Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!
Jättetråkigt med ert efterlängtade föl, lider med er.
Vi ska förhoppningsvis snart få ett Loredesföl i stallet ( dag 338 nu), det är ju inte så många här inne, så jag väntade också på att få se ditt föl.
Ni verkar i alla fall ha fått lite klarhet i vad som har hänt. Var hon alltså mycket öppen i flera dagar innan? Mitt sto ligger och stånkar på nätterna, men jag ser inte att det ser ut som värkar, mer att det är jobbigt för henne att andas normalt när hon ligger ner i ett visst läge ( dag 336), men man blir ännu mer vaksam på "tecken" när man läser om det som hände er.
För två år sedan stod jag i ett stall där nästan samma sak hände med ett ponnyföl som nu har hänt ert föl, stoet var förstagångare och lillen stod aldrig upp själv, trots att han fick i sig en hel del från nappflaska snabbt och även antibiotika så dog han dag 2. Han var också infekterad, men där tror jag inte att det berodde på ett långt öppningsskede. Så jag tror att även om man är snabb med råmjölk och medikamenter så verkar det vara svårt att klara dem om de föds infekterade.
Hoppas ändå att stoet tar det bra och att ni orkar komma igen.