I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tjingeling.
Här kommer ett litet namnförslag på hingstföl:Hector........:o
Har en uppfödning som är döpt till Hera, vad är det för stam på ditt sto????

Tjingeling.
Här kommer ett litet namnförslag på hingstföl:Hector........:o
Har en uppfödning som är döpt till Hera, vad är det för stam på ditt sto????

Hon är e: Bugatti Hilltop-Jazz-Ciceron.

Alla hennes syskon heter efter gudar och gudinnor, plus sin lilla uppfödarbokstav :)

Grekiska gudar/gudinnor har en kompis som tema på ett av sina ponnyston. Det finns massor!
Helios-solguden, Hades-dödsguden :crazy: Apollon-ljuset, vishetens, musikens gud, tvilling till Artemis som är månens och jungfruns gudinna. Afrodite-kärlekensgudinna. Dionysos, vinets och fruktbarhetens gud. Persifone gudinna över mörkret (tror jag). Iris var en bevingad gud som lekte budbärare mellan gudar, även känd som regnbågsguden. Lehto, mamma till Apollon och Artemis. Oneiros, drömmens gud. Poseidon, havets gud. Sen kan jag inte så många mer. Vet att stoet hade avkommor som heter Zefyros, Eos och Minos också, vet dock inte vad de är gudar över...

Mitt sto varierar från dag till dag. Ena dagen är bäckenbanden ordentligt avslappnade och nästa dag är juvret stort. Hittills har det inte varit båda sakerna samma dag :crazy: Det känns som att hormonerna inte riktigt kan bestämma sig!
Annars äter hon inte riktigt lika mycket längre, hon lämnar numera hösilage i boxen men kastar sig över kraftfodret. Ligger ner mycket och sover på nätterna. Hon är pigg och glad och drar sig inte för att fortsätta fostra unghästarna i hagen vilket verkar vara ganska påfrestende emellanåt ;)

Skrållan släpper allt mer i banden och fyller sitt juver.
Stallägaren trodde att det va en vecka till beräknad fölning...

Eh njae, sa jag. Hon är på 330 dygn 20 april.

Ok, fick jag till svar. Det tror jag inte att din häst vet om :crazy: ;)

Oj då får du hålla tummarna att hon håller inne ett tag till. Allt före 320 anses som prematura o kan vara svåra att få att överleva.
Men jag hade ett sto som fick på 325 förra året o det var en riktig bamsing.

och här är det spännande.
dansa har legat ned 20 min med lyft svans och häftig andning. tittat sig åt magen och sparkat en del.
står nu och äter (igen:angel: )
kanske bara förvärkar men adrenalinet rinner till ändå på matte:bump: .

Spännande :) Vi vill ha fler rapporter om det händer något mer!

Men en vecka före och efter beräknad fölning anses ju vara rätt så normalt har jag alltid hört :crazy:

äsch, det är lugnt. ingen bebis i sikte.
men jag kunde inte sova på hela natten:p . hon har fyllt ljuvren lite till och vulva är mer svullen och hon klipper kraftigt så fort man rör henne. låg ned två gånger till i natt men andades då normalt. mycket trött och inaktiv. temp ok och ingen puls eller ömhet. (med tanke på fången)
kanske dröjer flera veckor till vem vet:confused: .
fast den får ju gärna stanna ett tag till därinne då det är ber om tre veckor. positivt med min vaknatt är ju att jag vet hur hon beter sig "normalt" och har något att jämföra med.

Men stoet var beräknat till den 20 april alltså är det på tok för tidigt om det kommer nu...
Dessutom är det 340 dygn stoet normalt ska gå, 330 då anses fölungen vara klar ifall den skulle komma ut o vid 320 dygn anses den vara prematura.
Folk skriver oftast upp 330 dygn eftersom fölet anses klart då men man beräknar att snittet generellt är närmre 340 dygn alltså 11mån o några dagar.

Kl

Vi räknar elva månader och höjer beredskapen tre veckor innan.
Natascha fölade 18 dygn för tidigt. Pince Nez 21 dagar för tidigt. Kontie tre veckor för sent. Cher Arriba 28 (!) dagar för tidigt....Sistnämnda är ett stort undantag då man sällar klarar livhanken på föl som är så tidiga.
Vissa går alltid över en vecka. Förstagångare brukar gå övertid.
Efter midsommar brukar dom komma tidigare. Vid kyla och regn i mars-maj kan dom gå över..

Så det där med att räkna antal dygns dräktighet är helt bortkastat..
Märrar kan ändå inte hantera varken miniräknare eller almanackor..;)

Men man vet ju hur tanterna fungerar så man behöver sällan vaka i onödan.
Och är det tre inom fölningstid så är det banne mig alltid en fjärde som fölar i stället..
Men då är man ju uppe om nätterna och har koll på alla ändå.

I övrigt så har jag märkt att stoet ligger inte och sover sista natten före fölning...men det finns undantag.

AM

Senast ändrad:

Sant!
Min förstfödersta gick 345 dygn förra året.
Den andra 325. Båda fick stora rejäla ungar, så jag tror de har något inbyggt som talar om när det är färdigt.
Sen avgör vädret mycket. Det var massor av ston som gick övertid förra året.

Och så kan ju faktist märrar synka varann..
T.ex
Jody, Patricia och Juvel står brevid varann.
Jody ska ha den första, Patricia den tionde och Juvel den artonde.

Jody går över, Juvel tar bort dagar och Patricia fölar något så när.
Alla tre kommer att föla inom loppet av ett par dygn..

Så kan det också bli.:D

AM

Absolut...de startar varandra.
Det har jag också varit med om.

Här räknar vi också på 11 månader, men har två ston som alltid väntar in varandra, de brukar vara beräknade med en månads mellanrum, brukar bli en vecka, de första går över två och den andra kommer en vecka tidigt. Fast i år ska de föla i omvändordning, då det ena stoet inte tog sig på första försöket förra året så får se hur de fördelar det i år...

Ja, mitt sto gick ju 351 dagar förra året och har de tre tidigare dräktigheterna gått ganska precis 335 dagar här hos mig. Undrar vad det blir i år....? Hon är beräknad till 26 april (dvs 335 dagar) och n syns inte minsta tecken på att det börjar närma sig, förutom att hon vaggar omkring med mycket tjock mage och knappt orkar äta kraftfodret.
De andra två med datum 26 april (också) och 7 maj visar heller inget.

Efter midsommar brukar dom komma tidigare. Vid kyla och regn i mars-maj kan dom gå över..

AM

*pytt* :D
Det där hade min gammelmärr inte den blekaste om och höll igen över två veckor. Fölungen kom på fullmåne den 13/7.
I och för sig så har hon alltid knipit när det har varit stoföl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V