i tråd efter tråd efter tråd osv

marieka

Trådstartare
läser man om folk som beklagar sig över blandrasannonser på tex blo**et.
är det inte bättre att göra nåt konstruktivt av sin klagan. Försöka få med sig media och upplysa svenska folket?

Om folk bara sitter och :eek::ar sig på ett forum händer inte mycket.

få ut det i media! Nån länner säkert nån som känner nån. det är väl inte så svårt...

Sv: i tråd efter tråd efter tråd osv

SKK gör ju redan mycket för att informera.

Dessutom tror jag nog att de flesta som skriver här inne är ganska så engagerade inom hundvärlden på ett eller annat sätt och gör på så vis "sin del" redan.

nej det gör de inte.

Folk som köper/föder upp dessa hundar har troligtvis inte ett skit med skk att göra. så det når inte ut.
med media menar jag allt som når ut till alla.

Hur gör de konkret "sin del" redan?
svara gärna alla som känner sig träffade.:laugh:

Varför tycker du att svenska folket behöver bli upplysta?

Jag anser att marknaden styr sig självt. Om det finns ett behov av blandrasvalpar så kommer det att produceras och säljas blandrasvalpar. Om det bara finns ett behov av renrasiga valpar så kommer det inte produceras så många blandrasiga. Oseriösa köpare får man även om man som seriös uppfödare säljer renrasiga valpar. En och annan oseriös köpare slinker igenom systemet oavsett hur tuffa kontroller och krav uppfödare har. Oseriösa säljare får även de seriösa köpare, så det där går på ett ut tror jag. Vill man ha en hund skaffar man en hund helt enkelt!

nja jag skiter väl egentligen i vilket men det är bara så förbannat tröttsamt med 100 trådar om oseriösa annonser.

Det är irriterande med folk som bara klagar men inte gör nåt vad det än gäller.

dessutom verkar inte folk veta vad de köper när de faller för lilla söta fido som inte är så liten o söt 10 mån senare.

Det är irriterande med folk som bara klagar men inte gör nåt vad det än gäller.

Vet du hur många presumtiva hundägare som sitter och läser på buke inför köpet av hund och kanske tänker om efter att ha läst en av dessa 100 trådar?

Vem säger att det inte gör någon skillnad att diskutera på ett forum?

Vad föreslår du att en enskild person kan göra?

Vet du hur många presumtiva hundägare som sitter och läser på buke inför köpet av hund och kanske tänker om efter att ha läst en av dessa 100 trådar?

:bow: precis! Jag är förstagångs hundägare och läste många. många disskusioner här på hundforumet och dem trådarna ÄR bra för att påmina en själv om att inte välja det sötaste och billigaste alternativet;) Och jag köpte definitivt inte hund från blocket:devil::D
Äsch bättre folk gnäller här än någon annanstans, orkar man inte läsa behöver man ju inte öppna trådarna.

Hur gör de konkret "sin del" redan?
svara gärna alla som känner sig träffade.:laugh:

Om vi nu utgår från at de flesta här på buke är mot blandrasavel (vilket jag tror är fallt) så är vi:
*medlemmar i SKK och stöder på så vis föreningen
*köpare av enbart registrerade hundar, vi stöder inte blandrasaveln
*flera av bukeanvändarna är själva uppfödare med SKK-registrerad kennel
*dessutom så framför man ju sina åsikter i sin bekantskpskrets, så en och annan tror jag nog att man hinner upplysa under sin livstid..
*och som andra påpekat så är bukefalos ett stort och öppet forum som har många läsare

En liten tanke...

Att få bort blandraser tror jag är väldigt svårt bla därför att de är mycket billigare att köpa en blandras än en renrasig.

Så länge det finns en marknad så kommer blandraser att finnas.

Att det är sådant kraftig handel av blandraser är nog just för de är billigare på flera sätt och folk tycker det är enklare att avla mellan två egna hundar, få "söta" blandrasvalpar än kosta på sig allt vad som innebär att få till en renrasig. Jag har aldrig haft något emot blandraser, för jag har sett många renrasig där det är fel på flera sätt just för att vissa raser också är så sönderavlade osv.

Vem säger att det inte gör någon skillnad att diskutera på ett forum?

Vad föreslår du att en enskild person kan göra?

nämen va bra!:laugh: ös på med mer klagotrådar!!:banana:

Jag tar inte åt mig. Jag blev bara så fascinerad av att någon verkligen tror att vi bara sitter och :eek:-ar oss på ett forum :idea:

Det som skrämmer mej är när folk utan kunskap korsar raser som helt går emot varandra, och att de säger saker om sina blandisar som inte är sant, jag blir mörkrädd när det står tex underbart trevlig lugn familjehund, pappan är rottweiler-dobberman och mamman är bergsschäfer-pitbull, att de inte ens skriver ut rasernas namn ordentligt säger iallafall mej att de inte riktigt vet vad det är det har i snöret.

Det är värre än många andra korsningar.

Jag var ju på jakt efter en dansk-svenskgårdshund för ett tag sedan, av olika personliga andledningar ville jag inte ha en "ny" valp utan letade efter en hund som var runt halvåret, jag hittade en annons där säljaren menade att hunden var renrasig dsg, han hade stamtavla och allt.

När jag såg korten på hunden så såg jag ju att det inte var en renrasig dsg, men hans ögon:love: jag såg bara hans ögon, de var dem jag förälskade mej i och det hade inte spelat någon roll om han varit en elefant, han var min ändå:love:

När jag sedan fick tag på uppfödaren så visade det sig att han inte hade stamtavla givetvis, jag hade rätt i mina gissningar att det fanns jack russel i honom, desutom så mycket som 75% så det var bara 25% som var dsg.

Det var många turer fram och tillbaka med säljaren, de menade och menar fortfarande att han är renrasig dsg, mycket tjafs om allt och inget, polisanmälningar hit och dit, de t.om påstod att uppfödaren ljuger för mej:angel:

Men hur underbar min lille kille än är så betyder ju inte det att han kommer få bli pappa, han är inte renrasig (vilket inte spelar mej någon roll eftersom jag inte tänkt ställa ut eller så utan han är bara till för mej och mina nära,) men att gå ifrån att köpa en hund som jag visste inte kunde vara renrasig till att avla på blandisar är för mej ett oerhört långt steg, ett steg jag inte tänker ta, även om jag fått förfrågningar om han inte kan få bli pappa redan:crazy:

Så jag är väl en av de "dumma" som köper en blandis, jag får väl vara det då i mångas ögon, men jag anser att det är bättre att ta hand om hundar som redan finns än att stödja blandras avel som jag hade gjort om jag beställt en valp där jag medvetet valt en konstig korsning.

Jag tycker att forum är dom bästa platserna att upplysa folk på. Innan jag började hänga här var jag full med okunskap. Ex. "Blandis är överlag friskare än renras", "Blandisavel är väl inte oseriöst?" var några saker jag trodde :eek:. Utan Buke och andra forum så hade jag säkerligen inte lärt mig så mkt som jag gjort. Så jag tycker det är bra att folk postar all skit dom kan hitta på blocket och andra annonssajter här.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 894
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 440
Senast: Amk
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 236
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 413
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka