I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis till er båda.

Glöm inte lägga in bilder på underverken i "fölbildstråden".:)

Hur kallt tål dom? Vi som bor i Norrland har dagen till ära snöoväder ute och även om jag har på värmefläkt i stallet så är det för tillfället bara 8 plus (vid fönstret visserligen, varmare inne i boxen på andra sidan gången förmodligen). Är det för kallt för fölet? Kände på honom och han kändes ljummen.. Är så rädd att han ska bli kall men vad kan jag göra mer än att gasa på fläkten?

Kanske ett litet föltäcke? Borde ju inte vara så svårt att sy ihop. Eller en stickad tröja? Har jag sett i någon min häst tidning?

Sen vill han säkert ut och röra sig bara en liten stund, fast kanske inte i snöstorm.

Är de andra hästarna också inne? Det gör ju ganska mycket. Kanske stoppa halm i fönstren?

Hur kallt tål dom? Vi som bor i Norrland har dagen till ära snöoväder ute och även om jag har på värmefläkt i stallet så är det för tillfället bara 8 plus (vid fönstret visserligen, varmare inne i boxen på andra sidan gången förmodligen). Är det för kallt för fölet? Kände på honom och han kändes ljummen.. Är så rädd att han ska bli kall men vad kan jag göra mer än att gasa på fläkten?

Ta det lugnt bara... vi har noll gradigt och regn här.. mina svärmors hästar går på lösdrift och har även fölat där i många år.. Men min får vara inne idag, vill inte att hon ska gå och lägga sig i snön å bli kall... Men annars så är det ingen fara, spec inne i ett stall, för där är det ju inte blött å kallt för hästarna...

Kramis:bump:

*kl* GRATTIS! till er båda två.
Gud så kul och framför allt spännande.
Ser fram emot bilder.

*kl*
här har vi nu öppnat upp till dubbel box och halmat upp. dansa verkar tycka det är riktigt skönt att ha mer svängrum för magen. ljuvret växer sakta med säkert, är som två små halvhårda päron för dagen. har nu fri tillgång på hö dygnet runt och får fortfarande ned minst 20 kg. skönt! har ökat på kraftfodret också och ger nu tre ggr/dag. ang hormonerna var hon en riktig orm för några veckor sedan. sur, grinig och ouppfostrad. nu är hon mer godmodig och njuter av varje mysstund hon kan få. i hagen däremot är hon fortf bitsk, gud nåde sällskapet om han tittar åt hennes mat:devil: .
nervositeten börjar sakta men säkert smyga sig på -5 v kvar.

Kanske ett litet föltäcke? Borde ju inte vara så svårt att sy ihop. Eller en stickad tröja? Har jag sett i någon min häst tidning?

Sen vill han säkert ut och röra sig bara en liten stund, fast kanske inte i snöstorm.

Är de andra hästarna också inne? Det gör ju ganska mycket. Kanske stoppa halm i fönstren?

Han får inte gå ut idag och förmodligen inte imorgon för snöandet ska fortsätta. De har en så pass stor box att han kan hoppa och skutta lite.. Har de andra två hästarna inne idag som moraliskt stöd (och värmare)

ska försöka få låna min mosters hundtäcke i stl 80 ikväll, det passar Borzoi. Så kan han ha på sig det efter att han har varit ute när det nu blir.. *suck* Hon hade gärna fått vänta tiden ut med att föla, är inte idealiskt väder nu...

Ta i alla fall ut honom i gången lite så han får gå på hårt underlag. Nyttigt för de små benen.

Får vi se lite bilder också kanske?

När vi fick vårat förra föl (2001) i april så var det snöoväder då med.

Här är i alla fall våren på väg nu. Snön regnar bort.:) Äntligen!

Hur lägger man ut bilder?

Min var helt galen och betedde sig som en vild hingst när jag försökte gå ut och gå med henne senast för en vecka sedan. Hon har alltid haft koll på mig även om hon stressar upp sig men den här gången var det med fara för både mitt och hennes liv! Helt galen! Måste ju vara hormonerna? Vet inte om det har något samband med hur nära det är kvar till fölning...

Sådär är mitt medryttarsto med ... står hon själv i stallet är hon alldeles galen, snurrar 1000 varv i boxen, går över en, osv .. Står hon på gången själv i stallet, kan hon inte stå stilla där i stället. Men tar man in en annan hästär hon lugn som en filbunke!

Då man sedan leder ut henne för att rida, går de knappt att få stopp på henne, även då kan hon gå över en, men så fort man kommer upp i sadeln .. är de lite mindre riskabelt, bara att hon låssas vara rädd för allt å alla och travar på en gång typ .. (hon är en liten kallblodstravis :D) Så det är ju mindre kul .. men börjar man bara jobba med henne, så är hon lugn å fin.

Hon är föresten min medryttarhäst, betäckt med Järvsöfaks :D Jag hoppas det blir ett kolsvart litet hingstföl ;) Då mamma Ella är svart och Järvsöfaks svartbrun ... ;) Hon beräknas föla nån gång i mitten på april, har inte hört något speciellt datum av hennes ägare :P Hon är ganska så rund, men då jag tittar på era bilder på era tjockisar så tycker jag tt hon måste ju bli lite rundare innan fölet dimper ner :O Om man tittar på juvret hennes tycker ja att hon måste ha fyllt i lite .. men de kanske är jag som inbillar mig med ? :O Får ta en titt nästa gång ja åker dit ;)

Har ni föresten tips på hur man kan få ångvälten att varva ner lite? Är inte spec. kul att gå med henne till å från hagen, in till stallet går hon lungt .. ut från stallet skrittar hon så fort hon kan (jag hinner med så gått ja kan) .. huvet bland molnen har hon med, och det spelar ingen roll hur mkt jag drar och inte drar så går hon lika fort ändå. Hon är ju stark sm ett as med .. :S Går jag till paddocken med henne (max 15 m kanske), blir hon stark, huvet bland molnen, går över en nästan .. usch ^^ Hon har pessoabett och pullarnosgrimma. Spelar ingen roll .. :P Tips?

Knapplån

Fick brev ifrån hingstägarna idag, med blankett för registrering och sånt. Så nu börjar det kännas att det är på riktigt. :crazy:

Börjar dock bli nojig, det händer lixom inget här. Hon är lite rund om magen men tycker hon borde vara betydligt större, inget juver och inga sparkar. Inte vad vi har märkt i alla fall.

Upptäckte dock att vi räknat fel (hur bra på matte kan vi vara) och hon ska ha den 23 Maj.

alb307636

här är min nya skönhet!!:love:

Har fått förslag på namn nu.. ev Caribbean kick eller Kiss. Det första hon gjorde när jag petade på hennes rumpa var att kicka med ena bakbenet...:angel:

Grattis till en fin fölunge!!
Kicken när du lägger handen på rumpan är en reflex o tydligen funkar den som den ska.

I övrigt tror jag att stona blir oroliga när man tar dem från de andra hästarna för att de vet att något är nära att hända... o precis som vi kvinnor när vi är gravida o det är nära så kan man vara lite orolig om man är själv.
De vill känna sig trygga, med någon annan häst som vakar om stora stygga vargen skulle komma när det väl kommer igång.

Det ska stå någonstans här på buke. Jag har inte lagt ut några bilder själv än.

st.jpg

Min lilla sötis!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur