I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Vad tror ni om symtomen? Just "kristallerna" på juvren, det är ju inga riktiga vaxproppar och mjölken är fortfarande genomskinlig, men det känns som om det är ganska nära.....

Sådant var juvret på mitt sto i morse, hon har haft kristaller ett par dygn, men det var lite segare idag, men fortfarande kristaller. o hon fölade ju nyss...
Så din är nog på G skulle jag gissa. :)

Grattis till fölungen. Det var ju tur att du såg vad som hände!
Mitt sto visar ju liknande tecken och har gjort det i säkert en vecka nu. Så jag hoppas att det kommer ut en liten krabat snart. Jag jobbar ju dagtid så jag hoppas verkligen på fölning kväll/natt. Men det finns någon i stallet som får rapportera om det händer på dagen. Då blir det blåljus på!!

grattis!! det var snabbt jobbat:idea: !
min pålla gnäggade också ovanlligt uppmanande under dagen hon fölade.

grattis!! det var snabbt jobbat:idea: !
min pålla gnäggade också ovanlligt uppmanande under dagen hon fölade.

Ja, det var TUR att jag tagit semester på eftermiddagarna för valparnas skull.

Detta gnägget var mer än uppmanande, direkt översatt tror jag hon sa: Hör du din lata kärring, upp med dig ur solstolen GENAST och ge assistens här NUUU! för h*lvete!:mad:

*kl*

Här kommer en ny fundering...

Mitt sto (325)har tidigare haft alldeles släta och rosa slemhinnor i vulvan. Idag var de liksom skrynkliga/rynkiga men fortfarande rosa. Kan det vara ett tecken på stundande fölning? Eller kan det vara för att hon är lite förkyld? Eller är det inget att bry sig om?
Igår luktade det fostervatten i boxen (slempropp?)men jag hittade inget "intressant".

*lånar*

Nu vid intag droppar det sakta kritvit tjock mjölk, slemhinnorna är mer rödaktiga än förut....och stoet är lugn som en filbunke och ser ut att kunna vänta till jul med att föla..:))
Bäckenbanden är så slappa att hon ser helt trekantig ut i bak och juvret är naturligtvis spändare än spänt...

Då måste det väl vara dags inatt eller hur??

Fortfarande är det dygn 338

*lånar*

Nu vid intag droppar det sakta kritvit tjock mjölk, slemhinnorna är mer rödaktiga än förut....och stoet är lugn som en filbunke och ser ut att kunna vänta till jul med att föla..:))
Bäckenbanden är så slappa att hon ser helt trekantig ut i bak och juvret är naturligtvis spändare än spänt...

Då måste det väl vara dags inatt eller hur??

Fortfarande är det dygn 338

Ja, det låter onekligen som om det är nära förestående. Gud vad jag är avundsjuk. Det är ju SÅ spännande med fölningar! Lycka till i kväll/natt! /AFF

Vad menar ni när ni pratar om kristaller, hur ser det ut?:confused:
Jag har inte sett något som ser ut som kristaller men därimot som en droppe, ser nästan ut som en mogen finne.;)

Genomskinlig mjölk som stelnat. Ser ut som "kristaller"

Förresten, min kompis har ett sto, förstagångsföderska, som är beräknad till sista helgen i maj (sa förra ägaren.....) men visar inga andra tecken förutom tjock mage. Har börjat få en liten "bula" framför
juveret, annars inget annat.... Normalt??

*kl*
Här börjar jag "tröttna" på lill-stoet som ska ha först. I förrgår natt viftade hon frenetiskt med svansen, likadant med kliande/skrubbande med bakdel o kropp. Hade svårt att komma till ro och lade sig och reste sig om vartannat...men nej...givetvis inget föl.

Trodde då att det kanske skulle ploppa ut som natten som gick. Nej, nej...lugna gatan i stallet. Inte minsta tendens till föl där inte.

Ikväll har de ännu inte gått in för natten, vill hon föla så får hon knipa tills sent.
Blir väl inte i natt heller...som "vanligt". *mummel,mummel*

*knapplån*

Trots alla tecken man bara kan tänka sig...uteblir fölet...
Jag börjar snart undra hur det egentligen står till med henne..
Det ser ut som om vattnet skulle gå vilken sekund som helst...och sedan bara avbryter hon allt...

Dygn 339 nu....och fler verkar det bli

Sto nr 2 är på dygn 332 och där får vi nog vänta ett tag till

Inget är som väntans tider. Min madam gick 350 dygn, så det kan nog ta ett tag till...Det var iofs förra året. Jag var bara in och kikade i denna tråd och ärligt talat blir man lite sugen på fölis igen när man riktigt känner spänningen för er som väntar. Lycka till med era småttingar allihop!

Grattis till fölisen! :bump: :bump: Snacka om att ge order åt matte att pallra sig dit! :D

Inatt vakade vi första natten. Hade monterat upp vår lilla nattvakt i boxen och den fungerade på det hela taget bra. Låg (båda två!) på en luftmadrass inne i sadelkammaren och tittade ömsom på lcd-skärmen o ömsom på Sleepy Hollow. Olga verkade lugn men hade uppenbara problem med att ligga bekvämt. Vände och vred på sig, ställde sig och la sig igen. Viftade lite med svansen, rullade. Är det normalt att kusarna rullar sig på nätterna?! Har aldrig studerat hästarna nattetid förut men det såg suspekt ut. Kanske fölis som förde liv i magen, vad vet jag. Juvret är fortfarande helt torrt, hon är dygn 327 idag så det är ju ingen fara med det. Matte är ju så nyfiken, vill ju bara att fölisen ska komma :smirk: :love:

*KL*

kastar mig in i tråden nu.. mitt sto är förstagångare, beräknad till 20 maj, är alltså på dag 310 idag. hon har haft jättefyllda juver i två veckor nu, kristaller i över en vecka, imorse hade hon vita "pluppar" på spenarna.. släppte bäckenbanden i måndags o är nu helt slapp o geleíg i bak.. lite svullen runt vulvan o mörkröda slemhinnor. lyfter svansen mkt o kliar rumpan så det står härliga till.. hon är jääätetrött o magen hänger låångt ner. hon verkar må bra för övrigt.

det är mitt första o hennes första så det är späääännande minst sagt :) vad tror ni som är mer erfarna? det borde vara på G snart eller? :confused:

Ja, det var TUR att jag tagit semester på eftermiddagarna för valparnas skull.

Detta gnägget var mer än uppmanande, direkt översatt tror jag hon sa: Hör du din lata kärring, upp med dig ur solstolen GENAST och ge assistens här NUUU! för h*lvete!:mad:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: va roliga de är! :D

GRATTIS! :bump:

Samma här, undrar om det är nåt annat fel på mitt sto. Var vaken till halv fyra i morse var övertygad om att det skulle bli något. Men sen lugnade hon ner sig.

Nu har det gått 344 dgr hon går i hagen med svansen upp mest hela tiden slickar sig om munnen, ruskar mycket på huvudet. Är det nån fler som märkt det på sina ston? står sällan stilla nu på morgonen.
Inga tecken på vaxproppar, har läst att för förstagångare kan det utebli (eller?) jag tyar snart inte mer sommnar där jag står snart, det är svårt att koncentrera sig på något annat än fölning just nu.

Det är kanske därför hon knipper känner sig kanske för påpassad:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.