I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dygn 315 för min nu och stökigt i boxen är det minsta man kan säga, allt är oppochnervänt, så jag vet inte riktigt vad hon sysslar med på nätterna. Jag tänkte försöka börja anlägga en fin bädd nu, men det går inte så bra.

Jag slipper äta upp vad jag sa om fölning :D Joful, ett litet brunt sto kom till världen vid 22.01! Gick väldigt smidigt, men tog desto längre tid för henne att hitta tuttisarna :crazy: Stog redan upp efter bara en kvart/20 min!

GRATTIS! Vilken liten sötis!:)

Grattis!
Dåligt väder kan man inte föla i antar jag. Men nu ska det ju blir fint igen och enligt min mamma som fodrade i morse så hade det skrumpnande juvret blivit lite fylligare igen. För två veckor sedan så var det fullstort... Då var det också vackert väder.

Mitt sto hade sprängstort juver en hel vecka för att sedan gå tillbaka och bli litet igen. Efter en vecka med litet juver och blaskig "mjölk" fölade hon. Hon hade inga som helst tendenser till vaxproppar, möjligen något genomskinligt kristallliknande ca 9 dagar innan fölningen. Min kompis hade som teori att det beror på att "kanalerna" måste öppnas/töjas ut precis som på människor, någon annan som vet?

GRATTIS! Visst är det härligt när allt är klart och har gått bra! Njut av den lilla sötnosen nu :love: Jag kan inte sluta titta på min fast han har varit här i 6 dagar nu :love:

Så dags att tänka på det nu...;)

Jag lovar, när fölet väl är ute kan du inte vänta på att få betäcka om!:D

Aldrig i livet, kanske när hon tävlat färdigt sen. Till hösten sa hon ridas äntligen!!! :)

Dåligt väder kan man inte föla i antar jag. Men nu ska det ju blir fint igen och enligt min mamma som fodrade i morse så hade det skrumpnande juvret blivit lite fylligare igen. För två veckor sedan så var det fullstort... Då var det också vackert väder.
Skönt att det är fler.
Mitt stos juver har ju varit sprängfyllt o läckt o haft sig i flera dygn nu, men i morse var det bara halvfullt. Ingen mjölk ner i spenarna nu inte. Började fundera.
Men hon kanske också avvaktar vädret... lite mysko känns det.:(

Lillisen mår finfint o är pigg o glad. Har börjat smaka hö o halm :angel: o även börjat pussas :love: så glad så! Veterinären kommer nån gång under dan o syr igen Jonna efter att ha spruckit inatt. Lycka till allihopa!

Nimah hade inga som helst tecken förra året men i år har hon ju gått med vaxproppar i 5 dygn o idag igenting.
Inte heller Wiwie hade vaxproppar förra året, även hon förstfölerska förra året. Får se om hon får i år.

Vad fin!!
Längar efter mina också.
Inte blir det något sovande mellan vakandet...Cozzan är på 319 nu.
Halvfyllt juver men har inte mjuknat i bäckenbanden än.
Men det blir väl som förra året när den som var beräknad sist kom först o Kameran satt på fel box:smirk:

Mitt sto som är beräknad till 26April har inte fyllt på men den som ska ha 19 maj hade fyllt på i sina jyver i påsk tycker det är lite tidigt. Fast det var mindre i morse ,man blir lite orolig kommer fölis nu klarar den sig nog inte.Grattis alla ni som fått,det verkar vara många som ska ha sammtidigt.Spännande.

Aldrig i livet, kanske när hon tävlat färdigt sen. Till hösten sa hon ridas äntligen!!! :)

Lyckliga dig som har det att se fram emot. Min dam är 18 år och har en skada sen hon var ett år som gör att hon inte kan ridas något vidare mer. Jag har åtminståne fått förmånen att träna terräng på henne även om jag önskat att jag fått tävla henne. Hon är riktigt duktig i terrängen, klok och hoppglad.

Och fler föl har vi varken råd eller plats att ta på henne. Det är ju inte så lätt att sälja föl och definitift inte efter ett sto som inte har så mycket meriter.

Nåja, jag har ju en avkomma att rida på, som just nu ser ut som en schweizisk armékniv i garnityret. Lite gluggar här och där som treåringar får.:D

Skönt att det är fler.
Mitt stos juver har ju varit sprängfyllt o läckt o haft sig i flera dygn nu, men i morse var det bara halvfullt. Ingen mjölk ner i spenarna nu inte. Började fundera.
Men hon kanske också avvaktar vädret... lite mysko känns det.:(

Ston är kloka. Men det vore roligare om tamhästarna inte vore så kloka ibland...

Grattis!

Här är det vaxproppar och läckage som gäller,dock minimjölk än så länge,men stoet har varit väldigt oroligt i natt så vi får väl se,men under de närmsta dygnen borde det stå en liten teling hos mig också..:love:

jag bara skojjade,inom de närmaste timmarna stog det en liten kille i hagen hos mig.. :love:
Allt har gått bra,sto+föl är inne,dricker,sover och har attityd :love:

Bild kommer i föl-tråden..

Grattis! Ibland går det snabbt! :)

vad roligt för alla att de börjar ploppa ut nu:bump: ! och att det går bra för alla:) !
här är totalt stiltje, inga nytillkomna tecken på fölning så vi lutar oss tillbaka och vääääntar:smirk: .
är så nyfiken på den lilla!

tack tack..

Återkommer i tråden när det är dags för nästa,nånstans i mitten av maj.. :D

Grattis! Oj det kan gå fort ibland.
Jag går här o tittar i fönstret o glor på henne, men ingen fölis här inte.

Skrållan hade betydligt större juver nu när jag kollade henne strax innan lunch!

kl
Ja, grattis alla ni som fått föl.

Förstagångaren i stallet fölade 12 dagar innan utsatt tid, så smäller det till i helgen kanske det är fler som behagar föla. Stoet bredvid mitt ska föla den 24/4 och hon har haft fyllda juver några dagar nu, så ägaren tror det blir i helgen om det blir varmt, hon brukar hålla tiden eller komma någon vecka före. Min har ju 19 dagar till utsatt tid i dag, lite skillnad på juvren är det allt, men inte så mycket, däremot tycker jag att hon sjunkit lite på korset.

Mitt sto fick en underbar liten tjej kl. 21:34, på påskaftonen. :love: :love:
Mitt under värsta fyrverkeriet!

Det gick fort även här och fölisen var nästan på benen före sin morsa. :rofl: :rofl:

Så fort jag har laddat över bilder från kameran till datorn ska jag lägga ut dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka