hur tänker ni ang blandras?

Sv: hur tänker ni ang blandras?

syrran skrev:
Konstaterar bara när jag träffar en... "en blandras!!! jaha"... och sen är jag inte intresserad av den överhuvudtaget.

En liten nyfiken fråga bara...

Gör du likadant om du råkar träffa en renrasig?

Blandraser brukar vara friskare.
Sen är det faktiskt så att även inom renrasiga hundar bedrivs oseriös avel, bara för att ngn avlar på blandraser så måste det inte menas att den är oseriös. Det kan ju faktiskt vara så att de själva vill behålla en valp efter deras trevliga tik och grannens vackra hane, jag känner till flertallet som avlar av de som avlar blandras coh även flera som avlar rent och jag kan inte påstå att någon av dessa är oseriösa utan de tänker noga igenom deras parningar oavsett ras/blandras. Visst finns det oseiösa, men kolla då in bla kamphundar som ofta är renrasig avel.

Jag har faktiskt i helgen suttit och funderat kring blandrasavel. Ska tilläggas att jag inte är emot att människor köper blandraser. Jag har träffat många trevliga blandrashundar!

Vet en person som avlar med allt de verkar ha. Det är annonser ute ständigt och det är alltid olika raser inblandande. Jag kan inte förstå dennes mål med denna avel? Och det är inte endast hundar denne sysslar med kring avel utan även ett annat djurslag där det korsas hit och dit.

Är det att komma på lyckade kombinationer, befolka världen med diverse korsningar eller tjäna pengar?

Att det "sägs" att blandraser är friskare innebär inte att det är så....
En valp efter föräldrar,som har anlag för hd, pra, kattarakt, patella mfl arvbara sjukdomar, får problem även om föräldrarna är av olika raser!

Exempelvis dessa sk "schabradorer" riskerar att få Hd-fel i lika hög grad som en ren labbe eller en ren schäfer.
Dessutom så tror jag risken till och med är större, då det knappast är de bästa och friskaste hundarna som används i blandrasavel :smirk:

Visst finns det undantag inom blandrasuppfödning och visst finns det "seriösa" (:crazy: ) blandrasuppfödare, men tyvärr så är det så att de flesta avlar kors och tvärs utan att ens ha koll på att de raser de använder passar att korsa med varandra. Och de flesta gör det för att tjäna pengar och definitivt INTE för att få fram en bättre arbetshund!!

Jag gillar blandraser, däremot gillar jag inte uppfödare där dom med flit blandar raser och sen bara ser pengarna i det, vart hundarna sen hamnar och råkar ut för ger dom blanka fan i :mad:

Lånar knapp

Har inte något i mot blandraser. De flesta som avlar på blandraser gör nog det för att få en valp efter sin hund. Sen finns det ju dom som avlat för att tjäna pengar. Båda sorterna finns inom både ren och blandrasavel.

elmelts skrev:
Visst finns det oseiösa, men kolla då in bla kamphundar som ofta är renrasig avel.

Är inte "kamphundarna" med strulputteägare ofta terrierblandningar, och inte särskilt seriöst avlade? Jag menar, vill man ha hund som machopryl och vapen så kanske man inte bryr sig jättemycket om höftledsröntgning, ögonlysning och koll på stammen. :crazy:

elmelts skrev:
Blandraser brukar vara friskare.
Sen är det faktiskt så att även inom renrasiga hundar bedrivs oseriös avel, bara för att ngn avlar på blandraser så måste det inte menas att den är oseriös. Det kan ju faktiskt vara så att de själva vill behålla en valp efter deras trevliga tik och grannens vackra hane, jag känner till flertallet som avlar av de som avlar blandras coh även flera som avlar rent och jag kan inte påstå att någon av dessa är oseriösa utan de tänker noga igenom deras parningar oavsett ras/blandras. Visst finns det oseiösa, men kolla då in bla kamphundar som ofta är renrasig avel.

Jag har genom en vän haft rätt god insyn i Hundis, som omplacerar hundar. De flesta (80%) är blandraser som har kommit till för att folk har en "trevlig tik". De säljs till grannen som tyckte den var söt och sedan insåg att hund är ingen hamster... Få är renrasiga hundar, eftersom de flesta renrasuppfödare faktiskt hellre tar tillbaka sin uppfödning.

"Kamphundar" är en grupp som är påhittad av media, dock finns vissa hundraser som är framavlade till detta, få används till det idag. Incidenter som inträffar där "kamphund" används är sällan en kamphund. Ofta är det terrierkorsningar, eller stora bruksskorsningar som har olämpliga ägare. En renrasig pitbullterrier (som är ett skällsord inom hundvärlden) kostar en himla massa pengar, pengar som inte dessa människor lägger på en hund.

Jag träffar många "Svenssonblandisar och de flesta är trevliga, iaf 50 %. Träffade en tik som var hysterisk och avlivades som 1,5 åring (BC, schäfer, dobberman, rottis). En annan tik jag tränar är rabiat mot andra hundar (BC/rottis), en tredje hane var också rabiat mot andra hanar (BC/collie/schäfer).
En kompis köpte en flat/golden-tik "för de är mycket friskare och bättre", det var hennes fjärde av denna blandning. Den avlivades när den var 5 månader pga grava höftledsfel...

Tror att om man säger att blandraser ofta är bättre ser man inte alla de som avlivas och omplaceras pga stora genetiska fel, både psykiskt och fysiskt...

//E- som själv har en blandras

Lånar knapp.

Det är helt okej med hästkorsningar. Där tittar man ju lika gärna på prestationer som på ras. Många duktiga tävlingshästar (speciellt bland ponnyer) är "okänd stam", korsning, etc.

Såvitt jag vet är kattkorsningar helt okej.

Men när folk börjar prata om hundkorsningar, då är det genast annorlunda. Varför är det så?

Förstår inte hur du kan utala dig om att man får ingen hjälp av en som föder upp blandisar. Finns seriösa och oseriösa blandis uppfödare precis som det finns seriösa och oseriösa renrasiga uppfödare. Och varför skulle en blandis få alla "problem" från dom renrasiga bara för att man blandar raserna?
Man kan inte dra alla under ett och samma streck!!!

Det skulle jag gärna oxå vilja veta.
Var en mkt bra fråga av dig. =0)

Vet dom som är väldigt emot korsningar inom både häst och kattvärlden så det beror nog på vad man pratar med för människa men just blandrashundar verkar vara extra känsligt.

Därför att skillnaden i mentalitet är mycket, mycket större mellan olika hundraser än olika hästraser. Alla hundars mentalitet är uppbyggda av ungefär samma saker, såsom tillgänglighet, skärpa, dådkraft osv. Det tillkommer sedan arbetsspecifika egenskaper såsom vallanlag, apportering och liknande. Det som då skiljer mellan de olika hundraserna är hur alla dessa bitar är sammansatta och vila som finns. Exempelvis ska Schäfer och Rottweiler ha skärpa och försvar, vilket en Amstaff inte ska ha. Det är rasens användningsområde som styrt hur mentaliteten ser ut och detta därför att man vill ha fram hundar som kan utföra sitt jobb. En sällskapshund har således en mentalitet och ett aktivitetsbehov passande en sällskapshund, medan en extrem vallare har de egenskaper och den energi som krävs för att valla hela dagarna.

Detta har också gjort att vissa raser inte ska korsas då deras mentaliteter inte är kompatibla. Var för sig är alla bitar på rätt plats och i lagom avvägning, man saknar det som ska saknas och har det som ska finnas. Om man däremot korsar dessa då kan man få avkommor som saknar allt eller har allt och alla gradskillnader där emellan. Det kan ge aggressiva, nervösa eller stressiga hundar med konstiga felbeteenden, beroende på vilka raser man korsar.

På grund av detta med mentalitet är det heller inte bara att para två hundar av samma ras heller. Även de måste ha passande mentaliteter. En Rottweiler med måttlig skärpa, låg dådkraft och nervösa tendenser ska till exempel inte paras alls och definitivt inte med en ungefär likadan hund.

Dessa skillnader hittar man inte inom hästvärlden. Skillnader i temperament är inte alls lika uppenbara och inte direkt rasbetingat. Förvisso är kallblod generellt lugnare än fullblod, men skillnaden mellan deras temperament är kanske av graden 1 och skillnaden mellan en sällskapshund och en BC är 10.

Vi har också högre krav på våra hundars mentalitet. De lever ju med oss på ett helt annat vis än vad hästen gör.

Mycket få blandrasavlare har någon kunskap att tala om, så den hjälpen man kan få därifrån är marginell. Genetik har de noll koll på, dådkraft...vad är det....omriktat beteende...ingen aning..osv.

Om du dessutom läser genetiken som spelar in vid korsningsavel så kommer du att se att den första generationens blandraser kan bli friskare än raserna i genomsnittet, men bara om föräldradjuren kommer från raser som inte delar rasbundna defekter. I andra generationen går det dock snabbt utför då många avkommor blir sämre än sina blandrasföräldrar och sämre än rasrena. Man ska dessutom komma ihåg att defekter coh sjukdomar inte försvinner bara för att man blandar och att de flesta defekta anlag är recessiva och därför inte syns.

Älskar alla hundar är emot oseriös avel & tro mig det finns fle oseriösa som föder upp renraser änn ni tror själv har jag 3 på gården (bichongfrise, spanilar & papillon upfödare)

Knapplån.

I stort sett tänker jag såhär..

Om vi säger att jag ska skaffa valp kan jag antingen klura ut vad för ras som passar mig eller köpa en blandras. Ett tredje alternativ är att köpa en blandning av raser jag gillar.

Väljer jag renrasig (reggad i SKK) kan jag gå in på hunddata och titta på alla släktingar, inte bara föräldrarna. Jag kan se om de har känd HD/AD-status, om de har gjort MH och så vidare...

Väljer jag blandras kan jag inte ta reda på lika mycket (om inte båda föräldrarna är registrerade dvs).

Om min egen hund var helt frisk i leder & skelett och ha bra mentalitet osv, skulle jag ändå inte avla på henne. Det är inte många hundar i hennes släkt som har sådant uppkollat så hon kan ju ha världens sämsta gener.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 502
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 461
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar