I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Åhhh så tragiskt. Jag lider med er. Jag vet precis hur det är att förlora ett föl. Man har så stora förhoppningar och helt plötsligt och oväntat grusas de. Mitt nuvarande sto som väntar föl om ett par veckor är min egen uppfödning och hon höll på att dö i fölsjuka, men vi hann få henne till djursjukhus i tid och efter två veckor där var hon frisk. Kanske ska tillägga att hon var tre dagar gammal när hon blev sjuk så hon var troligtvis inte född infekterad. Det tragiska i denna historien var att sto och föl smittades av abortvirus på djurkliniken och utan att jag visste detta tog jag hem sto och föl och ställde dem i sin box som gränsade till mitt andra dräktiga sto. Av förklarliga skäl smittades hon och kastade sedan ett fullgånget föl. Så det var mycket som hände detta år hos mig. Året innan detta hände förlorade jag ytterligare ett föl som fastnade i elstängslet. Jag hittade henne strypt i hagen, två veckor gammal. Men TROTS dessa hemska händelser har jag inte gett upp utan fortsatt med min avel (som tack och lov inte inneburit fler dödsfall och sjukdomar). Jag önskar er därför ALL lycka framöver med fina och friska föl. /AFF

knapplån

Hur mkt är det normalt att ett nyfött föler sover? Är de som bebisar att de äter, går lite runder och sen lägger sig och sover igen? Alltså mest äter och sover? Jag blir lite orolig då mitt föl som föddes i natt mest ligger och vilar. Han äter annars bra och är pigg i ögonen mm men som sagt han vilar mkt.. Jag har fått för mig att de hoppar rundor direkt (han hoppar runder lite efter maten men sen somnar han igen) mm..

Som sagt mitt första föl så jag har ju inget alls att jämföra med..

Väldigt tacksam för er hjälp

Så tråkigt, lider med er.

Tröstkramar

Yvonne

Tack så hemskt mycket.:) Roligt att höra eftersom det dröjer innan jag får se honom live och det är alltid roligt att höra positiva saker om min älskade madam:love:

knapplån

Hur mkt är det normalt att ett nyfött föler sover? Är de som bebisar att de äter, går lite runder och sen lägger sig och sover igen? Alltså mest äter och sover? Jag blir lite orolig då mitt föl som föddes i natt mest ligger och vilar. Han äter annars bra och är pigg i ögonen mm men som sagt han vilar mkt.. Jag har fått för mig att de hoppar rundor direkt (han hoppar runder lite efter maten men sen somnar han igen) mm..

Som sagt mitt första föl så jag har ju inget alls att jämföra med..

Väldigt tacksam för er hjälp

Har också fått mitt första föl iår, men min sov också väldigt mycket de 2-3 första dagarna. Var dock väldigt springig i benen när hon kom ut i hagen, men blev ju väldigt snabbt trött o ville då in o sova igen. Är ju 4 veckor gammal nu, och sover nästar bara på natten nu. Ligger väl o vilar några ggr/dag, men annars är hon uppe o äter på mamsens hö o så. Tror att det är ganska normalt att dom sover/vilar mycket i början. Men som sagt inget proffs.

Tack för ditt svar! Det lugnade mig.. Ja, min sprang oxå gärna när han var ute i hagen idag men mest intill mamma och sen när hon ställde sig och beta så la han sig ner och sov.. En riktig sömntuta som sagt. Men äter ju bra och leker små stunder samt är väldigt nyfiken och framåt när man går in till dem. Det låter ju som att detta är normalt i alla fall så jag får hoppas på det.

Vi har innan denna fölningen haft en oförklarlig oro som ingen av oss känner igen från tidigare. Vi väntade oss ett felläge eller annan fölningskomplikation

Kramar till dig- vet hur det känns...:cry:

Och det konstiga är att jag hela detta året oxå haft en känsla av att ngt inte varit rätt med Pärlan...

Man ska alltid lyssna till sitt inre...

*styrkekramar*

kl

Både glädje och sorg i den här tråden... likadant varje år, och man vet aldrig om det går vägen för ens egna ston. Jag lider med er som förlorat föl och önskar grattis till er det har gått bra för!

Här är det sto som ska föla först idag på dygn 342. Hon är "klar", sänkt i bäcken, fyllt juver etc, nu vaxproppar dock "genomskinliga".

Jag har sovit en första natt i stallet i natt och får fortsätta med det tills allt är klart - har man börjat kan man inte sluta... Man känner sig lite fånig när man ligger en hel natt och stirrar på en monitor som visar en ätande/sovande (flod)häst ;).

Jo, så där är det ju, glädje och sorg går lite "hand i hand"
Här har vi börjat vaka lite på new foreststoet, som var beräknad till27/4 men som säkert går några dygn till...hon har iallfall fyllt ut ljuvret ordentligt, men ännu bara med "grumlig" vätska.
hon är lite lurig då hon inte blir så slapp bak, och inte sätter vaxproppar...

Idag är mitt sto, Bika, på dygn 320, så det börjar närma sig! :)

Bika har ett välfyllt juver nu. Det ser ut att kunna sprängas snart!
Dock har hon bara klargul, lite klibbig vätska i det än så länge.
I övrigt så är hon som vanligt. Fast hon har slutat rejsa från hagen till stallet när jag tar in dom på kvällen. (Hon går lös in). Nu är det sakta lunk som gäller. :D
Kliat svansen har hon gjort ett tag oxå, och biter sig mot magen ibland.
Bika äter ganska mycket för att vara henne. Vanligtvis är hon lite kräsen på maten, men hela denna dräktigheten har hon ätit mera än vanligt. Måtte vara en stor bebis hon har därinne! :)

Kl..

Går också i väntans tider här. 330 dygnet idag.
Är mitt första föl (nja, en av mina hästar fick ett när jag var 13 år, visste inte hon var dräktig när vi köpte henne).
Hur stora är vakpropparna? jag tyckte mig se små små små idag. Som ett knappnålshuvud.
Hur ser man att de sänkt bäcken ordentligt?

Grana som verkligen är nybörjare :)

Ååå..en och en halv månad kvar och jag längtar så jag håller på att dö. Nu var det 3 år sen sist och hu vad man glömmer fort...fast jag glömmer inte att jag fick vaka i en månad. Alla mina ston har gått över tiden 15-20 dgr, men rekordet slog nog hon som fölade för 3 år sen, hon gick över tiden med exakt 30 dgr och jag både hon och jag var dödströtta vid det laget. Jag för att jag fick hålla på och springa upp mitt i natten och hon för att jag väckte henne. Hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag införskaffat en kamera redan innan tiden gick ut.

Nu har jag ett 5-årigt NF-sto e. Rodlease Dancing Gold som ska få föl e. Sun Roy. När stoet föddes hade mamman gått över tiden med 23 dgr, så jag förväntar mej att även detta stoet kommer att gå över tiden *förbereder mej på vaknätter iallafall*. Hon har gått 11 mån den 16 juni. Har börjat få lite ödem i juvret nu och börjat bli liiiite slappare vid korsbanden, men jag har slutat att ta det som ett tecken på att dom ska föla i tid...för när jag trott att NU, nuuu kan dom nog inte fylla i mer, ja då blir juvret ännu större....och när dom väl fölat så har dom gjort det enligt instruktionsboken. Har oxå haft ston som inte fyllt i alls och inte satt några vaxproppar eller nåt och som helt utan förvarning lagt sej i hagen och poppat ut ett föl. Suck...det här är kruxet med att bara ta föl på ungston...man kan inte lita på dom alls ;)

*KL*

Det är väl bäst man börjar skriva här nu, för nu har vi bara 12 dgr kvar.
Har ett 6årigt arabsto, fick sitt första föl förra året och väntar i år sitt andra. Missade fölningen förra året då hon fölade utan några som helst tecken.

I år tycker jag redan att juvret är större än vad det var när hon fölade förra året men jag vet inte. Less är hon iaf, vill helst bar stå och vila hela dagarna.

Men har hunnit sätta upp kameran så nu kan hon föla när hon känner för det :)

Mvh Johanna

Min är också på 330 idag men inte sjutton visar hon minsta tillstymmelse till att föla...

