I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*KL* Dags för mig att göra inträde i tråden.
Mitt sto är idag på dag 314 och därmed gått 5 dagar längre än med förra fölet. Jag gläds för varje extra dag. Vill inte ha ett förtidigt föl igen.
Hon är dräktig med Loredes. Fyllt juvret ganska rejält men det kan nog bli något mer. Ingen mjölk än iallafall:bow: Förra gången läckte hon en vecka innan. Bäckenbanden är ganska sladdriga. Hon är pigg och glad trots sina 22 år och gigantiska mage. Magen har ändrat form den senaste veckan. Hoppas hon går hela tiden ut och det verkar faktiskt som om hon gör det.

*knapplån*

Mitt sto är idag på dag 332, blev seminerad den 20/5 -06. Förra året fölade hon på dag 334 (18/4). Då fick hon mjölk i juvret på morgonen (typ minimjölk), sen blev den lite tjockare under dagen och på kvällen så hade hon fått vaxproppar (runt kl 22) och mjölken var tjock! Hon fölade kl 00.53. Tänker att det blir nog ungefär samma sak i år, detta är hennes femte föl hon väntar. Har inte direkt börjat fölvaka utan jag har bara koll på juvret, mjölken och hennes beteende!
Hon har släppt bäckenbanden rejält, juvret är fyllt, magen har ändrat form om man jämför med senaste veckan.

Här är några bilder på henne!

IMG_1641.jpg

Dag 330

IMG_1645.jpg

Dag 331

IMG_1651.jpg

Dag 332

Jag brukar smörja in med fyra ess. Men nu har jag inte koll på hur det funkar ihop med små fölisar. Annars så finns det ju flugmedel som du faktiskt kan använda även fast hon är dräktig. :)

men e det bra att smeta på nåt på juvret när hon ska ha vilken dag som helst?

Du får kolla på bipacksedel/förpackning vad som står. Annars kanske det är någon annan här som vet mer?
Vill du inte chansa så smörj med Helosan så länge då.

Sist jag hade dräktigt sto så smörjde jag som en galning med 4 Ess. Men inte På ljuvret utan mer framför då stoet höll på att bli uppäten.

E mest rädd att det sätter smak eller nåt...

BTW så får det nog vara nåt som sprayas på, hon blir vansinnig om man ens närmar sig juvret!

Nu har jag gjort min första natt i stallet och puh!!!
Hoppas det inte blir så många fler, det har pustats och stånkats och vandrats och till och med legats ner en liten stund men ingen fölis.
Iallafall lite sammandragningar så visst är det på gång.:bump:

Är det nån mer än jag som blir såååå hungrig av att ligga och titta på tvn hela natten:o ? Jag måste ha med mig natta mat inatt:angel:

jajamän! hyn ser förskräcklig ut och magen har jäst en aning:o
här äts allt från godis till hela måltider:angel:

Tack!!
Hela juvret är jämnstort, och hon har ingen feber eller verkar ha ont alls.

Mina är på 323 (2 st) och 312 (1 st) dagar och kommer nog att sova lugnt i natt alla tre. Förstföderskan som är på dag 323 ser mest färdig ut. Spänt juver både morgon och kväll, men går bara att klämma ut nån liten droppe genomskinligt sekret, lite halvlösa bäckenband. God aptit och inga tecken på förvärkar. Hennes mormor som är beräknad samma dag har bara fyllt i juvret lite (på morgonen är det lite mer spänt, men på kvällen ganska sladdrigt), inte direkt släppt bäckenbanden (men det brukar man inte kunna se/känna på henne). Har förvärkar lite då och då och tar lång tid på sig att äta.
Det sista stoet har nästan inte fyllt i juvret alls, men har dock släppt bäckenbanden mest av de tre. Så visst är det olika på olika ston.
Tror inte att det blir på nån vecka än för nån av dem, men man kan ju aldrig veta....

Bara för det (att jag trodde att de skulle sova lugnt alltså) så hade föstföderskan ordentliga förvärkar vid 11 tiden i går kväll när jag skulle gå och lägga mig. Så det blev inte sängen utan en sväng ner till stallet i stället. Men efter att ha legat och pustat och stönat ett tag så reste hon sig upp och var som vanligt. Och när jag la mig vid 12 såg jag på monitorn att hon stod och sov. Ställde för säkerhets skull klockan vid 2 för att gå upp och titta på monitorn, men då stod hon så lugnt och sov så jag kunde gå tillbaka till min sköna säng igen. Jag tror inte att det blir ännu på några dygn, men man vågar ju inte chansa.

Finns ett jättebra medel, en lotion som är kornbaserad som går utmärkt att smörja juvret med. Fullt ätligt för fölis. Finns på lantmännen. Ska kolla vad det heter när jag kommer ut i stallet. Det funkade iaf kanon mot knott o flugor o div småkryp

Senast ändrad:

Inte den flaska jag köpte, det är lika tjockt som vanlig bodylotion.
Du kan kanske använda det då stoet har fölat, de flesta ston blir mycket tolerantare med att man tar på juvret när de har föl vid sidan o då är inte juvret lika ömt längre.

Precis min tanke, ser bara så illa ut nu tycker jag :cry: måste ju klia som fasen!

Eller så gör du en egen spray! :)

Ta lotion i en sprayflaska och häll på varmt vatten (om den nu är vattenlöslig dvs men det brukar väl de flesta vara?)och skaka av bara helvete. Det blir ju inte riktigt samma sak men det borde hålla de värsta knotten borta.

*kl*
tror jag var ute i god tid denna gång, för hon rör sig redan bättre.
och hon har nu vätska i ljuvret-genomskinlig, men ändå! känns skönt att ha någonting att bevaka och inte bara gå och glo och vänta.

hera: tycker corax ide låter som en bra nödlösning om hon är så jätteöm vid ljuvret.

*knapplån*

Mitt sto är idag på dygn 330 har jag räknat, ut hade sett fel i almanackan :o Hon kliar sig lite om baken, har fått lite mjölk sedan en vecka tillbaka men det är genomskinligt. Å andra sidan så fick hon ingen mjölk alls förrän fölet var ute förra gången, man ser till och med på bilderna tagna efter förlossningen att fölet står och suger på ett nästan tomt juver...

Bäckenbanden har släppt mer sen igår, annars är hon rätt lugn, vi får se... Har börjat vaka, eftersom man inte riktigt vet med detta sto.

kl

I dag hade det hänt saker med mitt sto ( dag 322), juvren var något fyllda och när jag klämde lite kom det någon droppe mjölk. Eftersom hon var förstföderska förra året, fölade dag 351 och då varken synligt släppta bäckenband eller någon mjölk innan fölningen så börjar jag faktiskt tro att det närmar sig. I grannboxen står ett sto på dag 327 som har stort juver, men ägaren är en van uppfödare och har haft flera föl av detta stoet, så hon kan hennes tecken och säger att om det inte har runnit någon mjölk, vilket det inte har, så blir det inte i natt. I en annan tråd kunde man läsa om att stona satte igång varandra om den ena fölade, det kanske blir så här också, det tror den vana uppfödaren, och vi har ett sto på dag 325 också i stallet, så det kan bli intressant. Vi får väl se hur många vaknätter det blir, mina börjar i natt, hoppas inte det blir så många...

Nu är jag sannerligen inte någon van uppfödare, men jag har ändå lärt mig att stoet inte måste visa samma tecken varje år.

Min man hade ett sto som han tagit fyra föl på, alla gånger hade mjölken runnit rejält två dygn innan. Första gången jag tog föl på henne (femte fölet) rann också mjölken 2 dygn innan.
Vid mitt andra föl och stoets sjätte, var jag helt säker på att mjölken skulle rinna när det var dax. Så stoet gick kvar på bete utan vak, då vi inte alls trodde hon skulle föla än. Klockan fyra en morgon ringer grannen och säger att det ligger ett nyfött föl i hagen, snacka om att vi blev snopna.

Så kan det gå ;) , inget är tyvärr säkert.

Räknar man även dagen då de betäcktes/seminerades???

Mitt sto betäcktes den 21/5 och då hade jag räknat att hon var på dygn 330 idag, men det kanske ska räknas från och med den dagen fölet "gjordes"? Isåfall är hon på dygn 331 nu???

Ni som vet... help! ;)

Knapplån!
Var precis ut o kollade Cozzan (Cozima) som ska ha föl nr 2 hos oss.
Hon låg flera timmar i sträck natten som var o hon hann bara in idag vid 20.30 så lade hon sig ner o vilade. Men nu stod hon upp igen o mumsade hösilage.
Juvret är fortfarande spänt o spenarna är inte fyllda. Men mjölken börjar byta färg men inte så mycket. Nu ska det ju bli kallt några dagar så hon kanske kniper.... hon gick ju över 10 dagar förra året men det tror jag inte på i år.
Men jag har inte sett några som helst förvärkar eller oroligheter i boxen. Lugnet självt.
Hon är nu på 326(tisdag).
Sov gott! Ni som inte vakar... själv kan jag nog sova lugnt o titta när vår automatiska väckarklocka(sonen) väcker oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter