I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*knapplån*

Känner att det nog börjar blir dags att skriva lite i denna tråden nu ;) ..

Mina båda ston är beräknade till den 26 april. På welshen började juvret växa lite granna för ca 1 vecka sedan (är fortfarande dock minimalt), och halvblodets juver började växa för några dagar sedan men det ser redan ganska stort ut (ej jätte stort men ändå) Detta stoet kastade ett stoföl förra året på dygn 300 och eftersom jag inte vet varför (gissar på virusabort men då hon var vaccinerad och jag ej hört något om att det härjade här i trakterna så kan jag inte vara säker) så börjar jag nu bli orolig att hon fölar för tidigt denna gång oxå.. :crazy: Jag vet ju inte hur länge som är normalt för henne att gå dräktig då hon inte fått föl tidigare.. Fölet hon kastade förra året låg kvar i hinnorna så jag vet ju inte om det levde när det kom ut :cry: .

Kameran är dock uppsatt så jag kollar henne redan flera gånger på natten (nattammar sonen så då passar jag på att slå en titt på monitern).

Tror ni att det är något jag ska vara orolig över? Jag tycker hon lyfter på svansen ofta nu för tiden, betyder det något? Däremot så tycker jag inte att bäckenbanden är släppta men det kände jag inte sist heller.. Visar bild på juvret nedan..

475fscd.jpg

Knapplån!
Igår i vårvärmen fyllde båda aprilstona sina juver.

Min är idag på dygn 330 och har de senaste dagarna fyllt upp juvret ordentligt! Jag har utan problem fått mjölka ut ett par droppar om dagen för att kolla hur det ser ut. Tills idag, juvret är mycket större och Poppan förvandlades till huggorm bara jag böjde mig ner för att titta under magen, jag försökte inte ens mjölka ur. Får se hur hon ser ut ikväll, jag tror fortfarande inte det är dags eftersom bäckenbanden inte ändrat sig på ca 10 dagar och fortfarande är ganska spända.

Själv är jag glad att vakandet inte börjat eftersom jag själv legat sjuk sedan i söndags, feber, huvudvärk och ordentligt magknip! Till råga på det är den jag delar stallet borta med så jag roddar allt själv (iofs inte så mycket, men det är tillräckligt när man är sjuk) plus en del av grannens hästar av olika orsaker. Inte det optimala när man helst vill dra täcket över huvudet och bara sova i en vecka... Man vill ju gärna vara utvilad till själva vaket börjar men icke. Det positiva är att jag vaknar av mig själv några gånger per natt och kan kolla tv:n :)

*kl*
idag var dansa väldigt ömfotad på grusväg och lite stapplig vid vändning på stallgången:crazy: . ingen temp eller puls iaf. så jag tänker inte låta henne gå på gräs på ett par dagar för säkerhets skull. trist!
på em idag hade hon sammandragningar i vulvan och det kom en liten skvätt vätska/slem. men hon är fortsatt lugn, står och vilar och äter. ljuvret oförändrat.
kan det vara slemproppen som är på G eller vad tror ni?
alla runtomkring mig säger att förstagångsston (nästan) alltid går över -vad är er erfarenhet? jag kanske oroar mig för allting helt i onödan:confused:

Min förstagångsfölerska gick 350 dygn.

Tråkigt att hon verkar bli sämre. Nu när våren kommit på allvar så börjar ju även gräser komma också och dessutom vara ganska kraftigt. Hoppas hon blir bättre igen så ni kan börja fokusera på kommande bebis istället för på en sjuk häst!

Jag vakade i 28 nätter och började när jag såg tydliga förändringar på stoet. Men eftersom jag då inte hade varit med om någon fölning i vuxen ålder visste jag inte hur mycket hon skulle förändra sig innan det var dags, så jag tog det säkra för det osäkra och bosatte mig i stallet.

Det var stor skillnad på det juver hon hade utvecklat när jag började vaka och hur det såg ut när det var dags. Jag minns att jag såg hur hennes bäckenband började slappa, men jag visste inte hur mycket de skulle ha slappat innan det var dags. Hon var mörkröd i vulvan åtminstone tre veckor innan hon fölade. Tre dagar innan fölis kom ut hade hon vaxproppar under ett halvt dygn, sen försvann de:confused:

Jag trodde helt ärligt efter ett par veckor att det aldrig skulle komma något föl! Jag var less och uppgiven och sa att jag aldrig skulle göra om det! Tack och lov glömmer man snabbt när fölet väl anlänt:love:

Min erfarenhet av förstagångsston är att de som regel går över tiden, betydligt vanligare än andra ston...
två-tre veckor händer allt som oftast.

Har ett sto som har gått två veckor över tiden imorgon. Släppte bäckenbanden för två veckor sen men har inte satt något ljuver, men däremot har hon mjölk. Det märkligaste är att idag när hon släpptes ut så fick hon gå tillsammans med ett 6-årig valack som är hennes son och som hon har gått med innan, han gick rätt fram till henne o luktade på ljuvret och efter en liten stund börja han att dia henne. Men hon sa ifrån flera gånger men till sist var hon så trött så hon lät honom dia. Är det någon som har varit med om något liknande???

Nej, jag har inte varit med om att någon så pass gammal avkomma har diat, men jag skulle nog inte låta henne gå med honom. Onödigt att han mjölkar ur henne en massa innan fölning, samt att hon nog kan behöva lite lugn och ro från påstridiga avkommor.

Har ett sto som har gått två veckor över tiden imorgon. Släppte bäckenbanden för två veckor sen men har inte satt något ljuver, men däremot har hon mjölk. Det märkligaste är att idag när hon släpptes ut så fick hon gå tillsammans med ett 6-årig valack som är hennes son och som hon har gått med innan, han gick rätt fram till henne o luktade på ljuvret och efter en liten stund börja han att dia henne. Men hon sa ifrån flera gånger men till sist var hon så trött så hon lät honom dia. Är det någon som har varit med om något liknande???

Ju längre man håller på, desstå mer inser man att man inte kan! Varje dag lär man sig/ser ngt nytt.:idea:
Det är därför man aldrig tröttnar:) . Jag instämmer med de råd du fått. Antikroppshalten byggs upp för varje dag som går, det är ju inte så smart att han snuttar i sig den.

Jag har också två ston som är beräknade den 26 april, men ingen av dom har börjat sätta juver eller fylla i ännu. Däremot är framförallt 20-åringen ganska seg och går släpigt. Hon står ganska ofta och lyfter på svansen, men det har hon gjort varje år när det börjar närma sig. Säkert lite förvärkar eller att fölis ligger och trycker på nåt ställe där det inte är så skönt. Jag skulle inte vara orolig o jag var du, men har man förlorat ett föl pga kastning så blir man ju extra orolig.

*knapplån*

Känner att det nog börjar blir dags att skriva lite i denna tråden nu ;) ..

Mina båda ston är beräknade till den 26 april. På welshen började juvret växa lite granna för ca 1 vecka sedan (är fortfarande dock minimalt), och halvblodets juver började växa för några dagar sedan men det ser redan ganska stort ut (ej jätte stort men ändå) Detta stoet kastade ett stoföl förra året på dygn 300 och eftersom jag inte vet varför (gissar på virusabort men då hon var vaccinerad och jag ej hört något om att det härjade här i trakterna så kan jag inte vara säker) så börjar jag nu bli orolig att hon fölar för tidigt denna gång oxå.. :crazy: Jag vet ju inte hur länge som är normalt för henne att gå dräktig då hon inte fått föl tidigare.. Fölet hon kastade förra året låg kvar i hinnorna så jag vet ju inte om det levde när det kom ut :cry: .

Kameran är dock uppsatt så jag kollar henne redan flera gånger på natten (nattammar sonen så då passar jag på att slå en titt på monitern).

Tror ni att det är något jag ska vara orolig över? Jag tycker hon lyfter på svansen ofta nu för tiden, betyder det något? Däremot så tycker jag inte att bäckenbanden är släppta men det kände jag inte sist heller.. Visar bild på juvret nedan..

475fscd.jpg

Mina två förstagångsston fick ifjor stoföl på natten mellan 328-329 resp natten mellan 329-330 så de var punktliga båda.

*lånar*

Även här har förstagångsstona hittills (3 st) varit punktliga och fölat dygn 328 respektive 329.
Det första av dessa ston hade fyllt sitt juver en månad innan och hade "kristaller" på spenarna ungefär i den vevan också...så när hon fölade (329) var vi trots att hon var i tid otroligt trötta..:))

I år har vi ytterligare ett förstagångsto som gått 330 dygn den 18 april och alltså är på dygn 310 idag.
Hon har börjat sätta juver ordentligt och är mycket trött men har inga slappa bäckenband.
Vi håller tummarna för att hon kommer följa de andras exempel och föla i tid.

Det sto som är beräknat till den 26 april (femte fölet) visar inga som helst tecken. Inget juver, inga slappa bäckenband där inte.....

Vi räknar på 330 dygn eftersom 5 av våra 7 föl fötts före detta datum, från dygn 321 till 329 (alla stoföl) och endast två (båda hingstar) fötts senare än så.

min pärla har också svansen lyft mycket sedan någon vecka tillbaka.
de i stallet ringde till jobbet nu ikväll och säger att hon blinkat bak "hela" kvällen. hon är kontaktsökande och går runt i boxen med lyft svans... känner mig lite nervös:crazy:
men jag överreagerar väl som vanligt:p

Tack för ditt svar! Känns lite lugnare nu - även om jag fortfarande är stirrig :crazy: .. Eftersom du har 2 hästar beräknade till samma datum - har du fler än 1 övervakningskamera? Jag har bara 1 nu men funderar starkt på att beställa 1 till. Vill ju inte att min lilla ska behöva lida för att den stora har kameran (som det ser ut i dagsläget - ändras ju om den lilla visar mer tecken på fölning än halvblodet).. Som det känns nu så kommer halvblodet att föla först men då den andra oxå är "förstföderska" så har jag ju inget att gå på :crazy: .. Vad hade ni gjort?

Båda mina är dock pigga. Halvblodet är dock lite tjurig med höet, medan welshen är otroligt matglad och vaktar maten med näbbar och klor. Men något mer tecken än något större juver har som sagt inte welshen än. SKÖNT! ;)

Skönt att det är mer än min som lyfter på svansen. Då verkar inte det tyda på något farligt i alla fall :crazy: ..

Hoppas allt går bra för din lilla tös. Har läst att din häst fått fång och tyckte väldigt synd om er :( . Men du ska se att allt löser sig! Nu är det ju inte så långt kvar till fölningen och sen blir hon ju mkt lättare mm. Vi får väl vara glada när allt är över (om det går bra vill säga :crazy: ) så vi kan andas ut och oron kan lägga sig lite..

*KL*

Skrållan har fyllt på sitt juver en hel del sista dygnet, men det är långt ifrån fullt. Svansen ligger lite fint åt sidan, men bara lite :D

Hon va sur och vrång idag...

Knapplån!
Mina aprilston sov inne för första ggn igår natt. De tyckte det var lite konstigt, framför allt var det nog att stallet var totalrenoverat.
I kväll verkade de inte lika fundersamma att gå in. Både att stora som hus. Men den som ska ha den 21 är betydligt större o har mer mjölk i juvret än den som är beräknad till den 12e.
Dock fick den som ska ha den 12e sitt på 325dygn förra året o den andra gick 2 v över tiden.
Svårt att veta var man ska sätta kameran när man bara har en...vi valde ju fel sist:crazy: .
Men vi sätter nog på den som är beräknad först. Hon har släppt bäckenbanden o det har inte den andra. Samt att hon fick tidigare förra året.
Det börjar likna något banne mig;)

*kl*
jag undrar hur dansa kommer bete sig när det verkligen är dags??
inatt har hon möblerat om i hela boxen, står och ligger om vartannat, backar och skjuter rygg, lyft svans mest hela tiden och får episoder då hon liksom försvinner i blicken och står med nosen i golvet.
ska hon hålla på såhär minst två veckor till....?
ljuver och vulva oförändrade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka