Hur tänkte man här?

Sv: Hur tänkte man här?

Haha ja det är sanslöst!
"Vi brukar hålla henne i band när hon löper eftersom husse inte ville ha valpar". :eek:

Ja just det där var så strålande genomtänkt att jag baxnade.. för annars så skulle de ha släppt henne vind för våg & sett vad som hände eller...?
Hade blivit grymt sur om en löptik hade sprungit på vår gård och uppvaktat mina hanar & det sedan visat sig att det var ett medvetet val från ägarna..:crazy:

Haha ja det är sanslöst!
"Vi brukar hålla henne i band när hon löper eftersom husse inte ville ha valpar". :eek:

Ser ut så > :eek:

Och så växte mitt förakt för flummiga människor som inte borde ha hund, lite till...

Jag tycker att jag predikar och predikar... Men jag har inte nått hela Sverige ännu uppenbarligen...

Jag tycker att jag predikar och predikar... Men jag har inte nått hela Sverige ännu uppenbarligen...

Men hallå, du måste ju använda universum när du sänder ut ditt budskap, hur ska det annart nå till flumkvarteren.

Sen att det är skrivet som nåt lite gulligt som inträffat.

:crazy::crazy:

Och så jobbar hon med sjukvård. Herrejösses, det borde göras lämputredningar på vårdpersonal...

och så var bukemaffian igång igen..

Nej men ärligt talat, har jag läst texten för slarvigt eller var någonstans står det att de hade tänkt låta hunden "springa vind för våg och låta sig paras" om de ville ha valpar? jag tror i alla fall att ni missuppfattar vad som står i artikeln.

Att hunden stack iväg på egen hand var ju uppenbarligen ett misstag, och hur vet ni hur lydnaden brukar vara i vanliga fall, lite väl förhastade slutsatser att bara anta att hunden brukar springa som den vill och att de planerat att låta den "tjuvparas". Väldigt ogenomtänkt att släppa löptik lös , men alla gör vi misstag.

Sen är det intressant att folk stör sig så enormt på 'oseriös' avel (dvs omeriterade, oreggade djur, ffa hästar/hundar/katter) medan människor med dåligt psyke, ekonomi, ärftliga sjukdomar - (t ex allt från synfel till cancer) och låg intelligensnivå skaffar barn var och varannan minut utan att någon reagerar/opponerar sig. Vad tillför de människoaveln undrar jag ? ;)

(och nej jag har ingen blandrasjycke/varmblodssto som jag tänker lämna hos grannens snygge hane/hingst, så har ej skrivit detta inlägg för att jag försvarar/anammar ogenomtänkt avlande. )

Jag stör mig på människor som får barn trots att de vet att de har ett stort genetiskt fel som kan leda till stort lidande för barnet, precis på samma sätt som jag stör mig på hundar som är klart olämpliga får valpar.
Men att säga att en människa inte får skaffa barn hur den vill är något som är väldigt tabubelagt.

Jag skiter totalt i vilken raser det finns i en hund så länge den har sunda föräldrar som är ordentligt testade både psyke/hälsa, vilket är ovanligt inom blandrasaveln.

(Sen råkar man inte bara släppa en löptik om man tycker om hunden enligt mig, väldigt flummigt av ägarna att göra så)

Och eftersom jag skulle ha sovit för 3 timmar sedan så får jag förklara bättre imorgon vad jag menar om det är några frågetecken;)

Det är ju typ tusen saker i artikeln som vittnar om hur oseriöst det är:

Anja som jag är matte till är sex år och redan för fem år sedan tänkte jag att år 2012 har jag nog pengar så att jag kan klara valpar. Jag skickade ut det budskapet till universum.
Ägaren hade alltså planerat att avla på sin blandrastik. (Eller så hoppades hon på att valparna skulle komma med storken.) Man kan ju fundera på t.ex. HD-statusen?

Men den 15 februari, då hunden Anja löpte och dessutom var extra mottaglig för att bli dräktig, var det snö och hon drog omkull sin husse i snön ett par gånger. Därför släppte han henne under promenaden vid Falsterbo strandbad.

Vilken trevlig och väluppfostrad hund som drar omkull sin husse. Och vilken klok husse som anser att lösningen på det problemet är att släppa hunden lös :idea: Detta tycker inte jag kan kallas misstag utan ren idioti och dumhet.

Orkar inte kopiera mer men om inte artikeln innehåller endast felaktigheter så är det väl rätt uppenbart att ägaren inte är så lämpad att ha hund.

DaydreamBeliever skrev:
Sen är det intressant att folk stör sig så enormt på 'oseriös' avel (dvs omeriterade, oreggade djur, ffa hästar/hundar/katter) medan människor med dåligt psyke, ekonomi, ärftliga sjukdomar - (t ex allt från synfel till cancer) och låg intelligensnivå skaffar barn var och varannan minut utan att någon reagerar/opponerar sig. Vad tillför de människoaveln undrar jag ?

Jag hoppas att du inte är allvarlig? Du tycker det är samma sak att förhindra en hund från att paras som att förhindra en människa från att skaffa barn? Hur ska vi hindra människorna? Tvångssterilisering?

Sen kan jag tycka att många människor gör olämpliga val genom att trots bristande ekonomi och kanske missbruk, psykisk ohälsa eller någon allvarlig ärftlig sjukdom skaffar flera barn. Det gör dock inte att jag anser tvångssterilisering lämpligt.

Människoaveln :crazy:

Jag skiter fullständigt i om man vill avla på sin blansrashund eller ej. Men det ska inte bara vara första bästa tik/hane. Utan ska man avla ska man oxå lägga ner tid på att hitta rätt hane/tik. Sen skiter jag i om det e en renrasig eller blandras.

Sen vist e det beklagligt att folk som inte e psykiskt stabila eller har någon genetiskt ärftlig sjukdom skaffar barn (e själv ett resultat av det först nämnda och kan lova att det inte e en rolig uppväxt). Men vad anser du att man ska göra? Gå tillbaka i tiden till en tid där tvångstellisering var ett faktum. Och en tid där alla som ansågs inte var lämpliga som föräldrar vart steliserade. Sen vem e det som ska fatta besluten om vilken människa som ska få barn och vilken som inte ska få?

Om man som hanhundsägare har sin hund lös så riskerar man givetvis alltid att hanen kan bli pappa. Speciellt på populära promenadstråk... nog tycker jag att hanhundsägaren har en stor del ansvar här också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 845
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 672
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens