Hur tålig är en hund?

Inte_Ung

Trådstartare
Vad klarar deras kroppar av egentligen?
Jag tycker att Pilen far runt och slår i allt möjligt utan att reflektera det minsta över det.
Hon ramlar, rullar, trillar och donglar in i allt möjligt, men är lika glad ändå.
En klassiker är att slå huvudet i bordet.
Mig springer hon in i med full fart så att jag får blåmärken, men hunden är helt oberörd.
Vi har börjat säga "Hundar är hårda - människor är mjuka."

Men är det verkligen så att de inte gör sig illa i sådana lägen?

Jag tycker att Pilen far runt och slår i allt möjligt utan att reflektera det minsta över det.
Hon ramlar, rullar, trillar och donglar in i allt möjligt, men är lika glad ändå.
Mig springer hon in i med full fart så att jag får blåmärken, men hunden är helt oberörd.

Jag har en hund som är jäkligt glad. Han är glad även om han gör sig illa för att han har inte vett nog att visa att han har ont. Så ja, han gör sig illa, men visar det inte i vardagen. Däremot när vi jobbar och han måste använda kroppen ordentligt så kommer det fram.

När Benji var typ 7 månader ropade jag på honom på landet. Jag stod uppe på backen, där finns det en massa stora stenar. Benji flög över den första stenen han såg - och rätt in i den bakom.
Fy vad han skrämde mig! Jag trodde typ han skulle ha brutit vartenda ben i kroppen men han skakade bara av sig det.
Bara för någon dag sedan sprang hundarna i skogen, Benji tittade bakåt, när han tittade fram igen var han tvungen att svänga tvärt för ett träd - dock är han inte snabb nog utan piskar in i trädet som bara den, fortsatte dock springa utan att ens skaka på sig. Han är rätt tålig :rofl:

Visst kan även hundar göra sig illa - men ofta ska det mycket till innan dom gör det och vanliga vardagssaker brukar gå fint.

Jag ar ju nyligen fått ena tiken opererad pga skada under troligtvis lek - hon och hennes stora dotter brukade ramma varandra ute i vilda snabba lekar. Tyvärr var det efter ett sådant tillfälle som tiken började snubbla emellanåt och sen halta - det visade sig att hon fått hål i en sena och slagit lös en broskbit i leden. Så absolut kan även hundar skada sig av "vardagssaker", men för det mesta brukar det gå bra :)

Jag tror det är väldigt individuellt för olika hundar. Min nuvarande (bc) säger aldrig något, har upptäckt ganska djupa sår som han fått ute men han har aldrig sagt ett pip. Det är för det mesta full gas ute, så det är klart att det blir lite missöden ibland.
Pudeln jag växte upp däremot, han skrek redan i förebyggande syfte. Om han nästan slog sig, typ. Uppstod det ett litet skrubbsår undgick den ingen.

Bobber har mer än en gång ränt rätt in i träd/ väggar/stenar/whatever när han tittat bakåt medan han springer. Han gör en kullerbytta, ruskar av sig och sätter fart igen :rofl:

Jag har en sån hund som slår sig hela tiden. Han springer in i väggar, ramlar ner för trappor, hoppar från höga klippor. Han har inga gränser och en lite för stor tilltro till sin egen förmåga. Oftast går det bra. Men efter krocken med väggen upptäckte hans fysio ändå att han ömmade i bogen även fast det inte var något jag kunde se i vardagen.
Efter incidenten i trappen blev han lite öm i ryggen.

Men han bara skakar allting av sig och skulle aldrig visa att något gör ont.

Innan vi skaffade Bobber så gade jag en amsraff/pitbull blandning, och en dag så bara smällde han av. Han attackerade en annan hund och mejde ner ett litet barn av bara farten. Vi avlivade honom veckan efter. Dem gjorde en obduktion på honom (vetten hade praktikanter, så det var en träningsgrej för dem) och såg att han hade cancer i hjärta, hjärnan och lungorna. Han hade haft otroligt ont länge, men han sa inte ett pip och vi märkte aldrig av någonting.

Innan vi skaffade Bobber så gade jag en amsraff/pitbull blandning, och en dag så bara smällde han av. Han attackerade en annan hund och mejde ner ett litet barn av bara farten. Vi avlivade honom veckan efter. Dem gjorde en obduktion på honom (vetten hade praktikanter, så det var en träningsgrej för dem) och såg att han hade cancer i hjärta, hjärnan och lungorna. Han hade haft otroligt ont länge, men han sa inte ett pip och vi märkte aldrig av någonting.
:heart:heart:heart

Min rottis hoppade ned för ett stup på flera meter som unghund. Rullade några varv och var lika glad för det. Han fortsatte tackla livet på ungefär samma sätt.... på ålderns höst fick han spondylos i ryggraden. Det är inte osannolikt att alla de där vurpor och smällarna glorde sitt till.
Men han höll igång till det var dags att säga Hejdå för gott.

Min mupphund har sprungit rakt in i en lyktstolpe. Det gick till ungefär så att han var lös och det kom en hund vi känner. Jag tänkte att jag skulle träna lite inkallning så när han är på väg fram ropar jag och han tittar mot mig men fortsätter ändå några steg fram och bang, där stod en stolpe. Stackaren trodde jag väl att jag givit honom storstryk med mina magiska krafter och kom linkande tillbaka, 2 minuter senare var han dock precis som vanligt. Han har också, när han var unghund, hoppat runt och snurrat och kastat sig så i kopplet att han lyckades få det runt alla fyra tassar och när han sedan gjorde ett sista ryck drogs kopplet ihop varpå tassarna blev sammansnurrade och han föll handlöst i asfalten.

Sen är det såklart så att ofta går det bra men ibland är oturen framme och det blir en skada. Vissa raser är ju tåligare och smärttåligare än andra, mina är det oftast i stundens hetta sen kan mupphunden halta på alla fyra tassar för att det är vägsalt på vägen. Staffmixen brukar gå under benämningen kanonkulan.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 654
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V