I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

vad skönt att han är piggelin:) ! då har han ju ändå chansn till rehabilitering.
och som maria -mp säger: vilken tur att han föddes hos er som har både kunskap och förutsättningar att ge honom bästa tänkbara start:idea: .

Kan säkert gälla på hästar också.
Om det gör det så är jag glad att jag har så stora beten att de aldrig behöver beta ner så mycket.

Wiwie mår inte bra idag heller. Sparkar o snor runt om o om igen. Veterinären skulle titta förbi i em igen.
Hon kan inte ens stå still för att äta sitt kraftfoder... o det skulle hon aldrig missa om hon mådde bra.
Tyckte dessutom att juvret har börjat fylla så smått.
Just nu är hon inne i lösdriften o gömmer sig.
Iofs så blev det varmt idag o omfölerskor brukar ju kunna fylla juver lite tidigare.
Men de andra 2 tror jag fyllde 3 v innan.
Vill verkligen att det går bra....

Håller tummarna för er Stommen o jag håller med förre talaren att fölis hade tur att födas hos er.

uppdatera oss vad vet säger och hur det går för er. håller tummarna så hårt jag kan!
blir lite svårt att jobba... me det är det värt;)

Ja, stretchning höll vi på med dagtid hela tiden. Barnen var straff kommenderade att sitta i boxen och stretcha fölis.
Var försiktiga med Tetracyklinet bara, tror att min fick för mkt. För hela framstället blev som spagetti, även knäna var totalt ledlösa, och vek sig åt alla håll.

Kämpa på, det kommer ordna sig :banana: !

Senast ändrad:

Kan säkert gälla på hästar också.
Om det gör det så är jag glad att jag har så stora beten att de aldrig behöver beta ner så mycket.

Wiwie mår inte bra idag heller. Sparkar o snor runt om o om igen. Veterinären skulle titta förbi i em igen.
Hon kan inte ens stå still för att äta sitt kraftfoder... o det skulle hon aldrig missa om hon mådde bra.
Tyckte dessutom att juvret har börjat fylla så smått.
Just nu är hon inne i lösdriften o gömmer sig.
Iofs så blev det varmt idag o omfölerskor brukar ju kunna fylla juver lite tidigare.
Men de andra 2 tror jag fyllde 3 v innan.
Vill verkligen att det går bra....

Håller tummarna för er Stommen o jag håller med förre talaren att fölis hade tur att födas hos er.
Hur går det för er ? Då jag själv har ett sto som inte ska föla ännu men visar tendens till det, så bevakar jag denna tråd. Min är idag på 300 dygn.

Oj så dramatiskt!

Jag kom bara att tänka på att människobarn som föds med sätesbjudning går oftast inte att räta ut den första tiden. De har benen rakt upp.

Kanske är det så med föl också som ligger fel. Hoppas att den rätar ut sig och att allt går bra. Tummar hålles av hela familjen Eng!

Vet kom hit o kunde bara konstatera att Wiwie är oroligare än normalt men kan inte känna något ovanligt.
Frågade om jag skulle köra in henne till ultuna men han trodde bara att det skulle oroa henne ytterligare.
Fölungen ger dåligt gensvar. Så vi får vänta o se.

Cozzan däremot får nog föl inatt.
Vit mjölk rinner ur juvret o tjurskallen var ovanligt rar o kelig.
Hoppas att allt går bra med det.

Hoppas allt går bra med den eventuella fölningen i natt och att det andra stoet kniper lite till.

Här är det lite deppigt :cry: Tycker det känns hopplöst att stretcha ut dessa carpusar (framknän). Har googlat lite på kontrakturer av carpus och det är inte alltför upplyftande info när det gäller så grava fall som vår fölis.
Han är dock själv omedveten om denna dåliga prognos utan försöker envist resa sig. Han kan nu komma upp och stå hyfsat balanserat på bakben och framknän, samt klara av att stå på ena kotan samtidigt som det andra framknät. Vi har försökt att hjälpa honom att dia vid ett par tillfällen med hjälp av en pall under bröstet (tack poff), men han orkar bara kortare slurkar. Resten får han fortfarande via flaska.

Hur mycket ger ni som har haft nappföl dem per dygn? Detta första dygn har han fått i sig knappt 3 liter.

Vi stretchar och stretchar, men jag funderra på att åka in till Skara och visa upp honom i morgon för att se om de tror att det är nån idé.
Ska försöka sova nån timme nu innan det är dags för nästa matning.

*kl*

Nu måste jag få lite lugnande ord från erfarna uppfödare...

När jag kom till stallet i dag (igår)så sa stallägaren att det måste vara nära nu. Hästen hade traskat runt i hagen hela dagen och lyft svansen. Samt att magen såg ut att ha "trillat ner".
Jag kollade juvret men det var likadan mjölk som förut (grumlig)och inte så stort. Tog in hästen och hon Kastade sig på kraftfodret och åt även hösilaget bra.
Gick då upp å satte mig å glodde på monitorn. Efter ett tag la hon sig och verkade mycket lugn. Kollade mot magen nån gång ibland. Däremot bukandades hon rätt mycket och vid nattning så tempade jag. Hon hade 38.9!! men verkade må bra.
Efter det så låg hon mest raklång och sov men andades fortfarande likadant. Buken hävde sig kanske en gång på knappt två sek.

Hur mycket kan tempen ändra sig innan fölning och hur länge innan höjs den?

Senast ändrad:

Det låter ju som lite framsteg trots allt. Hoppas för allt i världen att det blir bättre och bättre. Beundransvärt att ni klarade honom i detta svåra läge som han föddes.:bow:

Hur mår stoet, är hon inte första gångare?

Hej Stommen! Usch, stackars er :cry: , jag vet hur jobbigt det är. Men jag måste få fråga en sak, hoppas det är ok.

Har din alltså en kontraktur i carpus, inte i böjsenorna? På våran var det böjsenorna och där var prognosen god.

jag är ingen erfaren uppfödare som du vet men vi kanske kan klura tillsammans! jag trodde tempen sjönk dygnen innan fölning? ingen puls eller värme i ben/hovar? jag är ju lite fångfixerad:angel:
sedan var det ju faktiskt varmt igår och hon hade traskat oroligt i hagen. det tillsammans med förvärkar kan säkert ge temp.
dansa började vandra 4 dygn innan fölningen. sedan har jag aldrig förstått det där med magen, en del säger att den åker ned och endel säger att den drar upp sig när det är nära...?

Här är det lite deppigt :cry: Tycker det känns hopplöst att stretcha ut dessa carpusar (framknän). Har googlat lite på kontrakturer av carpus och det är inte alltför upplyftande info när det gäller så grava fall som vår fölis.

Tänker på er, och håller tummarna att allt går vägen! Jobbigt läge det där:crazy:

TILL ALLA ANDRA + (givetvis Stommen oxå;) ):

Tack igen för alla ord, alla PM; samtal hem! Ni är sååå rara.
Allt är bra här, Pärlan är "back in business" och kommer att betäckas om iår igen.

New foresten Ronja är snart fullgången, och ser nöjd och belåten ut med det...ser inte särskilt fölsjuk ut :)

Tänkte på er och ert föl i natt när jag vakade, hoppas att det går att göra något för honom nu när han är en sådan fighter.

Min är på dag 331 nu och jag tycker att juvret är mindre nu än för två dagar sedan, är det normalt? Annars är det väl så att hon har lurat mig att börja vaka tidigt och sedan går hon 351 dygn som förra året:confused:

Stommen jag håller verkligen tummarna för att allt ska gå vägen för den lille krabaten! Otroligt att ni klarade allt! Och det verkar vara en kämpe den lille!

/Maria

*kl*
Hoppas allt går väl med ditt föl Stommen, ni är ju så duktiga som fixade allt vid fölningen. Håller tummen, och även för Kicket!

Mitt sto är nu på 344:e dygnet. Det märks inte så stor skillnad. Juver är mer fyllt ena dagen och mindre nästa... I morse tyckte jag dock att det var mer. Hon har dock börjat peta i sitt kraftfoder inte alls så matglad som vanligt. Hon är pigg och springer i hagen och så är hon mästare på att rulla sig. :rofl: Det ser rätt kul ut med den stora magen. Men jag börjar undra hur lång tid det ska ta egentligen.:confused: :confused:

Knapplån!
J-kla hästar...de ropar varg så ofta att matte är helt slut.
De tyckts inte fatta att vaxproppar o vit mjölk "ska" vara säkra tecken.
Cozzan kom in med vitmjölk hängandes i juvret igår. Hon har haft en mycket jobbig natt, med rumpgnugg, sparkande ben o boxvandring osv osv...hon har bara bajsat 2 högar i natt vilket tyder på att hon tömt tarmen innan fölning....men hon verkar inte vilja trycka ut fölis.:devil:
Hon låg dessutom bara en gång i natt o hon brukar ligga större delen av natten.
Matte sovit nada inatt.

Stommen.. jag håller tummarna så de är blå för din fölis. Måste vara otrolig frustrerande o tröttsamt.
Kanske skulle några dagar på djursjukhuset avlasta dig o din man lite, ni har ju en liten själva också o sådana tär också på krafterna.

Wiwie är fortfarande orolig o håller sig mest inne i lösdriften (där hon inte annars brukar vara) är inte intresserad av mat. Ingen temp o ingen mer fyllning(tack o lov).

Precis som någon skrev så brukar väl tempen skjunka innan fölning o inte stiga. Skulle ha koll på det...kanske infektion... eller fång tecken.
Kan vara absolut ingenting också...:smirk:
Det var ju varmt igår.

Senast ändrad:

Håller tummarna Stommen att Skara ger bra prognos på fölisen! Jobbigt med ovisshet.

Peppningskramar kommer här: :banana:

Knapplån!
En fråga som kanske inte har med ämnet att göra...men Cozzan har fått 3 hårda knutar i storlek med kikärtor på utsidan av slidan, typ fistlar.

Vet någon vad det är, varit med om att ston fått det innan fölning eller vad man gör eller inte gör åt det?

*lånar*

Här har vi haft ytterligare en vaknatt utan föl. Damen är nu på dgn 337 och har haft vit mjölk i tre-fyra dygn och vaxproppar i två...dessutom hade det runnit ordentligt med mjölk utefter bakbenen på henne igår i hagen.
Inatt har det varit en massa vandrande och sparkar mot magen och utöver att vi mockade ur kring 22 igår fanns det 8-10 högar kvar att mocka imorse.
Hon har för första natten sedan vi började vaka inte legat ner någonting inatt...så snälla säg att det börjar närma sig..:))

Stommen...håller tummar och tår för att prognosen Du får åtminstone är OK.

Jag tänker mycket på alla er som haft komplikationsfyllda fölningar...och värre än så...
Såhär riktigt trött efter ett otal sömnlösa nätter funderar jag på vad vi egentligen håller på med....kanske skulle man ge sjutton i att betäcka i år...
Får nog invänta resultatet av årets förväntade fyra fölningar innan jag bestämmer mig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka