I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Vad sorgligt, lider med dig och ditt sto även om hon verkar ta det ganska bra.
Vilket dygn var hon på , kom hon igång av sig själv?

Jag tycker att du ska anmäla henne till ammajouren , tänk som så att det kan finnas en förvivlad ägare som just förlorat sitt sto och ett litet föl utan mamma, det kanske skulle kännas bra för er alla om något gott kom ur den här tragiska historien.

Åh jag är så ledsen för din skull men du har ju ett förnuftigt sto som det verkar även om det kanske är en klen tröst just nu. Jag håller med dig att hellre det är dött när det föds än behöva göra det senare

Tänkte på en sak....
När ska man släppa ut fölet första gången så det bara får röra på sig lite?

Igår kväll vid 22-tiden kom så äntligen den efterlängtade fölungen. 16 dagar över tiden men när han väl ville ut gick det i ett nafs. Mamma hann inte ens bli varm i pälsen. Allt ser ut att vara bra med mamma och den lilla som båda har varit ute och fått lite sol på eftermiddagen. Han ska heta Firespider och är e. Alcatraz- Fireant- Looping. Nu får vi vänta på nästa som är på dag 339 i dag och stor som ett hus ungefär. Lycka till alla där ute som fortfarande väntar och en stor kram för alla som har haft det motigt med fölisar och ston.
Yvonne

min följande dag så den fick springa lite, när den raceat klart fick de gå in igen. så har jag gjort idag med.

Nu har veterinären varit här.
Känner mig inte så lugnad men lite.
Stoet är nu lugnare. Hon både bajsar o kissar som hon ska.
Temp ok, puls o andning med.
MEN bäckenbanden är slappa o hon har 6.5 v kvar. Inte bra.
Livmoderstappen sluten o icke blodig.
Den kände de på endast för att de inte kände någon aktivitet från fölungen.
Efter 3 försök så tyckte den ena(1 vet o 2 praktikanter) att den fick lite gensvar o då kollade vet igen o sa att jo det var nog liiiite gensvar o de enades om att fölis var vid liv trots allt.
Stoet som i normala fall inte gillar när okända människor eller om flera människor tar i henne på en gång, var helt lugn under allt. Jag menar 3 st som står o lyssnar på lungor, tarmar, hjärta o känner puls osv.
De tyckte hon var ett mycket bra skolexempel.... trodde jag aldrig jag skulle höra om min speciella dam.:smirk:
Skulle tippa på att hon är helt slut efter denna eftermiddags smärta.
Vet trodde att det ev rört sig om en livmodersvridning som vridit sig rätt efter all rörelse i hagen.
Vilket skulle utmatta både sto o föl.
Vi skulle höras vid 22 igen.

Bäckenbanden oroar mig....:confused:
Men det är skönt att hon lugnat sig o att livmoderstappen var sluten o inte blodig.

Cozzan däremot som är på dag 332 har idag fått små vaxproppar o gnider rumpan i varje träd som finns i hagen o käkar hösilage helt frenetiskt.
Ska kolla mjölkfärgen nu när hon kommer in vid 20.Det ska ju bli varmare imorgon så det dimper nog ner snart.
Håll tummarna att den andra "wiwie" inte kastar sitt föl...

grattis!!!

kicket: hoppas att det lugnat ned sig nu och att det förblir så.
har hon alltså släppt bäckenbanden mycket/helt?

Så mycket att man i princip kan lägga dit en tennisboll o den skulle ligga kvar.
Ev kanske kroppen gjorde sig beredd på kastning under smärtan...(om det nu var en livmodersomvridning som vet trodde).
Förhoppningsvis så kanske det ligger rätt nu o lugnar sig o hon kan gå så tiden ut..
Någon med erfarenhet av bäckenband som släppt tidigt?
Hon hade alltså inte ens börjat släppa dem i morse.

Ojdå, hoppas att den lilla håller sig kvar där inne och att det inte krånglar nåt mer. Har ingen erfarenhet av tidigt släppta bäckenband (på mitt gammelsto kan man inte ens se att hon har släppt dem när hon håller på att föla....). Håller tummarna!

Själv börjar jag tro att det nog kan bli föl de närmaste nätterna. Förstföderskan har nu släppt bäckenbanden helt, är slapp i vulva och har fått lättmjölk i juvret som rinner till så fort man bara drar lite i spenen. Hon är på dag 332 idag. De två andra dröjer det ett tag med.

Nej, vad trist! :cry: Skönt att stoet tar det lugnt i alla fall och eftersom fölet var missbildat var det ju bäst som skedde, men det är ju så trist i alla fall efter all denna väntan. Tröstekramar.

Jag är jätteledsen för er skull:cry:
Vet inte riktigt vad jag ska skriva... Du tröstade och skrev kloka ord i min tråd när mitt sto kastade innan jul ,men detta är verkligen värre...., finner inga bra ord, otroligt sorgligt :(

Skönt att ditt sto verkar må bra iaf.
Jag skickar många tröstkramar till dig och henne!

*kram*

Till dig ancan!

När jag öppnar tråden och ser vad som har hänt blir jag ledsen:cry:
Jag som grattade alla som fått sina föl och att det gått bra.

Jag säger som dom andra trådpratarna, du har ett klokt och tryggt sto och det beror nog på att du är en klok och trygg hästägare.

Kram

hm... hon borde fått en riktig hormonkick för att släppa dem så fort.
jag tänkte svara att dansa började släppa sina 6 v innan, men när jag såg att din släppt allt på en dag kändes det inte så lugnande.
låter logiskt som du och vet resonerar kring livmoderomvridning.
hoppas innerligt nu att allt håller sig på plats och lugnar sig några veckor till.
efter allt som hänt i tråden senaste dygnen är man väldigt tacksam att det gick bra här hos oss. hoppas nu att oturen lägger sig och att kommande fölningar går bra.

kämpa på och lycka till alla!

Åh va tråkigt ancan :( :cry: Lider verkligen med dig! Finner inga ord, har förlorat två föl hemma på gården för många år sedan. Och det är inget kul alls. *kramar*

Hos mig händer inte mkt, mitt sto kniper allt hon kan. Inget på gång än, tycker till å med att juvret har blivit mindre?! :confused: Är på dag 336 idag. Väntar på att det ska komma mjölk i juvret för då vet jag att något är på gång! Hoppas hoppas att det är mjölk i morgon bitti, då blir det föl i morgon natt!

*knapplån*
Grattis till er som fått föl!

Beklagar verkligen ancan. Usch vad tråkigt! Skönt att stoet verkar må bra i alla fall.

Den här tråden har ju varit så rolig och spännande att gå in och läsa i men nu var det inte lika kul. Lider verkligen med dig och hoppas jag slipper vara med om detsamma.

När vårt föl dog förra året vid/innan födseln så anmälde jag stoet till ammajouren. Lyckligtvis var där inte något moderlöst föl.
Vi rörde inte juvret, det fick gå tillbaka av sig själv.
Fölet fick ligga kvar i boxen hela dagen. Allt på inrådan av veterinär. Vi är inte så kunniga på detta område.

Jag förstod att något var på tok och började vaka fyra veckor innan och det blev två vaknätter och en jobbig utdragen förlossning, hon var väl inte öppen ordentligt och redo för fölning.

Veterinär togs ut när hon visade på andra brunsten att hon inte tömt sig ordentligt och spolades. Infektion i livmodern var det. Sedan tog hon sig på en seminering nästa brunst och det resultatet fjantar nu omkring i hennes box. Stoet är född 89.

Så jag känner verkligen med dig. Ledsen för din och stoets skull.

Beklagar verkligen er förlust! :cry: Tur att både du o stoet verkar kloka o sansade iaf.

Här har vi snart passerat dygn 335. Stort juver men bara 'vatten' än så länge, haft det i över en vecka.
Äter med god aptit men är rejält trött, nu vid kvällsfodringen låg hon o sov TUNGT när jag kom ut i stallet.
Nu skulle det ju komma lite värme igen efter snö, hagel o regn om vartannat, så fölis tittar väl ut snart förhoppningsvis!

*kl*

Vad tråkigt ancan :cry: Aldrig roligt när sånt händer, det är ens värsta mardröm.... Hoppas både du och stoet kommer över det fort och tar nya friska tag!

För övrigt... mina ston kniper och ser ut som luftballonger båda två. Vaddå föl???

Så då får vi se vem som släpper först i år igen;)
Min Cozzan har lättmjölk nu o är verkligen inte road av att man vill kolla juvret.Hon är på 333(tis).

Wiwie verkar lugn o vet o jag bestämde oss för att höras av imorgon igen. Tänker inte ta ut f-n i förskott o oroa mig i onödan.
Har bestämt att hon ska gå så här iaf till dygn 325... o det sa jag åt henne nu vid tolv.:) Så det kom vi överens om.

Vaka lugnt o få se hur många nya telingar som dimper ner under natten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka