I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Nej, vad trist! :cry: Ska din fölis krångla också. Det låter ju som om ni måste åka in med honom. Har ni kollat med foalcheck hur han ligger till med antikroppar? Han behöver kanske dropp också och eventuellt plasma. Håller tummarna för att han ska piggna på sig.

Glädjen blev tyvärr inte så långvarig..

Fölet är extremt långbent och har hela tiden kämpat med att kunna resa sig själv. Dessutom har han därmed haft svårigheter att dia. Vi mjölkade ur stoet redan mycket tidigt och trots att han alltså bevisligen fått i sig ordentligt med mjölk tappar han hela tiden krafterna.
Han blir svagare och svagare och har under eftermiddagen inte ens försökt resa sig. När vi hjälper honom upp går han omkring 10-15 minuter utan att visa intresse för mammas spenar..
Vi hade vet här ikväll som slangade i honom knappt två liter mjölk...därefter har han fått vila.
Nu när vi försökte ge honom i nappflaska igen visar han bara svaga sugreflexer och kanske är det enda raka att åka med sto och föl till klinik.
Problemet är dock att vi har drygt 40 mil till djursjukhus och ytterligare ett sto på gång att föla hemma...

*knapplån*

ikväll ca kl 20.30 så fölade mitt sto, fick ett stooooort stoföl e Corlensky G. :love: Mörk med stjärn och vitt på bakbenen! Bilder finns i föltråden!!!!

Grattis, nu börjar det bli många Corlensky föl! :bump:

*kl*

Nu har jag följt denna tråden den senaste tiden, och tänkte i går att nu får jag också hänga på, har ett sto som var ber 13.maj, men i natt fölade hon!!!!!
Hade monterat upp kameran i tisdags, och så att hon låg ner och stönade och stånkade i går kväll, men hon reste sig och åt, så jag tänkte väl att det bara var förvärkar. Tittade igen ca 15 min senare, och så två framben sticka ut, sprang ut i stallet, fick flyttat på stoet som hade lagt sig helt intill väggen, sen så gick det 4 min, så var fölet ute......:D

Såg inga spec tecken på henne, kunde inte se släpta bäckenband, riktiga vaxproppar hade hon inte, även om juvret var sprängfyld. Mjölken var inte riktig vit, mer som lättmjölk när jag kollade kl 20, och hon fölade 23.30.....

Fölet, som blev et litet sto :love: , är pigg o glad, äter mycket och har kissat o bajsat.

Frågan är då, vad gör jag nu? Är det nån fara med fölet, eftersom det kom 2 veckor för tidigt?? Är det nåt jag skall ha extra koll på??
Är mitt första föl, så jag är lite nojig...:angel:
Efterbyrden har heller inte släpt än, hur länge skall jag vänta innan jag ber vet komma? När jag pratade med distriktsvet här, så sa han at han inte ville göra nånting för efter et dygn, stämmer det??

Tacksam för alla råd o tips!!!!

nej, men pisan vad trist! som någon skrev kanske den "bara" behöver en extraskjuts mjha lite plasma. en del större stuterier ger ju detta på rutin till sina föl för att garantera att fölet har antikroppar nog. prata med din vet om inte ni också kan göra detta hemma?
annars skulle jag köra iväg dem, för det går så otroligt fort när de blir sjuka de små liven:(
lycka till och håll oss uppdaterade. kram!

Om hon fölade 23.30 och efterbörden inte är ute ännu bör definitivt en veterinär komma ut och ge stoet lite hjälp på traven. Den distriktare du pratade var nog inte riktig uppdaterad på sto och fölningar om han pratade om ett dygn. Har inte efterbörden gått inom ca 8 timmar bör man ringa veterinär efetrsom stona kan bli mycket dåliga.
Vad du kan göra för att hjälpa till är att ta ut och motionera stoet. Antingen i longerlina, elller att hon får springa lös i en liten hage medan fölet är inne så att livmodern drar ihop sig.
Har fölet diat ordentligt. Det är ju mycket viktigt med råmjölk första 12 timmarna. Har den inte fått i sig tillräckligt behöver den kanske plasma för att komma upp i en bra antikroppsnivå.

*kl*

Nu har jag följt denna tråden den senaste tiden, och tänkte i går att nu får jag också hänga på, har ett sto som var ber 13.maj, men i natt fölade hon!!!!!
Hade monterat upp kameran i tisdags, och så att hon låg ner och stönade och stånkade i går kväll, men hon reste sig och åt, så jag tänkte väl att det bara var förvärkar. Tittade igen ca 15 min senare, och så två framben sticka ut, sprang ut i stallet, fick flyttat på stoet som hade lagt sig helt intill väggen, sen så gick det 4 min, så var fölet ute......:D

Såg inga spec tecken på henne, kunde inte se släpta bäckenband, riktiga vaxproppar hade hon inte, även om juvret var sprängfyld. Mjölken var inte riktig vit, mer som lättmjölk när jag kollade kl 20, och hon fölade 23.30.....

Fölet, som blev et litet sto :love: , är pigg o glad, äter mycket och har kissat o bajsat.

Frågan är då, vad gör jag nu? Är det nån fara med fölet, eftersom det kom 2 veckor för tidigt?? Är det nåt jag skall ha extra koll på??
Är mitt första föl, så jag är lite nojig...:angel:
Efterbyrden har heller inte släpt än, hur länge skall jag vänta innan jag ber vet komma? När jag pratade med distriktsvet här, så sa han at han inte ville göra nånting för efter et dygn, stämmer det??

Tacksam för alla råd o tips!!!!

Tack så mycket för svar!

Hon har diat rätt mycket, börjar verkligen få in tekniken nu!:D Hon diade första gången efter 2.5 timme, och efter det har hon diat många gånger i timmen.

Ang efterbyrden, så hänger det mer ut nu, än vad det gjorde för några timmar sedan, men tycker du jag skal ringa vet nu? Vad skall jag isf säga för att "övertala" dom? Dom verkade mycket bestemt på att inte göra något för efter ett dygn, men jag tyckte det var lite länge....:crazy:

Vad bra att fölet har diat ordentligt. Har du haft ute stoet nåt? Det brukar också ha effekt på efterbörden.
Men som sagt var om den inte kommer ut nu på direkten så ska du ringa veterinären igen och tjata. Du kan ju alltid säga att du haft kontakt med en annan veterinär som rått dig att ta kontakt med dem (är själv distriktsveterinär nämligen :angel: ).

Nej, jag har inte tatt ut henne än, jag väntar på att en kompis skall komma o hjälpa mig, hon går nemligen inte att få tag på i boxen, hon skall skydda sin bebis..... Men får inte den lille totalspader om mamman går ifrån?

Jovisst blir både sto och föl upprörda, men det är ju övergående och när det gäller en kvarbliven efterbörd så är den viktigare att få ut än att de blir lite upprörda. Men visst kan du försöka få fölis med ut också så att den får röra på sig.

Nu har efterbörden släpt, av sig själv. Den åkte ur när stoet reste sig från en liten tupplur:p Den såg hel ut, så då är väl faran över?
Har också fått tempat fölet, hon hade 37.9, är det normalt?
Ursäkta för fråge bombing, men jag är så rädd för att nåt ska bli fel....:confused:

Vad bra att den släppte til slut. Tempen på fölet låter helt normalt.

Våran majka är på dag 333 i dag, i går kväll hade gula hårda (som kåda) små droppar på juvret, stallägaren sa att det var stelnad mjölk, vi trodde bestämt att det var vaxproppar, annars är hon mycket lugnare än vanligt i dag, juvret är dessutom sprängfyllt ska nog vaka flitigt närmsta dygnen nu.

GRATTIS till alla föl! :bump: Så spännande att följa alla och lära sig massor, förstagångare som både jag och hästen är. :)

Min är på dag 304 och det mesta går på räls. *ta i trä* Önskade lite mer matlust men, men... Juver växer sakta men säkert, likaså magen. :D Nervositeten växer också i samma takt. :crazy:

Var ute på en liten promenad i knixig skog idag. På vägen ut KLEV hon över två nedfallna träd på ca 50cm men på väg tillbaks.... Jodå, ett vigt elefantskutt i full balans, :eek: kliva var inte ens att tänka på, det var ju trååååkigt sist. Kan tänka mig att fölis undrade om jordens undergång var på väg. :D Jorå, piggelin är hon fortfarande och tycker mammalivet är urtrist sen en månad tillbaks utan röj med matte i skogarna.

Åk in till klinik så fort du kan! Ett litet föl blir VÄLDIGT fort VÄLDIGT dålig. Jag har haft en fölunge med fölsjuka och det var tack vare min snabba insats som hon överlevde. Är fölis så svag som du skriver så skulle jag inte tveka. Hellre att man åker en gång för mycket än tvärt om. /AFF

KL

Går väl in i tråden nu! Grattis till alla som fått sina fölisar :banana: !

Själv har jag två ston som är dräktiga och som skall föla i maj om allt går vägen. Den första är beräknad till den 10. Det är ett sto e. Royal Diamond-Legat som är dräktig med First Wish. Hon är stor som ett hus, magen har börjat sjunka och hon har lite juver på morgonen som försvinner under dagen. Det är stoets tredje föl.

Det andra stoet är beräknat till den 27 maj. Hon är e. Comefast**-Amiral-Brisad och väntar en bebis e. Corlensky. Hon är också rund men har satt mer juver än det första stoet. Det är fösta fölet för henne.

Extra roligt att se bilder på alla halvsyskon som föds nu!

Hej. Mitt sto är på dag 331 idag!! Jag vill ha föl nu!! Juvrena är jättestora och hon är öm men hon har inte släppt ner nån mjölk. Hon är slapp i slidan och hon har släppt bäckenbanden men är annars pigg och glad. Visst lite tung och trött är hon nog vid närmare eftertanke. Vika tecken på fölning anser ni vara det säkraste?? Själv har jag alltid gått efter färgen på mjölken men är detta säkert? eller kan de föla utan att släppa ner mjölken?? Hur vanligt är det i så fall??

Mitt andra sto ska föla i mitten på maj, men hon är bara tjock inga andra tecken. Visst lite surare än vanligt.

Lycka till alla som vakar och grattos ni som fått föl!

För mig har det alltid stämt med mjölkfärgen. Förutom med Cozzan som gick i över ett dygn med vit mjölk, men det var ju nära iaf.

Släppte 2 ston med föl på bete idag o gud så lyckliga de var. En sann glädje att se varje år.
Fast de får gå in på nätterna än.

Däremot fick Wiwie som ska föla 7 /6 o hennes åring o Nimahs åring gå ut på bete i egen hage o de är ju vana att gå på lösdrift så de får gå ute på natten också.
Vilket race. Åringarna vred totalt utochin på sig själva o tjockisen hängde med så gott hon kunde o sparkade bakut o bockade hon också. Av livmoderomvridningen var allt glömt.
Får se om de sätter fart och växer nu åringarna när de kom ut på grönt.

Grattis alla ni som fått föl o hoppas det går bra med de som inte mått så bra. Bättre att ringa vet en gång för mycket än att ångra sig sen.

Min hingst som hade kontrakturer i fram har nu töjt ut dem med allt race i hagen. Min hovslagare var här o tittade o han höll med vet att jag kunde lugna mig eftersom han töjt ut det så bra själv. Är det sista inte borta på onsdag så tar jag ut vet då för rådgivning.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hur är det med klibbighet på mjölken?
Blir den klibbigare ju närmare fölning man kommer?
Har aldrig tänkt på detta förut utan kollat på färgen men eftersom hästarna i min stofamilj har en tendens att ha blaskmjölk till timmen innan fölning så är det svårt att gå på...

Oj vad stora tecken... men jättefin.
Måste bara säga att mamma ser jättevacker ut. Me like!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka