I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

ZZZZZZZZZZzzzzzzZZZZZZZ...... Dygn 346 och inget föl. Bara en stapplande tunna till häst som gör massor av märkliga saker på natten, allt utom att föla.....

*KL*
Fredag den 27/4 kl 07.15 föddes Lorrain, hingstföl e. Loredes.
Stjärn, strimbläs, 4 vita strumpor kommer bli mörkbrun. Långa ben och mycket ädel. Visar hitills en fantastisk galopp. Allt gick bra och det är en pigg krabat vi fått

ZZZZZZZZZZzzzzzzZZZZZZZ...... Dygn 346 och inget föl. Bara en stapplande tunna till häst som gör massor av märkliga saker på natten, allt utom att föla.....

Känner igen det där, min är på 343 idag. Igår kväll hade hon förvärkar och såg ut som hon skulle föla, men sen somnade hon bara :p. I morse var hon dock intresserad av hingsten - eh :confused:. Hummade och gick och glodde på honom. Man blir aldrig klok på dessa djur.

*kl*
Jaha, då är min väntan över. 06.38 i morse ringde de från stallet och meddelade att älskade kastat sin Lucky Pointbebis. :cry: Fölet var svart med vit bläs men jag vet inte könet. Misstänker att min Szkopulbebis också är borta, veterinären ska undersöka det stoet nu på morgonen när hon ändå är ute för att se om hon fortfarande är dräktig. :( Jag hämtar nog hem flickorna igen till helgen. :cry:

Men kära nån så tråkigt!

Hoppas att det går bättre med det andra stoet.

*kl*

Mitt sto är på dygn 340 nu och visar inga tecken på att föla, gjorde det för några dagar sen och var jättetrött men nu är hon istället ganska pigg..

Vi har sovit i stallet sen natten mellan lördag och söndag eftersom hon verkade vara på G då, men det har inte hänt nåt alls och inatt var hon jättelugn..

Svårt att komma med några tröstande ord...annat än att jag vet hur det känns....
Håller alla tummar för att det går bra med Ditt andra sto...
*kram*

Nej, men vad tråkigt ! Usch...

Vet du vad som har hänt ?

En liten tröstkram - mer kan man väl inte göra.

Glädje och sorg, om vartannat. Man vet inte vilket det ska bli!
Har följt den här tråden sista veckorna, nu vill jag vara med! Mitt 11-åriga arabsto väntar sitt första föl, det är första gången för mej också.
Hon är dräktig på dag 325, har börjat få lite juver. men absolut ingen mjölk, har blivit slapp och svullen i vulva. Är sig precis lik, lugn och matglad.Vi har fått låna kamera och monterat, så nattetid är hon under uppsikt, men det är några dagar denna vecka och nästa som hon kommer att vara "obevakad" större delen av dagarna.
Hoppas ju på att hon kommer att visa när det är dags, men förstår av många av era berättelser att det inte alltid är så!
Grattis till alla underbara föl! Svårt att förstå att jag kanske snart har ett sådant också.

*kl*

Mitt sto är på dygn 340 nu och visar inga tecken på att föla, gjorde det för några dagar sen och var jättetrött men nu är hon istället ganska pigg..

Vi har sovit i stallet sen natten mellan lördag och söndag eftersom hon verkade vara på G då, men det har inte hänt nåt alls och inatt var hon jättelugn..

Mitt sto verkade vara på gång för 10 dagar sedan, fyllda juver och kristaller som sedan gick tillbaka tyckte jag, men nu har hon kristaller igen, jag har sovit i stallet i 10 dagar nu, dag 338. Varje natt ligger hon och stånkar hon högt i ca en timme, så då är jag säker på att hon ska föla, men sedan börjar hon äta halm och reser sig upp. Nu ska tilläggas att hon stånkar en hel del ibland när hon ligger ner även när hon inte är dräktig, så jag vet inte om det är mer nu, jag brukar ju inte sova i stallet annars:smirk:

Det har hänt så mycket med bukefölen i år tycker jag, så det gör inget om jag får vänta, bara fölet är friskt när det väl kommer. Men det är klart att det känns lite "orättvist" att de två andra som fölat i stallet hittills fått 10 resp. 6 dagar innan utsatt tid, så de hann inte ens börja vaka.

*kl*
Jaha, då är min väntan över. 06.38 i morse ringde de från stallet och meddelade att älskade kastat sin Lucky Pointbebis. :cry: Fölet var svart med vit bläs men jag vet inte könet. Misstänker att min Szkopulbebis också är borta, veterinären ska undersöka det stoet nu på morgonen när hon ändå är ute för att se om hon fortfarande är dräktig. :( Jag hämtar nog hem flickorna igen till helgen. :cry:

Neeej, Mia, det är inte sant!
Åh vad ledsen jag blir för din skull. Jag visste inte att du flyttat på damerna. Håller för allt i världen att du har en bebis kvar.

Min tant hade ordentliga vaxproppar i måndags, valborgskvällen. Har vakat sex nätter och satt nu uppe helt utan sömn till sju på morgonen utan att det hände någonting. Tant la sig lite, rullade (vilket hon verkar göra varje natt), stånkade och stönade, men inget föl. Dagen därpå, igår, hade hon inga vaxproppar alls och inte idag heller :confused:

Tantens matte börjar se stjärnor om dagarna...:smirk:

*kl*

Nämen, vad har hänt!

Stackars dig och stackars dina ston! Säger som mimus, det kan inte vara sant! Varför tror du att du förlorat även Szkopulfölet?

Massor av tröstkramar och så håller jag tummarna för att Szkopulfölet föds frisk och kry!

Usch vad tråkigt!:cry: Håller med de andra som lyckönskar dig vad gäller den andra bebisen och beklagar rörande den du förlorat...

KL: Min pålla är idag på dygn 320 och hon börjar nu bli rejält trött och "stånkig". Vaggar lite trots att hon inte är sååå stor. I förra veckan hade hon spänt juver på morgonen för att vara mer "slapp" efter utevistelse. Nu går juvret inte ner över dagen och på mornarna kan jag få ut en liten droppe genomskinlig vätska ur varje spene. Hon stönar på nätterna (när hon ligger ner), men verkar ändå ganska lugn och tillfreds med situationen än så länge. Började släppa dem på gräs i förra veckan och igår stönade hon till och med när hon betade :rofl: . Hon är i vanliga fall väldigt pigg och sprallig, men nu har hon minsann inte bråttom någonstans :angel: :angel: .

Hoppas så att allt ska gå bra, man blir ju lite orolig när man för om vilka tragedier som drabbat andra...:(

Min plan är att sova i stallet så snart jag ser tecken på att fölningen är på G. Jag kan inte sova där i flera veckor, har ju familj och så, men ser jag tecken övernattar jag. Har för mig att det var någon i tråden som körde ut sin bil i hagen, så kanske jag gör. Eller så sover jag hos de som har stallet, de har sagt att det är helt ok, och ställer klockan med jämna mellanrum. Min plan, om man nu kan ha sådana, är att mitt sto ska föla ute om vädret tillåter. Svårt med kamera då.

OA

Nej, så tråkigt. Skickar tröst härifrån.

OA

Grattis till föl!

OA

Nej fy vad tråkigt:( Lycka till med Szkopul fölet.

Hej
Nu ger jag mej in i tråden igen!
Nu har äntligen vårat första föl kommit. I natt runt 00.30
Ett svart stoföl med stjärna. :love: [Risk att den blir skimmel?]
Hästen var förstföderska och allt gick jättebra!!
Nu väntar vi på det andra fölet, mamman är på 330 dagar runt 19 maj. Hoppas det går lika bra då! :)

Kan lägga in bild senare!

Jag gratulerar alla som fått sina föl, samtidigt som jag lider me dom som det inte har gått bra för. Vi är nu på dag 349 och jag tycker att magen sjunkit ner ser inga fysiska tecken (förutom magen då) men därimot psykiska.

Hon verkar allmänt less nu, men som jag sa till henne:crazy: det är du som bestämmer.Det var någon som sa att det kan bero på att vi bor i Norrland som hon väntar. Vi har ju fortfarande en hel del snö kvar och det är först dom två sista dagarna som vi haft ganska varmt.
Jag kommer bergis att missa fölningen har vakat och vaktat i 3 v nu och håller på att vara ganska trött:smirk: orkar nästan inte lyfta huvudet från kudden när larmet går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur