Hur tålig är en hund?

Simma är bra om dom är jämna i kroppen!
Pilen är helt jämn och ser faktiskt riktigt bra ut, till min förvåning.
Om jag bara håller klorna korta så springer hon helt rakt. (Ja det är jag som klipper klorna.)
Men så fort de blir litet längre så travar hon på sniskan, i evig öppna.
Det är slitsamt för musklerna med skonsamt för lederna. :)
Ja vi måste akta de där lederna om hon skall hålla länge.

Hon arbetar med huvudet när hon arbetar så vi behöver inte belasta hennes kropp för det.
Men vi vill hålla henne i bästa skick för att hon skall må bra länge.

Min första BC tog hem förtitalet mjölkkor som någon idiot släppt ut ur vår laggård på några timmar, det var ca 30 minusgrader o en meters snö. Han fick hem dom i grupper. Sist kom han med tjuren, både den o tjuren var blodiga i ansiktena. Tjuren ställde sig i ett hörn i försök att gömma sig för hunden. Hunden stöp i laggårdsdörren o fick bäras hem där han blev sängliggandes i en vecka, tassarna var köttfärs men han gav sig inte innan han fått hem tjuren. :heart

Han blev helt återställd. Tror @Migo varit med om något liknande efter att hundarna föst får på asfaltsväg.

Mjo, de jobbade en helg på Bråvallafältet med omväxlande stekhet asfalt och riktigt lågt slagen, hård, stubb. Syntes inget för än efter två dagar, då blev hela trampdynorna som stora brännblåsor på bägge hundarna. Fruktansvärt!!

Det är ett av skälen till att jag idag alltid ser till att ha minst en reservhund utöver den/de som ska jobba - de säger inte till att de har ont så länge det finns jobb kvar att göra, så det är alltid viss risk att de behöver en "sjukdag" efteråt för att vila igen sig. Då är det guld att kunna jobba i skift!

Jag har tva rottisar som kan sla I och gora valdsamma vurpor, till och Med ett hal I skuldran so maste sys utan at saga ett pip. Nu har jag ocksa en Malle som ar sa overdrivet dramatisk att Han skriker och inte kan anvanda ett Ben som gjorde not, eller resa sig efter att ha slagit I huvudet.
Rottisarna blir super angsliga nar Han satter I gang. Det som hjalper ar att jag kramar honom och kanner på den "skadade" kropps delen och plotsligt har den lakt och Han ar okay igen Det gar på en sekund

Ivan är en riktig porslinsgris som vrålar högt vid minsta tanke på att någon kanske kan komma att göra ont, vilket visserligen är bra - men rätt jobbigt. Han kan vara halt en hel dag om jag ha råkat trampa på honom, så för mig gäller det att försöka genomskåda vad som är hans drama och vad som faktiskt är "på riktigt".

Billy döljer eller "glömmer" ofta smärta under sport och arbete - med undantag för tassarna. Han är löjligt rädd om sina tassar och kan vråla av fasa om han råkar trampa i/på något äckligt. :angel: Smärta i vila visar han tydligt, ingen blir så ynklig som Billy när han inte är helt 100. Då är det fleeceoverall på och kuddläge som gäller.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 654
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V