Hyreskontraktet efter separation mellan sambos?

Anonym_nu

Trådstartare
En närståendes ex-sambo har hela tiden sen de separerade vägrat att "släppa" hyreskontraktet de båda står på. Hen flyttade ut för ca 2 år sen, först till ett andrahandskontrakt, men blev "officiellt" sambo med sin nya partner ganska snart (inom ett halvår - hen hade i princip bott där redan sen separationen). Hen är numera även skriven i den nya bostaden.

Min närstående har försökt att prata med sitt ex, hen är öppen för att de ska försöka byta lägenheten till två mindre (även om det är är lite svårt), men exet har vägrat. Igår fick jag reda på att exet hade berättat att hen hade försökt att få min närstående vräkt!!! Och nu har hen tröttnat och vill (helt företåligt!) ta över hyreskontraktet själv.

Vad gäller (lagligt) i såna här situationer?
Vem kan min närstående ta hjälp av?

Ring hyresvärden så fixar denne så att rätt person står på kontraktet
Dvs den som bor i lägenheten.
Det skulle gjorts direkt efter separationen

Är hyresvärden snäll så går det.
Vet inte riktigt tidsramen kring reglerna för sånt här men det är hyresvärden som kan hjälpa till

Är hyresvärden snäll så går det.
Vet inte riktigt tidsramen kring reglerna för sånt här men det är hyresvärden som kan hjälpa till

Men exet har alltså ingen laglig rätt att stå kvar på kontraktet eller? Min närstående har inte vågat röra i det här för att hen är oroligt för att exet på något sätt ska kunna bli den som får lägenheten.

Men exet har alltså ingen laglig rätt att stå kvar på kontraktet eller? Min närstående har inte vågat röra i det här för att hen är oroligt för att exet på något sätt ska kunna bli den som får lägenheten.

Men det måste väl ändå vara bättre att ta tag i det och reda ut det en gång för alla än att gå omkring och vara rädd för ett ex som vill ha en vräkt?

Tycker @Sonic76 s tips om att ringa hyresvärden är nummer 1. Vet inte om hyresgästföreningen kan hjälpa till i sådana här frågor men är din kompis medlem där kan hen ju ringa dit också.

"När sambor som skaffat bostad tillsammans separerar gäller som vid skilsmässa att den som bäst behöver lägenheten får bo kvar. Utöver gemensamma barn kan exempelvis ekonomin spela in när det bedöms vems behov som är störst, liksom om man kan få bostad via kontakter, släkt eller föräldrar. Är det svårt att avgöra vem som har störst behov kan en bodelningsförrättare tillsättas av tingsrätten."

Så med tanke på att exet faktiskt har ett annat boende (även om hen inte står på det kontraktet så är hen ju skriven där och är sambo) så borde med andra ord min närstående vara den som har "störst behov" (hen har ingen direkt möjlighet att hux flux skaffa sig ett annat boende)?

Alltså bor inte exet kvar så har han egentligen ingen rätt till den
Men din närstående kanske inte heller kan ta över för det beror på om kraven för att få hyra uppfylls exvis inkomst

Alltså bor inte exet kvar så har han egentligen ingen rätt till den
Men din närstående kanske inte heller kan ta över för det beror på om kraven för att få hyra uppfylls exvis inkomst

Hmmm - jag har faktiskt inte koll på hyresvärdens krav, men hen har ju faktiskt bott där själv i över två år och betalat hyran helt utan problem...

Tack alla! Ska prata med henom och peppa lite.

Vilken jobbig situation för din närstående! Måste vara oerhört tärande.
Självklart ska inte exte få ta över kontraktet när denne till och med är skriven på annan adress redan och din närstående är den som bor kvar. Prata först och främst med hyresvärden och om de krånglar är det hyresgästföreningen som är bästa hjälpen. Men det ska till mycket för att värden ska krångla i ett så solklart fall. Din närstående kan ju enkelt visa på hur denne betalat hyran själv och är ensam skriven på adressen.

Vilken jobbig situation för din närstående! Måste vara oerhört tärande.
Självklart ska inte exte få ta över kontraktet när denne till och med är skriven på annan adress redan och din närstående är den som bor kvar. Prata först och främst med hyresvärden och om de krånglar är det hyresgästföreningen som är bästa hjälpen. Men det ska till mycket för att värden ska krångla i ett så solklart fall. Din närstående kan ju enkelt visa på hur denne betalat hyran själv och är ensam skriven på adressen.

Ja det har varit enormt tärande för henom de här åren eftersom exet varit så icke-kommunikativ.

Vad gäller (lagligt) i såna här situationer?
Man har rätt att ta över hyreskontraktet om hyresvärden anses kunna nöja sig med den som bor kvar som hyresgäst.
Det kan handla om inkomstkrav t.ex.
Den som är skriven på annan adress anses inte behöva bostaden.
Vem kan min närstående ta hjälp av?
Hyresgästföreningen och Hyresnämnden.
Det går att dra det genom Hyresnämnden och det är kostnadsfritt.
Hyresnämnden kan sedan besluta hur det skall bli.
Det är då ett ärende mellan Hyresgästen som vill bo kvar och Hyresvärden.
Den avflyttade hyresgästen har inga rättigheter.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka