I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ja, det är i carpus som det mesta av kontrakturen sitter, men även kotan är påverkad. När jag läser i ltteratur angående carpus kontraktur så vet man inte om det är böjsenan som är boven i dramat eller annan mjukvävnad runtomkring. Jag vet att prognosen för "vanlig" böjsenekontraktur (den som påverkar kotan) är relativt bra, men för detta verkar det vara sämre.
Håller som just på att fundera ut hur man bäst skulle kunna tillverka nån skena, för enbart stretching tror jag inte kommer att hjälpa.

Jag ska lägga in bilder på min hemsida (under senaste nytt) hur det ser ut så kan ni se, för det är svårt att förklara i ord.

Tack alla ni andra för erat stöd. Det behövs!!! :bow: :bow: :bow:

Mamma Mona-Lisa är jätteduktig (hon är ju förstföderska), men hon har haft lite släng av förstoppning samt livmoderinflammation (hade feber i går kväll och var hängig, men efter antibiotika och antiinlammatoriskt mår hon bättre idag).

Tycker kanske att det går att stretcha ut benet lite mer idag än i går, men än är det långt kvar.

Hej!
Hittade hit idag. Jag har två ston dräktiga,
Sita, 16 år, fjärde dräktigheten. Hon har haft tre normala fölningar tidigare utan problem. Nu är hon ev dräktig med tvillingar, Veterinären kan inte säga med säkerhet... Dock är hon en stor rejäl häst, 178 cm och hingsten en c-ponny så storleksmässigt tror jag inte det ska vara problem men om dom ligger tokigt är det ju inte lika roligt. Hon är stor som ett hus om magen. Det har hon varit sen långt före jul:crazy:

Sessy, 6 år, första fölerska. Dräktig med D-ponny. Verkar ta livet med en klackspark än så länge.

Båda stona är beräknade till veckorna kring midsommar.

Damerna blev släppta på bete igår kväll och jag vågade knappt titta på när magarna for i alla väderstreck:rofl:

Jag gick igenom hela hästen och hon var torr och fin i alla ben.
Kanske hon hade temp för att hon knatat omkring så mycket och blivit öm i fötterna?
Jag antar att jag helt enkelt får vänta och se och hålla koll på tempen.
...och hålla tummarna på att inte nått är fel...

Skönt att det inte bara är mina ston som inte vet riktigt vad säkra tecken är.
Enligt de böcker jag läst ska vit mjölk komma max 6timmar före fölning.

Det blev svårt att se honom på bilderna känslomässigt, han ser tålmodig och väldigt rar ut.
Förstår att det måste vara mycket tungt för er.

Hoppas nu att det kommer att bli bättre och bättre.

Skönt att det har vänt med stoet och att hon mår bättre.

"Fortstätter hålla tummar och tår"

Ja om det hade varit så hade livet varit lite enklare:angel:
Mitt sto har vit mjölk och haft det nu i 3 dagar,i lika många dagar hade hon skummjölk som läckte.Hon slår rekord i VM i boxvandring varje natt, helt slapp i vulvan etc. Alltså alla tecken på att hon borde föla vilken sekund som helst.
Nu får hon allt klämma ur sig bebbelinon snart om jag skall klara av mitt arbete. GÄÄÄÄÄSP

Nu har jag också tittat på bilderna, och det gör ont i en satt se honom! Jag håller alla tummar jag har för att han ska klara sig!

Tur i oturen att du och din man har den rätta professionen för att kunna hantera situationen.

oj..
Hoppas allt går bra. Men han är i goda händer. Mitt enda tips är att köra in till Skara och röntga och se var felet sitter. Kanske kan de göra ett litet snitt så att benen kan räta ut sig.
Lycka till. Han ser väldigt vacker ut...även om han inte kommer till sin rätt.

:cry: :cry:

Jag kan bara instämma med alla som tidigare beklagat och påpekat vilken tur den lille hade som föddes hos er! Håller tummarna för att det fixar sig! :banana: :banana:

mitt sto är på dygn 328 idag!! Hon har en längre tid varit slapp i slidan och bäckenbanden har hon släppt för någon vecka sedan. Däremot har hon inte haft juver, men i förrgår hade hon fyllt på ordentligt. Juvrena är stora och stinna men hon har ingen riktig mjölk. Det lilla som kommer ur juvren är genomskinnlig gul vätska. Och hon är rejält öm över juvren vill inte att man är där och pillar.
Brukar stona alltid få vit mjölk innan de fölar (min erfarenhet är att man ser på mjölkens färg när det är dags) eller kan mjölken ändra färg under fölning??? Jag har ju förstått att alla ston inte följer "regelboken", vissa utav era ston har ju gått länge med vit mjölk. Vore skönt om fölis ville komma snart.

Ett stort GRATTIS till alla som fått föl.
Och till Stommen vill jag bara säga LYCKA TILL, jag håller tummarna för eran fölis.

Håller som just på att fundera ut hur man bäst skulle kunna tillverka nån skena, för enbart stretching tror jag inte kommer att hjälpa.

Jag ska lägga in bilder på min hemsida (under senaste nytt) hur det ser ut så kan ni se, för det är svårt att förklara i ord.

Nu har jag också kollat, och håller med dig om stretching. Det är nog för mkt för att "bara stretching" ska hjälpa.

Fortsätter hålla tummar!

:cry: Stackars lilla söta mannen :cry:

Stommen!!

Förslag till skena:
Hösilageplastrullar har sådana där plaströr längst in.
Dela den först på längden.
Borra sedan lufthål och skär till som du vill ha den.
Du kan t.o.m. värma och böja den sen.

Fungerar bra faktist. I alla fall för oss.

AM

Nu har jag också tittat på bilderna, och jag undrar jag om inte våran hade kontraktur i carpus också.
Han såg ungefär likadan ut som din, men värre i kotan. Och som sagt, honom fixade dom till på Strömsholm. Så nu håller vi tummarna för att det går att lösa på din också.

Nej vad tråkigt Stommen :cry: Jag har missat vad som hänt, fantastiskt att ni kunde klara både sto och föl! Det är min mardröm att råka ut för...

Håller tummarna för att allt går vägen!

Kram Nelle

Det verkar ju hoppfullt det som poff skrev. Jag håller alla tummar för honom, han såg fin ut annars, härlig färg.

Nu har jag också tittat på bilderna, och jag undrar jag om inte våran hade kontraktur i carpus också.
Han såg ungefär likadan ut som din, men värre i kotan. Och som sagt, honom fixade dom till på Strömsholm. Så nu håller vi tummarna för att det går att lösa på din också.

Måste hålla med dig där. Tittade också på bilderna och Strömsholmarna fixade felet.
Vår var också mer "böjd" i kotan.

Inte så bra bilder från kliniken...

Föl u. Natascha Gul

AM

Här blev det också en kille. Rosevelt-Amiral föddes natten till i tisdags.:bump: Jag passar på att gratulera er som det har gått bra för, beklaga er som det har gått mindre bra för och hålla tummarna för er andra. Själv har jag följt tråden med stort intresse eftersom jag själv är utomlands och har överlämnat ansvaret till min pappa.(Jag vågar inte tänka på telefonräkningarna.)Som tur var har allt gått bra än så länge men han fick gå in och hjälpa till att dra eftersom stoet inte lade sig ner och vet. sade att det kunde bero på felläge. Som tur var berodde det nog mest på att han är stor. Men efter allt jag har läst om här och hört talas om tidigare är jag inte så sugen på att göra om det :crazy: även om jag gärna skulle vilja ha ett sto efter min älskade madam. (Har en kille sedan tidigare.) Men vi får väl se...

Bor du utomlands, eller på semester? Eller nåt?:D

suck.... här är vi på dygn 339.... Väntar föl e: Santa Cruz. Stoet är Czempin xx - Urbino. Andragångare. Gick över första gången också, men det trodde jag var för att det var första gången. Hr nu testat med kalkstickor, men de visar fortfarande att mjölken inte är färdig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V