Husköpstråden del 3

Okej Buke, hjälp mig att få koll! Jag har skummat igenom trådarna, men inte hittat så mycket fakta... Tipsa gärna om sidor att titta på, jag har tittat en del på Länsförsäkringar t ex.

Jag har 3712 funderingar känns det som, men jag börjar med denna;

Alltså. Har jag förstått detta rätt eller tänker jag helt galet? Kring bolåneränta och hur mycket ett hus som kostar mer i inköpspris kostar mer i månaden.

Alltså; Det finns två hus. Ett kostar 1 300 000, vilket minus kontantinsatsen blir 1 105 000 :-. Räntan på lånet är på 3% i detta räkneexempel. Då får jag en månadsräntekostnad på 2763 :- ?
Hus två kostar minus kontantinsatsen 2 210 000, vilket med en ränta på 3% borde bli 5525 i månaden?
Alltså kostar det dyrare huset det dubbla per månad att bo i, bara i ränta?

Tänker jag rätt eller har jag inte förstått detta alls? I så fall, lär mig gärna!

Jag pratar självklart med folk i min omgivning också, men jag vill förstå själv och ha på fötterna.

Sen fråga 2;
Vilka kostnader är det som kommer som engångskostnader direkt när man köper hus? Så jag inte missar någon. Jag tänker;

- Kontantinsats - Lagfart - Om man behöver installera annat värmesystem - Egen besiktning - Bedömning av sotare (eller betalar säljaren det?) - Ev renoveringar man behöver eller vill göra direkt - Fastighetsskatt (det är väl ingen engångskostnad, utan en årlig kostnad, men det kommer väl iaf en sån kostnad direkt)

Sen fråga 3;
Energiklasser. Jag har ännu inte hittat så mycket info om det, men jag förstår att det handlar om husets energiförbrukning. Hur mycket kan man påverka denna? Om huset idag har energiklass XX, kan jag göra mycket för att den ska bli bättre?

Tack på förhand! :bump:

Fråga 1: Jag får samma siffror som du när det gäller räntekostnaderna. Tänk på att du får tillbaka 1/3 av inbetald ränta på skatten.

Fråga 2: till dessa summor kommer även pantbrev. Pantbrevet kostar 2% av summan för ditt lån.
 
Fråga 1: Jag får samma siffror som du när det gäller räntekostnaderna. Tänk på att du får tillbaka 1/3 av inbetald ränta på skatten.

Fråga 2: till dessa summor kommer även pantbrev. Pantbrevet kostar 2% av summan för ditt lån.

Tack för ditt svar!

1, Åh, vad bra! Då verkar jag ju ha förstått rätt. Åh, får man...?

2, Ja, jag var osäker där angående de där pantbreven ja... det är inte helt lätt att förstå tycker jag... hmm. Får läsa på mer där! Tack.
 
Och fråga 4; vilka kostnader är det som tillkommer (eller som man redan har sen innan, men ändå) månadsvis?

- Sophämtning - El/värme - Vatten - Hemförsäkring - Bredband

Något mer?
 
Och fråga 4; vilka kostnader är det som tillkommer (eller som man redan har sen innan, men ändå) månadsvis?

- Sophämtning - El/värme - Vatten - Hemförsäkring - Bredband

Något mer?
Kostnaderna varierar.

Har du kommunalt vatten kostar vattnet. Har du egen brunn kostar bara den el pumpen drar =försumbart.
Eget avlopp eller ansluten till kommunala va nätet - Eget avlopp kostar tömning en gång om, året och den kostnaden varierar mellan kommuner. Anslutet betalas antagligen på samma räkning som vattnet?
Sophämtningen - hur stor tunna, hur ofta tömmer du. Jag har en liten tunna och har möjlighet att tömma varannan vecka. Men den blir inte full på två veckor så jag rullar bara ut den till vägen när den behöver tömmas -var fjärde eller sjätte vecka. Det kostar lika men känns fånigt att lastbilen ska stanna och tömma ur två soppåsar i botten av tunnan. :)

Bredband varierar också. Mobilt eller fiber. Jag har det via bygdens fiberförening och betalar under 900 i kvartalet. Skitbilligt...

Värme är också olika. Jag har vedpanna och gör av med ca 15 kubik per år. Köper 10 varannat år och 20 varannat år. (så bonden får köra fulla lass) Det jag köpte i år kostade 550 per kubik.
 
Sen fråga 2;
Vilka kostnader är det som kommer som engångskostnader direkt när man köper hus? Så jag inte missar någon. Jag tänker;

- Kontantinsats - Lagfart - Om man behöver installera annat värmesystem - Egen besiktning - Bedömning av sotare (eller betalar säljaren det?) - Ev renoveringar man behöver eller vill göra direkt - Fastighetsskatt (det är väl ingen engångskostnad, utan en årlig kostnad, men det kommer väl iaf en sån kostnad direkt)
Fastighetsavgiften/skatten stämdes av vid mitt köp så jag betalade min del av året vid köpet iom att säljaren redan betalat in för hela året. Beroende på vad det är för hus har det olika intervall för sotning och brandskyddskontroll. Kolla med säljaren när det senast är gjort och vad som gäller för huset du är intresserad av. Mitt hus har sotning var 3:e år och brandskyddskontroll var 6:e då det är ett fritidshus.

Tänk på att du behöver amortera lånet om du har mer än 50% belåning.
 
Kostnaderna varierar.

Har du kommunalt vatten kostar vattnet. Har du egen brunn kostar bara den el pumpen drar =försumbart.
Eget avlopp eller ansluten till kommunala va nätet - Eget avlopp kostar tömning en gång om, året och den kostnaden varierar mellan kommuner. Anslutet betalas antagligen på samma räkning som vattnet?
Sophämtningen - hur stor tunna, hur ofta tömmer du. Jag har en liten tunna och har möjlighet att tömma varannan vecka. Men den blir inte full på två veckor så jag rullar bara ut den till vägen när den behöver tömmas -var fjärde eller sjätte vecka. Det kostar lika men känns fånigt att lastbilen ska stanna och tömma ur två soppåsar i botten av tunnan. :)

Bredband varierar också. Mobilt eller fiber. Jag har det via bygdens fiberförening och betalar under 900 i kvartalet. Skitbilligt...

Värme är också olika. Jag har vedpanna och gör av med ca 15 kubik per år. Köper 10 varannat år och 20 varannat år. (så bonden får köra fulla lass) Det jag köpte i år kostade 550 per kubik.

Tack :). Ja, det förstår jag, men bara så jag fått med alla poster.
Ska tänka på det, mm känns som om fiber är bäst..?

Ja, att elda med ved känns som ett bra alternativ, åtminstone förr. Nu har väl ved-priset stigit en hel del...? Så har man inte egen ved så känns det inte lika bra som förr...?

Fastighetsavgiften/skatten stämdes av vid mitt köp så jag betalade min del av året vid köpet iom att säljaren redan betalat in för hela året. Beroende på vad det är för hus har det olika intervall för sotning och brandskyddskontroll. Kolla med säljaren när det senast är gjort och vad som gäller för huset du är intresserad av. Mitt hus har sotning var 3:e år och brandskyddskontroll var 6:e då det är ett fritidshus.

Tänk på att du behöver amortera lånet om du har mer än 50% belåning.

Tack. Aha, okej, ja så kan man ju göra :).
Åh, ja brandskyddskontroll har jag läst om, men inte tänkt på det som något återkommande...

Ja, precis :).

------

Angående pantbrev igen;
@PathOfClovers @Eurydome

Hur kommer det sig att det kan finns olika antal pantbrev på ett hus? När "föds" :p de?
Och, jag läste detta;

Betyder det alltså att säg att det finns pantbrev på 750 000 på huset som lånet är 1 105 000 på, betyder det att köparen bara behöver teckna/betala för nya pantbrev på 2% för det som blir kvar av lånet dvs 355 000= 7100 (+expeditionsavg 375+750:-) eller tänker jag fel...?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221101-171437_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221101-171437_Samsung Internet.jpg
    159,8 KB · Visningar: 19
Tack :). Ja, det förstår jag, men bara så jag fått med alla poster.
Ska tänka på det, mm känns som om fiber är bäst..?

Ja, att elda med ved känns som ett bra alternativ, åtminstone förr. Nu har väl ved-priset stigit en hel del...? Så har man inte egen ved så känns det inte lika bra som förr...?



Tack. Aha, okej, ja så kan man ju göra :).
Åh, ja brandskyddskontroll har jag läst om, men inte tänkt på det som något återkommande...

Ja, precis :).

------

Angående pantbrev igen;
@PathOfClovers @Eurydome

Hur kommer det sig att det kan finns olika antal pantbrev på ett hus? När "föds" :p de?
Och, jag läste detta;

Betyder det alltså att säg att det finns pantbrev på 750 000 på huset som lånet är 1 105 000 på, betyder det att köparen bara behöver teckna/betala för nya pantbrev på 2% för det som blir kvar av lånet dvs 355 000= 7100 (+expeditionsavg 375+750:-) eller tänker jag fel...?
Varje gång huset byter ägare så tas det ut nya pantbrev, ofta är det så att om ett hus ägts av samma ägare under många år så är pantbreven lägre, och den som köper behöver då betala mer. Jämfört med om huset nyligen sålts till säljaren för liknande värde. Vi hade tur med vårt husköp, de som vi köpte av hade rätt stort lån så vi behövde knappt betala nåt i pantbrev.

Precis, du betalar 2% på mellanskillnaden från befintliga pantbrev upp till ditt.
 
Varje gång huset byter ägare så tas det ut nya pantbrev, ofta är det så att om ett hus ägts av samma ägare under många år så är pantbreven lägre, och den som köper behöver då betala mer. Jämfört med om huset nyligen sålts till säljaren för liknande värde. Vi hade tur med vårt husköp, de som vi köpte av hade rätt stort lån så vi behövde knappt betala nåt i pantbrev.

Precis, du betalar 2% på mellanskillnaden från befintliga pantbrev upp till ditt.

Tack!

Åh... måste det vara så? Alltså, säg att det finns 5 pantbrev, betyder det att huset haft 5 olika ägare?
Eller kan ett pantbrev "födas" också när ägaren t ex behöver ta ett till lån med huset som säkerhet? Eller det är en annan sak?

🙂👍
 
Tack!

Åh... måste det vara så? Alltså, säg att det finns 5 pantbrev, betyder det att huset haft 5 olika ägare?
Eller kan ett pantbrev "födas" också när ägaren t ex behöver ta ett till lån med huset som säkerhet? Eller det är en annan sak?

🙂👍

Pantbrev ”föds” när lån tas med huset som säkerhet. Det säger ingenting om antal ägare. Den gamla ägarens lån ska lösas i samband med att huset byter ägare och då återgår pantbreven från banken till ägaren. Den nya ägaren tar då över pantbreven och de kan de används för den nya ägarens lån. Nya pantbrevs tas bara ut om huset ska användas som säkerhet för ett högre värde än vad det finns befintliga pantbrev för.
 
Pantbrev ”föds” när lån tas med huset som säkerhet. Det säger ingenting om antal ägare. Den gamla ägarens lån ska lösas i samband med att huset byter ägare och då återgår pantbreven från banken till ägaren. Den nya ägaren tar då över pantbreven och de kan de används för den nya ägarens lån. Nya pantbrevs tas bara ut om huset ska användas som säkerhet för ett högre värde än vad det finns befintliga pantbrev för.
Exempel på ovan @strawberrysylt . Tänk att du köper huset för 1 miljon och lånar hela summan. Pantbrev för 1 miljon behövs. Sen vill du låna 200 000 till efter några år, värdet på huset har stigit så det är inga problem. Du tar då ut ett nytt pantbrev på 200 000.
 
Ja detta är ju en avvägning...
Är bostaden en investering som man måste få tillbaka alla pengar för, OM man säljer. Eller planerar man att sälja inom överblickbar tid?.

Eller kan ni tänka sig att investera i huset bara för att det är ERT hus.

Ta en dyr bil som exempel. Den får man aldrig tillbaka pengarna för. Oavsett om man lagt mer än en halv mille så är det knappt värd nåt alls efter 15 år. Motsvarande investering i ett hus kommer sannolikt att gå i alla fall ganska jämnt upp?

Påminner mig om när "min" konstutställning visade verk av Kjell Engman. Verken var till salu. En besökare sa - det skulle jag ALDRIG ge för den där. Hur snygg den än är. Har du bil frågade jag? Jodå. Hur mycket pengar får du för den om 10 år? Jämför med konstverket för 60 papp. Vad tror du det är värt om tio år? Antagligen lika mycket eller mer. Det handlar eg bara o vad man prioriterar.
Och en bil för 60' är inte mycket att ha - ändå kan du tänka dig att köpa den om du gillar den. Men något som behåller värdet och istället berikar själen - det är du inte villig att betala.
Aldrig tänkt så, men jag gillar det skarpt. Tack för en ny intressant synvinkel 😊
 
Pantbrev ”föds” när lån tas med huset som säkerhet. Det säger ingenting om antal ägare. Den gamla ägarens lån ska lösas i samband med att huset byter ägare och då återgår pantbreven från banken till ägaren. Den nya ägaren tar då över pantbreven och de kan de används för den nya ägarens lån. Nya pantbrevs tas bara ut om huset ska användas som säkerhet för ett högre värde än vad det finns befintliga pantbrev för.

Okej, tack så mycket!

Men, en följdfråga, betyder detta alltså att om det finns pantbrev på 750 000 har ägaren köpt huset för 750 000x1,15? (kontantinsats på 15%) (eller köpt för mindre och sen tagit fler lån). Eller har jag tänkt för mycket nu och snurrat till det?

Edit: Svarar mig själv. Nej, så behöver det ju inte vara. De kan ju ha betalat mer än 15% i kontantinsats och behövt betala mindre för pantbrev?

Exempel på ovan @strawberrysylt . Tänk att du köper huset för 1 miljon och lånar hela summan. Pantbrev för 1 miljon behövs. Sen vill du låna 200 000 till efter några år, värdet på huset har stigit så det är inga problem. Du tar då ut ett nytt pantbrev på 200 000.

Tack :).
 
Okej, tack så mycket!

Men, en följdfråga, betyder detta alltså att om det finns pantbrev på 750 000 har ägaren köpt huset för 750 000x1,15? (kontantinsats på 15%) (eller köpt för mindre och sen tagit fler lån). Eller har jag tänkt för mycket nu och snurrat till det?

Edit: Svarar mig själv. Nej, så behöver det ju inte vara. De kan ju ha betalat mer än 15% i kontantinsats och behövt betala mindre för pantbrev?



Tack :).
Precis, det kan man aldrig veta eftersom man inte vet hur mycket % av huset de lånat.
 
Okej, tack så mycket!

Men, en följdfråga, betyder detta alltså att om det finns pantbrev på 750 000 har ägaren köpt huset för 750 000x1,15? (kontantinsats på 15%) (eller köpt för mindre och sen tagit fler lån). Eller har jag tänkt för mycket nu och snurrat till det?

Edit: Svarar mig själv. Nej, så behöver det ju inte vara. De kan ju ha betalat mer än 15% i kontantinsats och behövt betala mindre för pantbrev?



Tack :).
Men om man av nån anledning är intresserad av vad nuvarande ägare betalar kan man beställa fastighetsinformation från lantmäteriet, där framgår köpeskillingen. Minns ej om det framgår för tidigare överlåtelser också. Finns en e-tjänst på lantmäteriets hemsida.
 
Tack :). Ja, det förstår jag, men bara så jag fått med alla poster.
En sak som jag inte ser att du tagit med är amorteringskrav, finns det från bankens sida så tillkommer ju det.
Jag kommer inte ihåg just nu om det är lag på det eller ej, det har ju ändrats fram och tillbaka genom åren O_o
 
Men om man av nån anledning är intresserad av vad nuvarande ägare betalar kan man beställa fastighetsinformation från lantmäteriet, där framgår köpeskillingen. Minns ej om det framgår för tidigare överlåtelser också. Finns en e-tjänst på lantmäteriets hemsida.

Åh, intressant... Tack.

En sak som jag inte ser att du tagit med är amorteringskrav, finns det från bankens sida så tillkommer ju det.
Jag kommer inte ihåg just nu om det är lag på det eller ej, det har ju ändrats fram och tillbaka genom åren O_o

Ja, missade visst att skriva det, men det har jag räknat med :). Jo, nu ska det vara lag på det som jag har förstått det... minst 2% tror jag det var (sen +1% beroende på bruttoinkomster).
 
Men om man av nån anledning är intresserad av vad nuvarande ägare betalar kan man beställa fastighetsinformation från lantmäteriet, där framgår köpeskillingen. Minns ej om det framgår för tidigare överlåtelser också. Finns en e-tjänst på lantmäteriets hemsida.
I Fastighetsregistret finns all info om nuvarande och tidigare ägares köpeskilling, eller om fastigheten utgjorde gåva eller arv, vilka inteckningar som gjorts och när osv.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
877
Senast: Lilla
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 107
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 504
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp