Hur stor frys?

linnsan

Trådstartare
Jag går i tankarna om att köpa en frys och sedan köpa hem färskfoder för några månader framåt.

Det handlar om fodax. Ni som fodrar med det, hur stor frys har ni och hur mycket får nu plats med? Vore ju surt om jag beställde hem en massa och inte allt fick plats :crazy:

Jag tänkte köpa hem 16 påsar. Eventuellt finns det utrymme för någon enstaka i en annan frys.

Sv: Hur stor frys?

Jag köper hem 3påsar per gång i nuläget. De får plats i vår ytterst normala ståfrys. 1påse per låda. Frysen är 60cm bred och 185 hög (7 lådor i totalt)

Kommer dock göra plats för fler så jag inte behöver hämta oftare än varannan leverans. Vi har ohyggligt stökiga frysar och borde haft plats till fler:angel:

16 påsar får du nog inte in i en normal ståfrys utan att dra ihop den med spännband.. Har du box så kanske!

Senast ändrad:

Vi har två frysar, den stora är (Väldigt uppskattningsvis) 150 lång, 60 bred och 80 djup. Där går i 18 påsar, väldigt noggrant packat. Vi har även en mindre frys, standardstorlek på box skulle jag tro. Där går i 8 påsar och en del löst staplat.

I ett vanligt frysskåp med vanliga lådor brukar det få plats en påse per låda och två påsar i den extrastora lådan.

*Svarar bägge*

Ja, när jag hade vanlig frys med fack så gick det i en påse per fack. Men tänkte köpa en frysbox. Känns lättast? Var nog lite otydlig :angel:

I vår frysbox ca 60 cm bred gick det in ganska exakt 6 Fodaxpåsar har jag för mig. Dock satt frysmotorn i botten på frysen som tog upp lite plats av frysutrymmet.

Kommer inte ihåg exakt hur många liter min är på, men någonstans mellan 300-350 l.
Lägger vi ner dom hela i sina påsar går det i kring 13 st. Vi packar dock om allting efter hämtning, i fryspåsar med dagportioner. Då är det ca 75% som tas upp av ytan, går att packa mkt smartare.
En god vän till mig lägger alla plattor lösa och väl staplade, och kan klämma ner väldigt mycket mer i sin frys på det viset.

Tänkte köpa en på ca 500 l sen, så man inte behöver hämta var sjätte vecka. Nu går det åt ca 150 kg/6 v.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka