I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tack så mycket. Hon är ju väldigt bildskön :love: Och lilleman har verkligen fått mycket tecken det är lite häftigt! Pappan har ju knappt någonting, så det måste vara präglat från mor.

Hans bläs är så fin. Den ser likisom för stor ut, som om han ska växa i den!
/jinx - som fick föl förra året men tjuvkikar lite avundsjukt på er som får nu

*knapplån*

Inatt vid halv 2-tiden så fölade mitt sto!!!! :bump: :bump: :bump:

Det blev ett fint hingstföl. Tror att han kommer att bli skimmel som pappan så småningom men det är svårt att säga då han fortfarande är lite småblöt och det är lite skumt i stallet.. Hoppas hoppas att han får vara frisk och kry!! Är livrädd att något ska gå fel..

Han hade lite svårt att hitta mjölkbaren så jag mjölkade ut 50 ml och gav honom. Han hade även svårt att bajsa men som tur hade jag microlax hemma och fick ge honom 2 doser (vet visserligen inte om jag fick i honom så mkt första gången...) innan det gav med sig.

Nu när jag har gått in och gett dem lugn och ro såg det ut som han diade i alla fall han (via övervakningskameran så jag vet ju inte säkert i och med att jag inte hörde ljudet..) och nu har han lagt sig att sova..

Som sagt nu ska jag gå ut och kolla en gång till och sen hoppas jag få sova fram till i alla fall 6 - då min son brukar vakna..

Från en trött men glad Pernilla som precis har varit med och hjälpt till med sin första fölning. Fick hjälpa till att dra lite och sen så ta sönder fostersäcken..

Lycka till alla och hoppas att era fölningar går bra!!!

*lånar*

Tyvärr tyvärr gick det inte att rädda vår lilla prins..

Vi åkte så fort vi bara ordnat allt här hemma till klinik efter att innan ha haft vet ute flera gånger för att kunna ge möjligheter till en lång transport.
Trots fantastiska insatser från klinikveterinärerna svarade han inte alls som önskat på intensivbehandlingen utan fick sluta igår eftermiddag.

Vårt fantastiska fyraårssto har hela tiden varit klokare än klok och var klar över att allt inte var som det skulle så hon kunde acceptera förlusten lättare än vi trott.

För oss känns det otroligt hårt då det var första fölet efter en av våra egna uppfödningar....och ett så otroligt vacker föl sen.

Nu får vi försöka förstå varför vi håller på med det här...så mycket att vi kan ladda om för de återstående tre fölningarna i år.

Nästa sto är idag på dygn 335 och har alla tecken förutom att mjölken fortfarande bara är gulgrumlig och klibbig

Vad trodde de att det var? Jag har tänkt på er inatt.
Det är så hemskt att förlora ett efterlängtat föl.

Usch stackars er!!! :cry: .. Hoppas att ni snart mår bättre och att era andra fölningar går bra! Vet inte vad jag ska säga men är som sagt väldigt ledsen för er skull..

Tack! Är så underbart nu när det är över och man vet att allt har gått bra! I alla fall verkar allt bra än så länge..

Tja, jag har ju ett litet welshsto som oxå väntar föl nu så än är inte fölvakat över.. De har ju varit beräknade till samma dag så Lillan är nu på dygn 334 utan några tecken på planerad fölning.. Hoppas dock att N's fölning satte igång hormonerna så att det snart är lugnt på natten och man får sova ;) .,. Som sagt i dag åker kameran över på henne så nu hoppas jag på föl snart - innan har jag hoppas på att hon väntar då jag inte har mer än 1 kamera..

NEJ!!! :( :( :(

Stackars er och mamma häst, tänker på er och skickar många tröstkramar.
Vad sa veterinärerna att det berodde på ?

De trodde att han fått i sig för lite antikroppar och att det var fölsjuka. Men...vi mjölkade ju ur henne och gav honom så att vi VET att han hade fått en liter i sig långt innan han var 6 timmar gammal (vi gav honom redan efter 30 minuter) och jag trodde i min enfald att det skulle vara tillräckligt för att skydda honom mot sånt här.
Efter de 6 timmarna fick han naturligtvis mer och innan han var 12 timmar hade vi fått i honom 2-3 liter.
Någonstans tror vi kanske själva att det inte var hela förklaringen eftersom han faktiskt inte kunde resa sig själv någon gång. Han visade heller inget intresse för att dia efter det att vi hjälpt honom upp. Så möjligtvis fanns det någonting hos honom redan vid födseln.

Vi har innan denna fölningen haft en oförklarlig oro som ingen av oss känner igen från tidigare. Vi väntade oss ett felläge eller annan fölningskomplikation och var nästan förvånade när allt gisk så otroligt lätt.

Hur som helst så låg han väldigt lågt i glukos och var kraftigt uttorkad och i chock - allt detta trots vårt matande och att vår hemmavet kommit hit och hjälpt oss slanga i honom totalt mer än 4 liter mjölk då han förlorat sin sugförmåga.

Visst är det jättetråkigt...det ÄR det verkligen...och han var verkligen efterlängtad...och allt sånt här gör ju att man undrar varför man valt en sån kostsam och ibland mentalt nedslitande verksamhet att lägga sin energi på....

Men...den har ju verkligen också sina höjdpunkter...som gör att man orkar och vill fortsätta...

Och...STORT tack för Din hjälp igår...ovärderligt!!!!!!!

Senast ändrad:

*kl*
Usch...så tragiskt med era föl som inte mår bra/går att rädda.

Knappt jag vågar berätta att jag själv fick ett välskapt svart litet hingstföl i natt.

Efter idogt vakande av mig så lyckades hon blåsa mig på fölningen. Tröttheten tog ut sin rätt och jag somnade...*mutter, mutter*

Ska bara hålla ett öga på att han verkligen får i sig mjölk när han diar och inte bara snuttar. Allt annat fungerar.

Tack alla för allt medkännande...

..och stort grattis till de nya fölen som kommit.

Självklart skall Du berätta om Ditt nyfödda föl och den lyckade fölningen...det är ju precis DET som man vill höra om....:)))

De allra flesta gånger går ju allt riktigt bra....men emellanåt gör det inte det...och då måste man orka det också.

Vi tycker vi haft det bra ändå med våra totalt 7 helt komplicerade fölningar här hemma. Tyvärr gick det ju sedan åt skogen nu med den sista men det får vi lära oss att leva med.

:( Fy vad tråkigt. Lider med dig...
Hoppas verkligen det går bra med de övriga i år.

Och grattis till alla er andra som fått föl!

grattis!!! och som pisan söger - vi vill självklart höra om alla underbara friska föl också:)
man behöver höra alla solksenshistorier mitt i all bedrövelse.

Vad synd att du förlorade ditt föl, stor kram till er.

Grattis ni andra till tillskotten.

Efter flera samtal både med vår veterinär här hemma och med Helsingborgs djursjukhus tror vi oss nu tillsammans kunna konstatera att vår underbara lilla fölunge inte hade några överlevnadschanser alls.
Man tror att han föddes ordentligt infekterad och sluter sig till det eftersom han egentligen aldrig på allvar försökte resa sig annat än under den första halvtimmen. Han visade heller inget intresse för att dia trots att han under merparten av det första dygnet hade åtminstone halvdana sugreflexer.

Orsaken till infektionen tror man vara det otroligt utdragna öppningskede som stoet hade. Jag har ju tidigare i denna tråd berättat om hur otroligt färdig hon var under många dygn med ständiga kraftiga förvärkar.
Detta ger tydligen öppningar för att bakterier tar sig in i livmodern och s a s infekterar fölet prenatalt.
Ett sådant föl saknar ofta helt och hållet överlevnadschanser.....
..och jag uppfattade att man heller inte har några möjligheter att ingripa när man kan konstatera ett så förlängt öppningsskede som vi gjorde.

Det känns hur som helst bra att få klarhet....eller tja så mycket klarhet som nu går att få.

Jättetråkigt med ert efterlängtade föl, lider med er.

Vi ska förhoppningsvis snart få ett Loredesföl i stallet ( dag 338 nu), det är ju inte så många här inne, så jag väntade också på att få se ditt föl.

Ni verkar i alla fall ha fått lite klarhet i vad som har hänt. Var hon alltså mycket öppen i flera dagar innan? Mitt sto ligger och stånkar på nätterna, men jag ser inte att det ser ut som värkar, mer att det är jobbigt för henne att andas normalt när hon ligger ner i ett visst läge ( dag 336), men man blir ännu mer vaksam på "tecken" när man läser om det som hände er.

För två år sedan stod jag i ett stall där nästan samma sak hände med ett ponnyföl som nu har hänt ert föl, stoet var förstagångare och lillen stod aldrig upp själv, trots att han fick i sig en hel del från nappflaska snabbt och även antibiotika så dog han dag 2. Han var också infekterad, men där tror jag inte att det berodde på ett långt öppningsskede. Så jag tror att även om man är snabb med råmjölk och medikamenter så verkar det vara svårt att klara dem om de föds infekterade.

Hoppas ändå att stoet tar det bra och att ni orkar komma igen.

Har en fråga. OM ett foster dör inuti stoet. Hur lång tid tar det innan stoet kastar fölet ? Bara undrar !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur