I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Hm, vakningsnätterna borde börja för mig nu också! Beräknade dagen är ju på fredag :angel: Har fortfarande inte fått igång kameran än, men far kom hem ikväll så de blir ordnat imårrn.
Damen har börjat släppa bäckenbanden och vulva "sjunkit ut" mycket (syns tydligt då hon i normalt fall är mycket djup, men är nu "normal" i jämförelse med vanliga ston). Har halvsfyllt juver, men fortfarande ingen riktig mjölk när man provmjölkar, och inte heller några vaxproppar.
Såg dock mycket rolig sak på magen, antar att det är framknäna på fölis :idea: :love:
Här kommer liten bild, hoppas man kan se :rofl:
Bild008-liten.jpg

Om det inte är eventuella ben, vad kan det då vara?

Okej, tackar! Då vet man det :D

*nyfiken*
Berätta gärna mera för jag har aldrig hört talas om det.

/okunnig Corax

knapplån!
Ingen av mina aprilston har börjat fylla än o inte släppt banden.
Båda är omfölerskor.
MEN den ena hade varken vaxdroppar eller vit mjölk innan fölning, det kollade jag 1 timme innan fölning, gick in o åt o kom ut o då var fölungen halvvägs ute. Så hon är svår att läsa tecken på...fick dessutom en vecka för tidigt...
Den andra har aldrig fölat hos mig så jag vet inte hur tydlig hon är, men hon gick 3 v över tiden sist.

Båda vaggar som ankor o tycker det är allmänt jobbigt.

här kommer bilder från kameran. visst ser hon pigg och glad ut:rofl:
20070326_11-25-59.jpg

men vissa nätter är jag helt övertygad om att hon kommer göra allt för att blåsa oss...:smirk:

20070321_20-17-41.jpg

Boxen ser extremt liten ut...är det en synvilla?
Ser ut som om hon lätt skulle kunna mosa en fölis mot väggen i den boxen...
Kortaste sidan i en fölningsbox får vara 3 m o det är minimimått inte rekommenderade mått.(rek är större)
Hon ser ut att ha häcken i ena väggen o huvudet i gallret. O nej...hästar är inte så smarta att de lägger sig "rätt" när det är dags.

Senast ändrad:

den är smal -3,20 men dubbelt så lång. så det är ett av mina skräckscenarior ja.

Till er som vakar;

förra året sov jag i stallet 28 nätter innan fölis behagade komma ut, 20 dagar över beräknad tid. Då tänkte jag att jag aldrig mer skulle utsätta mig för det, men tack och lov glömmer man och i år ska mitt sto betäckas om!

Jag håller tummarna för alla er som vakar och hoppas att ni slipper vaka lika många nätter som jag gjorde!

den är smal -3,20 men dubbelt så lång. så det är ett av mina skräckscenarior ja.

Men du har ju så bra koll med hjälp av kameran så det är ingen fara. Du ser ju vad som händer...

Mitt förra sto la sej med rupan bara en liten bit från väggen, trots att hon hade en bra box.... Men jag såg ju att hon va på G i kameran och kunde då lugnt går ut och hjälpa henne lite på traven... :)

jag väntar också på att mitt sto ska föla , bara 10 dagar kvar nu :) hoppas allt går bra men vi bevakar ju henne med kamera som sagt :smirk:

*nyfiken*
Berätta gärna mera för jag har aldrig hört talas om det.
/okunnig Corax

:D :D

Vet inte om uttrycket "mjölk-fåra" är gammaldags. Så säger svärfar som är 75..liksom han säger fåle i stället för föl..:)

Jo, till ämnet.

Märrar har en enastående förmåga att bli försoffade och samtidigt matvrak.
Dom kan stå från 7 på morgonen till 8 på kvällen och bara trycka i sig så mycket foder dom bara orkar.

När "fålen" växer till så blir cirkulation i ben sämre.
Många högdräktiga kan ju svullna upp i framförallt bakbenen om dom samtidigt släpar på massa övervikt.

Mjölkfåran är igentligen ödem..vätskesamling..
Ofta ser man detta på just feta märrar..enstaka gång på lite tunnare märrar men då har dom mest stått och hängt hela dagarna.

Fåran börjar framför juvret och kan sluta framme mellan frambenen.
Vissa blir lite knöliga under och andra får en rejäl limpa hela vägen fram.

Fåran brukar försvinna i stort sett på bara några dagar efter fölning..ytterst sällan som vi sett den efter en och en halv vecka.

Vad man däremot inte ska växla fel mellan är mjölkfåra och bråck.
Men bråck har en större och bredare limpa med vassare kant.
Vi har haft bråck på ett sto en gång men det är tydligen inte så vanligt.
Vid bråck så ser det också ut som stoet har två magar. Först den vanliga magen och sedan efter kanten så ser det nästan ut som en mage till. Kanten är så pass bred så att man kan lägga hela handflatan på.

Men, som bilden som las ut här så är det en sk. mjölkfåra.
Gissar jag fel om jag säger att märra är överviktig eller har stått still den senaste tiden??? :D :D

Hoppas ni förstod vad jag menade..

AM

Hej, jag börjar skriva lite i den här tråden nu, min är visserligen beräknad förrän den 29/4. Förra året gick hon 16 dagar över tiden och fölade på em/kväll ute i hagen, förstföderska då, så man vet ju aldrig i år, med denna värme som nu varit ett par dagar tycker jag att hon börjat ändra sig, men än hoppas jag att det dröjer ett tag. Vi har sex ston i stallet som ska föla, beräknat till 19, 24, 27 och 29/4 samt 11/5 och 15/6, så det kan bli intensivt i slutet av april. Det ska bli mycket intressant att se vem som kommer först, den som ska ha den 19/4 är förstagångare, så henne tror jag inte på. Två veckor innan min ska föla kommer jag att låta henne gå i en hage närmre stallet ensam för att ha full koll HELA tiden, hon har hästar intill sig och hon tycker att det är OK, det blev nämligen ett himla "ståhej" i hagen förra året med de andra hästarna, och det var inte helt lätt att få in dem ( stora hagar...). Vi kollade ändå en gång i halvtimmen på dagtid förra året, och hon visade inga tecken till snar fölning, hon hade inte släppt bäckenbanden enligt mig, och ingen mjölk eller vaxproppar i sikte, men 20 minuter efter att vi kollat dem så ringde grannen och sa att hon hade fölat. Veterinären sa att om vädret är OK är det bättre att föla ute, man slipper ju allt "slabbet" i boxen, och jag tyckte efteråt att det var bra, men det kom så väldigt oväntat. Veterinären sa också att vissa ston verkar tycka att boxen är för liten och vill ha mer plats, boxen är 3 X 4 m, så jag blir inte förvånad om samma sak händer i år igen. Otroligt spännande är det i alla fall. Jag sover nog i sadelkammaren när jag tror att det börjar närma sig i alla fall, vi har två kameror, men det är svårt att veta vilket sto vi ska prioritera nu när de är beräknade så tätt.

:D :D

Men, som bilden som las ut här så är det en sk. mjölkfåra.
Gissar jag fel om jag säger att märra är överviktig eller har stått still den senaste tiden??? :D :D

Hoppas ni förstod vad jag menade..

AM

Väldigt intressant! Stämmer ganska bra in på stoet så du har nog rätt :idea:

Sen till den överviktiga- och vilodelen :D Hon är nog precis lagom, hon har alltid haft mycket svårt att lägga på sig lite "speck", så att det är lagom hull, och alltid vart i minsta laget, men har nu ett litet extra lager, men skulle nog inte kalla det överviktig :D Däremot så har hon vilat sedan mitten av oktober, men hållt sig i riktigt "good shape" o ser inte ut o ha tappat så förskräckligt mycke. Men jag tycker själv att hon börjar se ut som ett hängbuksvin :angel:

Vilka bra bilder det blir med kameran... Själv har jag inte någon övervakning. Det blir till att vaka när jag börjar misstänka något.
Idag är det lite slappare vid bäckenbanden. Juvren är väldigt spända på morgonen men inte alls så på kvällen. Det kan ju gå fort :crazy:

:bow:

Tack för att du tog dig tid att förklara!
Även fast man tycker att man kan mycket så dyker det hela tiden upp nya saker. Det är det som är så roligt.

Mitt sto (som jag var tvungen att flytta fem veckor innan beräknad fölning, dvs i torsdags)har tömt sitt ljuver helt. Där finns inte en tillstymmelse till aktivitet.Trodde jag innan att hon inte skulle gå tiden ut så tror jag nu att hon kommer att gå över. Länge. :crazy:
Hon äter heller inte så bra som jag önskar och har "dragit upp" sig en del. Kraftfodret går ner men hösilaget går trögare. *suck*

Har också problem med hösilaget. Hon petar inte i sig mer än kanske 4 MAX 5 kg på natten, några strån på morgonen och 2-4kg under dagen i hagen. Att stallägaren inte ger frukosten i boxen om hon lämnat från kvällen hjälper ju inte direkt. Hon äter ju lite pga "nyhetens behag" men absolut inte det som legat under natten vilket gör att jag missar kanske ett kilo där och sen likadant i hagen. Ligger det några strån kvar ges inte nytt för "de bara trampar runt det". Grrr... :mad: Lite irriterad på dem just nu. De är jättegulliga annars.

Vi ska nog sätta upp kameran ikväll så ska stallägaren föra lite statestik över hur hon beter sej om nätterna. Men delvis är det för att ha lite koll så att hon inte rullar fast igen....

Hon ser för bedrövligt ut stackarn. Men ingen feber och ingen hälta, bara svullen. Bara att vänta ut det...

Nästan precis så är det här också.
Hon äter ca 4-5 på natten och får inget nytt på morgonen. I och för sig så går hon ut direkt när hon ätit upp sitt kraftfoder och får hö i hagen.
Nu har hon faktiskt ätit upp det rätt bra (ca 4kg)de sista dagarna. Sen brukar hon äta upp slatten hon lämnade från natten vid insläpp.
Vet inte om hon äter mindre för att hon går i gräshage (samt pga flytten)men jag tycker ju inte att det kommit upp nått. *s*

Ja nu äter ju Jonna, bokstavligt talat som en häst, men hon nöjer sig inte längre med maten hon får (omkring 12 kg hö, 2 kg Krafft Pluss, 2 kg Spillers senior, müsli) utan hon måste ju gå i hagen o böka efter rötter eftersom det inte finns ordentligt med gräs ännu :D
Igår när jag var hos henne så såg jag att hon börjat släppa bäckenbanden ganska rejält nu o juvret är sprängfyllt i stortsett dygnet runt (maxlast :angel: ). Går bara o väntar på vaxpropparna, men har en stark känsla av att dom snart kommer de med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 487
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka