I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Sådana skulle jag behöva.
Cozzans juver är spräng fyllt o som hårda stenar inuti.
Man känner hårda kanter.
Idag när jag kom i hagen så rann mjölken som om man öppnat en kran.
Stackarn var alldeles knottbiten o gillade för en gång skull när man tog på juvret, det kliade.
HPIM1644.jpg

Här är en bild på damen ifråga.
Cozzan dag 334.
HPIM1628.jpg

HPIM1622.jpg

Hon är både fet o mycket högdräktig.
Bilderna gör henne tyvärr inte rättvisa... hon är bred som en ladugårdsdörr över ryggen.:rofl:
Hoppas att hon fölar i natt.

Wiwie verkar ha mått bra idag så jag känner mig lite lugnare vad beträffar henne.

Satt o tittade på tv o bad gubben titta på monitorn.
Det e lugnt sa han o 5 min senare tittade han igen o då var den ute.
Cozzan fick en stor mbr hingstunge med stjärn o 2 vita kotor bak o en i fram. Möjligen blir det en skimmel. Men tydligen brukar de som blir skimlar födas mbr eller svarta medans de som blir svarta eller mbr brukar ha älgfärg. Kolla gärna i föltråden vad ni tror.

Han hade något korta senor i fram o kunde inte ställa sig själv.
Han står på tå kan man säga. O han är lite x-ig på ena benet.
Men det är inget som inte fixar till sig.
Tog 2 timmar innan han åt o Cozzan har fortfarande inte släppt efterbörden.(född 23.30 på dag 334).
Hon har varit den hittills bästa mamman jag haft(sett så här första dygnet). Så klok o snäll.

Mjölkade ur 2 dl för råmjölkslagret. men mjölken bara rann så jag hade gladeligen kunna mjölkat en liter utan att det tagit slut, tror jag. Ska ta mer imorgon.
Bra att ha när man har två gamla ston i avel.

Så skönt att allt gick bra när vi inte ens hann med, trots täta tittar på monitorn.
Nu kan man sova lugnt några veckor tills nästa som jag hoppas kniper tills i juni.

Åh, vad skönt attd et är över. GRATTIS!

GRATTIS! Skönt när det går fort.

Damen jag vakar över är på dag 331 samt att vi har en på dag 333 och en på dag 310 i stallet. Mitt sto ligger ner och stånkar halva natten, så jag är säker på att hon fölar, sedan när kommer man till boxen så ligger hon ner och äter hö mitt i stånkandet, inte mycket sömn för mig alltså. I går var hon dessutom väldigt kelen, så jag var nästan säker på att det skulle bli något i natt.
Den på dag 333 är väldigt stor, men hon har knappt något juver, min har nu i alla fyllt juver och har kristaller på kvällarna när de kommer in från hagen.

Grattis!!! Härligt när det är över...och allt gått så bra

Här är det ingen förändring förutom att vi snart går på knäna av trötthet...

Förstagångstoet har sprängfyllt juver, vaxproppar och läckande vit mjölk..(vi var tvungna att tvätta benen på henne igår nu när alla flugor kommit). Hon visar ALLA tecken på första stadiet av fölningen och man sitter framför monitorn på helspänn och bara väntar på att vattnet skall gå....då slutar hon helt plötsligt och ställer sig och sover..
De två senaste nätterna har hon inte legat alls....tidigare lade hon sig och snarkade...
Hon är idag på dygn 338 och vi börjar nästan misströsta...och undra om det verkligen skall komma något föl..:))

Nästa sto är idag på 331 och ser väldigt färdig ut med det undantaget att mjölken inte vitnat ännu...spenarna är heller inte ifyllda helt..
Det är första gången hon fölar hos oss men det är hennes femte föl...

Tusan vet om inte sto nr 2 hinner före...

GRATTIS!!!:bump: :banana: :bump:

:) Grattis! Vad roligt, och att det gick så snabbt!!

Nu är vi på dag 345 och jag vet inte vad jag ska tro längre:confused: Juver växer men det kommer bara "vatten" ur det.
I morse hade hon lägre temp. Kan det vara på gång kanske??

Ja då var vi på dag 343, i förgår morse var hon orolig i boxen vandrade smackade med tungan som bara den, sen lungt.

Igår stod hon i hagen och sparkade under magen och så dreglade hon, slickade sig om munnen, och hoppade som till i bland. Jag undrar vad trådpratarna menar när ni pratar om kristaller? Det jag har sett i bland är som en vit droppe, syns nästan som en finne va är det tro?
Det hade hon i går, men det var borta i dag:confused: :crazy:

Jag håller på att känna som en del av er, blir det något:confused: för att i nästa stund vara säker på att det ska till och fölas. När ni ser att fölet rör sig kan någon försöka beskriva hur det syns t e x ser ni någon hov? Svår fråga jag vet men om någon kan beskriva så SKULLE JAG BLI GLAD.:crazy:

Grattis. Skönt att allt gick bra och synd att ni missade på monitorn.

OA

Tack alla!
De är ute nu på ridbanan o har det bra. Skönt att det är varmt.
Nät vi tog ut stoet för att hon skulle få skrika lite o jobba med sammandragningar(tog 4 timmar innan efterbörden släppte) så blev Nimah alldeles tokig. Hon gnäggade o gnäggade åt den lille för att trösta o Cozzan hon gnäggade ingenting. Bara när hon kom in igen.
Nimahs fölunge begrep ingenting varför mamma tröstade... hon var ju glad...:)

Ranckan... man kan ibland se hur magen bånglar till på sidan oftast bak mot virveln(tycker jag) när fölis rör sig eller sparkar.
Passa på att titta när stoet dricker vatten för då brukar den reagera.

Grattis! :bump: :bump: Vad skönt at allt gick bra.
Här har jag nästan glömt bort att jag har två till som ska föla. Den ena på dag 335 och den andra på 324. Hon på 335 börjar se lite mer färdig ut, men fortfarande ingen vit mjölk. Så det dröjer nog nån dag till.
Fölis har fått skenor (lite böjda) i går kväll och med hjälp av dem lyckades vi räta ut lite till i carpus (dock blev de för korta så kotan är fortfarande böjd). Vi byter till nya mindre böjda oi kväll och då ska vi se till att de blir längre så att han kan räta upp kotan också. Så kan han kanske stå bättre. Han är mycket förgrymmad för att han inte klarar av att resa sig nu när han inte kan böja carpus längre. Äter som en häst verkligen. :D

Åh, vad härligt att höra :bump: ! Jag och säkert fler med mig har väntat på rapport.

Ja då har även våra ston börjat visa tecken :)

Hon som ska ha först (6 maj) har fyllt juvren men i övrig är det lungt.
Hon som ska ha sen (10 maj) hade på morgonen vaxproppar !
Så något säger mig att hon kommer att ploppa ut fölis först. svårt vem av dom man ska rikta kameran mot :confused:

jaja vi får vänta lite till och se men jag sätter då en slant på 10:e majaren kommer förs. Hon är för övrigt GIGANTISK !!

Skönt att höra att den lille kämpen är så pigg, håller tummarna för att han gör fler framsteg med sina ben.

Underbart att höra. Jag har verkligen tänkt på er.

Denna lilla kille har tur som föddes hos er!

lånar knapp..

Idag har jag inhandlat nappflaska och mikrolax. Idag har stoet åter igen haft strilande mjölk längs benen.
Inga proppar bara en liten genomskinlig mjölkdroppe på båda juverhalvorna.
Pratat med veterinären som sa att jag skulle tempa henne. Det har jag nu gjort och hon visar ingen temp.
Hon är idag på dag 312, och mår bra.

hej alla!

Mitt 5- åtiga sto är egentligen beräknad till den 20:e maj. Men igår och idag har hon haft genomskinliga, mot vita, "kristaller" på juvrena som är mycket stora och spända. Hon har även blivit mjukare kring svansroten och lite svullen bak. Tycker även att hon lyfter lite mer än vanligt på svansen. Måste ju snart vara dax?
Både jag och hon är förstagångsföderskor... : )
Kram Kathleen & Sweetheart

Mitt sto har börjat att fylla i juvret men har ännu så länge ganska långt kvar innan det är färdigt. Fast hon kanske fyller det sista väldigt fort. Vad vet man...? Hon är idag på dag 309 och är uträknad att föla 17:e maj. Det blir hennes andra föl. Hur spännande som helst är det. Jag älskar denna tiden när man går och väntar på de små liven. Lycka till alla ni som också går i "väntans tider"! /AFF

*kl*

Jag satt i godan ro i trädgården med våra valpar när det dräktiga stoet (dygn 332) började gnägga rejält och uppfordrande åt mig vid 14-tiden. Tittade ut i hagen lagom för att se att vattnet gick på henne. Jag fick brått ut i hagen för att plocka in ettårshingsten i hagen bredvid för han blev som tokig.
Ut med grimmor för att ta in stoet och hagkompisen så man har bättre koll om något skulle gå fel. Men då hade hon redan lagt sig och ploppat ut den lilla som andra stoet genast vill stjäla, så det var in med den också i stallet. Sedan tog vi in mor och dotter också (den lilla på skottkärra).
Lilla Nirvana Pooh reste sig bums och har sedan dess utforskat allt i boxen, har bajsat ett par gånger och håller nu på att leta juver med mjölk.
Tempade stoet i morse och kollade mjölken; normal temp och genomskinlig mjölk fast med vaxproppar. Tur man var hemma för jag trodde inte det skulle komma under dagen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V