Tydligen. Inte helt ovanligt i min bransch heller, många väljer att "växla ned" till visserligen kanske ett yrke inom samma utbildning men med helt annan inriktning och andra krav.
2016 låg tydligen Halland (där jag bor) i botten vad avser kvinnors andel av mäns medelinkomster över ett rikssnitt (74 %).
Så här skriver t.ex. regionen när de presenterade sin studie "Från Vaggan till Graven":
https://rapport.vaggantillgraven.regionhalland.se/
- Könsskillnaderna när det gäller ekonomi och arbetsliv, är generellt något större i Halland än i riket. Inkomstskillnaderna är större, arbeten som kvinnor ofta arbetar inom är färre, uttaget av föräldraledighet är ojämställt liksom fördelningen av det obetalda hem- och omsorgsarbetet. Kvinnors ekonomiska situation är inte sämre i Halland än i riket, men männens är bättre vilket bidrar till ojämställdheten. Om man ser till de som lever i heterosexuella parrelationer bidrar kvinnors underordnade position till att kvinnan i högre grad blir ekonomiskt beroende av mannens inkomst.
Ska dock inte skylla endast min region för det bemötande jag upplever, det kommer nog nästan oftare från personer jag möter i mitt yrke i olika roller.
Trist, sen visst många kanske vill växla ner men tror inte att 100 % av de som gör det vill det utan kanske känner sig tvingade. Jag kan få dåligt samvete över att jag snart kommer jobba till 17. Sen ca 20-25 min restid hem. Det är så sent i min värld. Men jag är ju å andra sidan van att börja dagen 0330 och vara hemma från jobb senast 1430 eftersom det var så jag hade det i flera år, allt är ju en vanesak (hoppas jag).