Och mitt welshsto är på dygn 335 idag och här syns inte heller några som helst tecken på att det vankas fölning. Hon kommer till och med fortfarande i galopp när jag ropar på henne, med stor glädje dessutom :D . Halvblodet rörde ju sig inte mer än hon behövde de sista 6 veckorna.. Lugn skritt tyckte hon var den bästa gångarten :angel: .. Nu går min lilla tjockis till dam själv i hagen och tycker jätte synd om sig själv då halvblodet får gå i egen hage eftersom hon fölat :smirk: ... Hon gnäggar och tar sig en liten springtur ibland (inte stirrig men uttråkad)..

Hoppas hon kan trycka ut den lill* snart så de kan gå ihop när det blir dags för sommarbete... Svettdetektorn har nu kommit över på min lilla och kameran ska flyttas imorgon (har velat ha koll på fölet så länge + att jag inte lyckades flytta kameran själv idag när jag försöke;) )..

Att jag är jätte nyfiken på den lill* - det skiter hon fullständigt i ;) ..

*lånar*

Stort tack till er alla för all medkänsla och alla kramar....det behövdes verkligen.
Stoet som förlorade sitt föl är verkligen klokheten själv och mår över all förväntan och det känns som om även vi kan se framåt och börja så smått ha förhoppningar inför de återstående tre fölningarna.

Nästa sto är idag på dygn 336 och har riktigt klibbig mjölk som dock inte vitnat riktigt ännu...
Kanske om några dagar eller så...

Fruktansvärt att mista föl..vi miste vårt förra året i fölsjuka. Han blev sjuk inom det första dygnet. Det började med diarré och efter några timmar blev han halt. Veterinär remitterade oss till Ultuna och vi var där innan vårt föl ens hade blivit ett dygn! Trots det så gick det inte rädda honom. Luginflammationen och diarrén fick de bukt med men han var fortfarande halt efter ca 2 veckors behandling. De avlivade honom på midsommarafton.:cry:
Vårt sto hade läckt mjölk ca en vecka före fölning och råmjölken hade läckt ut. Jag har sen hört massor av ston som läcker mjölk men trots det har de råmjölk kvar till sina föl. Vi hade väl otur, mitt sto hade även vid en tidigare fölning läckt mjölk utan att fölet blivit sjukt. Jag kommer aldrig mer lite på ett läckande sto - nästa gång ska vi ha råmjölk i beredskap!

Mitt sto är också på 330 i dag. Vätskan ur juvret är bara klar och lite klibbig, inte tillstymmelse till mjölkfärg ännu. Jag önskar att jag hade hästarna hemma, kan inte bo i stallet i flera veckor. Men så snart jag ser säkrare täcken sover jag där. Vill inte alls fara hem n u heller, men familjen gillar nog inte en mamma/fru som är borta i massor av dagar. Kommer bergis till stallet en dag och blir mött av sto med föl.

OlleAtlas

Senast ändrad av en moderator:

Sitter här och funderar på om man ska ta med sig en baden-baden stol och sova i stallet i natt, Vårat sto har gått 1 dag över tiden. har sprängfyllt juvret. Det blir ett himla åkande till stallet som ligger 4 km. bort flera gånger varje natt annars, eftersom detta är första gången för oss så är man ju alltid lite osäker. Vad ska man göra?
Stallägaren är väldigt van vid fölningar säger att man ska ha koll, hur ofta tycker ni att vi dka kolla? hon kollar på kvällen 22-23 tiden och hennes mamma halv ett- ett på natten. Det kandke är en fånig fråga men det känns alltid bra att utbyta åsikter med andra mer rutinerade om detta hur ofta vi ska ta "kollen" eller ev. bosätta oss i sadelkammaren.:confused:

Senast ändrad:

Jag tycker absolut att ni bör ha någon sorts övervakning ljud eller kamera.. Vill inte stallägarna ställa upp på det, så kanske det vore en bra ide att övernatta i stallet?

När det går fel kan de gå väldigt snabbt. Kan hände mycket mellan era kollar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur