Hur var/är era valpar????

B

Bojjan

Min 9-veckors valp är inte som andra. Bäbisar brukar ju vara helt okontaktbara då
de sover. Den här lilla killen sover alltid med ett halvt öga öppet - försöker jag
gå/smyga mig ifrån honom så Vips! är han på benen, glatt viftande
på sin lilla svans som om han frågar "Ska vi göra nåt kul nu?":banana:

Han verkar inte alls ängslig utan är hela tiden översvallande överlycklig över att
få vara med där det händer saker. Nog för att jag vill ha hundar med motor
men det här känns som snudd på överdrift.... :o

Det är min första dvärgschnazuer, har tidigare bara haft schäfrar
och de har minsann SOVIT då de varit små.

Har ni haft någon som varit på det här viset? Sömnen är ju så himla viktig för de små men samtidigt
kan jag ju inte alltid vara i samma rum som honom, det är ju då de sover man ska hinna göra någon nytta.

Bojjan
 
Sv: Hur var/är era valpar????

Vi har en sheltie valp som helst vill vara där jag är, men när hon väl sover då sover hon bra.
 
Sv: Hur var/är era valpar????

Låter som min cockervalp. Hon är nu 6 mån och hatar att sova. Hon lever livet i 190, busar slut på alla och har ändå energi över. Hon fullständigt älskar livet och har inte tid med sömn.

Jag har lagt mycket passivitetsträning på henne, och idag kan hon ligga lugnt och vila/sova när jag är i samma rum. Går jag därifrån sitter hon och väntar på att få följa med - helt tyst men sover inte.

Jag har satsat på passivitetsrutiner. Ett inrutat sov schema - ungefär som för barn. Hon förväntar sig alltså att det ska vara lugnt och tråkigt när jag kommer hem från jobbet (för då har hon härjat med de andra hela förmiddagen). Lek är inte tillåtet då och jag pysslar utan att bry mig om henne.
 
Sv: Hur var/är era valpar????

Min border/bearded collie var likadan.

Han var uppe hela dagarna, kanske sov en halvtimme då och då.

På natten fick han snällt sova med mig i mitt rum som ligger i källaren, där sov han hela natten, gick upp och kissade på tidningen bara.
 
Sv: Hur var/är era valpar????

Ja det är ju skönt att höra att det finns fler valpar som beter sig som denna.
Han kan helt enkelt inte behöva lika mycket sömn som andra valpar - för då skulle han ju vara utslagen de gånger han sover.

Jag är noga med att passivitetsträna, ett par gånger per dag lägger jag mig och läser eller sätter mig framför tv:n och ignorerar hans försök till igång-triggning.
Det funkar bra - då lugnar han sig direkt och roar sig med att tugga på ett ben eller leksak. Han kan släntra omkring på egen hand och utforska rummet och så - sover gör han sällan. Skulle han somna så behöver jag bara tänka tanken att kliva upp så är han på benen - överlycklig över att vi äntligen ska göra något kul igen!
Då Jack russelln gärna sover djupt på dagarna har jag försökt lägga honom nära henne så att han kanske skulle kunna sova precis som henne - men det funkar inte alls.

:banana:

//Bojjan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur var/är era valpar????

Vad händer om du ignorerar hunden då den kliver upp i och med att du reser dig? Så den lär sig att det händer inget kul fastän du reser dig och går därifrån, menar jag. Min uppfattning är att bus och lek alltid ska initieras av flockledaren, inte av hunden själv genom att den kommer fram och vill trigga igång något.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 626
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 777
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp