I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Syrrans sto som jag lånat för föl ska ha i juni...så väntans tider pågår ett tag till:cool: . Åker förbi och ser hur magen växer då och då...det är så spännande:D

Alltid trist när det inte går som det ska och man förväntar sig. Massor av tröstkramar!!!

mitt sto hade vaxproppar igår morse när jag tog ut hästana.. det var ganska genomskinlig "vax" å jag kunde ju inte låta bli så jag pillade bort dom och sedan senare på eftermiddagen så var det lite gulare proppar.. Är detta normalt?? min svärmor var förbi och tittade å hennes sto hade tydligen myck större vaxproppar..
är det något annat eller är det riktigt nära nu??
är det vanligt att det tar några veckor till eller?? hon är ju beräknad till den 23 mars så det är ju lite tidigt än... SNÄLLA!! kom med lite svar nu innan jag oroar ihjäl mig...:confused:

Nu väntar spännande tider(o lite oroliga).
Först ut i år är Denimah Jumper som är på 330dygn den 12/4. Fast förra året fick hon på 325 dygn.
Hon är ett russ/arab-NF sto dräktig med vår arabhingst Saltomortal.
Fölet ska heta Sentimental(hingst) eller Salimah.
Bilden tagen den 25/2 . Alltså ca 6v kvar till fölning.
HPIM1509.jpg

Nästa är Guöns Cozima (e Paddock Camarque) beräknad 21/4.
Dräktig med Vita Nova´s Hanassie.
Fölet ska heta Hanacoz(hingst) eller Hazima.
Tog en tjurig bild för det är så hon har sett ut de senaste veckorna. Ca 8 v kvar till fölning då bilden togs.
HPIM1515.jpg

Sist ut i år är Who Cares (e. Warsteiner) som är beräknad till den 7/6.
Men hon gick 3 v över tiden förra året så det vet man aldrig när det kommer.
Hon är även i år dräktig med Figaro R. Förra årets föl är jag nöjd med så det ska bli kul att se denna.
Namn??? Ingen aning än.
Hon är bara kollad på 16e dygnet för när vi skulle kolla vid 90 dygn så
hade vi tyvärr dödsfall i familjen så vi får se om det kommer något.
HPIM1508.jpg

Senast ändrad:

hoppar in...

Oj vilka stora magar.:)

Mitt kallblodtravarsto e. Rigel Jo skall föla 23 maj. Vi har betäckt med friesern Melle.
Hon är ganska tjock nu, och har ödem under magen. För ungefär tre veckor sen blev mjölkgångarna lite förstorade, och ljuvret har växt till sig. Men de är inte fyllda.
tycker det är lite tidigt, men hon funkar väl sån.
Andra fölet för mig och första för stoet.

Du får helt enkelt hålla koll på henne för det är ju inte omöjligt att hon tänker sig till att föla nu. :)

Min gamla dam hade inga som helst vaxproppar innan sina fölningar och mjölken var genomskinlig ända tills timmen före fölning i stort sett.

Var precis iväg o kollade till stoet som ska ha den 30/3 (har inte vart hos henne sen i torsdags) o hon var helt förändrad! Monster! Hon är ganska skarp i sinnet, speciellt när hon är själv i stallet, eller själv i hagen. Men nu när hon har varit dräktig har hon blivit toppen lugn o tatt allt med en nypa salt.
När jag kom till stallet o gick ut i hagen till henne för att klappa på henne lite (som jag alltid gör) ser jag först en arab-valack som ska gå i hagen bredvid och stängslet var ner-rivet emellan hagarna :eek: så Jonna (stoet) hade alltså fått sällskap i hagen. Tänkte då att jag samtidigt som jag fixar in valacken i sin hage igen, tar in stoet o borstar lite på henne o checkar till henne lite extra. Stoet vill först inte gå in, och får stå i 2 min för att försöka få in henne i stallet. När hon väl är inne, blir hon helt GALEN o skriker o har sig, ingen respekt över huvud taget vad man än gjorde! Bara sprang runt! Ställde henne då i boxen med lite mat i hopp om att hon skulle bli lite lugnare, men blir nästan värre. Så fort man sedan skulle klappa eller borsta på magen höll hon på o kicka efter en, o ja har haft henne i 3 år nu och hon har ALDRIG ens vart nära att vela sparka en!! Hon höll även på o kika bakåt mot magen, var nästan rädd att hon hade kolik eller något, men bajsade o kissade helt normalt med bra konsistens på bajjet, o åt även när hon inte hade fullt tjo med att skrika o trava runt i boxen.

Nån som vet vad det kan vara, hon är väl inte på väg att föla eller nåt? Hon har nämligen inte fyllt juvrena än, tror inte hon har släppt bäcknet än o e inte ens tjock än(ser ut att vara i 6e-7e månaden :confused: !

plz:crazy: ingen..? Ganska orolig...:cry:

*KL*

Min dam ser idag ut såhär och såhär
Hon har blivit supermysig och bara älskar att bli kliad över hela kroppen. Hon äter massor och trivs bra i sin nya stora box.
Hon har börjat sätta lite juver men det kommer och går lite. Hon är positiv och glad och verkar inte mer påverkad än att hon inte hinner med i unghästarnas tempo längre.
Blir det ett sto ska det antagligen heta Champagne och blir det en hingst blir det antagligen Corelli (Kompositör från 1600-talet) men jag har inte bestämt något till hundra än. Först ska fölungen komma och mor och föl ska vara friska och hela!

Inatt kom den lilla krabaten!!! det blev ett sto föl, ljus brun med sjärn och snopp...:love:

Den är jätte pigg och glad, viftar på lilla svansen hela tiden... men den är lite hård i magen...:confused:

Vad ska man göra nu då?:confused:

Grattis:bump: ! vad skönt att allt gick bra!
om inte magen kommer igång under fördagen kan du köpa microlax på apoteket. det är en liten pipett man för upp där bak och sprutar in laxeringsmedel.

Magen har kommit igång och hon diar nu.. hoppar å skuttar i boxen...:love:

Gatis till fölisen! :bump: Skönt att allt har gått bra!

grattis! :bump: :bump: :bump:

nu längtar jag ännu mer efter min :D

Mitt sto som var beräknat en dag efter Misans fick också inatt! Lika oväntat som dräktigheten stod det plötsligt ett hingstföl i boxen inatt, helt utan förvaring! Inga vaxproppar eller tecken på oro eller annat. Kollade kl tolv inatt och då var det lugna gatan. Hon lurade oss precis som med dräktigheten!

Allt verkar ha gått bra och fölet äter och sover och bajsar lite. Fast han är lite hård i magen men tar han i så kommer det en plutt. Fux med bläs men kanske blir skimmel? Lite grå under magen och brun runt ögonen...

Paparazzi ska han heta!!!

Var precis iväg o kollade till stoet som ska ha den 30/3 (har inte vart hos henne sen i torsdags) o hon var helt förändrad! Monster! Hon är ganska skarp i sinnet, speciellt när hon är själv i stallet, eller själv i hagen. Men nu när hon har varit dräktig har hon blivit toppen lugn o tatt allt med en nypa salt.
När jag kom till stallet o gick ut i hagen till henne för att klappa på henne lite (som jag alltid gör) ser jag först en arab-valack som ska gå i hagen bredvid och stängslet var ner-rivet emellan hagarna :eek: så Jonna (stoet) hade alltså fått sällskap i hagen. Tänkte då att jag samtidigt som jag fixar in valacken i sin hage igen, tar in stoet o borstar lite på henne o checkar till henne lite extra. Stoet vill först inte gå in, och får stå i 2 min för att försöka få in henne i stallet. När hon väl är inne, blir hon helt GALEN o skriker o har sig, ingen respekt över huvud taget vad man än gjorde! Bara sprang runt! Ställde henne då i boxen med lite mat i hopp om att hon skulle bli lite lugnare, men blir nästan värre. Så fort man sedan skulle klappa eller borsta på magen höll hon på o kicka efter en, o ja har haft henne i 3 år nu och hon har ALDRIG ens vart nära att vela sparka en!! Hon höll även på o kika bakåt mot magen, var nästan rädd att hon hade kolik eller något, men bajsade o kissade helt normalt med bra konsistens på bajjet, o åt även när hon inte hade fullt tjo med att skrika o trava runt i boxen.

Nån som vet vad det kan vara, hon är väl inte på väg att föla eller nåt? Hon har nämligen inte fyllt juvrena än, tror inte hon har släppt bäcknet än o e inte ens tjock än(ser ut att vara i 6e-7e månaden :confused: !

Min var helt galen och betedde sig som en vild hingst när jag försökte gå ut och gå med henne senast för en vecka sedan. Hon har alltid haft koll på mig även om hon stressar upp sig men den här gången var det med fara för både mitt och hennes liv! Helt galen! Måste ju vara hormonerna? Vet inte om det har något samband med hur nära det är kvar till fölning...

Grattis till er båda!

å det är ju inte alltför ovanligt att stona drar igång varandra,jag hade en sån fölningsnatt för 2 år sen,där bägge mina föl kom med 1,5 timmes mellanrum trots att det var ca 3 veckor beräknat mellan fölningarna

Jo precis, ne jag blev lite orolig eftersom det skett så stor förändring på bara några dagar, men jag får åka ut och kolla till henne varje dag nu o se så att allt rullar på bra. Är ju mitt första föl, hennes andra, så jag vet ju inte riktigt hur hon har betett sig tidigare.

Gratulerar!

En annan får vänta ett par veckor till. Man går som på nålar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur