I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

åh, man blir ju inte lite fölsjuk av era bilder:love: :love:
jag som mest varit nervös känner nu en spänd förväntansfull glädje!
idag har dansa´s bebis levt omkring ordentligt i magen, riktiga kosparkar:D .

Blev lättad idag :rofl: Demonen har lämnat mitt sto :p för dagen i alla fall. Tittade till henne idag igen, och var samma gamla Jonna som jag känner henne, lugn, tacksam för all mat och allt pyssel. Är väl hormonerna. Fick tillochmed några bilder på henne, tyvärr inte lika fina som era med föl på :love: men..:
som ni ser så är hon ju inte så tjocker, ska ju trots allt ha den 30/3 :crazy:
Bild000.jpg

Här en bild från sidan:
Bild018.jpg

Och en bild från i Augusti (var då alltså i 4-5 månaden någonting):
Bild155.jpg

Jo det gör hon :rofl: från sidan ser man det ju lite, men framifrån är ju magen nästan obefintlig:angel: men livstecken finns där inne iaf för de sparkar o har sg fortfarande som tur är :bump: :bow:

Hon ser ganska lång ut? Så den lilla har kanske gott om plats att leka kurragömma på.

Jo, hon har "extremt" lång rygg, är 160 o har 145 i täcke. Har aldrig tänkt på att det kan vara därför hon inte är så tjocker, smart, hihi :idea:

Ska se om jag kan låna pappsens kamera idag och se om något fastnar i denna dimman. Gubben har med sej kamern till USA. SHIT tänk om hon fölar innan han kommer hem!!!

Bra att du påminnde mig :) Föräldrarna åker till Österrike på skidsemester veckan innan dagen D, får beslagta filmkameran så dom inte tar med den :banana: !

lite uppdatering.... och en fråga...

Va ute en stund idag med stoet å fölis. Jösses vilken fart det är på lillan.. hoppar å far fram å tillbaka..
Hon är jätte pigg...

Jag har alltså mitt sto med föl nu och min unghäst på snart 3 år, en hage på ca 3 hk med alluminium tråd och starkt aggregat!!

Unghästen är skodd!

Hur ska jag göra nu?? ska jag släppa ihop dom?? det var ju tanken att de skulle gå tillsammans på lösdrift men vi har ju inte fått i ordning på den så...:confused: :confused: Ska jag rycka av bak skorna på unghästen lr?? hur länge ska dom vara ute på dagarna när de är så små??

SNÄLLA HJÄLP!!! :confused:

Själv skulle jag vänta ett tag med att släppa ihop dem...den lilla kan behöva ta det lugnt (springa när den vill)o 3-åringen kan vara nyfiken o ha mycket spring i benen. Är inte så orolig att 3-åringen skulle komma åt att skada den lilla,
stona brukar vakta bra. Men det kan vara skönt för mamma att få slappna av o slippa vakta i början.
Vänta tills fölungen är stadig ordentligt i benen o orkar vara ute ett tag. Sen om det är lerigt eller halt är det definitivt inte värt risken att de fläker sig.
Vi brukar ha dem ute ett par ggr om dagen någon halvtimme åt gången första veckan o sen succesivt öka på tiden. Allt beroende på vädret såklart.

Själv skulle jag vänta ett tag med att släppa ihop dem...den lilla kan behöva ta det lugnt (springa när den vill)o 3-åringen kan vara nyfiken o ha mycket spring i benen. Är inte så orolig att 3-åringen skulle komma åt att skada den lilla,
stona brukar vakta bra. Men det kan vara skönt för mamma att få slappna av o slippa vakta i början.
Vänta tills fölungen är stadig ordentligt i benen o orkar vara ute ett tag. Sen om det är lerigt eller halt är det definitivt inte värt risken att de fläker sig.
Vi brukar ha dem ute ett par ggr om dagen någon halvtimme åt gången första veckan o sen succesivt öka på tiden. Allt beroende på vädret såklart.

TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR SVARET!!!:bow:

dom dör väl inte av att vara inne ett tag!!:angel:

Nej då... fast en liten stund varje dag är ju bra(om det inte är storm eller dyl).
kan 3-åringen gå själv???

*KL*
GRATTIS!!! Till fölisarna! AAAVIS:D
Nåja, den som väntar på nåt gott....

Min ska ju inte föla förren 1 juli, så hon är inte så stor :crazy: Ska ev. ULa i april. Så nervös man kan vara..:eek:

Nej då... fast en liten stund varje dag är ju bra(om det inte är storm eller dyl).
kan 3-åringen gå själv???

jo han kan gå själv men han är ju inte direkt så possitiv och glad... han bara springer runt och gråter hela tiden...:cry:

Jag har tagit ut dom fyra ggr idag... sista gången gick vi på en grusväg en bit och oj så trött hon blev när vi gick in igen... däckade helt!!!:o

Fast inte så konstigt eftersom hon galopperar och brallar runt. Min schäfer blandning och fölis älskar varandra... de leker massor!!!:love:

Får ta mera kort i helgen!!! spec på fölis och doggy...:D

Jag tycker att Skrållan ändrar kroppsform varje dag, från mysigt dräktig till riktigt konstigt deformerad hehe!

Jag var med om något som man nog kan kalla "brandövning" igår :angel:
Min kompis som äger gården där jag har mina hästar ringde igår och skrek i luren att fölungen har kommit!!! Sen svamlade hon på om var hennes skor och jacka var och sa KOM NU!
Jag släppte allt jag har för händerna och kastar mig ut i bilen och hinner precis starta så ringer hon igen, falskt alarm.
Det var hennes äldre släktingar som varit ute och gått och sett att alla andra hästar utom stoet låg ner och drog bara slutsattsen att fölet kommit. (Hur man nu kan få 3st hbl på 1.60 att se ut som föl :angel: :D )
Det tog mig en hel timme att lugna ner mig och fortsätta sy på farmors kjol.

Nu vet vi hur vi ska göra nästa gång i alla fall.
1. Inte skrika hysteriskt i telefonen.
2. Kolla trovärdigheten av källan och
3 inte spilla ut apelsinjuice över tyget jag höll på att klippa till
:D

För övrigt har Poppan satt mer juver och bäckenbanden börjar bli geléiga men jag tror det dröjer ett tag till än. Ingen nattvakt på ett tag ännu med andra ord.

Kan inte ni som har ston som ska föda i närheten av 1 juli sätta in bilder på magarna? Eller bilder på ston i 7 månaden? Gärna någon förstföderska
Tackar:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025