Husköpstråden del 3

Och ett tredje inlägg direkt i samma tråd (det är ju dumt att samla ihop allt man vill skriva liksom…).

Vi har fått vattenläcka i vårt hus.
Har kontaktat försäkringsbolaget, inväntar besiktningsman som ska kolla omfattningen. Svårt att bevisa men har fått indikationer på att säljarna visste hur dåliga rören var (det går inte att se vid en vanlig besiktning) men byggaren som gjort en del på huset tidigare sa att han berättat för dom när han gjorde det andra badrummet…

Huvudvärken är att vi inte gjorde en egen besiktning (men troligtvis hade det inte synts på den ändå) men vet inte hur svårt det kan vara att få igenom det som ett dolt fel. Vi har ingen friskrivningsklausul i köpekontraktet och säljarna har en dolda fel försäkring..
Vi fick tillträde 30/6, så 2,5 månad. Vi märkte det för att det rann vatten ner från övervåningen till toaletten på nedervåningen. Vi har använt badrummet uppe extremt lite (kanske duschat 10-15 ggr) för att det är så gammalt och vi inte visste hur bra tätskiktet är. Det kan ju vara typ ingen fara men det kan ju vara katastrof och stora vattenskador. Tur i oturen har ju ingen bott i huset på rätt många år innan oss..

Det som är det jobbiga är att vi inte har råd att göra badrummet nu. Eller vi måste väl ha det men vet inte hur vi ska trolla fram pengar 😂
Tråkigt med vattenskada, hoppas det inte är så allvarligt och omfattande.

Kan reda lite i juridiken åt dig. Med betoning på lite då omständigheterna inte är helt klara men grundregeln är som följer;
det är av mindre vikt vad säljaren vetat och inte vetat, utan det som styr är vad ni kunnat förvänta er och inte utifrån husets skick och ålder. Köparens undersökningsplikt är mycket mer omfattande än säljarens upplysningsplikt.

Det framgår inte hur gammalt huset är, men efter 40-60 år förväntas man behöva göra relining på avloppstammar. Är badrummets tekniska livslängd uppnådd kan ni inte heller förvänta er full funktion i det. Vilket ni inte heller verkar ha gjort utifrån beskrivning. Ett fel är bara något som avviker från vad köparen kunnat förvänta sig. Har säljaren däremot lämnat utfästelser typ rören är utbytta av fackman så har er undersökningsplikt reducerats på just den punkten. Det kan ändra ansvarsfrågan en hel del om det är just rören som visar sig vara uttjänta.
 
Vad svårt det är med hus! Vi tittade på ett i torsdags. Det har väldigt många rätt men då infinner sig inte ”rätta känslan”. Eller inte hos mig men hos min sambo. Jag tror väl absolut att jag skulle kunna bo där, men kändes ändå inte som att ”komma hem”. Det kommer dock sällan ut hus i rätt storlek, vi fick ju plötsligt tre barn 😅
 
Vad svårt det är med hus! Vi tittade på ett i torsdags. Det har väldigt många rätt men då infinner sig inte ”rätta känslan”. Eller inte hos mig men hos min sambo. Jag tror väl absolut att jag skulle kunna bo där, men kändes ändå inte som att ”komma hem”. Det kommer dock sällan ut hus i rätt storlek, vi fick ju plötsligt tre barn 😅
Fast jag tycker att man skapar den känslan. Vi älskade läget på vårt torp, men inredningen var inte alls mysig. Det kändes verkligen inte som att komma hem när man klev in. Torpet hade använts i många, många år som sommarstuga och både möbler och ytskikt på väggar gav ingen "hemkänsla" för mig alls. Men det har vi fixat sedan :) !
 
Fast jag tycker att man skapar den känslan. Vi älskade läget på vårt torp, men inredningen var inte alls mysig. Det kändes verkligen inte som att komma hem när man klev in. Torpet hade använts i många, många år som sommarstuga och både möbler och ytskikt på väggar gav ingen "hemkänsla" för mig alls. Men det har vi fixat sedan :) !
Ja, jag tänker lite liknande också när jag tänker logiskt och inte bara med ”känsla”. Lite nya tapeter och fräscht golv och våra möbler så borde det ju kännas bra. Det är lixom inget fel på huset, kan inte sätta fingret på varför inte känslan infann sig lixom! Stora lekytor till barnen, flera platser utomhus att sitta på, litet växthus, bastu vid vattnet och brygga!
 
Ja, jag tänker lite liknande också när jag tänker logiskt och inte bara med ”känsla”. Lite nya tapeter och fräscht golv och våra möbler så borde det ju kännas bra. Det är lixom inget fel på huset, kan inte sätta fingret på varför inte känslan infann sig lixom! Stora lekytor till barnen, flera platser utomhus att sitta på, litet växthus, bastu vid vattnet och brygga!

Låter ju helt underbart, med lekytor och utemiljön!
 
Ja, jag tänker lite liknande också när jag tänker logiskt och inte bara med ”känsla”. Lite nya tapeter och fräscht golv och våra möbler så borde det ju kännas bra. Det är lixom inget fel på huset, kan inte sätta fingret på varför inte känslan infann sig lixom! Stora lekytor till barnen, flera platser utomhus att sitta på, litet växthus, bastu vid vattnet och brygga!
Låter ju jättemysigt på så många plan :) !
 
Om det förekommer många sådana exempel så tycker jag att det låter som att mäklaren inte förmedlar alla villkor på ett transparent sätt. Det skulle säkert Mäklarsamfundet ha synpunkter på.

Jag håller tummarna att ni slipper mäklare många många år framöver!
En av mina bästa vänner var med om det från sin egna mäklare när dom sålde sin lägenhet i våras. Dom hade varit mkt tydliga med deras mäklare att det tidigaste frånträdet dom kunde ha var x datum. Den som sen vann budgivningen krävde ett tidigare datum och hade i budgivningen framfört detta till mäklaren. Mäklaren hade inte meddelat detta till mina kompisar eller till budgivaren att mina kompisar inte ville accepteta ett tidigare datum. Mäklaren var helt oförstående till varför mina kompisar inte bara kunde flytt ut tidigare, de fick ju med detta bud 100' kr mer i köpeskillingen :cautious:. Helt absurt av mäklaren när man har fått så tydliga instruktioner. Inte heller helt enkelt att flytta ut tidigare när man, som mina kompisar har, har två små barn och ska renovera nya bostaden. Nu enades parterna om ett datum mellan vad bägge önskade men så sjukt dåligt gjort av mäklaren. Mina kompisar var så arga.
 
Ja, jag tänker lite liknande också när jag tänker logiskt och inte bara med ”känsla”. Lite nya tapeter och fräscht golv och våra möbler så borde det ju kännas bra. Det är lixom inget fel på huset, kan inte sätta fingret på varför inte känslan infann sig lixom! Stora lekytor till barnen, flera platser utomhus att sitta på, litet växthus, bastu vid vattnet och brygga!
Min gård omnämndes av vissa i trakten som spökgården :D Den hade stått tom ett tag innan vi köpte och inte riktigt fått den uppmärksamhet som behövdes.

Själv gillar jag det! Varje grej som vi fixat blir liksom en kärlekshandling till vårt hem och vår gemensamma dröm, och jag känner så oändligt mycket mer att det är mitt bara för det.
 
En av mina bästa vänner var med om det från sin egna mäklare när dom sålde sin lägenhet i våras. Dom hade varit mkt tydliga med deras mäklare att det tidigaste frånträdet dom kunde ha var x datum. Den som sen vann budgivningen krävde ett tidigare datum och hade i budgivningen framfört detta till mäklaren. Mäklaren hade inte meddelat detta till mina kompisar eller till budgivaren att mina kompisar inte ville accepteta ett tidigare datum. Mäklaren var helt oförstående till varför mina kompisar inte bara kunde flytt ut tidigare, de fick ju med detta bud 100' kr mer i köpeskillingen :cautious:. Helt absurt av mäklaren när man har fått så tydliga instruktioner. Inte heller helt enkelt att flytta ut tidigare när man, som mina kompisar har, har två små barn och ska renovera nya bostaden. Nu enades parterna om ett datum mellan vad bägge önskade men så sjukt dåligt gjort av mäklaren. Mina kompisar var så arga.
Samma när vi köpte huset. Vi hade inte sålt lägenheten än och detta var i slutet av november så kändes stressigt inför jul osv. Så vi hade sagt minst 3 månader och enligt henne var det iiiinga problem alls för säljarna! När vi sen skulle skriva visar det sig att de hade köpt nytt hus redan 4 månader tidigare och hade inflytt 1 vecka efter att vi skrev kontrakt och ville ju ut NU, vilket mäklaren sagt att vi var helt med på. O_o:banghead: När detta kommer fram säger mäklaren att hon ska gå och ta fram alla papper men vi kan väl diskutera saken själva? Och skyndar sig iväg och gömmer sig. Så otroligt dåligt. Vi skulle dessutom köpa för 1 miljon under (efter en jättestrulig och långdragen budgivning där de som vann drog sig ur, och vi sa att vi kan köpa men inte för vårt högsta bud då priset trissats upp av de som sen backade ur) vad de först gått ut med så säljarna var ju inte jätteglada från början precis..
 
Ibland önskar man ett facit i livet! Tänk om man kunde veta lite mera? Vi har ett för trångt hus, har letat gård i flera år. Det dyker inte upp någon gård som vi gillar (eller jo en men där blev vi överbudade), eller det dyker knappt upp någon alls. Vi behöver snart större hus. Ska vi bygga ut? Vi har fått offert, det är tveksamt att det ”lönar” sig att bygga ut. Bor i liten stad i ett område med rätt billiga hus. Vi har inte så mkt lån, men huset blir troligen inte värt så jättemkt mer med utbyggnad, så tveksamt om vi får låna från banken (har inte pratat med dom än). Ska vi köpa ”vanlig” större villa? Då känner vi oss rätt kräsna, vilket gör oss väldigt begränsade i vår lilla håla. Sambon är väldigt ”hemmakär” och vill helst inte byta ort…
 
Ibland önskar man ett facit i livet! Tänk om man kunde veta lite mera? Vi har ett för trångt hus, har letat gård i flera år. Det dyker inte upp någon gård som vi gillar (eller jo en men där blev vi överbudade), eller det dyker knappt upp någon alls. Vi behöver snart större hus. Ska vi bygga ut? Vi har fått offert, det är tveksamt att det ”lönar” sig att bygga ut. Bor i liten stad i ett område med rätt billiga hus. Vi har inte så mkt lån, men huset blir troligen inte värt så jättemkt mer med utbyggnad, så tveksamt om vi får låna från banken (har inte pratat med dom än). Ska vi köpa ”vanlig” större villa? Då känner vi oss rätt kräsna, vilket gör oss väldigt begränsade i vår lilla håla. Sambon är väldigt ”hemmakär” och vill helst inte byta ort…
Ja detta är ju en avvägning...
Är bostaden en investering som man måste få tillbaka alla pengar för, OM man säljer. Eller planerar man att sälja inom överblickbar tid?.

Eller kan ni tänka sig att investera i huset bara för att det är ERT hus.

Ta en dyr bil som exempel. Den får man aldrig tillbaka pengarna för. Oavsett om man lagt mer än en halv mille så är det knappt värd nåt alls efter 15 år. Motsvarande investering i ett hus kommer sannolikt att gå i alla fall ganska jämnt upp?

Påminner mig om när "min" konstutställning visade verk av Kjell Engman. Verken var till salu. En besökare sa - det skulle jag ALDRIG ge för den där. Hur snygg den än är. Har du bil frågade jag? Jodå. Hur mycket pengar får du för den om 10 år? Jämför med konstverket för 60 papp. Vad tror du det är värt om tio år? Antagligen lika mycket eller mer. Det handlar eg bara o vad man prioriterar.
Och en bil för 60' är inte mycket att ha - ändå kan du tänka dig att köpa den om du gillar den. Men något som behåller värdet och istället berikar själen - det är du inte villig att betala.
 
Okej Buke, hjälp mig att få koll! Jag har skummat igenom trådarna, men inte hittat så mycket fakta... Tipsa gärna om sidor att titta på, jag har tittat en del på Länsförsäkringar t ex.

Jag har 3712 funderingar känns det som, men jag börjar med denna;

Alltså. Har jag förstått detta rätt eller tänker jag helt galet? Kring bolåneränta och hur mycket ett hus som kostar mer i inköpspris kostar mer i månaden.

Alltså; Det finns två hus. Ett kostar 1 300 000, vilket minus kontantinsatsen blir 1 105 000 :-. Räntan på lånet är på 3% i detta räkneexempel. Då får jag en månadsräntekostnad på 2763 :- ?
Hus två kostar minus kontantinsatsen 2 210 000, vilket med en ränta på 3% borde bli 5525 i månaden?
Alltså kostar det dyrare huset det dubbla per månad att bo i, bara i ränta?

Tänker jag rätt eller har jag inte förstått detta alls? I så fall, lär mig gärna!

Jag pratar självklart med folk i min omgivning också, men jag vill förstå själv och ha på fötterna.

Sen fråga 2;
Vilka kostnader är det som kommer som engångskostnader direkt när man köper hus? Så jag inte missar någon. Jag tänker;

- Kontantinsats - Lagfart - Om man behöver installera annat värmesystem - Egen besiktning - Bedömning av sotare (eller betalar säljaren det?) - Ev renoveringar man behöver eller vill göra direkt - Fastighetsskatt (det är väl ingen engångskostnad, utan en årlig kostnad, men det kommer väl iaf en sån kostnad direkt)

Sen fråga 3;
Energiklasser. Jag har ännu inte hittat så mycket info om det, men jag förstår att det handlar om husets energiförbrukning. Hur mycket kan man påverka denna? Om huset idag har energiklass XX, kan jag göra mycket för att den ska bli bättre?

Tack på förhand! :bump:
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
877
Senast: Lilla
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 106
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 495
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp