Sv: hur tänker ni ang blandras?
elmelts skrev:
Blandraser brukar vara friskare.
Sen är det faktiskt så att även inom renrasiga hundar bedrivs oseriös avel, bara för att ngn avlar på blandraser så måste det inte menas att den är oseriös. Det kan ju faktiskt vara så att de själva vill behålla en valp efter deras trevliga tik och grannens vackra hane, jag känner till flertallet som avlar av de som avlar blandras coh även flera som avlar rent och jag kan inte påstå att någon av dessa är oseriösa utan de tänker noga igenom deras parningar oavsett ras/blandras. Visst finns det oseiösa, men kolla då in bla kamphundar som ofta är renrasig avel.
Jag har genom en vän haft rätt god insyn i Hundis, som omplacerar hundar. De flesta (80%) är blandraser som har kommit till för att folk har en "trevlig tik". De säljs till grannen som tyckte den var söt och sedan insåg att hund är ingen hamster... Få är renrasiga hundar, eftersom de flesta renrasuppfödare faktiskt hellre tar tillbaka sin uppfödning.
"Kamphundar" är en grupp som är påhittad av media, dock finns vissa hundraser som är framavlade till detta, få används till det idag. Incidenter som inträffar där "kamphund" används är sällan en kamphund. Ofta är det terrierkorsningar, eller stora bruksskorsningar som har olämpliga ägare. En renrasig pitbullterrier (som är ett skällsord inom hundvärlden) kostar en himla massa pengar, pengar som inte dessa människor lägger på en hund.
Jag träffar många "Svenssonblandisar och de flesta är trevliga, iaf 50 %. Träffade en tik som var hysterisk och avlivades som 1,5 åring (BC, schäfer, dobberman, rottis). En annan tik jag tränar är rabiat mot andra hundar (BC/rottis), en tredje hane var också rabiat mot andra hanar (BC/collie/schäfer).
En kompis köpte en flat/golden-tik "för de är mycket friskare och bättre", det var hennes fjärde av denna blandning. Den avlivades när den var 5 månader pga grava höftledsfel...
Tror att om man säger att blandraser ofta är bättre ser man inte alla de som avlivas och omplaceras pga stora genetiska fel, både psykiskt och fysiskt...
//E- som själv har en blandras