I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Poppan brukar inte ligga ner natten innan fölning Nelle!
Men du behöver ju inte sluta vaka på natten om hon lagt sig, men ha det i bakhuvudet och se om det stämmer i år också. :)

Uppdatering.
Såg inte Nimah (319) i hagen, gick ut o kollade o då låg hon i lösdriften.
Stånkade. Slidan var ordentligt uttryckt o det glipade lite.
Så jag tog in henne. Mjölken är inte längre gulaktig utan mer åt det vitare hållet men inte så vit som det brukar vara när det är dags. Inte heller tryckte det på så mycket när hon stod upp..
Så än kommer det inte...Men snart så..

oooo, hoppas det blir en bebis inatt:bump:
inte nog att man är spänd på sin egen -nu ska man vänta på andras också:) !

Haha, så är det! Men det blir nog "babyboom" här på buke denna veckan verkar det som, om allt går som det ska :D eller? Har varit i skolan idag, började vid lunch o slutade vid 15.00. Höll på att somna på lektionerna :angel: Det är lite tufft att bara sova nån timma om dagen. Börjar 10.45 imorgon, o mamma som "co-vakar" med mig överger mig inatt eftersom hon har viktigt möte imorgon, så det blir en lång o tung natt med ännu värre tisdag :crazy: :d eftersom jag inte dricker kaffe så får jag väl proppa koffein-tabletter o dricka coca cola hela natten :angel: :rofl: *skämtosidå*

Men nu ska det ju komma lågtryck så det är nog många som kommer att knipa ihop. :devil:

:D

*kl*

var ut och nattade pållarna nyss, och då låg stoet som står först på tur! det har aldrig hänt förut under det år hon bott här.. hon hoppade upp så fort jag kom och åt sedan i godan ro.
MEN, nu är det väl så att de "ska" förbli stående sista dygnet, så då borde fölet komma imorrn?!:angel:
hon har fortfarande inte fyllt spenarna, men jag tyckte juvret antagit en mjukare konsistens centimetrarna längst ner. kan det betyda nåt?

Eftersom jag endast jobbar 2 dagar i veckan (mammaledig resten) så har jag gett min sambo stränga uppmaningar att han får titta till hagen (behöver bara titta ut igenom fönstrena i köket) lite då och då. Resten av tiden är jag hemma och kan sköta vaket själv :idea: . Sen så är jag även ledig från den 24/4 - 9/5 och hoppas givetvis att fölen kommer någon gång under denna tiden (beräknade till den 26/4). Men jag antar att mina töser kommer göra allt för att lura mig ändå. Har dock kamera och ska låna en svettdetektor så jag ska göra det svårt för dem :D !

Men nu ska det ju komma lågtryck så det är nog många som kommer att knipa ihop. :devil:

Men det är fullmåne inatt o då brukar det drälla ut både fyrbenta o tvåbenta varelser.;)
Nimah äter fortfarande inte sitt kraftfoder. Står o plockar i hösilaget mer för syns skull.
Andas tugnt o blev riktigt tjurig när jag mjölkade lite. Den är fortfarande likadan som sist, lite vit simmig men inte vit.
Men på något vänster så känns det i magen som om att det sker inom något dygn...kanske i natt.
Annars får den stackars märren det jobbigt om hon ska ha det så här i 10 dagar till:crazy:
Ha en bra vaknatt alla. Själv ska jag lägga mig o titta på tvn o se vad som händer i stallet.
Gubben var en ängel o drog alla sladdar o satte upp kameran, men vi fick det inte att funka prövade o prövade o till slut frågade jag om han verkligen satt i elkontakten. Jodå det hade han sa han o blev sur.
Så vi provade lite till o lite till o sen konstaterade jag att lampan på kamerakontaken inte lös, det var en trasig skarvsladd han tagit...:rofl:
Nu e gubben sur på mig...förstår inte varför;)

Gubben var en ängel o drog alla sladdar o satte upp kameran, men vi fick det inte att funka prövade o prövade o till slut frågade jag om han verkligen satt i elkontakten. Jodå det hade han sa han o blev sur.
Så vi provade lite till o lite till o sen konstaterade jag att lampan på kamerakontaken inte lös, det var en trasig skarvsladd han tagit...:rofl:
Nu e gubben sur på mig...förstår inte varför;)

:D Jag forstar inte varfor de blir sura for sa lite....:D (ursakta min konstiga stavning men jag ar i Holland just nu)
Hur gar det? Har det blivit nat fol?

Ni som är rutinerade i detta kanske kan hjälpa mig. :bow: När jag tog in mitt sto igår kväll (dygn 328) var slidan slapp och det kom som "gult snor" ut och hängde i svansen. Hela natten höll hon på att lägga sig och resa sig, skrapa och vandra runt. Hon åt inget kraftfoder utan bara lite halm. Hon ligger aldrig ner annars på nätterna. Men så fram emot morgonen så började hon äta och slidan var inte lika slapp och nu går hon och betar i hagen. Hon har inga vaxproppar och jag vill inte mjölka ur henne för att kolla mjölken.
Vad tror ni, när är det på G? Var det gula som kom ut någon form av slempropp eller?:confused:

Mvh Gittan

Usch, säg inte så. Här har man vakat i drygt en vecka och så kommer det dåligt väder som får stona att knipa.

Fast det är ju bra för fölisen, vi var nästan lite rädda för en prematurfödsel ett tag då Zizi fyllt i juvret nästan helt vid 5 veckor innan bn.

I morgon är det två veckor kvar till bn och hon födde förra fölet två veckor innan. Men jag tror allt att det dröjer ett tag till.

Hon har haft rejäla förvärkar och ligger rätt mycket ner på sidan men nu verkar det ha släppt, hon är mycket piggare. Fast det är lite slemmigt i bak på morgonen har jag sett. Något har runnit ur på natten.

Hur länge går de när de släppt slemproppen?

Tack, det kan vara bra att veta, ska se om det stämmer iår med! Hon är en riktig sjusovare just nu och har varit i en veckas tid :D Hon går ständigt omkring med halm i manen och gäspar, dag som natt!

Nej ingen bebis o idag äter hon som en häst;)
Hovis var här o drog av henne skorna o verkade henne idag.
Måste ha varit ordentliga förvärkar, kanske vände sig fölis o det orsakade värk o tappad aptit.
Tycker iofs att hon kan vänta till påsken. Hon är på 320 idag o fick på 325 förra året, en bamsing.
Hon är 134.5 cm själv o fölis var 95cm hög. Pappa D-ponny.
Det är ju många hbl föl som är i den stl, hoppas faktiskt att den här är lite mindre. Fast fölningen gick hur smidigt som helst för henne förra året.
Fast hon låg inte i natt o det brukar hon göra.
Vissa ston brukar ju stå sista natten innan fölning. Fast jag hade ju inte kameran på henne förra året så jag vet inte hur hon gjorde då.
Ha det bäst i Holland.

Dyker in i tråden jag med!
Har ett ponny sto som är beräknad till den 15 april, men hade världens skummaste brunst i fjol, så man vet inte riktigt vad man ska tro. Har haft henne under luppen varje dag för att se några tecken (vi fick nämligen en fölunge som föddes 3 v för tidigt och det vill vi inte ha en till i år, tack!) och nu börjar dt minsann likna ngt!
Bäckenbanden har nog släppt helt, hela armen försvinner in när man provtrycker och juvret är så stinnt så hon ser ut som en riktig mjölkko! :rofl:
Ska bli så spännande! Har varit med vid många fölningar, men detta blir lite speciellt då det är mitt första alldeles egna föl! :bump:

Har köpt en fölgrimma i läder oxå som kommer att vara ALLDELES för stor, men ändå!

Jaha gott folk, lycka till med vakandet inatt, se om det blir något nu när det har blivit så himla kallt!

För er som inte har investerat i kamera, gör det! Vilken skillnad att kunna ligga i sängen och hålla koll!

Ha det gott alla och lycka till!

För er som inte har investerat i kamera, gör det! Vilken skillnad att kunna ligga i sängen och hålla koll!

Ja, nu hade jag gärna haft en kamera ska du tro! Kröp ner på minus inatt och jag har 200 m att gå till stallet..:angel:
Om sto 1 ska gå och dra såhär så kan det bli många nätter med vak för mig, då nästa sto är beräknad till på lördag men inte heller ser ut att vara speciellt på g. Men det är iaf inte svårt att ta sig upp, för tänk om..! :bump:

Idag har det snöat här, av och till, ja nu också faktiskt. Känns verkligen inte som det optimala, så egentligen kanske jag ska va glad att hon drar på det.
Nåja, blir ännu en spännande natt inatt! Fast hon har fortfarande inte fyllt spenarna, så jag kanske kunde strunta i det.. men tänk OM!

Ja, din Ellas mage.:D Och min Zizis mage.

Zizi har fått föl förut. De kanske blir större för varje föl?

Jag har förresten en egen Ella, fast hennes mage är inte så stor, hon är bara tre år. Zizis första bebis.

Oh :D En till Ella ... :D Jo det är Ellas första med .. min med för den delen :p Jag tror jag är mer nervösare än Ellas ägare .. härregud :bump:

*knapplån*

Nu börjar det bli nervöst... Fick precis höra av uppfödaren till mitt sto att stostammen mitt sto kommer från alltid fölar 10-14 dagar före utsatt datum :crazy: ... Tycker ni man ska börja nattvaka på riktigt fast att det inte finns någon mjölk i juvret? Jag har kamera på henne och tittar mellar 2-4 gånger på monitorn per natt. Ska få låna en svettdetektor fölvakt på fredag så sen ska jag väl förhoppningsvis inte missa något med både den och kameran :D !

Hon kastade ju som sagt förra årets föl 30 dagar innan. Jag vet ju inte varför utan fölet låg i hinnorna när jag kom ut på morgonen så jag vet ju inte om det levde när de föddes men hinnorna var för sega - detta gör att jag absolut inte vill missa årets fölning!

kl

Mitt sto ska få sitt andra föl och nu är det dag 309, förra året gick hon 16 dagar över och visade INGA tecken på en närstående fölning, så visar hon något som helst tecken i år, något vitt på juvren eller lite slappare på korset så sover jag i stallet direkt, jag när det närmar sig "rätt" tid gör jag det ändå. Men det blir kanske en eftermiddagsfölning i hagen som förra året:confused:
Ni som haft ston som fölat på dagen ute, har de gjort så flera gånger? Jag har lättare att vaka nattetid eftersom jag jobbar dagtid, men en anställd i stallet är där mellan 8-16 och håller kollen då.

jag har senaste veckan kollat min varje timme trots avsaknad av mjölk. nu har det ju visat sig vara lite tidigt, men jag var helt övertygad förra veckan om att bebis var på G sedan har det lugnat ned sig... men ikväll har vulva skiftat till mörk rosa och svullnat upp. ljuvret har växt sedan imorse dock fortf utan mjölk. dansa var otroligt kelsjuk nu när jkag kollade henne inför natten och hae bajsat ned hela boxen, hon som är väldigt renlig annars. så nog är det något i görningen... frågan är bara när;)
både mitt förra sto och min kompis sto fölade utan att satt mjölk innan så jag litar inte helt på ljuvret.

I så fall litar inte jag heller på juvret! Man kan ju säga att detta är första fölet för stoet så jag har ju inte heller något att gå på.. Ska nog faktiskt börja vaka lite mer aktivt redan nu! Hoppas dock att fölet väntar i alla fall minst 1 vecka till innan det behagar komma!

Hoppas ditt sto får sitt föl snart så du slipper nattvaket och får sova igen :D !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka