En närståendes ex-sambo har hela tiden sen de separerade vägrat att "släppa" hyreskontraktet de båda står på. Hen flyttade ut för ca 2 år sen, först till ett andrahandskontrakt, men blev "officiellt" sambo med sin nya partner ganska snart (inom ett halvår - hen hade i princip bott där redan sen separationen). Hen är numera även skriven i den nya bostaden.
Min närstående har försökt att prata med sitt ex, hen är öppen för att de ska försöka byta lägenheten till två mindre (även om det är är lite svårt), men exet har vägrat. Igår fick jag reda på att exet hade berättat att hen hade försökt att få min närstående vräkt!!! Och nu har hen tröttnat och vill (helt företåligt!) ta över hyreskontraktet själv.
Vad gäller (lagligt) i såna här situationer?
Vem kan min närstående ta hjälp av?
Min närstående har försökt att prata med sitt ex, hen är öppen för att de ska försöka byta lägenheten till två mindre (även om det är är lite svårt), men exet har vägrat. Igår fick jag reda på att exet hade berättat att hen hade försökt att få min närstående vräkt!!! Och nu har hen tröttnat och vill (helt företåligt!) ta över hyreskontraktet själv.
Vad gäller (lagligt) i såna här situationer?
Vem kan min närstående ta hjälp av?