hur tänker ni ang blandras?

Sv: hur tänker ni ang blandras?

Jag ångrar verkligen inte att vi har haft flera blandrashundar i familjen. Vi har haft 5 blandraser och 3 renrasiga hundar.
Jag tycer inte illa om några av våra hundar renrasig eller ej.
Vi har aldrig haft en blandras med dåliga vanor eller blivit knäpp bara för den är blandras.

lite hundar vi haft i familjen:
Schäfer/rottis hane
Labbe/rottis hane
Labbe/amerikansk cocker spaniel tik
Schäfer/Bc hane
Dobermann/collie tik

Tax hane
Dobermann hane
Schäfer tik

Den ända hunden vi fick avliva pgr av att den blev knäpp var dobermann hanen. det kan ju inte vara en slump att vi fått dom bra blanraserna. Visst man har ju träffat hundar som inte varit som som skall och varit agresisva och så men det har både varit bland som ren ras.

Ok det finns ju mer negativa saker med blandras och det är ju att du aldrig riktigt kan garantera vad du får och hur det set ut i släkten och sjukdommar.

Själv äger jag nu en tik som är blandras mellan Schäfer/tervuren/jämthund och henne är det inte heller något fel på alls. aldrig varit fel på eller behövts gå till vet med.
Så jag har inget imott blandraser alls.
Jag tror mest på att det är uppfostran och kunskaperna som viker av om man får en totalt knäpp hund och då vilken hund som helst. En hund har ju lättare att bli dominant och garesiv om den inte får den uppfostran och träningen den behöver.

Visst finns det många oseriösa blandras uppföddare och det gillar inte jag alls. Men det är inte bara blandrasuppföddare som är oseriösa.

Och till alla er som har imott blandras aveln men ändå har en blandras. VARFÖR köper ni då en blandras hund för? Så länge blandrasvalparna säljes kommer det ju avlas på!!!!!!

//stolt blandras ägare =)

Och till alla er som har imott blandras aveln men ändå har en blandras. VARFÖR köper ni då en blandras hund för? Så länge blandrasvalparna säljes kommer det ju avlas på!!!!!!

Jag fick min. Hon var vuxen, och jag kände henne sedan tidigare.
Har inte betalat en krona.

Jag är stolt över min hund, som är en fin individ, men jag fattar likt förbannat inte vad den som korsade fram henne tänkte på. :cool:

Måste bara fråga: Vad är det som säger att man vet mer om anlag och hur valparna kommer att bli när man tar valpar på två registrerade hundar av samma ras? Det är faktiskt så att avelsbasen inte är så stor inom vissa raser här i Sverige. Det innebär att man parar hundar som är släkt med varandra, vilket inte alls är bra.

Har själv haft flera olika blandraser som alla varit bra hundar. Har under många års hundpromenader träffat en stor mängd hundar. T.ex. golden-hundar som lidit svårt av sina höftledsproblem, Fransk bulldog som haft stora problem med andningen när de lekt med min hund. Jag har också mött hundägare som tvingats ta bort sina renrasiga hundar innan de blivit 2 år pga epelepsi.

Varför måste man alltid fördöma all blandrasavel? Visst finns det en del som avlar för att tjäna pengar (dom ska man inte köpa hund av), men det finns också seriösa människor som tar valpar på sin renrasiga hund med grannens renrasiga hund av annan ras eftersom de är två så trevliga hundar - som kanske också fattat tycke för varandra.

Är det så förfärligt? Det blir normalt trevliga hundar av en sådan parning - och så är det ingen risk för inavel. Jag skulle inte tveka att köpa en sådan blandrasvalp. :-)

Jag fick min. Hon var vuxen, och jag kände henne sedan tidigare.
Har inte betalat en krona.

Jag är stolt över min hund, som är en fin individ, men jag fattar likt förbannat inte vad den som korsade fram henne tänkte på. :cool:

Kul att hålla med dig för en gångs skull......:rofl:
En sak om en olycka händer vilket de inte borde få göra.

Har själv haft en blandras schäfer/stövare. Vi blev tillfrågade om vi ville köpa en liten blandras men vi sa nej....
Dröjde ett tag o sen ringde de igen o sa att idag ska alla hundarna skjutas så vill ni ha en så kom o hämta en idag....
Vi åkte dit o fick med oss en liten osäker mager kille hem.
De andra 12 sköts senare......

Alla raser har hälsoprogram där man följer upp de problem som är specifika inom rasen, t.ex höftleder, armbågar, patella luxation, ögonproblem, dövhet. Man kan, utöver kännedom om den egna hunden, även hålla koll på förfädernas hälsa vilket är ovärderligt om man t.ex vill para sin tik. Allt detta för att få friskare hundar. Att det sedan finns ”oseriösa” seriösa uppfödare är en annan sak, det är fall som SKK får ta hand om.

Beträffande blandraser så paras ofta 2 hundar för att de är så trevliga, man vill ha egenskaper från båda hundarna i valparna. Man bryr sig inte om att forska i hundarnas hälsostatus. Många tror att blandisar är kärnfriska och sunda, man tänker inte på att problem inom de olika raserna faktiskt följer med till även dessa valpar, det hela kan ta en ände med förskräckelse. Man tänker inte heller på att hundarna har väldigt olika egenskaper som kanske inte egentligen är så lämpliga att blanda ihop, även om det är 2 väldigt trevliga hundar var för sig.

Om man tar ditt exempel med golden och fransk bulldog. Om man leker med tanken att någon skulle para 2 sådana hundar med varandra: skulle valparna verkligen garanterat få helt friska höfter och inga som helst andningsproblem bara för att de är blandisar?

Sedan tycker inte jag att man kan kalla blandrasavel för seriös. Däremot är många blandisar säkert uppfödda enligt konstens alla regler av människor som älskar sina hundar, men det är en annan sak. Det finns ”seriösa” oseriösa blandrasuppfödare och det finns ”oseriösa” seriösa renrasuppfödare.

För övrigt tycker jag det verkar som om allt fler vill tjäna ”snabba” pengar, blandraserna blir allt dyrare. Varför ska man betala 8000 kr för en blandras när man kan köpa en renrasig hund för 9000 – 10000 kr? Där dessutom hälsan är dokumenterad i flera led.

Det finns dessutom ”femtielva miljoner” olika raser. Nog borde man kunna hitta NÅGON ras som har de egenskaper man letar efter, eller?

Min hund är en riktig gatukorsning. Det är minst 4 olika raser i henne, jag är tämligen övertygad om att det är fler efter att ha sett hennes kullsyskon. Hon är dessutom en blandning av raser med helt olika användningsområden (vall-jakt).

Jag har inte en susning om vad hon nedärver.

Jag har ingen aning om hennes föräldrars eller hennes höftstatus.

Jag vet inget om föräldrarna över huvud taget- vad jag vet kan de vara syskon.

Att hon sedan är en trevlig hund, gör inte att jag kan bortse från ovanstående.

Det var ingen som hade ett syfte med att ta den kullen hon kommer ifrån. Det var någon som ville ha valpar för att de gillade sin hund.

Korsar man en golden med en golden får man en golden.
Man kan ha en susning om hur valparna kommer bli, och man följer förhoppningsvis upp kullen.
Min hund kunde fått vilka egenskaper som helst.
Och hon går inte att använda till något speciellt. Hon vallar, men är låååångt ifrån en komplett vallhund, eftersom hon slår över till jakt.
Det går inte att jaga med henne, eftersom hon börjar valla.

För att jag var blåögd när jag köpte min hund. Jag trodde att en hund är en hund och den blir vad man gör den till.
Visst hade jag läst på men jag vände nog på faktan så att den skulle gynna mitt val.
Jag visste inte att höftledsfel var ett så pass stort problem bland stora raser om det faktiskt är.
Nåväl, jag har haft tur som fått en hyfsad hund. Så länge han är frisk och sund så kommer jag anse det som tur.
Den dagen man konstaterar ett allvarligt nedärvt fel på honom kommer jag ha fruktansvärt dåligt samvete över att jag inte var nogrannare med att kolla upp hans föräldrars hälsostatus.

Blandras eller renras så fäster man sig fruktansvärt mycket vid sin hund. Därför kommer jag att minimera riskerna för att det ska bli problem, som gör att jag ev får avliva eller omplacera, med min nästa hund och detta genom att köpa en renrasig hund.

Visst finns det trevliga blandraser, men vad bidrar dom med till avel.

.

Därför att alla inte är intresserade utav avel och olika inriktningar utan vill helt enkelt ha en bra, trevlig och billig familjehund. Jag försvarar verkligen inte blandrasaveln, den är ofta inte alla bra, men hundarna kan bli riktigt fina individer trots att de är blandraser.

Som många andra på denna tråden så har jag också hört att blandraser oftast är friskare då de tydligen får de allra bästa av två raser, vet ej om jag ska tro på detta men det är vad jag har hört.

Varför jag inte gillar blandrasavel eller oseriös avel överlag är ju för att de ofta inte tänker på tiken och valparna utan vill bara se pengarna rulla in. Det finns ju lika många som föder upp renrasiga hundar (oseriöst) som de som föder upp blandrashundar. Hundarna i sig tror jag inte blir farligare eller värre än ngn annan ras, tvärtom.

Men oseriös avel, oavsett om det är blandras eller renrasiga hundar så tänker oftast ägarna på pengar. Inte på atttiken ska ha bra mat, avmaskinigar osv. Det är ju så mkt mer. Det kostar ju att föda upp valpar speciellt eftersom maten ska vara allra högsta kvalitet osv. Detta tror jag inte att deflesta oseriösa tänker på.

Tyvärr så tror jag att de oseriösa alltid kommer fortsätta.
Hade man satt ut fler regler och möjligtvis ngn slags licens på de som vill föda upp hundar kanske det hade vart en bättre koll.

De som föder upp valpar,reggar i SKK har speciella regler att följa. Gör man inte detta så skickas man ut ur kennelklubben. Dessa regler finns ju för hundarnas skull, inte människans!

Jag ångrar verkligen inte att vi har haft flera blandrashundar i familjen. Vi har haft 5 blandraser och 3 renrasiga hundar.
Jag tycer inte illa om några av våra hundar renrasig eller ej.
Vi har aldrig haft en blandras med dåliga vanor eller blivit knäpp bara för den är blandras.

lite hundar vi haft i familjen:
Schäfer/rottis hane
Labbe/rottis hane
Labbe/amerikansk cocker spaniel tik
Schäfer/Bc hane
Dobermann/collie tik

Tax hane
Dobermann hane
Schäfer tik

Den ända hunden vi fick avliva pgr av att den blev knäpp var dobermann hanen. det kan ju inte vara en slump att vi fått dom bra blanraserna. Visst man har ju träffat hundar som inte varit som som skall och varit agresisva och så men det har både varit bland som ren ras.

Ok det finns ju mer negativa saker med blandras och det är ju att du aldrig riktigt kan garantera vad du får och hur det set ut i släkten och sjukdommar.

Själv äger jag nu en tik som är blandras mellan Schäfer/tervuren/jämthund och henne är det inte heller något fel på alls. aldrig varit fel på eller behövts gå till vet med.
Så jag har inget imott blandraser alls.
Jag tror mest på att det är uppfostran och kunskaperna som viker av om man får en totalt knäpp hund och då vilken hund som helst. En hund har ju lättare att bli dominant och garesiv om den inte får den uppfostran och träningen den behöver.

Visst finns det många oseriösa blandras uppföddare och det gillar inte jag alls. Men det är inte bara blandrasuppföddare som är oseriösa.

Men varför avla på olika raser?
Vad för mål har man med aveln, & över lag vad finns det för meriter eller bakgrund som säger att hundarna är bra avelsdjur som bidrar till avel?

Vilka kombinationer, ger dessa två raser en bra hund.
Har dom tänkt efter vilka bra eller dåliga egenskaper dom kan få från olkia raser?

& varför när det finns så många underbara raser?

Sen är det ju så att dom flesta som ägnar sig åt blandrasuppfödning, tänker i stort bara på pengar.

Sen håller jag med dig, absolut.
En bra flockledare, som kan hund å allt kan bli jätte bra, med största sanolikhet.
Tyvärr finns det ju många även här som köper som inte är specielt seriösa i sitt hundköp, då den är "billig" osv.
& hunden kan fara illa.

Därför att alla inte är intresserade utav avel och olika inriktningar utan vill helt enkelt ha en bra, trevlig och billig familjehund. Jag försvarar verkligen inte blandrasaveln, den är ofta inte alla bra, men hundarna kan bli riktigt fina individer trots att de är blandraser.

Som många andra på denna tråden så har jag också hört att blandraser oftast är friskare då de tydligen får de allra bästa av två raser, vet ej om jag ska tro på detta men det är vad jag har hört.

Varför jag inte gillar blandrasavel eller oseriös avel överlag är ju för att de ofta inte tänker på tiken och valparna utan vill bara se pengarna rulla in. Det finns ju lika många som föder upp renrasiga hundar (oseriöst) som de som föder upp blandrashundar. Hundarna i sig tror jag inte blir farligare eller värre än ngn annan ras, tvärtom.

Men oseriös avel, oavsett om det är blandras eller renrasiga hundar så tänker oftast ägarna på pengar. Inte på atttiken ska ha bra mat, avmaskinigar osv. Det är ju så mkt mer. Det kostar ju att föda upp valpar speciellt eftersom maten ska vara allra högsta kvalitet osv. Detta tror jag inte att deflesta oseriösa tänker på.

Tyvärr så tror jag att de oseriösa alltid kommer fortsätta.
Hade man satt ut fler regler och möjligtvis ngn slags licens på de som vill föda upp hundar kanske det hade vart en bättre koll.

De som föder upp valpar,reggar i SKK har speciella regler att följa. Gör man inte detta så skickas man ut ur kennelklubben. Dessa regler finns ju för hundarnas skull, inte människans!

Finns inget som säger att en valp får bara det bästa ifrån sina föräldrar.

Däremot så finns det bevisat, att linjeavel som då är släktingar.
Där det finns defekter kan göra valpar sjukare.

Det förekomer ju specielt där avelsbasen är liten.

Så vad som händer för det mesta igallefall, är att blandrasvalpar utavlas. & då blir ofta avkomorna friskare.
Men det gäller ju även utavel inom renrasigt :)

För att jag var blåögd när jag köpte min hund. Jag trodde att en hund är en hund och den blir vad man gör den till.
Visst hade jag läst på men jag vände nog på faktan så att den skulle gynna mitt val.
Jag visste inte att höftledsfel var ett så pass stort problem bland stora raser om det faktiskt är.
Nåväl, jag har haft tur som fått en hyfsad hund. Så länge han är frisk och sund så kommer jag anse det som tur.
Den dagen man konstaterar ett allvarligt nedärvt fel på honom kommer jag ha fruktansvärt dåligt samvete över att jag inte var nogrannare med att kolla upp hans föräldrars hälsostatus.

Blandras eller renras så fäster man sig fruktansvärt mycket vid sin hund. Därför kommer jag att minimera riskerna för att det ska bli problem, som gör att jag ev får avliva eller omplacera, med min nästa hund och detta genom att köpa en renrasig hund.

Underbart skrivet & alltid roligt att läsa när personer älskar sina djur.
Visst fäster man sig vid dom oavsett, självklart :)

Måste bara fråga: Vad är det som säger att man vet mer om anlag och hur valparna kommer att bli när man tar valpar på två registrerade hundar av samma ras? Det är faktiskt så att avelsbasen inte är så stor inom vissa raser här i Sverige. Det innebär att man parar hundar som är släkt med varandra, vilket inte alls är bra.

Har själv haft flera olika blandraser som alla varit bra hundar. Har under många års hundpromenader träffat en stor mängd hundar. T.ex. golden-hundar som lidit svårt av sina höftledsproblem, Fransk bulldog som haft stora problem med andningen när de lekt med min hund. Jag har också mött hundägare som tvingats ta bort sina renrasiga hundar innan de blivit 2 år pga epelepsi.

Varför måste man alltid fördöma all blandrasavel? Visst finns det en del som avlar för att tjäna pengar (dom ska man inte köpa hund av), men det finns också seriösa människor som tar valpar på sin renrasiga hund med grannens renrasiga hund av annan ras eftersom de är två så trevliga hundar - som kanske också fattat tycke för varandra.

Är det så förfärligt? Det blir normalt trevliga hundar av en sådan parning - och så är det ingen risk för inavel. Jag skulle inte tveka att köpa en sådan blandrasvalp. :-)

Fattat tycke för varandra, menar du hundarna?

SEn är det ju väldigt olika vad det gäller ras & avelsbas.
Sen får man ju även se sig utomlands om man seriöst vill avla, eller hoppa över om man inte kan har råd för tillfället hellre än inavla, absolut.

Men vad blandrashundar tillför i avel, ja det är ju trevliga famlijehundar som hamnar rätt, men det finns nog många vandringspokaler & hundar som hamnar hos oseriösa människor då hunden va "billig" Som verkligen far illa.

Tänker nog över saker å ting än gång extra om det kostar mer.

Kan bara tala för mig själv. Jag har två blandraser, har inte betalat en spänn för dom. De är omplaceringar:cool:

Kan bara tala för mig själv. Jag har två blandraser, har inte betalat en spänn för dom. De är omplaceringar:cool:

Tycker att alla blandraser som finns ska tas väll omhand, så en :bow: till dig.

ursäkta är alla renrasiga friska då eller? min renrasiga men en sån fin stamtavla så han är jätte allergisk går konstant på kortison tabletter och special mat, så bullshit att blandraser är sjukare snarare friskare men alla rtycker som dom vill som tur är.

Men eftersom du förespråkar okontrollerad avel så blir det ju inte färre sjukdomar och allergier, efter som hundar kanske "fattar tycke" som någon skriver tidigare för partner oberoende vad de bär på för sjukdomar och anlag.

En långsökt liknelse är att rekommendera att man stannar i dolda korsningar när man kör bil, för att se att det är fritt fram. Är motargumentet då; Jaha, men jag stannade inte, jag bara brände på. Hur kan det komma sig att jag inte krockade om det är så farligt?

Så vad som händer för det mesta igallefall, är att blandrasvalpar utavlas. & då blir ofta avkomorna friskare.
Men det gäller ju även utavel inom renrasigt

Riktigt så lätt är det inte ;)

1:a generationen blandras KAN bli friskare men det förutsätter att man inte parar två individer där raserna har problem med ex HD, vilket oftast händer eftersom det ofta handlar om tjuvparning..

Men som skrivet; Om hund 1 är en ras med HD-problem och hund 2 inte alls har samma problem blir just den 1: kullen generellt friskare.

Nu är det väldigt enkelt förklarat!

/C

Men köper du en blandras så blandar du flera rasers bekymmer och problem, du får garanterad INGEN hjälp av uppfödaren om du behöver problem.Dom flesta som föder upp blandraser gör det för att dom tror att det är lättförtjänta pengar.

Jag menar inte att hoppa på dig, men vill påpeka att det känns lite som att dra alla över en kam här..

1. lättförtjänta pengar är det väl ändå inte med hundavel, och definitivt inte blandraser? Det är extremt mycket jobb och tid som krävs...
Jag fick en blandraskull (korta versionen av historian: stöld, tjuvbetäckning, ändrade mig ang aborten i sista sekunden, 8 valpar födda). Jag gick många tusenlappar i back på mina valpar om man räknar med ultraljud, undersökningar, vacc av valparna, avmaskning, chip osv.

2.
du får garanterad INGEN hjälp av uppfödaren om du behöver problem.

Väldigt fördomsfullt uttalande. Jag har mer eller mindre regelbunden kontakt med ALLA "mina" valpar. Kontakten var bristande med en familj och jag hittade "min" valp på blocket. Det var en varningsklocka för mig och nu är jag ännu mer mån om kontakten.
Jag är ingen som egentligen vill kalla mig uppfödare eftersom detta var ett misstag och tycker inte att jag egentligen är kunnig nog för att föda upp hundar. Trots detta gör jag mitt bästa för att stödja mina köpare och ställer upp så mycket jag bara kan.

Du menar säkert främst dom som avlar fram kull efter kull och har riktigt uppfödning, men jag känner mig ändå träffad av dina uttalanden.

Jag tycker att det låter som att det är "blandrasvärlden" du ogillar och inte just blandrasen. Det låter mer som att det är den osriösa blandrasaveln du syftar på. Och det är ju en helt annan sak. ;)

Själv anser jag att alla hundar och all avel som sker på seriös nivå ska vara tillåten och godkänd. För mig är inte rasen det viktiga, att hunden har ett bestämt utseende eller meriterade föräldrar. För mig är det viktigare att man tar fram friska hundar med korrekt fysik och bra temperament.

Hellre ser jag att man föbjuder extrema raser eller extrem avel som nuförtiden anses seriös trotts att det skadar djuren. Vad hunden har för ras i sig är ovesentligt sålänge den är frisk och bra, och hanteras på samma seriösa sätt som alla hundar ska, och tar på lika stort allvar.

Vad jag ser av blandraskullar o vad folk tar betalt verkar det vara omöjligt att gå back på en normal kull om man inte har extrem otur.
En väldigt stor del av blandraskullarna är blandningar av "fel" raser vilket ofta ger svårhanterliga hundar. Detta i kombination med att de ofta säljs till folk utan hundvana ger problem.
PL

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 499
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 461
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?