Tack för svar. Inomhus är rutinerna bra och det är nu sällan hon hugger tag på det vis den här tråden handlar om. Hon sover gott i sin hage och det är ett betydligt lugnare lunk här hemma.Nej, du kan inte lära hunden att bitas dumt och hårt genom att belöna den med godis. Det är en tankevurpa. Det har ingenting med hur lättlärd hunden är, utan om vilket känsloläge godiset förstärker.
Jag tänker att lek tillsammans med människa är en viktig del i relationsskapandet. Leken är rolig, men det finns också lekregler. Att lära hunden bita och dra, loss, vänta, komma tillbaka är delar som behövs för ett vettigt sätt att leka som belöning. Sen är det såklart korta pass som gäller, och det är bra att avsluta med att dutta på handen eller lägga sig på en filt med godisbelöning för att få en lugn avslutning.
Utomhus funkar det fortsatt lika illa. En härlig promenad lös eller i koppel går från harmoni till att fan flyger i henne och hon låser sig vid att ta tag runt mina ben, bitas, hoppa, hänga sig fast där hon kommer åt. Alltid startar det med att hon liksom lutar sig in och går framför mig. Oavsett vad jag gör i den situationen (fortsätter gå framåt, sätter henne ned, säger till) slutar det med blodvite. Godis, leksak skjuter upp det hela men avblåser det inte.