I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Är på Irland och pluggar. Jag har inte mer kunskap om fölningar och föl än min pappa och det finns andra kunniga i stallet. Och är det någon tid som mitt sto har fullt upp med annat så är det nu... Jag kommer tillbaka till Sverige i mitten av juni och är tacksam för alla kort som snälla stall kompisar skickar.

Jag har varit och tittat på din lillkille!!!

Han ser väldigt fin ut. GRATTIS.

Jag såg/hjälpte även min vän K när hon red din W. Vilken fin häst du har i honom.
Erat sto är verkligen ett sådant sto som ska användas i avel.
Måste säga att jag var imponerad av alla tre!!

Om du vill kan du maila mig kort på din lillkille så kan jag lägga ut dem i föltråden.

Nu har du säkert huvudbry av att lista ut vem jag är, men du har varit i mitt stall med din pappa i höstas. Vi pratade om att ha våra ston ihop men mitt sto resorberade ju.
Jag är som sagt god vän med K som har O i samma stall som du.

:)

Det gjorde min märr med i natt! Men är det något speciellt tecken på närstående fölning?? *försöker hitta alla möjliga tecken på att hon ska föla snart* Är så spänd!

Min märr som flemmar JÄTTE SÄLLAN började flemma 3/4 timma innan fölning. Finns dock fler här på buke som kan så mycket mer än vad jag kan om alla dessa tecken ;) Har läst att de börjar flemma strax innan fölningen börjar, o det stämde ju på mitt sto, men vet inte hur det är med andra?

Jag har ett sto som blev inseminerad den 9, 12 och 14 juni förra året. Vet inte riktigt när jag ska beräkna fölningen?! Hur räknar man? Efter sista inseminering? Hon kan ju lika gärna ha blivit dräktig på den första.

Man räknar från sista seminerinngen eftersom så länge ägget finns kvar har de ju inte skett en ägglossning och då kan stoet ju inte ha blivit dräktigt. När stoet har ägglossat seminerar man inte något mera (ja, möjligtvis om man tror att hon precis har ägglossat och man står där med sperman så kan man ju skicka in det) eftersom ägget bara är befruktningsdugligt max 24 timmar efter ägglossning.
Så räkna du på 14 juni som möjligt dräktighetsdatum, men sen vet man ju för den delen när själva befruktningen skedde, eftersom spermierna kan leva upp till flera dygn och då beror det ju på när hon ägglossade.

*kl*
Hmmm, min ena har flemat (inte frenetiskt eller så) i två nätter...

Ska strax ut o kika på dem genom fönstren för att se dem IRL innan jag övergår till monitorn.

Den är så himla liten att det är nästan omöjligt att se hur de andas o ev svettas.

*knapplån*

ikväll ca kl 20.30 så fölade mitt sto, fick ett stooooort stoföl e Corlensky G. :love: Mörk med stjärn och vitt på bakbenen! Bilder finns i föltråden!!!!

*lånar*

Äntligen äntligen....har vi också begåvats med årets första föl...
Vårt fyraårssto e. Akribori-Guinness har fått ett långbent och vackert hingstföl med Loredes som far inatt kl.02.20 efter en otroligt snabb och okomplicerad fölning som skedde på dygn 340.

Förvånande nog är han brun med fin bläs, vita halvstrumpor båda fram och långa strumpor båda bak.
Förvånande då vi nästan bara fått svarta föl här hemma hittills..alldeles oavsett hingstar.

Stoet som hållit oss vakna många långa nätter med sina förvärkar hade inatt inga tecken alls. Allt var helt lugnt...och sedan utan att jag kunnat se att vattnet gick lade hon sig bara ner och fölade. Allt var över på mindre än 10 minuter.

Nu återstår det bara tre föl...:))

Nästa sto är idag på dygn 333

grattis:bump: !!! skönt med en snabb och komplikationsfri fölning!
förstår inte hur ni orkar ha flera ston -jag var helt slut efter min enda fölning:p lycka till med nästa:) !

myfairlady91: grattis ni också:bump: - urgullig på bilden:love:

Pisan: Grattis!! Härligt att väntan är över nu! Lycka till med de andra.

Senast ändrad av en moderator:

GRATTTTTTIS!!!!!!!!!!!! Äntligen kom den :love: :love: Joyful har fått en brorsa :p Men osis att du fick alla strumpor o bläs o bukfläcken, JA VILLE JU HA DOM :devil: :D :D Hihi, men än en gång, STORT GRATTIS!!

Förresten, undra bara om du har fått registrerings-ansökan än? Har inte fått den fastän allt är betalt :S

Tack!! Han kunde ju delat med sig lite...:) Börjar undra om de inte förväxlade Careful med Briar på stationen:rofl: Skämt o sido... mamma, mormor och mormorsmor har också bläs och vita str.
Har inte fått reg.ans.

Kicket: Ja, det är mamman på bilden.

Grattis till alla nya fölen. Heba är på dag 327 nu, stor och tung, glad och pigg ändå. Juvret är större men inte jättestort och jag tror att hon håller sig några dagar till. Det här är såååå pirrigt.

OA

Jag tror mitt sto och det andra stoet tävlar i att kunna hålla inne fölet längst:smirk: . Dag 336 resp. 334 för dem nu, och de ser inte ut som de ska föla inom någon snar framtid, stoet på dag 315 ser nästan ut som hon går om dem nu, den senare har haft 9 föl och fyller sina juver tidigt, men man vet aldrig...
I går gick ett sto med föl i hagen bredvid dem, man hoppas ju att det kan sätta igång dem lite, för de var väldigt intresserade av fölet.

Skönt med helg iaf så att man kan vila upp lite på dagtid.

I natt på dygn 340 kom det äntligen ett föl!:)
Missade tyvärr själva fölningen med några minuter. Stoet visade nada tendenser vid koll kl 1.30, vid koll 3.30 låg det en blöt fölis i halmen.
Ett brunt sto med strimbläs o lite vitt på tre ben, ca 105 cm hög. Mkt kavat o framåt liten dam. Rör sig riktigt bra det lilla jag sett.
E. Highlander-TipTop.
Bilder finns i den andra föl-tråden.
Nu kan man pusta ut lite tills nästa bebis som kommer om en månad.

Senast ändrad:

Grattis !

Till er alla!

Såg denna annons på blocket nyss och tänkte på er alla , hör ni om någon som kan passa tänk på denna tjej, hon är nog förtvivlad över att ha förlorat sitt sto och jag blev rätt så illa berörd!:(

Mona Elserth 28 apr, 09:13. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder, film.Ny! Visa på karta/satellit

Har du mist din fölunge de närmsta dagarna så skulle jag vara oerhört tacksam om jag fick låna stoet till mitt moderslösa föl.Helst ska hon inte vara förstföderska.Vilken ras som helst går,från ardenner till russ.Snälla ring mig Mona 070-3506327 Jag bor i Iggesund.

*KL*
Jaha, då har man stallat in dem till ytterligare en vaknatt...
Talade om för lilltösen att hon faktiskt är på dygn 342 så hon kan gott o väl ploppa ut den lille nu. Annars blir den bara ännu större och svårare att få ut.

Nr.2 är bara på 320 dagar så det dröjer väl ett tag till, om de nu inte bestämmer sig för companifölning. *s*

Usch, vad hemskt.

Det finns en föl- och ammajour för alla raser. Såg att just denna annonsör hade satt in en annons där redan. Annars kan det vara ett bra tips för andra som kanske inte känner till den. Länk till den.

Glädjen blev tyvärr inte så långvarig..

Fölet är extremt långbent och har hela tiden kämpat med att kunna resa sig själv. Dessutom har han därmed haft svårigheter att dia. Vi mjölkade ur stoet redan mycket tidigt och trots att han alltså bevisligen fått i sig ordentligt med mjölk tappar han hela tiden krafterna.
Han blir svagare och svagare och har under eftermiddagen inte ens försökt resa sig. När vi hjälper honom upp går han omkring 10-15 minuter utan att visa intresse för mammas spenar..
Vi hade vet här ikväll som slangade i honom knappt två liter mjölk...därefter har han fått vila.
Nu när vi försökte ge honom i nappflaska igen visar han bara svaga sugreflexer och kanske är det enda raka att åka med sto och föl till klinik.
Problemet är dock att vi har drygt 40 mil till djursjukhus och ytterligare ett sto på gång att föla hemma...

Jag skulle åkt!

Har ni ingen hästkunnig bekant som kan kolla andra hästen?

Är det inte spännande med väntan:D ? Ny inne på tråden men har följt den ett tag. Nu börjar jag bli nervös. Mitt sto är på dag 339, snart 340 och är mjölkstinn som sjutton och droppar/läcker lite då och då. Nu måste det väl snart vara dax? Men hon är cool som en filbunke, det är bara jag som börjar bli jätte nervös. Hur mycket kan de läcka och fortfarande ha råmjölk kvar till fölet? Det är hennes första föl och mitt första så det gör det ju extra spännande. Hon är 14 år e. Goldlöwe ue. Orkan. Den väntade fölisen är e. Quite Easy. Om det finns någon som kan svara på min fråga om råmjölken vore jag tacksam.:confused:

Näe, stackars er. Det låter inget vidare. Jag hoppas att det går bra med fölet.

OA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka