hur tänker ni ang blandras?

Sv: hur tänker ni ang blandras?

Min blandis är självklart försäkrad. Och jag kan bara säga att han vann allas hjärtan på djursjukhuset när hans korsband gick av efter att ha fastnat under soffan när han låg och sov, Dom tyckte att han var en sån stillig herre och en sån mentalitet som alla hundar borde ha.

Stolt blandras hundägare.

Vitsen med blandraser är att numera är de flesta blandraserna mer hälsosamma än rena raser i och med sönderavling och en fel utveckling inom aveln.
Vitsen behövs egentligen inte, så länge det är en fin och frisk hund med bra egenskaper.

Problemet med SKK är att de ibland inte vet vad de håller på med. Det är ju bara att kolla på hur aveln har utvecklats de senaste tjugo åren.
Problemet är att alla tror att SKK registrerade hundar är de enda korrekta, medan så inte är fallet.

Har kompisar som bara har blandraser och de har fått mycket hjälp från uppfödarna.

Själv tycker jag inte att det spelar så stor roll. Jag har goda erfarenheter av såväl renrasiga hundar som blandraser. Dock gillar jag Rottweiler och jag vet inte hur klokt det är att korsa dom hur osm helst, beror väl på med vilken ras man korsar också. Men spelar som sagt ingen roll för mig, så länge de mår bra etc!

Senast ändrad av en moderator:

Du vet ju inte vad du pratar om! Jag har ett av bevisen här, en blandras med en ärftlig ögonsjukdom som måste kortisonbehandlas livet ut. En sjuk blandras som blir helt blind utan behandling. Jättetrevlig, javisst...men sjuk!

Hon är heller inte ensam i detta. Min tid på ett hundstall visade med all den tydlighet att blandraser drabbas av allsköns avelsproblem. Att dom inte syns beror på att dom inte dokumenteras:cool:

Om nu de renrasiga är sönderavlade, hur ska du få en frisk hund av två "dåliga" föräldrar? :idea:

Vitsen med blandraser är att numera är de flesta blandraserna mer hälsosamma än rena raser i och me
De flesta blandraserna är inte alls friskare än renrasiga, vad har du fått det ifrån? Om du blandar två hundar med tex hd, tror du då att avkomman inte kommer bära på det? Många verkar tro att hunden enbart får de positiva egenskaperna alternativt att hunden blir som man gör den till :crazy:

Dessutom, De fördelar som finns med blandraser, när det görs rätt, gäller första generation.

De flesta blandraserna är inte alls friskare än renrasiga, vad har du fått det ifrån? Om du blandar två hundar med tex hd, tror du då att avkomman inte kommer bära på det? Många verkar tro att hunden enbart får de positiva egenskaperna alternativt att hunden blir som man gör den till :crazy:

Dessutom, De fördelar som finns med blandraser, när det görs rätt, gäller första generation.

Jag håller fullständigt med dig. Det har gått för långt med blandrasaveln. Förr kunde det komma upp en kull då och då av en olyckshändelse. Jättetrevliga hundar. Nu avlar folk på blandraser för att tjäna pengar! Jag tycker det är så fel och oserieöst!! Dom har inga krav på sig. Behöver inte registrera, valpkullförsäkra, vaccinera osv.
Skk har ingen chans att kolla dessa sk uppfödare med hjälp av sina kennelkonsulenter. Dom har ingen som kan kontrollera aveln. Vem ska kunna kolla att deras hundar mår väl. Skk kan inget göra eftersom dom inte är med i föreningen.
Som ovanstående skriver så är det ju bara i första generationen som det kan bli rätt sedan kan det bli hur fel som helst.
Jag har absolut inget emot blandrashundar! Men mycket emot oseriösa blandrasuppfödare som enbart vill tjäna pengar. Vet ett par stycken som har sagt det rent ut till mig.:mad:

Jag ar köpt en blandras för att jag har ingen lust att betala 10 000 kr för en hund. Enda anledningen.
Dom flesta blandrashundar kostar ju flera tusen nu. Trots att den sk uppfödaren inte har behövt registrera osv. Inte behöver ha försäkring med dolda fel mm:crazy:

Du vet ju inte vad du pratar om! Jag har ett av bevisen här, en blandras med en ärftlig ögonsjukdom som måste kortisonbehandlas livet ut. En sjuk blandras som blir helt blind utan behandling. Jättetrevlig, javisst...men sjuk!

Hon är heller inte ensam i detta. Min tid på ett hundstall visade med all den tydlighet att blandraser drabbas av allsköns avelsproblem. Att dom inte syns beror på att dom inte dokumenteras:cool:

vet visst vad jag pratar om, har läst/sett/studerat mycket i det här. sedan har jag kanske inga såna fina erfarenheter så att jag har jobbat i hundstall eller liknande. men ser man allt där, verkligen?

Konstigt att försäkringsbolagen inte klassar blandraser i grupp 1 då, där de friskaste raserna finns :smirk:

Konstigt att försäkringsbolagen inte klassar blandraser i grupp 1 då, där de friskaste raserna finns :smirk:

nej men sen vet vi ju att inte ens de organisationer som ska stå på djurens sida inte alltid gör det. jag litar inte på sånt där. jag litar på det jag ser. har hittills bara sett friska fina blandraser. däremot sett en hel del taskiga renraser.
jag är inte emot renraser, tvärtom föredrar, men allt för många talar ner blandraser som om de vore misstag. jag drar pralleller med hur man ser på människor och olika "raser". jag hatar rasbegreppen helt enkelt.
får be om ursäkt om jag kanske tar i. det är bara ett område som upprör mig och ber om ursäkt om jag häver ur mig lite konstigheter. dock står jag för att det jag sett (har inga "bevis" kanske jag ska påpeka, kanske framgick som det tidigare, ber om ursäkt för det också) att blandraser varit "sundare" och fysikmässigt haft bättre spänst än de renrasiga jag sett.
betyder ju inte att det alltid är så, men :/ blir att jag försvarar det jag anser ligger i lite underläge

Jag är inte emot blandraser, det är inte hundarnas fel. Jag har tidigare haft renras och har nu en blandras (2 raser).

Jag ser massa annonser med blandraser till salu som jag blir helt knäpp av.. Tex labrador/bordercollie/rottis/schäfer
eller cocker spaniel/snauzer/lhasa apso/shih tzu.

Varför blandar man så??? :crazy:

Jag är inte emot blandraser, det är inte hundarnas fel. Jag har tidigare haft renras och har nu en blandras (2 raser).

Jag ser massa annonser med blandraser till salu som jag blir helt knäpp av.. Tex labrador/bordercollie/rottis/schäfer
eller cocker spaniel/snauzer/lhasa apso/shih tzu.

Varför blandar man så??? :crazy:

ja finns ju som sagt gränser för vad man korsar också! hälsosamma korsningar ska ju byggas på väl eftertanke, precis som med hästavel, och inte bara tillfälligheter och "åå så söt"-syndromet.

asså vilket tjat om blandrashundar! vad är problemet! få igenom hundcartifikat istället för att babbla på, och det säger då absolut inget om en hund bara för att dom ha stamtavla, jag har själv kennel å får höra ett å annat så man tappa hakan! dom lånar stamtavlor mellan varandra å dom para på högst till låtna inavelsgrän(6.25%), inavel kan du knappast få på en blandis, det kan jag lätt säga. Sen finns det många sjuka blandningar tex mellan grupp 4 och grupp 10 när det kommer in en massa hundar i blandningen å det är ju sjukt men det finns såååååå många fina och bra blandningar oxå, så dra inte alla över en kant! blanda man över tre fyra raser å mer så börja det gå ut för men jag fick mig en blandning en gång och fick mycket beröm av vetrinären,brukshundsklubben och folk i allmänhet för snygga,välskapta,bra psyke och lättlärda hundar. En som tog en av blandrasvalparna gick valp kurs och tränaren där tjatade på att hon skulle börja tävla med hunden i lydnad! Så döm blandrashundar alla är inte skapt i samma form!

vet visst vad jag pratar om, har läst/sett/studerat mycket i det här. sedan har jag kanske inga såna fina erfarenheter så att jag har jobbat i hundstall eller liknande. men ser man allt där, verkligen?
Man ser en hel del och det är illa nog. Så länge man inte dokumenterar föräldradjuren och har koll på ev. ärftliga defekter ska man inte avla. Drabbade hundar ska dokumenteras likväl som rasrena problem dokumenteras. Det enda som finns i min hunds fall är en journal hos veterinären där det står att blandrasen Agnes har Pannus...var det kommer ifrån har vi noll koll på:cool:

Så, du kan nog inte ha läst och sett så mycket eftersom det inte dokumenteras, vilket är en förutsättning för att man ska kunna läsa om det...:smirk:

Jag har inget emot blandraser, dels för att jag har en själv.
MEN jag är emot aveln och dom som blandar hej vilt utan en tanke på hur resultater blir.

Kanske ska tillägga att det finns seriösa uppfödare av blandraser oxå, dom som har ett mål med aveln, (bättre jakt, vall, draghundar etc) men dom är nog inte speciellt många.
och hur kan du va så säker på att man garanterat inte får nån hjälp av uppfödaren?

//J som väntar på att pajkastningen ska börja i denna blandrastråden oxå :crazy:

Håller med.

Jag har en schabrador efter röntgade friska föräldrar.
Uppfödaren har hjälpt oss mycket och skulle hjälpa oss om det va problem.
Så ts behöver inte dra alla över en kant.

Samma med förra blandrasen, dock va han lite mer blandad hejvilt, men uppfödaren sa att vi gärna får ringa om det är något..

Tråkigt med dessa generaliseringar av att renrasiga hundar är si och blandraser är så. Det finns faktiskt både bra och dåliga exempel på hundar som är både renras och blandras.

Det är vi människor som bestämt att dela in hundar i olika raser. SKK har en tendens att framställa renrasiga hundar som bättre än blandrashundar, vilket är beklagligt. Blandrashundar har samma förutsättningar som andra hundar att bli bra hundar.

Det viktiga är faktiskt inte att hunden har rätt vinklar på öron eller svans eller att rasfärgen efterföljs. Det viktiga är att hunden är trevlig, stabil och frisk.

Den som tar valpar på en hund som är instabil, aggressiv eller sjuk är mycket oseriös. Det gäller oavsett om det är frågan om en renrasig eller en blandrashund.

Att den renrasiga aveln (som faktiskt SKK står bakom) främjar avel med hundar som har svårigheter med andningen eftersom de ses som bra enligt rasstandard tycker jag är helt förfärlig.

Den som väljer att på ett kontrollerat sätt ta valpar efter en trevlig, frisk och stabil hund (naturligtvis kontrollerad av veterinär) gör väl inget fel. Det gäller väl både för blandras och renrasiga hundar.

Så visst kan man köpa en bra blandrashund, om man är försiktig och kontrollerar vad det är för hund man köper. Tänk på att kolla vilka raser som ingår och vilka egenskaper de har. Fundera på om det är rätt egenskaper för den familjemedlem du vill ha. Träffa också hane och tik - är det denna typ av hund vi vill ha? Fundera även på om säljaren är seriös etc - kort sagt - använd ditt sunda förnuft och köp inte första bästa valp. Detta gäller faktisk både när man köper renras och blandras!

Kom ihåg att det finns en stor mängd blandrashundar här i Sverige. De allra flesta är högt älskade familjemedlemmar och bra sällskapshundar .

Se exempel på www.blandras.se

*Knapplån*

I senaste Hundsport fanns en insändare angående den ökande blandrasavlen, författaren ansåg att det berodde på att renrasiga valpar är så dyra. Men det tror inte jag, blandrasvalpar är ju nu obetydligt billigare än renrasiga. Detta skulle kanske kunna tyda på att en del människor ser en chans till "lätta" pengar? Jag tror att fler köper blandraser pga villfarelsen att de skulle vara mycket friskare. Man tänker inte på att ev höftledsproblem , ögonproblem som finns hos de raser man korsar faktiskt följer med till blandrasvalparna.

När man parar 2 renrasiga hundar tänker man igenom hur det ser ut bakom dessa: hur ser höfterna ut hos tidigare generationer? ögonproblem? eksem? osv osv. Jag tror att många människor som parar 2 olika raser istället tänker mer på vilka egenskaper de vill ha hos ev valpar.

För övrigt funderar jag på varför man vill korsa olika raser för att få vissa egenskaper? Det finns ju faktiskt hur mycket hundraser som helst, NÅGON ras borde väl kunna passa?

Man ser en hel del och det är illa nog. Så länge man inte dokumenterar föräldradjuren och har koll på ev. ärftliga defekter ska man inte avla. Drabbade hundar ska dokumenteras likväl som rasrena problem dokumenteras. Det enda som finns i min hunds fall är en journal hos veterinären där det står att blandrasen Agnes har Pannus...var det kommer ifrån har vi noll koll på:cool:

Så, du kan nog inte ha läst och sett så mycket eftersom det inte dokumenteras, vilket är en förutsättning för att man ska kunna läsa om det...:smirk:

jag har läst & sett på program om detta.
men sedan är det ju så att man lätt lever i sin värld. man ser inte helheten och det kan jag erkänna att det är möjligt för mig, i och med att jag inte ser din värld helt så. men jag tycker att det är dumt och hemskt att döma ut korsningar på olika sätt när det lika gärna kan vara åt andra hållet, BEROENDE på förfäder etc. Säger inte att exakt du påståt detta, med det är det jag syftar till från början.

Webbis >> ”Att den renrasiga aveln (som faktiskt SKK står bakom) främjar avel med hundar som har svårigheter med andningen eftersom de ses som bra enligt rasstandard tycker jag är helt förfärlig.”

Det är det där bl a jag syftar på när jag skrev mitt påstående.

*kl*

Jag har ju en blandras, och skulle inte drömma om att avla vidare på henne eller en hund med samma raser inkorsade.
Hon är en trevlig individ, har vad jag vet inga sjukdomar. Men det är ju omöjligt att veta vad hon har i bagaget i form av sjukdomar, temperament osv. Hon kan ju definitivt inte tillföra en ras något, då hon är ett hopkok själv.

Lite som veckans rester i skolmatsalen på fredagar.
Kan vara en hit, men oftast inte.

Jag har inget emot blandraser, dels för att jag har en själv.
MEN jag är emot aveln och dom som blandar hej vilt utan en tanke på hur resultater blir.

Kanske ska tillägga att det finns seriösa uppfödare av blandraser oxå, dom som har ett mål med aveln, (bättre jakt, vall, draghundar etc) men dom är nog inte speciellt många.
och hur kan du va så säker på att man garanterat inte får nån hjälp av uppfödaren?

//J som väntar på att pajkastningen ska börja i denna blandrastråden oxå :crazy:

Förstår inte riktigt hur man kan få fram en bättre hund, som mål i aveln med blandras hundar.

Måste vara riktigt duktiga genetiker, som verkligen vet vad dom håller på med.

Det kan ju vara svårt nog enndå, inom renrasigt att veta vilka linjer som passar ihop & bra saker & brister.

Specielt med tanke på de olika egenskaperna de olika raserna har, tyvärr kan man ju inte plocka vilka man vill & sen få den perfekta hunden, man kan ju istället få dom man inte vill ha osv.

Visst finns det trevliga blandraser, men vad bidrar dom med till avel.

Tråkigt att de över 400raser vi har inte bara kan få vara.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 499
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 461
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?