I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tycker synd om er stackare som vakar på "övertid".

Jag tror och hoppas att Bika kommer föla ganska punktligt.
Senaste fölet föddes iallafall på dygn 332, för två år sedan.
Nu är hon då på dygn 321.
I flera dagar har hon haft lika stort juver både morgon och kväll. Alltså har det ej gått ner under dagen.
Forfarande sprängfyllt, har ej kollat färg på mjölken på ett par dagar. Får göra det ikväll. Hon har börjat sura när man är där och pillar. Vanligtvis bryr hon sig inte alls. Tycker bara det är skönt.
Så nog närmar det sig allt! :)

Inte läst på 2 dagar o kan bara säga att jag verkligen lider med er som mist era föl o gratta er som fått uppleva glädjen med en frisk fölis o lyckad fölning.
Här har ju 2 fölningar av 3 gått bra (tur iofs att jag var med på första) o den 3dje är inte dags än.
Hon är bara på dag 294 änså länge.
Men ser ut som om hon är på 370 :rofl:

Nu har jag gjort min första halvdana vaknatt. Mitt sto ska ha den 10 maj (335) och igår hade hon någon geggig blodblandad slempropp. Ljuvret fylldes extra mycket mot tidigare men jag fick bara ut en genomskinlig droppe. När hon åt sin kvällsmat sparkade hon mot magen och var allmänt störd.

Jag gick ut i hagen kvart i två på natten men då var hon som vanligt. Jag har övervakning i ligghallen och i hagen men hagen syns bara på dagtid. Vet inte om jag ska stänga in henne av egoistiska skjäl eller så får jag glatt traska ut på nätterna....

*kl*
Jaha, då är min väntan över. 06.38 i morse ringde de från stallet och meddelade att älskade kastat sin Lucky Pointbebis. :cry: Fölet var svart med vit bläs men jag vet inte könet.

Nej- inte du med:confused: :cry: - vet hur det känns... *styrkekram*
PM.a mig när du orkar...

ancan: var inte ditt föl också efter Lucky Point? Samband? Jag blir orolig då jag planerar att betäcka mitt sto med honom nästa vecka...

Beklagar sorgen för er bägge i alla fall.

Nej- inte du med:confused: :cry: - vet hur det känns... *styrkekram*
PM.a mig när du orkar...

Första budet i morse var abortvirus och jag mådde så dåligt över att vi skulle dragit smitta med oss i samband med flytten. :cry: Szkopulstoet som varit runt och fint i vinter gick ner i vikt innan flytten och jag började redan då misstänka att hon ev kastat utan att jag sett något. De var även lite undrande i stallet om hon verkligen var dräktig med tanke på hur hon såg ut.

Nåväl, kastningen berodde tack och lov inte på något virus utan moderkakan hade tyvärr släppt och Szkopulbebisen finns trots allt kvar och sprattlar omkring där inne på fullblodet! Vi åkte dit i em för att titta till dem och alla har varit så snälla och beklagat det inträffade, som tur var så har jag hunnit gråta av mig under dagen så nu kunde jag prata utan att ta till lipen när vi var ute. Hjärteggryn har tagit allt bra och verkade inte ett dugg orolig eller medtagen utan är lika trevlig och fin som vanligt. Hon har satt juver under dagen som nu står och läcker, men förhoppningsvis blir det inga problem med att hämta hem henne igen.

Nån som vet om man får starta henne i kvalitén nästa år som 5-åring "trots" att det inte blev något föl? :(

Skönt att det inte var abortviruset, även om det är väldigt tråkigt att mista ett föl oavsett hur det hände.
Jag önskar dig lycka till med nästa föl.

Angående kvaliteten så har hon ju fölat i år, då borde man få vara med nästa år oavsett om fölet lever eller ej. Jag gissar att man ska ha bevis typ språngsedel eller så, och det får du av hingstägaren.

Jag tror att det räcker med kopian på "fölrapporteringen" till hingstägaren, så bör du ha rätt att starta henne... någonstans i bakhuvudet har jag hört ngt sådant iaf

Ok, jag ska kolla med ASVH i morgon eller så vad som gäller.

Tack alla för deltagandet. :cool:

Neeej, vad trist! :cry: Jag har tänkt mycket på er de senaste dagarna. Har själv inte orkat vara inne på forumet och läsa/skriva nåt senaste dagarna eftersom vårt föl (det med konrakturer) också är dåligt och det är stor risk att det också kan bli avlivning där eftersom magsår har tillstött.
Jag har också själv funderat på om vi verkligen ska betäcka om stona i år, för detta känns inte roligt. Vi får väl se hur det känns när de andra två har fölat. Håller med om att det är svårt att ladda om.

Tröstekramar

*lånar*

Tyvärr tyvärr gick det inte att rädda vår lilla prins..

Vi åkte så fort vi bara ordnat allt här hemma till klinik efter att innan ha haft vet ute flera gånger för att kunna ge möjligheter till en lång transport.
Trots fantastiska insatser från klinikveterinärerna svarade han inte alls som önskat på intensivbehandlingen utan fick sluta igår eftermiddag.

Vårt fantastiska fyraårssto har hela tiden varit klokare än klok och var klar över att allt inte var som det skulle så hon kunde acceptera förlusten lättare än vi trott.

För oss känns det otroligt hårt då det var första fölet efter en av våra egna uppfödningar....och ett så otroligt vacker föl sen.

Nu får vi försöka förstå varför vi håller på med det här...så mycket att vi kan ladda om för de återstående tre fölningarna i år.

Nästa sto är idag på dygn 335 och har alla tecken förutom att mjölken fortfarande bara är gulgrumlig och klibbig

Nej, ytterligare tråkiga nyheter. :cry: Vad skönt att den andra fölisen lever inne i magen i alla fall och att det inte var abortvirus.
Skickar tröstekramar.

Knapplån!
Så mycket elände i år...var det verkligen det förra året också?
Wiwie tycks må jättebra på betet o hon går där med tjockmagen, med helt släppta bäckenband o är på dag 294.Håller tummarna att hon kniper, men det verkar inte vara någon fara längre.

Mitt sto brukar också låta ganska mkt när hon ligger ner annars också, men de första två nätterna vi sov där gnäggade hon också. På ett annorlunda sätt än hon brukar och hon la sig och reste sig hela tiden, men inte så mkt mer. Men de senaste två nätterna har hon vart lugn och bara sovit och ätit, så hon verkar inte vara på G riktigt just nu men så blev det ju kallare här iaf igen..
Men hon kliar sig jättemkt, hårstråna på svansroten står rakt ut. Men detbrukar hon ifs börja göra vid den här tiden, men jag tycker att det är mer nu.. Hon går också med svansen lyft ganska mkt.
Men vi fortsätter att sova i stallet iaf och hålla koll.. Vi är tre, men har bara två sängar så de andra byter av varandra, men jag tänker inte sova hemma. Känns lite fel eftersom det är mitt sto, att inte sova där.. Även om jag är ganska trött just nu! och så ska jag dessutom åka båten härifrån mellan 6.15 och 6.30 varje vardag, men det får gå..

Ja precis, man blir ju riktigt rädd när man läser allt som hänt. Så jag håller med, hellre vänta ett tag men få ett frisk föl.. Tycker det är jättetråkigt med alla föl som inte klarar sig:(
Okay, jo det kan jag förstå men ändå känns det som att man har mindre risk att missa allt om man vakar och så.. och så känns det som att det är en del av allt:) Vi har tyvärr inga fler dräktiga ston här, för mammas blev inte dräktig.. men troligen kommer det en ganska liten tvåring hit senare i sommar och ska gå med dom om det funkar.

Oj! Vad långt det blev nu:o

Väntar otåligt på en liten Qallebebis som borde titta ut snart, är på dag 337 men damen har fortfarande bara genomskinlig mjölk. Börjar misstösta när jag ser läskiga siffror som 350... har redan vakat i fem dagar eftersom hon är förstagångare..

Äntligen var min väntan slut för i år, och för min del slutade det lyckligt på dygn 339. Mitt sto fick en brun hingst e. Empire kl.01.50 i natt och allt gick bra. Han är 106 cm och han hade lite jobbigt att komma upp på sina långa ben så jag mjölkade ur stoet lite mjölk och gav honom, jag vågad inte vänta längre med råmjölken efter allt som nu har hänt här i år, men sedan kom han upp och diade bra när han väl hittade till mjölkbaren. Lägger ut bilder på honom senare i kväll.

Mitt sto är på dag 326 räknade jag precis ut. Har ställt upp husvagnen utanför stallet och sover där nu för att ha möjlighet att kolla henne på kvällen och morgonen. Jag är så nervös, första gången för både henne och mig. :)

Hon går ute på nätterna vilket gör att jag kan ha bra koll på henne genom husvagnsfönstret. Får inte ut någon mjölk ännu, men juvret är ju svullet, dock inte spenarna så fyllda. Hon gillar inte alls att jag är där och rör så det är inte det enklaste att hålla koll.

Grattis till lillhingsten..

Det är verkligen SÅ roligt att höra om alla de föl som föds friska och där allt gått bra...:))

Nu håller vi tummarna för att våra återstående tre fölningar skall vara med lyckosamma än den första...
Det känns verkligen som att man inte kan ta någonting för givet längre..

Vi har nu ett sto på dygn 338 där mjölken ännu inte slagit om till vit...men där allt annat är klart...Vi vakar på henne men natten har varit otroligt lugn så det dröjer nog lite till...

De återstående två stona är beräknade till första veckan i juni..

Och...mot alla tidigare planer har vi faktiskt funderat på att betäcka om stoet som förlorade sitt föl...kanske kanske

KL

Hej alla, nu går även pialotta in i tråden, men jag är ytterligt bekymrad. Min dam är idag på dygn 332 efter inseminering - men hon har inte blivit så myket tjockare den sista månaden. Juvret är bara lite större än vanligt. De andra damerna får allt rundare mage och de skall föla senare.
Hon har haft ett föl tidigare (05) och då hade hon vaxproppar redan 2 veckor före och var stor som ett hus.

Är det läge för ett ultraljud, eller finns det något annat bra sätt att kolla om hon fortfarande är dräktig?
:confused: ?

Kan tillägga att hon fick kraftig mugg (rasp) mars/april vilket hon aldrig haft i hela sitt liv förut och behandlades med penicillin. Kan det bidra till att fostret evt utvecklas långsammare (griper efter ett halmstrå)?

Du kan ju ta ett blodprov - östronsulfat. Då vet du ju säkert sedan, om det finns ett levande foster därinne. Fast det tar väl några dagar att få provsvaret.
Annars kan väl en duktig veterinär gå in och känna på henne.

Bika är på 322 dygn idag. Igår kväll hade hon lite blod-klet i svansen, så jag antar att det var slemproppen.
"Mjölken" var fortfarande gulaktig, grumlig.
I morse hade hon små "kristaller" i spenarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka