hur tänker ni ang blandras?

Sv: hur tänker ni ang blandras?

Tjänar man inte isf mycket mer pengar på renrasiga hundar? eller är det bara jag som har sett fel i hundannonserna?
Det jag försökte få fram var att det finns seriösa människor också som får blandraskullar.
Dom som bryr sig om var valparna hamnar. och har valparna vacc, avm, märkta när dom säljs...

Förtjänst är intäkt minus kostnader!
Priset på blandrashudar har ökat häftigt de senase åren.
PL

Detsamma gäller väl renrasiga hundar?

Jag sålde 4 valpar för ca. 4000 kr st, 3 till billigare pris av olika anledningar (till folk jag känner och litar på) och behöll en valp.
Och tar man dessa inkomster minus utgifterna jag la på tiken och valparna i samband med from dräktighet tills sista valpen var såld, så går jag fortfarande några tusen minus..

Det enda jag vet om blandrasaveln är att man gör det i det ekologiska lantbruket till viss del, för att minska problemen och få fram så friska och tåliga djur som möjligt. De hårda krav och regler som gäller behandling av djur i ekologiska besättningar lockar fram en avel med bättre förutsättningar att hålla sig friska, medan en "vanlig" avel kanske främst ser till vad korna mjölkar.

Någon likhet borde det ju finnas även i andra djurarters blandrasavel om man bara har kunskap om vad man har för djur att avla med och vad man har för mål med det.:idea:

För mig är det helt obegripligt hur man kan betala så mycket pengar för en blandrashund som över 5 000:-
Man har inte en aning om vad man får. En renrasuppfödare, tävlar, ställer ut, Mh-testar, röntgar samt betalar språngavgift till hanägaren och lägger ut alla kostnader för vet. bes och dylikt av valpar. Dvs gör allt som gör en avel seriös och låter bli att avla på de djur som inte duger.
Hur många blandrasuppfödare gör detta? Och framförallt, hur kan en valpköpare lägga nästan lika mycket pengar på en blandras när personen kan få så mycket mer för en renras?

Jag tycker att det låter som att det är "blandrasvärlden" du ogillar och inte just blandrasen. Det låter mer som att det är den osriösa blandrasaveln du syftar på. Och det är ju en helt annan sak. ;)

Själv anser jag att alla hundar och all avel som sker på seriös nivå ska vara tillåten och godkänd. För mig är inte rasen det viktiga, att hunden har ett bestämt utseende eller meriterade föräldrar. För mig är det viktigare att man tar fram friska hundar med korrekt fysik och bra temperament.

Hellre ser jag att man föbjuder extrema raser eller extrem avel som nuförtiden anses seriös trotts att det skadar djuren. Vad hunden har för ras i sig är ovesentligt sålänge den är frisk och bra, och hanteras på samma seriösa sätt som alla hundar ska, och tar på lika stort allvar.

Väldigt bra formulerat, jag håller med dig.

en renrasig hund kostar ju inte 5000kr dom ligger ju på mellan 10-15000kr
Men du tycker at man ska sälja blandraser för ty 1500kr då eller? då köper verkligen fel personer dessa hundar som alla tycker är så farliga.

Troligtvis inte lika många som rasblandar sina hundar. Men det är så jag tänker om blandrasaveln, som svar på frågan av trådskaparen.

5000:- är väl det minsta man betalar för en blandrasvalp idag?
Jag har sett många blandisar som ligger högt över den summan, framför allt de valpar som har små hundraser i sig.
Ok, men jag är villig att lägga ut 5000:- kronor mer på en valp. Då vet jag vad jag får, jag har läst på mycket om rasen och kan ta kontakt med uppfödare/rasklubb mm om jag behöver hjälp.
Var någonstans vänder du dig när det visar sig att blandrasen har konstaterats med fyra olika allergier? Har då blandrasens uppfödrare någon försäkring som täcker? Får du då tillbaka några pengar för den sjuka valp du köpte?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 499
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 461
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?