I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Här händer det inte mycket på mina två kvarvarande ston. Gammelstoet är ju på dag 336 idag och är spänd i juvret på morgonen med genomskinlig mjölk ända ner i spenarna och lite halvslappa bäckenband. På kvällen är juvret nästan tomt igen. Lite förvärkar då och då men föla verkar hon inte vilja. Hon gick över 16 dagar förra året, men har tidigare år fölat på ganska precis 11 månader.

Sista stoet är på dag 325 idag och ungeför liknande. Spänt juver på morgonen, genomskinlig mjölk och ganska tomt juver på kvällen.

Så det dröjer nog några dagar ännu innan det blir nåt. Konstigt, trodde de skulle dras med när det första stoet fölade för 3 dagar i kombination med värmeböljan, men icke sa nicke....

Följer tråden med spänning och glädjs för er alla som fått små friska föl och sörjer mer er som förlorat era eller drabbats av komplikationer.

Dags kanske för en liten uppdatering från oss.

Väntar som sagt mitt första föl och även stoets första föl.
Hon är beräknad till maj (11 mån) Jag är nervös som det räcker och livrädd för komplikationer och till råga på allt fick vi in kvarka i stallet där hon står för lite drygt 2.5 vecka sedan.

Vi gör allt som står i vår makt för att hålla smittan från det dräktiga stoet och än så länge är hon symptomfri. 5 st av mina andra hästar har insjuknat och 2 har varit/är riktigt dåliga.
Vi verkar ha fått in en elak stam av kvarka då de blivit väldigt sjuka och sjuka länge.

Skräcken är ju att mamma sto ska insjukna och vara svårt sjuk när fölningen sätter igång eller att fölet ska insjukna.
Vi håller alla tummar för att de andra ska hinna tillfriskna så vi hinner sanera stallet innan fölis kommer . Än så länge är det lugnt , dock har hon börjat fylla i juver och har släppt bäckenbanden så man vet ju aldrig.

*kl*

Mitt sto som är på dygn 335 nu, hade små vaxproppar imorse, men mjölken är förtfarande genomskinlig men lite "segare" idag än innan..
Hon var jättesur och jag fick knappt ens peta på henne:D Hoppas på att det kommer ett föl innan onsdag, men får väll se..

Oj det låter jobbigt. Hoppas hon håller sig frisk.

Själv väntar jag på att ultuna ska ringa upp...vilket de skulle göra redan i morse o inte gjort än, trots ny uppringning.
Vill veta om det finns något jag borde göra med min sista fölis som står på tå i fram. Han kan inte få ner hoven i backen.
Vet ni vad jag själv kan göra eller om jag måste till skolan.
Eller om man stretchar, behöver man någon medicin också?

Det låter ju som en lindrigare form av kontraktur på din också. Stretcha, ev i kombination med tetracyklinbehandling (antibiotika som ger muskelavslappning) samt kanske att den behöver nån skena eller gips ett tag för att riktigt trampa ner. När du stretchar får du den då i rätt läge? I så fall kan man försöka fixera den i detta läge med antingen skena eller cirkulärgips.
Men om den står upp, så borde det ju ganska snabbt fixa till sig.
Lycka till!

åh, hoppas de håller sig friska och att dina redan sjuka hästa repar sig snabbt:crazy: . håller tummarna för er!

kl
Mitt sto är på dag 333, jag tycker juvret ser mindre ut nu än innan... lite små kristaller, men inget mer. Hon lyfter dock svansen ovanligt mycket och ligger stånkar nätterna igenom. Jag som trodde hon skulle föla så fort hon satte juver i år, förstagångare förra året som knappt satte juver alls före fölningen då.
Den i stallet på dag 335 har knappt något juver alls fortfarande, hennes 6:e föl, och hon brukar ha juver, och skendräktig är hon inte med den magen hon har.
Väntan känns evig:angel: .

*kl*
Äntligen!!!:bump: Imorse kl 05.01 fick vi ett hingstföl!
e. Careful u. Elaiza - Electro. Allt har gått enl. regelboken och Liza har blivit en underbar mamma!
Ljus brun el. blir möjligen fux. Stor bläs/lykta och fyra långa vita strumpor + en vit fläck under magen! Lägger ut bilder så småningom, har inte allt i datorn än.

Grattis!!!!!! Det ger nästan lite hopp här hemma också....det kanske blir föl så småningom...:))

Är på Irland och pluggar. Jag har inte mer kunskap om fölningar och föl än min pappa och det finns andra kunniga i stallet. Och är det någon tid som mitt sto har fullt upp med annat så är det nu... Jag kommer tillbaka till Sverige i mitten av juni och är tacksam för alla kort som snälla stall kompisar skickar.

Skönt att höra.:banana: Han verkar vara en trevlig krabat och jag håller tummarna för att det ordnar sig!

Hmmm...svårt att strecha.Han bara springer ifrån mig. Tycker att han ser bättre ut ikväll efter att gått ute hela dagen. Det är fullt race på lillkillen.
Ultuna sa att jag skulle ha is i magen o vänta tills på måndag o ta ut ambliatoriska då för koll om jag inte tyckte det var bättre.
Kan han strecha ut det själv om han går o springer???
Har aldrig haft en fölunge med det här problemet så jag är evigt tacksam att det inte är lika illa som på din för då vet jag absolut inte vad jag skulle göra.
Vad sa de på Skara?
Går det åt rätt håll? O hur lång tid har man på sig som man kan korrigera? Tänker på min lille också.
Oj då såg precis att du startat en ny tråd.

Senast ändrad:

Vad jag förstår är ditt föl bara något dygn gammal? Så unga föl med medfödd kontraktur av djupa böjsenan brukar snabbt bli bra på injektion av Tetracyklin IV (som nämnts tidigare i tråden) Ofta behövs bara en engångsdos. Stretching är ju också bra som komplement.

*kl*
Äntligen!!!:bump: Imorse kl 05.01 fick vi ett hingstföl!
e. Careful u. Elaiza - Electro. Allt har gått enl. regelboken och Liza har blivit en underbar mamma!
Ljus brun el. blir möjligen fux. Stor bläs/lykta och fyra långa vita strumpor + en vit fläck under magen! Lägger ut bilder så småningom, har inte allt i datorn än.

GRATTTTTTIS!!!!!!!!!!!! Äntligen kom den :love: :love: Joyful har fått en brorsa :p Men osis att du fick alla strumpor o bläs o bukfläcken, JA VILLE JU HA DOM :devil: :D :D Hihi, men än en gång, STORT GRATTIS!!

Förresten, undra bara om du har fått registrerings-ansökan än? Har inte fått den fastän allt är betalt :S

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett sto som blev inseminerad den 9, 12 och 14 juni förra året. Vet inte riktigt när jag ska beräkna fölningen?! Hur räknar man? Efter sista inseminering? Hon kan ju lika gärna ha blivit dräktig på den första.

Hur som helst så har hon väldigt spänt juver på morgonen (har blivit mer och mer för varje dag nu), men det är inte så spänt på kvällen när hon går in. Idag "mjölkade" jag lite och fick då genomskinlig vätska på händerna (har "mjölkat" i flera dagar utan att något har kommit). Inga vaxproppar än. Däremot var hon lite småorolig igår kväll. Hon viftade med svansen och tittade åt magen flera gånger när hon hade lagt sig ner (har kameraövervakning).

Är det på G tror ni? Eller hur länge kan de hålla på så här?

idag började hon även att flema.. har aldrig sett henne göra det förut....

Det gjorde min märr med i natt! Men är det något speciellt tecken på närstående fölning?? *försöker hitta alla möjliga tecken på att hon ska föla snart* Är så spänd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka