Hur tålig är en hund?

Min har dolt väl för oss alla hur ont hon egentligen har.
Får hon upp ett spår så kör hon fullt ös medvetslös fast hon egentligen har ont när hon bara går.
Så det är både för och nackdelar med sånt.
Den svarta du fastnade för som jag känner han dunkar också i golv. Springer in i dörren när han ska hälsa osv men det verkar inte ens märkas på honom.
Ibland gjorde det banne mig ont på mig att höra honom slänga sig i golv.

Vad klarar deras kroppar av egentligen?
Jag tycker att Pilen far runt och slår i allt möjligt utan att reflektera det minsta över det.
Hon ramlar, rullar, trillar och donglar in i allt möjligt, men är lika glad ändå.
En klassiker är att slå huvudet i bordet.
Mig springer hon in i med full fart så att jag får blåmärken, men hunden är helt oberörd.
Vi har börjat säga "Hundar är hårda - människor är mjuka."

Men är det verkligen så att de inte gör sig illa i sådana lägen?

Min nuvarande är rätt klen. Hon väger inte ens 3 kg och är mesig mentalt.
I förrgår råkade jag komma åt henne med foten. Hon tjöt så halva bygden hörde under rätt många sekunder.
Hennes mormor var ännu värre. Hon tjöt för allt hon var värd vid minsta obehag.
Den andra jag hade då kunde springa rätt in i väggen, slita sönder benet och stå trebent och förväntansfullt snurra piruetter med boll i munnen.
De är väldigt olika!

Bruksavlad schäfer med HD grad D jagade olovandes bort rävar från gården i fullt ös, sprang på adrenalinkick. Efteråt kunde hon knappt gå uppför trappan pga svår smärta.
Hon blev bara 6 1/2 år, när vi lät henne somna in för gott. Så, hon var väldigt okänslig för smärta, var rätt avlad för arbete men hade svåra problem med HD, tyvärr.

Bruksavlad schäfer med HD grad D
Vår har också HD men inte lika illa. (Det var därför som vi fick henne.)
Vi försöker att träna rätt och hålla oss till skonsamma aktiviteter.
Det blir mycket simning och vattenträning då vi har egen strand.
Då kan man inte heller slå sig.

Om vi får 6 år tillsammans så får vi vara nöjda med det.
Hennes viktigaste uppgift är att lära oss om hundar.
Den klarar hon bra.

Jag tror att det är vanligt att man inte ser något själv, men får hunden regelbundet massage eller annan fysikalisk behandling så lär behandlaren märka alla kullerbyttor.
Förutsatt att den som kollar igenom hunden är riktigt duktig. (mycket går dessutom att missa vid massage)
När jag tex skulle gå massörutbildning, då blev även lärarna skeptiska till min äldsta tiks rörlighet osv eftersom hon inte var lika stel som alla andra hundarna där. Att jag fått lära mig massor via duktig fysioterapeut för att hålla min hund i bra skick förstod de inte riktigt, de pratade istället om att hon var överrörlig och hade alla möjliga fel (vilket hon inte har) och att de stela hundarna (som fick mig att tänka "Aj, det där var stelt!") var de bra hundarna... :grin: Och yes, just i det fallet är jag väldigt övertygad om att jag har rätt. Tittade man på hur hundarna var byggda så borde de utan tvekan haft möjlighet att tex röra benen längre åt olika håll. Det fanns ingen begränsning i hur skelettet såg ut utan det var stela muskler som stoppade upp allt. Likadant när de rörde sig ute på promenader, det var en i princip obefintlig steglängd på vissa hundar för att de var så stela, men "de var så fina så". Jättetråkigt, verkligen.

Det har jag misstänkt.
Så jag har kontrollerat den när det sett för våldsamt ut.
Och försökt att hindra de värsta tokerierna.

Boss har slitit sönder korsband, nött av all huden på trampdynorna, slagit ut tre tänder och knäckt en hörntand, ådragit sig rejäla sträckningar och säkerligen mycket mer, allt under arbete utan att visa ett enda tecken på smärta. Fridolf är duktig på att visa mig i efterhand om han har slagit sig under arbetet, men så länge de tänker på nått annat visar de inte ett skit.

Delvis därför har jag som rutin att alltid massera och klämma igenom alla hundarna fler gånger i veckan - det är superviktigt att jag har koll på "normaltillståndet" i deras kroppar så att jag snabbt kan hitta förändringar, för de kommer inte att visa det själva.

För att förebygga skador kan du träna på balans, kroppskontroll och stärka de små muskelgrupperna runt alla leder. Det ökar chansen att kroppen klarar av påfrestningen och påskyndar läkningen när skadan väl är framme.

Förutsatt att den som kollar igenom hunden är riktigt duktig. (mycket går dessutom att missa vid massage)
När jag tex skulle gå massörutbildning, då blev även lärarna skeptiska till min äldsta tiks rörlighet osv eftersom hon inte var lika stel som alla andra hundarna där. Att jag fått lära mig massor via duktig fysioterapeut för att hålla min hund i bra skick förstod de inte riktigt, de pratade istället om att hon var överrörlig och hade alla möjliga fel (vilket hon inte har) och att de stela hundarna (som fick mig att tänka "Aj, det där var stelt!") var de bra hundarna... :grin: Och yes, just i det fallet är jag väldigt övertygad om att jag har rätt. Tittade man på hur hundarna var byggda så borde de utan tvekan haft möjlighet att tex röra benen längre åt olika håll. Det fanns ingen begränsning i hur skelettet såg ut utan det var stela muskler som stoppade upp allt. Likadant när de rörde sig ute på promenader, det var en i princip obefintlig steglängd på vissa hundar för att de var så stela, men "de var så fina så". Jättetråkigt, verkligen.

Ja, det gäller att välja sin fysioterapeut - många är tyvärr helt ovana vid att möta arbetande hundar i högform och har svårt att sätta sig in i belastningen som dessa utsätts för. Och det är klart, möter de 99 stela och småfeta sällskapshundar så känns det ju "onormalt" att möta en kropp som är i klass med elitidrottare. Ett problem som vi nog både kan skylla på utbildningarna och tyvärr majoriteten av dagens hundägare...

Delvis därför har jag som rutin att alltid massera och klämma igenom alla hundarna fler gånger i veckan - det är superviktigt att jag har koll på "normaltillståndet" i deras kroppar så att jag snabbt kan hitta förändringar, för de kommer inte att visa det själva.
Det kallar jag kel och umgänge. Mysa måste man ju.
Det är gulligt att knåda hund, den grymtar så belåtet.
För att förebygga skador kan du träna på balans, kroppskontroll och stärka de små muskelgrupperna runt alla leder.
Hur gör man det?
Simma har jag hört är bra så det får hon göra flera gånger i veckan.
Men annars?
Novisen har talat.

Det kallar jag kel och umgänge. Mysa måste man ju.
Det är gulligt att knåda hund, den grymtar så belåtet.

Hur gör man det?
Simma har jag hört är bra så det får hon göra flera gånger i veckan.
Men annars?
Novisen har talat.

Simma är bra om dom är jämna i kroppen! Annars använder dom de starkare musklerna mer än de svaga och blir helt enkelt mer sneda i kroppen av mycket simning. Det är slitsamt för musklerna med skonsamt för lederna. :)

Otis är ju hemsk på detta. Han har blivit sprättad av vildsvin och fått ner en pinne djupt i svalget t ex, utan att säga halv 7.

När man ska duscha däremot, då är det ett högljutt pipande O_o Om någon obehörig hörde oss skulle man kunna tro att jag torterar stackaren, när jag bara gnuggar in lite schampo.

Ladda är också rätt tålig, men har hittills (peppar,peppar!) varit förskonad från allvarligare skador.

Otis är ju hemsk på detta. Han har blivit sprättad av vildsvin och fått ner en pinne djupt i svalget t ex, utan att säga halv 7.

När man ska duscha däremot, då är det ett högljutt pipande O_o Om någon obehörig hörde oss skulle man kunna tro att jag torterar stackaren, när jag bara gnuggar in lite schampo.

Ladda är också rätt tålig, men har hittills (peppar,peppar!) varit förskonad från allvarligare skador.

Rollo är likadan. Han blev sprättad av en pinne i bakbenet och gick säkert 60 minuter i koppen efter att han gjort sig. Vi hade honom lös och kopplade honom och gick hem, så han måste ha sprungit in i en pinne när han var lös, jag märkte ingen förens vi kom hem och tog av täcket. :eek::nailbiting:

Men gud nåde om man ska klippa klor eller bada honom. Då tjuter han.

Rollo är likadan. Han blev sprättad av en pinne i bakbenet och gick säkert 60 minuter i koppen efter att han gjort sig. Vi hade honom lös och kopplade honom och gick hem, så han måste ha sprungit in i en pinne när han var lös, jag märkte ingen förens vi kom hem och tog av täcket. :eek::nailbiting:

Haha min låter inte i duschen, han ger mig bara onda ögat blandat med en hel del frustande :rofl::rofl:

Ja, så trött man blir på dem!
Otis gick ju ett par dygn med det djupa såret i svalget (pinnen trängde ju nästan ut genom huden under örat), vi upptäckte ju inget förrän det blev en stor, invändig böld under örat. Han hostade lite samma dag som han fick ner pinnen i halsen, men åt och drack friskt..

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 654
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar