i tråd efter tråd efter tråd osv

Sv: i tråd efter tråd efter tråd osv

Men det finns ju också oerhört mycket fördomar både för och emot blandisar både bland katter, hundar och hästar/ ponnyer. :cool:
Jag tror att mycket av avelsfelen som blir bland blandisar är när de får fyra och mer olika raser i sig. Men visst skriva i en annons att vad man tror om deras framtid är väl inte så bra, men vi får inte heller glömma att annonser handlar om att locka till sig köparna och då skriver många just lockande ord.

Vet du hur många presumtiva hundägare som sitter och läser på buke inför köpet av hund och kanske tänker om efter att ha läst en av dessa 100 trådar?

Vem säger att det inte gör någon skillnad att diskutera på ett forum?

Vad föreslår du att en enskild person kan göra?

ok här kommer svaren.
1) nej
2) ingen
3) en enskild kan inte göra så mycket men om man samarbetar är det lättare.

Men det finns ju också oerhört mycket fördomar både för och emot blandisar både bland katter, hundar och hästar/ ponnyer. :cool:
Jag tror att mycket av avelsfelen som blir bland blandisar är när de får fyra och mer olika raser i sig. Men visst skriva i en annons att vad man tror om deras framtid är väl inte så bra, men vi får inte heller glömma att annonser handlar om att locka till sig köparna och då skriver många just lockande ord.

Men det kvittar enligt mig om blandisarna har fem olika raser i sig eller bara två och om dom har "avelsfel" eller inte, för avlen är ju ändå oseriös. Sen är det ju klart att det finns "nivåer" med. Dom som ligger bakom denna blandning som annonsen beskriver är extremt oseriösa enligt mig. Denna blandiskull handlar inte bara om giriga människor utan dom är ju otroligt korkade med.
Och Ja, annonser ska vara lockande. Men jag tycker ändå att när det gäller levande varelser så borde man ändå tänka ett snäpp längre innan man håller på med falsk marknadsföring.

Vad är det där för "skitsnack"??
Det som avlar fram blandisar behöver ju inte alls vara korkade.
Visst förutspå hur en valp som är bara några dagar ska bli, är ju dumt, men ingen av oss vet varför de har lagt ut valparna så snabbt. Man ska alltid tänka till oavsett vad som gäller.

Visst förutspå hur en valp som är bara några dagar ska bli, är ju dumt, men ingen av oss vet varför de har lagt ut valparna så snabbt. Man ska alltid tänka till oavsett vad som gäller.

Kalla det skitsnack eller vad du vill. Men att korsa dessa raser och sen sälja dom som unik familjehund ÄR korkat och oansvarigt.

(F.Ö så ser jag att jag blandat ihop trådarna lite, men det kan egentligen kvitta)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också sett den där tråden om annonser från blocket.... Visst det blir lite udda hundar.... de kan bli supertrevliga och de kan också gå fel... Jag för min egen del reagerade på att det var lite för många raser inblandade...

Min personliga åsikt är att om man inte avlar enligt SKK's regler så är man per definition korkad. :cool:

Jag förstår inte riktigt ditt syfte med den här tråden. vad vill du få fram? Vad vill du att vi ska säga? Och varför tror du att vi alla här bara ojar oss på internet och inte gör någonting IRL?

Är det så att alla anti-blandras-trådar trampar på en öm tå hos dig eller vadå?

Jag förstår inte riktigt ditt syfte med den här tråden. vad vill du få fram? Vad vill du att vi ska säga? Och varför tror du att vi alla här bara ojar oss på internet och inte gör någonting IRL?

Är det så att alla anti-blandras-trådar trampar på en öm tå hos dig eller vadå?

nej det trampar inte på nån öm tå för jag äger ingen stor blandras.
äsch. jag är bara trött på er.:D

Om vi nu utgår från at de flesta här på buke är mot blandrasavel (vilket jag tror är fallt) så är vi:
*medlemmar i SKK och stöder på så vis föreningen
*köpare av enbart registrerade hundar, vi stöder inte blandrasaveln
*flera av bukeanvändarna är själva uppfödare med SKK-registrerad kennel
*dessutom så framför man ju sina åsikter i sin bekantskpskrets, så en och annan tror jag nog att man hinner upplysa under sin livstid..
*och som andra påpekat så är bukefalos ett stort och öppet forum som har många läsare

Mycket bra skrivet. :)

Varför tycker du att svenska folket behöver bli upplysta?

Jag anser att marknaden styr sig självt. Om det finns ett behov av blandrasvalpar så kommer det att produceras och säljas blandrasvalpar. Om det bara finns ett behov av renrasiga valpar så kommer det inte produceras så många blandrasiga. Oseriösa köpare får man även om man som seriös uppfödare säljer renrasiga valpar. En och annan oseriös köpare slinker igenom systemet oavsett hur tuffa kontroller och krav uppfödare har. Oseriösa säljare får även de seriösa köpare, så det där går på ett ut tror jag. Vill man ha en hund skaffar man en hund helt enkelt!

Njae... Kolla på kattsidan så ska du se hur självreglerande det kan vara. Det finns ett stort överskott på bondkatter, och det produceras - just det - bondkatter. Som ofta skänks bort till första bästa. Eller dränks. Eller förvildas.

Inköpspriset för ett djur har i genomsnitt en del att göra med seriositeten i ägandet, då det avspeglar djurets värde, inte för alla köpare men för många.
Man impulsköper oftast inte dyra djur. Man impulsparar oftast inte för dyra pengar. Är det gratis eller billigt så tänker inte alla efter så mkt.

Jag tycker att alla djur förtjänar att ha ett visst pengamässigt värde. Det skyddar dem. Då bör marknaden regleras på ett eller annat sätt tycker jag.

Visst att man kan välja lågpris på andra saker, vill man äta endast eldoradomat, fine, det drabbar ingen annan (förutom de som producerar den billiga maten på lång sikt förstås, men det är ett sidospår).
Visst att det oftast är bra hem även hos köpare med mindre budget. Men ibland är det alltför dåliga hem, som kunde undvikas genom att djuret har ett ekonomiskt värde.

Jag tycker att det borde vara högre pris på blandraser och bondkatter. Och för att uppnå det borde de vara färre.

Senast ändrad:

Jag håller inte med när det gäller högre priser på blandraserna. De är snarare för höga som de är idag. Många av priserna borde sänkas med flera tusen speciellt när det gäller hundarna.
Visst ska ett djur ha ett ekonomiskt värde, men man ska för all del inte överdriva med priserna.

Högre priser på blandraser är uppenbarligen ingen bra metod att reglera marknaden på dem.
Det innebär bara att "uppfödarna" blir mer benägna att "avla" och hundarna säljs nu som "exklusiva" och "unika" på blocket för nästan samma priser som en renrasig hund, trots att priserna på dem också har gått upp.
Lustig nog tror folk att deras lilla blandras är "bättre" bara för att den är dyr... I annonserna står ofta texter som t.ex. "75%renrasig". Jaha? Det är fortfarande en blandras. Eller, "föräldrar med jättefina stamtavlor!" Valpen är fortfarande en blandras... Gränserna suddas ut för vanliga Svenssons som inte är så insatta när de ska köpa sin första hund.

Jag kan inte låta bli att undra var det ska sluta.

Men det var ungefär det jag försökte få sagt.
Alltså priserna idag på blandraserna är hutlösa.
För min del skulle inte en blandras kosta mer än ett par tusen. :cool:

Ja, min syn blir väl lite vinklad: Är det någon som inte har hunden försäkrad och inte har råd med sjukvården om olyckan är framme så är ju ägare till billiga hundar (djur öht) klart överrepresenterade. :(

*KL*

Om du tycker att det är jobbigt med klagotrådar osv, så säger jag grattis, du har just bidragit med en till!

*KL*

Om du tycker att det är jobbigt med klagotrådar osv, så säger jag grattis, du har just bidragit med en till!

åh om du tycker det är jobbigt med meningslösa inlägg osv, så säger jag grattis, du gar just bidragit med ett till!

jag har fått lite svara på min fråga men vill gärna veta vad alla gör som säger att de gör nåt.

Det har nämligen inte framkommit vad de gör..

vill gärna veta vad alla gör som säger att de gör nåt.

Det har nämligen inte framkommit vad de gör..

Det har ju flera svarat på. Om du läser tråden så ser du det, men jag kan ju dra det en gång till..

*medlemmar i SKK och stöder på så vis föreningen
*köpare av enbart registrerade hundar, vi stöder inte blandrasaveln
*flera är själva uppfödare med SKK-registrerad kennel
*dessutom så framför man ju sina åsikter i sin bekantskpskrets, så en och annan tror jag nog att man hinner upplysa under sin livstid..
*och som andra påpekat så är bukefalos ett stort och öppet forum som har många läsare.
* Det finns många forum och många hemsidor där vikten av att köpa renras upplyses om.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 894
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 440
Senast: Amk
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 236
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 413
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka