hur tänker ni ang blandras?

Sv: hur tänker ni ang blandras?

För mig kvittar det blandras eller renras. Har träffat båda sorter där de är olika bra och dåliga. En renrasig kan vara cool lugn och även oerhört nervig, allt där beror på föräldrar och sedan uppfostran.
När det gäller blandras-avel vet jag att det inte får vara för mycket korsningar, för då kan det mer skada hunden som sådan. Högst tror jag tre eller fyra raser. :cool:

Jag ar köpt en blandras för att jag har ingen lust att betala 10 000 kr för en hund. Enda anledningen.

jo jo,men beror det inte mycket på hur ägaren till hunden är?
det är ju ägaren som ska ha hunden i vardagen !
för övrigt är dom här diskussionerna gaaaanska så uttjatade
jag har blandras och min hund är mycket stabilare en många renrasiga hundar,jag tycker det beror på individ mer än ras/blandras

Visst har folk emot blandrasavel varför förstår inte jag, om de håller sig inom en rimlig gräns så tycker jag att de är acceptablet.

Att valpar skulle få problem pga blandras avel är enligt mig en myt, eftersom att man själv kan se och inse ren fakta att blandras hundar är mer friska och utsätts för färre problem med ålder osv än vad en renrasig hund gör...

Jag har inget emot det och inte renrasavel heller, jag tycker inte om skk de är det enda.

Jag äger själv 2 rottweiler hundar som är reggade, varför dom är de är för att jag ska kunna tävla med dom, annars hade jag aldrig haft dom reggade och då hade dom automatiskt vart klassade som blandras hundar.

Så om du avlar på två renrasiga Rottweiler men en av föräldrarna inte är reggade så blir automatisk valparna blandraser i papprena,
så är det med min lilla valptik som jag har nu. hon är renrasig men klassas som blandras...

Sedan att man inte får den fulla hjälp vid problem av uppfödare så håller jag inte med, har själv "privat" uppfödning och alla valpar här klassas som blandraser men man har stora krav som hundägare vart en valpar hamnar och man skriver även avtal och detta gör majoriteten av alla blandras uppfödare.

Men alla har sina olika åsikter och syn på saker och ting, och de får man ju :) så delar bara med mig om va ja tycker...

De flesta blandraser får inte de rasbundna defekter som följer med respektive ras. Så generellt anses de friskare i viss mån.

Gäller bara om man blandar två raser som inte har samma rasbundna defekter. I övrigt är risken lika stor som för en renrasig parning eller större, beroende på hur bra kollade hundarna är. Man tar alltså inte bort risken för HD bara för att man blandar Schäfer och Labrador.

De flesta blandraser får inte de rasbundna defekter som följer med respektive ras. Så generellt anses de friskare i viss mån.

Och ändå ligger blandraser i riskgrupp 3 hos försäkringsbolagena :confused:

Riskgrupp 1 = De sundaste och friskaste raserna btw :angel:

Och ändå ligger blandraser i riskgrupp 3 hos försäkringsbolagena :confused:

Riskgrupp 1 = De sundaste och friskaste raserna btw :angel:

Visst är det konstigt :angel:

Eller är alla blandraser så friska att ägarna inte ens har dem försäkrade?

Det är ju här som folk blir lurade också...

Man går på myten om "blandraser är friskare" och lägger inte ner någon efterforskning i ämnet.

Precis som du skriver får ju inte en hd-bunden ras friskare valpar om man korsar den med en annan hd-bunden ras.

Övrigt:

Dessutom gäller detta enbart i 1:a generationens avlade blandras, alltså första gången man blandar upp en hd-bunden ras med en frisk ras...

Senast ändrad:

Notera...jag skrev: De flesta, inte alla, jag skrev: I viss mån, inte att dom är.

Riskgrupper vet jag om...i grupp 3 hamnar en stor del renraser med. Bla weimaranern hamnar i grupp3, och Vorsteh återfinns i rasgrupp 5. Dessutom har Agria rasgrupper upp till 6.

Senast ändrad:

Jag känner åtskilliga mycket trevliga och fysiskt sunda blandrashundar. Så att säga att man har nåt emot individerna är ju en helt annan sak än att ha synpunkter på blandrasaveln.

Våran älghund (korsning mellan 5 olika raser) var den enda hund vi hittills haft som inte lidit av några som helst fysiska åkommor under hela sin livstid.

Det finns mer eller mindre seriösa uppfödare inom blandrasavlen, liksom det finns inom övrig avel. Jag är lite nyfiken på hur du personligen kan garantera att man inte får stöd och hjälp av sin ev. blandrasuppfödare? Så vitt du vet så kan ju exempelvis jag sitta här med en hög blandrashundar och uppfödarens helhjärtade stöd i ryggen när det dyker upp ev. problem?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tror att de flesta blandraser föds upp hemma hos glada amatörer som kanske inte är särskilt insatta i hundgenetik och kunskaper när det gäller att blanda en ras egenskaper med en annans. Det finns å andra sidan helt säkert människor av samma "kategori" som tar valpar efter ej lämpliga renrasiga individer. Kan ta en äldre släkting till mig som exempel på detta. Han och hans fru hade en mycket aggressiv strävhårstax (hon har nu tack och lov gått ur tiden). Denna tik ville de låna ut till en uppfödare då de tyckte att hon var ett alldeles ypperligt exemplar då hon tog egna initiativ (initiativ kan bl.a. stå för att tugga frenetiskt på husses hand när han plockar undan ett ben el. dylikt :crazy: ). Behöver jag tillägga att uppfödare ifråga inte ville låna tiken? :smirk: Tur var väl att de inte kom på tanken att de själva kunde ta en kull efter henne..

*kl*

Det jag ogillar mest är att jag som köpare inte har en chans att veta vad jag köper. När jag köper en renras finn iaf en rasstandard hunden bör likna, och andra hundar av samma typ att jämföra med.
En blandras är just en blandras, och bara gudarna vet vad det blir.
Det känns som om "den är söt"-faktorn vägre tyngre vid köp av blandras.
Det finns ju inte så mycket annat att gå på.

Riskgrupper vet jag om...i grupp 3 hamnar en stor del renraser med. Bla weimaranern hamnar i grupp3, och Vorsteh återfinns i rasgrupp 5. Dessutom har Agria rasgrupper upp till 6.

Precis! Alltså kan man inte säga att blandraser är friskare som en generell regel!

jag tvivlar starkt på att problem försvinner bara för att du parar mer raser.Snarare får du alla rasers problem, för vilken anledning skulle problem försvinna??

Det är ju lika troligt att alla positiva egenskaper från 2 raser slår ut på en valp som att de negativa gör det. Negativa ELLER positiva har ingen förkörsrätt i celldelningen :p

När det gäller blandras-avel vet jag att det inte får vara för mycket korsningar, för då kan det mer skada hunden som sådan. Högst tror jag tre eller fyra raser. :cool:

På djursjukhuset där jag jobbade var de generellt MYCKET mer negativt inställda till blandisar med fler än 2 raser.

Nej, men det borde ju märkas på försäkringsgrupperna; och om många inte försäkrar dem så kommer det inte att märkas i försäkringsbolagens statistik. OM så är fallet skulle de (som grupp) kunna vara både friskare eller sjukare än många hundraser. Men om det stämmer har jag ingen aning om.

Sedan är de ju inte alls ensamma i dessa lite högre riskgrupper, men om de vore mycket friskare än alla andra borde de ligga i den lägsta... Men om alla som har dessa jättefriska blandraser inte försäkrar eftersom de har så friska hundar att de nästan aldrig behöver veterinärvård kommer det ju inte att märkas att de är så friska.

Men jag tror nog att de flesta försäkrar och att det är "sanningen" om gruppen blandraser vi ser. Att sedan vissa korsningar är bättre ur hälsosynpunkt och andra säkert sämre är en annan sak.

Jag gillar inte blandrasaveln.Själv skulle jag aldrig någonsin köpa en blandras.Varför,jo jag vill kunna ställa ut och tävla med min hund vilket inte går om den inte är reggad i SKK.Jag kan gilla oreggade individer men jag är totalt allergiskt mot aveln för blandrasavel kan aldrig för mig klassas som seriös.

Renrasiga är nästintill jämt framavlade nu för tiden och igenom det en massa problem. Blandraser är inte efter framavlade dyra hundar så du slipper väldigt mycket avelssjukdommar men visst du ska vara noga med vilka raser som är blandat och gärna ha möjlighet att träffa både mor och far men det även när det är "rent" blod. Nu har ju de rena hundarna börjat lida utav dåligt psyke och enligt mig är det väl för att uppfödarna värdesätter ej det först utan det är om hunden faller i de sjuka kriterierna på utseendet. Har en blandras, rottis/schäfer världens goaste hund.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 502
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 461
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar