Husköpstråden del 3

Det går att förbättra ett hus energiklass beroende på hur huset är byggt. Ex genom tilläggsisolering, bättre fönster, bättre uppvärmningssystem

Okej, tack så mycket. Ska läsa på mer. Men som jag har förstått det är berg- eller jordvärme bättre än direktverkande el? Så med någon av de uppvärmningarna borde huset få bättre energiklass...? Eller handlar det bara om ekonomin...borde samverka?
 
Okej, tack så mycket. Ska läsa på mer. Men som jag har förstått det är berg- eller jordvärme bättre än direktverkande el? Så med någon av de uppvärmningarna borde huset få bättre energiklass...? Eller handlar det bara om ekonomin...borde samverka?
Det är ganska dyrt att byta från direktverkande el till vattenburet system. Då måste du ju byta hela värmesystemet (element och rör).

Men man kan komplettera med en luftvärmepump eller tex installera solceller. Och se till att inte huset läcker värme pga dålig isolering eller dåliga fönster.
 
Det är ganska dyrt att byta från direktverkande el till vattenburet system. Då måste du ju byta hela värmesystemet (element och rör).

Men man kan komplettera med en luftvärmepump eller tex installera solceller. Och se till att inte huset läcker värme pga dålig isolering eller dåliga fönster.

Jo, det lär vara en stor post. Fast man tjänar på det i längden tänker jag...

Okej! Ja, solceller känns som något som är på uppgående. Då kan man som jag förstår det även sälja elen man inte själv behöver sen? Fast viktigt att ha ett tak som är i rätt vinkel?

Ja... haha, ja fönstret här i min lgh hade inte vunnit några priser gällande det iaf XD... Men vilka olika fönsterklasser finns det? Treglas-isolerfönster eller vad det heter, det borde vara bra?
 
Åh, intressant... Tack.



Ja, missade visst att skriva det, men det har jag räknat med :). Jo, nu ska det vara lag på det som jag har förstått det... minst 2% tror jag det var (sen +1% beroende på bruttoinkomster).
Amorteringskrav beror på flera saker och ligger mellan 1-3%. Tex SEB tycker jag förklarar det bra:

Amorteringskrav på bostadslån​

  1. Bolån mellan 50-70 % av bostadens värde ska amorteras med ett belopp som motsvarar 1 % av det totala lånebeloppet per år.
  2. Bolån över 70 % av bostadens värde ska amorteras med ett belopp som motsvarar 2 % av det totala lånebeloppet per år.
  3. Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt ska du även amortera 1 % av det totala lånebeloppet per år.
Det här innebär att du kan behöva amortera 1-3 % av det totala lånebeloppet per år beroende på hur mycket du lånar i förhållande till din bostads värde och din inkomst.

Om ditt bolån motsvarar eller understiger 50 % av bostadens värde och du lånar mindre än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt är det valfritt att amortera.
 
Amorteringskrav beror på flera saker och ligger mellan 1-3%. Tex SEB tycker jag förklarar det bra:

Amorteringskrav på bostadslån​

  1. Bolån mellan 50-70 % av bostadens värde ska amorteras med ett belopp som motsvarar 1 % av det totala lånebeloppet per år.
  2. Bolån över 70 % av bostadens värde ska amorteras med ett belopp som motsvarar 2 % av det totala lånebeloppet per år.
  3. Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt ska du även amortera 1 % av det totala lånebeloppet per år.
Det här innebär att du kan behöva amortera 1-3 % av det totala lånebeloppet per år beroende på hur mycket du lånar i förhållande till din bostads värde och din inkomst.

Om ditt bolån motsvarar eller understiger 50 % av bostadens värde och du lånar mindre än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt är det valfritt att amortera.

Ja, precis :). Enligt det där hade vi skullat amortera 2% om vi köpt huset vi funderar lite över just nu.

------------

Vad var viktigast för er när ni köpte hus?
Vad var mindre viktigt?
 
1. Läget.
2. Läget.
3. Läget.

:)

:P Jo, den där har jag hört ett par ggr.
Men vad var perfekt läge för er?
Cykel/gång-avstånd till jobbet? Är det värt att betala mer för ifall det skulle behövas?
Eftersom huspris + pendling ändå blir lika mycket pengar...?
Det ultimata vore ju cykelavstånd från ett billigare hus. Win-win.
Mycket funderingar.
 
:P Jo, den där har jag hört ett par ggr.
Men vad var perfekt läge för er?
Cykel/gång-avstånd till jobbet? Är det värt att betala mer för ifall det skulle behövas?
Eftersom huspris + pendling ändå blir lika mycket pengar...?
Det ultimata vore ju cykelavstånd från ett billigare hus. Win-win.
Mycket funderingar.
Perfekt läge för mig är det jag har nu. Ostört helt utan grannar. Men ändå nära till jobb och tätorten - cirka 1,5 mil så det tar en kvart att köra.
 
:P Jo, den där har jag hört ett par ggr.
Men vad var perfekt läge för er?
Cykel/gång-avstånd till jobbet? Är det värt att betala mer för ifall det skulle behövas?
Eftersom huspris + pendling ändå blir lika mycket pengar...?
Det ultimata vore ju cykelavstånd från ett billigare hus. Win-win.
Mycket funderingar.

2003 (när vi köpte) var det ostört läge - inga grannar på kilometers avstånd, ingen genomfartstrafik - dvs sista huset på vägen, möjlighet att hålla sådär 5 hästar. Sånt är olika för olika människor, men just läget kan man liksom inte ändra på efter köp.
 
Var och tittade på ett hus idag.

Stora sakerna är gjorda Fasad, tak, avlopp, dränering, egen brunn i bra skick bytt el
Jättefräscht

Bestämmer jag mig för huset så läggs det inte ut utan jag får köpa det direkt.

Mina största farhågor. Badrummet är i källarplan. Finns möjlighet till liten toalett på entréplan men det blir en större kostnad.
Köket är stort luftigt men upplägget är konstigt. Plats för kylskåp men ingen frys
Den finns i källaren. Finns ingen bra plats samt så känns det som om köket är i 2 delar Ena "hörnet" är diskbänk, dsikmaskin. Andra sidan ugn spis och massa ytor.
Vet inte hur jag ska tänka riktigt.
Huset har mycket som talar för sig och det mesta stora jobbiga är gjort
 
Det är ganska dyrt att byta från direktverkande el till vattenburet system. Då måste du ju byta hela värmesystemet (element och rör).

Men man kan komplettera med en luftvärmepump eller tex installera solceller. Och se till att inte huset läcker värme pga dålig isolering eller dåliga fönster.
Vi gör detta som bäst. Ungefär 20 000€ kostar det inkl allt (panna, rör, element, jobb) , så inte så farligt med tanke på hur sjukt mycket vi kommer spara (har egen skog).
 
Perfekt läge för mig är det jag har nu. Ostört helt utan grannar. Men ändå nära till jobb och tätorten - cirka 1,5 mil så det tar en kvart att köra.

Vad skönt!

2003 (när vi köpte) var det ostört läge - inga grannar på kilometers avstånd, ingen genomfartstrafik - dvs sista huset på vägen, möjlighet att hålla sådär 5 hästar. Sånt är olika för olika människor, men just läget kan man liksom inte ändra på efter köp.

Låter jätteskönt! Nej, precis...

Min bild av mitt hus tidigare när jag drömt om hus har liksom varit så... typ skog och skog o sen mitt i där mitt hus, kunna gå ut naken i trädgården om jag skulle vilja osv... Men nu, när jag ska motsägelsefullt nog :P "drömma realistiskt" så vet jag inte om det faktiskt är det jag vill ha... Eller om jag vill ha cykel/gång-avstånd till jobbet o affären och om andra saker jagt inte tänkt på förr är viktigare... Men det tål att funderas på några vändor till :) Vi sitter inte i sjön.

Var och tittade på ett hus idag.

Stora sakerna är gjorda Fasad, tak, avlopp, dränering, egen brunn i bra skick bytt el
Jättefräscht

Bestämmer jag mig för huset så läggs det inte ut utan jag får köpa det direkt.

Mina största farhågor. Badrummet är i källarplan. Finns möjlighet till liten toalett på entréplan men det blir en större kostnad.
Köket är stort luftigt men upplägget är konstigt. Plats för kylskåp men ingen frys
Den finns i källaren. Finns ingen bra plats samt så känns det som om köket är i 2 delar Ena "hörnet" är diskbänk, dsikmaskin. Andra sidan ugn spis och massa ytor.
Vet inte hur jag ska tänka riktigt.
Huset har mycket som talar för sig och det mesta stora jobbiga är gjort

Det låter ju bra att allt "stort" är gjort :). Som @sjoberga skrev, allt utom läget går att ändra på i efterhand om man vill och kan. Fast beror ju på hur mycket man vill och kan ändra också.
Jag tänkte/tänker lite att man nog vet i hjärtat om det är rätt hus eller inte... Fast samtidigt har jag bara såhär alldeles i uppstarten av att kolla på hus börjat känna att kanske är det inte så lätt...? Eller så är det det om man har lite is i magen? Vet inte...

Vi gör detta som bäst. Ungefär 20 000€ kostar det inkl allt (panna, rör, element, jobb) , så inte så farligt med tanke på hur sjukt mycket vi kommer spara (har egen skog).

Okej! Ja, men precis det är väl strax under det priset vi nosat på också att det skulle kunna kosta... Låter väl ändå som en rimlig investering om man räknar med att kunna spara på det senare...
 
Vad skönt!



Låter jätteskönt! Nej, precis...

Min bild av mitt hus tidigare när jag drömt om hus har liksom varit så... typ skog och skog o sen mitt i där mitt hus, kunna gå ut naken i trädgården om jag skulle vilja osv... Men nu, när jag ska motsägelsefullt nog :P "drömma realistiskt" så vet jag inte om det faktiskt är det jag vill ha... Eller om jag vill ha cykel/gång-avstånd till jobbet o affären och om andra saker jagt inte tänkt på förr är viktigare... Men det tål att funderas på några vändor till :) Vi sitter inte i sjön.



Det låter ju bra att allt "stort" är gjort :). Som @sjoberga skrev, allt utom läget går att ändra på i efterhand om man vill och kan. Fast beror ju på hur mycket man vill och kan ändra också.
Jag tänkte/tänker lite att man nog vet i hjärtat om det är rätt hus eller inte... Fast samtidigt har jag bara såhär alldeles i uppstarten av att kolla på hus börjat känna att kanske är det inte så lätt...? Eller så är det det om man har lite is i magen? Vet inte...



Okej! Ja, men precis det är väl strax under det priset vi nosat på också att det skulle kunna kosta... Låter väl ändå som en rimlig investering om man räknar med att kunna spara på det senare...
Skulle jag tvingas köpa ved hade jag inte bytt system.
 
:P Jo, den där har jag hört ett par ggr.
Men vad var perfekt läge för er?
Cykel/gång-avstånd till jobbet? Är det värt att betala mer för ifall det skulle behövas?
Eftersom huspris + pendling ändå blir lika mycket pengar...?
Det ultimata vore ju cykelavstånd från ett billigare hus. Win-win.
Mycket funderingar.
För oss var och är det kommunikationer, både vägar och tåg/buss. Att man enkelt kan byta jobb utan att känna att man behöver flytta. Viktigt var också cykelavstånd till havet. Det sista skulle jag nog inte tycka var lika viktigt idag. Utan snarare närhet till skola för barnen. Vi har det idag och jag hade inte förstått innan hur mycket enklare vardagspusslet blev när vi har nära till förskola och skola.
 
För oss var och är det kommunikationer, både vägar och tåg/buss. Att man enkelt kan byta jobb utan att känna att man behöver flytta. Viktigt var också cykelavstånd till havet. Det sista skulle jag nog inte tycka var lika viktigt idag. Utan snarare närhet till skola för barnen. Vi har det idag och jag hade inte förstått innan hur mycket enklare vardagspusslet blev när vi har nära till förskola och skola.

👍 Det låter jätteskönt att ha nära till det.

------------

En sak jag funderar över när jag tittar på hemnet är att vissa hus ser ut att ha nästan noll förvaring?! Vart gör folk av alla sina grejer?
Och nej, man behöver inte ha en massa onödiga saker (jag är inte förtjust i saker), men en hel del saker behöver man ju dock ha och de tar nog lätt mer plats än man kan tro, tror jag.

Har ni bra med förvaringsmöjligheter i huset? Eller kanske externt förråd? Kallt/varmt?
 
👍 Det låter jätteskönt att ha nära till det.

------------

En sak jag funderar över när jag tittar på hemnet är att vissa hus ser ut att ha nästan noll förvaring?! Vart gör folk av alla sina grejer?
Och nej, man behöver inte ha en massa onödiga saker (jag är inte förtjust i saker), men en hel del saker behöver man ju dock ha och de tar nog lätt mer plats än man kan tro, tror jag.

Har ni bra med förvaringsmöjligheter i huset? Eller kanske externt förråd? Kallt/varmt?
Vi har vind på huset. Garage på 80kvm plus vind på garaget. Sen har vi också en gäststuga. Plus förråd ute för trädgårdsgrejer.
Alltså mycket förvaring innebär mest att vi sparar mer (skit).
Jag hade hellre sett att vi hade mer förvaring inne i huset i form av garderober, städskrubb etc.
Det jag saknar idag är en tvättstuga med bra förvaring. Nu är vår tvättstuga i hallen och det blir trångt när de två ska kombineras.
Jag hade gärna haft ett större badrum, men hade jag inte haft kids hade jag inte brytt mig för fem öre om storleken på badrummet. Men nu är jag sällan ensam därinne haha
 
Vad var viktigast för er när ni köpte hus?
Vad var mindre viktigt?

Det svängde lite under det år som vi letade men när vi väl köpte var nedan viktigast:

1. Inga stora renoveringar. Med två barn på kort tid och det inkomsttapp dubbla föräldraledigheter innebär så hade vi varken tiden eller pengarna till stora projekt i närtid.
2. Tillräckligt med yta.
3. Tomt som utan större problem går att inhägna.
4. Estetiken på hus och område.

Läget var faktiskt lite sekundärt för oss, men visst hade vi redan bestämt oss för vilken kommun och vilka 3-4 områden i kommunen som vi tittade i. Så ja, definitivt viktigt då eftersom vi redan avgränsat oss men vi tittade inte supermycket på exakt gata, busstation osv.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
877
Senast: Lilla
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 107
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 504
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp