, började släppa bäckenbanden igår o kliar svansen/rumpan så det står härliga till :smirk: hon verkar må jättebra, är väldigt glad o kelig :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 487
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka